خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارنظر یک مقام ارشد ایرانی درباره‌ی بسته پیشنهادی اروپا

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد مذاکره کننده ایرانی نوشت که ایران خواستار ارائه بسته از سوی اروپا است که علاوه بر دارا بودن راه حل‌های عملی در مورد موضوعات مختلف عزم سیاسی اروپارانیز همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، یک مقام ایرانی ارشد حاضر در مذاکرات نشست کمیسیون مشترک مشترک برجام که از دقایقی قبل در وین آغاز شده است در گفت‌وگو با رویترز، گفت: هیچ تمایلی برای توافق جدید با آمریکا وجود ندارد در واقع هیچ اعتمادی برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها بر سر هر موضوعی وجود ندارد. ما با حسن نیت برجام را اجرا کردیم و به آن متعهد ماندیم. یک دلیل بگویید که چرا ایران باید وارد دور تازه‌ای از مذاکرات با آمریکا یا یک توافق جدید شود.

وی افزود: ما برجام را به هیچ موضوع دیگری مرتبط نمی‌دانیم و تا زمانی که برجام برای ما یک تجربه موفقیت‌آمیز نباشد در مورد هیچ موضوع دیگری گفت‌وگو نخواهیم کرد بنابراین موضع ما بسیار شفاف است: برجام را به یک نمونه موفق تبدیل کنید سپس از ما برای گفت‌وگو یا مذاکره در مورد موضوعات دیگر درخواست داشته باشید.

این مقام ایرانی ادامه داد: البته منافعی برای ایران در برجام وجود دارد و این منافع باید ادامه پیدا کند، همانطور که شما بحث نفت را مطرح کردید این موضوع برای ایران بسیار کلیدی است. سطح صادرات ما باید در مقدار کنونی باقی مانده و ما قادر باشیم تا پول حاصل از فروش نفت را دریافت کنیم. کشتی‌های انتقال دهنده نفت باید بتوانند به مسیر خود ادامه داده و تحت پوشش بیمه‌ قرار بگیرند. البته روابط بانکی میان ایران و اروپایی‌ها حتی با حضور آمریکا نیز در سطح معمولی قرار نداشت اما این موضوع باید بهبود پیدا کند در واقع همه منافع ایران باید در برجام حفظ شود، همچنین چیزهایی در برجام وجود دارد که اروپایی‌ها قادر نخواهند بود تا پس از خروج آمریکا آن را جبران کنند به همین دلیل اروپا باید راهی را پیدا کند که پاداش‌های جدیدی به ایران اعطا کند تا این لطمات جبران شود. اکنون پس از خروج آمریکا موارد متعددی وجود دارد که ایران دیگر قادر به انجام آن نخواهد بود از جمله صادرات مواد غذایی و فرش به آمریکا که البته اروپایی‌ها نمی‌توانند آنها را انجام دهند. همچنین احتمال فروش هواپیما به ایران دیگر منتفی است بنابراین باید امتیازات جدیدی به ایران اعطا شود. در همین راستا از هفته گذشته مذاکرات و دیدارهای فشرده‌ای میان کارشناسان ایران و اروپایی‌ها انجام شده است.

وی افزود: اگر بخواهم صادقانه بگویم ما از نتیجه اطمینانی نداریم البته اطمینان داریم که اروپایی‌ها مصمم هستند تا بسته جدیدی را به ایران پیشنهاد دهند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند اما اینکه آنها تا چه بتوانند این اقدام را عملی کنند سوال دیگری است. ما به آنها فرصتی برای تلاش دادیم البته ایران اعتمادی نیز به اروپا ندارد. همان‌طور که شما می‌گویید اگر عزم وجود داشته باشد راه‌حلی نیز پیدا خواهد شد. اکنون اروپایی‌ها مدعی‌اند که عزم لازم را دارند و ما منتظر آن هستیم تا راه‌حل را پیشنهاد هند. بسته پیشنهادی اروپا باید شامل راه‌حل‌های عملی در مورد موضوعات مختلف باشد برای مثال در موضوع نفت خام، روابط بانکی، بیمه، تجارت، مسائل مالی و سرمایه‌گذاری در ایران، همه این موضوعات باید از طریق راه‌حل‌های عملی به آنها پاسخ داده شود. مساله دیگری که مطرح است تضمین اروپایی‌ها به ایران برای انجام این وعده‌هاست بنابراین بسته پیشنهادی اروپا باید با یک تعهد سیاسی نیز همراه باشد. ما اکنون در حال گفت‌وگو در مورد این دو موضوع هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا