خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سینمای کاغذی» نقشی از نقاشی‌های او

«کامبیز درم بخش» شخصیت تاثیر گذاری که با وجود سن سال نسبتا بالای خود همچنان سخت مشغول فعالیت هنری است، سوژه فیلم یکی از فیلمسازان جوان کشور قرار گرفته است.

با پایان ساخت فیلم مستند «سینمای کاغذی» درباره ی یک عمر فعالیت هنری «کامبیز درم بخش»، انصاف نیوز با «جواد آتشباری»، کارگردان این اثر گفتگوی کوتاهی کرده است که در پی می آید:

انصاف نیوز: در مورد فیلم و موضوع آن کمی توضیح دهید.

جواد آتشباری: موضوع فیلم درمورد آقای کامبیز درم بخش کاریکاتوریست، گرافیست و طراحی که شصت سال است در این زمینه ها فعالیت می کند و بیشتر هم به عنوان کاریکاتوریست او را می شناسند و یک چهره ی بین المللی هستند.

«سینمای کاغذی» سعی دارد به بخش فعالیت های کامبیز درم بخش و توجهی که دوستان و همکارانش نسبت به او دارند؛ زاویه های مختلف کار ایشان و نگاه او به دنیای پیرامونش و اینکه چگونه به شکل کاریکاتور در می آورد طی هفتاد دقیقه بپردازد.

آیا ویژگی خاصی در این فیلم وجود دارد که آن را از سایر مستندهایی که تا کنون ساخته شده متمایز کند؟

در این مستند بخش مهمی که به آن توجه بیشتری شده است در بخش تدوین اتفاق افتاده که آن را از سایر مستندهای پرتره ای متمایز می کند؛ نگاهی است که در تدوین داشتیم سعی کردیم که یک بخش از دید «کامبیز درم بخش» که نگاه کاریکاتوریستی است در کار لحاظ بشود، ریتمی که در تدوین وجود دارد به نظرم حداقل در ایران دز زمینه مستند پرتره با این شکل و با این فرم کمتر کار شده است.

از چه تکنیک و یا سبکی همانطور که خودتان اشاره کردید در تدوین استفاده شده؟

یکی از بخش های جذاب کار، انیمیشن هایی است که آثار خود جناب درم بخش به صورت انیمیت شده و زحمت آن را «سام چگینی» از دوستان خوبم که تدوینگر بسیار خوبیست کشیده و است.

چه چیزی باعث شد که ساختن این مستند پنج سال طول بکشد؟

در مورد ساخت شاید بتوانم بگویم بیش از پنج سال چون روند کار جوری بود که قصه اش از طرف آقای دهباشی به من پیشنهاد شد و علاقه ی شخصی من نسبت به آقای درم بخش از دوره ی نوجوانی که کاریکاتور کار می کردم باعث شد کار این مستند را شروع کنم و این روند به دلیل اینکه من داشتم کارهای ایشان را دنبال می کردم طولانی شد مثلا پنج سال پیش در جشنواره ی ملانصرالدین ترکیه که حضور داشتند من هم همراهشان بودم و تصویر گرفتم، با اشخاص مختلف کاریکاتوریست های مهم دنیا که آنجا بودند مصاحبه کردم و این آدم آنقدر فعال و پرکارند که نمایشگاه پشت نمایشگاه و من همینجور این قضیه را دنبال می کردم؛ و یک بخشی از کار هم به دلیل اینکه تهیه کننده خودم بودم بخش مالی قضیه بود. همچنین اوایل سال پیش تمام تصاویر و راش ها را که گرفتم به دنبال تدوینگری بودم که خود کامبیز را هم بشناسد و یک کم وسواس روی این داشتم که خوشبختانه آقای سام چگینی که یکی از طرفداران خود درم بخش است را معرفی کردند و کار تدوین یک سال زمان برد، به همین دلیل حدود شش یا هفت سال طول کشید.

چه ویژگی در این مستند و یا شخصیت برای شما قابل توجه بود؟

یک بخش از کار که برای خودم جذابیت داشت به سراغ آدمی برم که نه فقط معروف هستند و یا یک آدم بین المللی هستند مهم ترین اتفاق این است که این آدم که الآن 76 سال دارد هنوز که هنوز است از صبح ساعت 8 که بیدار می شود تا 10 شب یکسره کار می کند و خستگی ناپذیر است واقعا انگشت شمار هستند هنرمندانی در ایران که در این عرصه انقدر کار می کنند. مستندی هم که در سال 86 درباره ی آقای دهباشی ساختم یکی از دلایلش این بود که این افراد خستگی برایشان معنی ندارد و یکی از دلایلی که خواستم «سینمای کاغذی» را بسازم ثبت این روحیات بود.

این اثر به تهیه کنندگی و کارگردانی «جواد آتشباری» و باحضور آیدین آغداشلو، عمران صلاحی، میروسلاو بارتاک، آنجل بولیگان، ژولی فریه، جواد مجابی، محمود آک گون و اِکرم بُرازن ساخته شده، در مراسمی با حضور عوامل، هنرمندان و علاقمندان پنجشنبه 23 دی 1395 ساعت 17 در سالن استاد جلیل شهناز خانه ی هنرمندان رونمایی می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا