خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ویژگی‌های منطقه، موقعیت ایران و خواسته‌های پومپئو|رضا نصری

«رضا نصری»، حقوقدان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در کانال تلگرام خود نوشت:

«ایران محصور رژیم‌های قبیله‌ای و استبدادی است که نه قانون اساسی دارند؛ نه پارلمان دارند؛ نه سازوکار نظارتی دارند؛ و نه هیچ‌گونه محدودیتی در فعالیت‌ها و مخارج نظامی و شبهه نظامی در منطقه دارند.

همسایگان ایران رژیم‌های مستبدی هستند که سالانه میلیاردها دلار خرج تسلیحات آمریکایی و غربی می‌کنند و قادرند بدون کوچک‌ترین مانع حقوقی یا حتی مشروعیت مردمی با ایران وارد جنگ شوند.

با توجه به ماهیت ایدئولوژیک این رژیم‌ها – که برخلاف ادعای موسسات «روابط عمومی» در واشنگتن – سیاست خارجه‌شان اساساً مبتنی بر پان‌عربسیم و وهابی‌گری است؛ و با توجه به سوابق تاریک آن‌ها در حمایت از جنگ تهاجمی و «جنایات جنگی» در منطقه – از جمله تهاجم صدام حسین به ایران – که شامل بمباران موشکی شهر‌ها و استفاده سیستماتیک از سلاح شیمیایی علیه شهروندان نظامی و غیرنظامی ایرانی است – توقعات پمپئو از ایران توقعات بیجا و غیرواقع‌بینانه‌ایست.

اینکه در چنین فضایی از ایران خواسته شود نفوذ منطقه‌ای‌اش را کم کند؛ شبکه‌ٔ امنیتی‌اش را بین‌ ببرد؛ از متحدین راهبردی‌اش صرف‌نظر کند؛ توان بازدارندگی و دفاعی خود (از جمله برنامه‌ موشکی‌اش) را از بین ببرد – فقط چون آقای پومپئو درخواست کرده – مضحک به نظر می‌رسد.

هیچ سیاستمداری در ایران – تحت هیچ‌گونه فشار اقتصادی و حتی نظامی- نه حاضر است و نه سرمایه سیاسی‌اش را دارد که کشورش را به یک خودکُشی دست‌جمعی بکشاند!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا