خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ممنوعیت قهوه خانه‌ها از پخش جام جهانی قانونی نیست

«کامبیز نوروزی» حقوقدان، در متنی درباره‌ی پخش مسابقات جام جهانی با عنوان «ممنوعیت قهوه خانه ها و کافه ها از پخش مسابقه فوتبال قانونی نیست»، گفت و گو با سایت حقوقی داتیکان را در کانال تلگرامی خود به اشتراک گذاشته است که در پی می‌آید:

🔷اساساً آیا پلیس تهران مجوز قانونی برای جلوگیری از پخش مسابقات فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که قبلا از اداره پلیس اجازه‌نامه نگرفته‌اند را دارد یا خیر؟

🔻 این سوال را من خودم هم دارم و نمی‌توانم تشخیص دهم که رئیس پلیس تهران یا نیروی انتظامی با کدام اختیار و به استناد چه مجوزهای قانونی دستور صادر می‌کند که کافه‌ها و قهوه خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نیستند. در قوانین مختلفی که مربوط به تشکیلات و اختیارات پلیس است، چنین مجوزهای قانونی وجود ندارد. جالب اینجاست در اطلاعیه‌ای که از سوی رئیس پلیس تهران نیز صادر شده است، به مستندات اشاره نشده. هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد که چنین مکان‌هایی مجاز به پخش مسابقات فوتبال باشند.

🔻من فکر نمی‌کنم که نیروی انتظامی مجوز قانونی مبنی بر جلوگیری از پخش مسابقات فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را داشته باشد. اگر بخواهیم طبق قانون صحبت کنیم، هیچ مستند یا اجازه قانونی برای برخورد با اماکنی مثل قهوه خانه یا کافه‌ها که مسابقات فوتبال را به طور زنده پخش می‌کنند وجود ندارد. برخورد با چنین اماکنی، خارج از محدوده قانون ، قابل گفتگو نیست و قانوناً نمی‌شود با کافه یا رستوران یا قهوه خانه‌ای که مسابقه فوتبال را پخش می‌کند برخورد تنبیهی داشت.

🔻امروزه، نصب تلویزیون در فضاهای عمومی یک امر ساده و جاری است، حتی در سالن انتظار بیمارستان‌ها هم یک دستگاه تلوزیون وجود دارد. از قدیم الایام هم این کار رسم بوده است. به طور مثال از زمانی که رادیو آمد اکثر قهوه‌خانه‌ها از آن استفاده می‌کردند. این صحبت‌های رئیس پلیس تهران من را یاد بخشنامه‌ی دوران رضاشاه انداخت. اداره نظمیه در دوره رضاشاه یک بخشنامه بلندبالا تنظیم و ابلاغ کرد که قهوه‌‌خانه‌ها باید برای نصب رادیو مجوز بگیرند.

دستگاه مجری قانون باید متعهد باشد و سلیقه شخصی نمی‌تواند جای قانون را بگیرد. فرض کنیم الان تلوزیون در کافه در حال پخش مسابقات والیبال است، به محض پخش مسابقات فوتبال آن را قطع کنند! چقدر این مسأله خنده‌دار است. آنچه مسلم است دستگاه‌های مجری قانون در قوه مجریه، قضاییه و دیگر بخش‌ها باید مقید به قانون باشند و سلیقه‌های شخصی را نمی‌توان در اجرای قانون دخالت داد. در نظر من، اطلاعیه‌ای که نیروی انتظامی ابلاغ کرده است مجوز قانونی ندارد و بهتر بود رئیس پلیس تهران مستندات قانونی را عنوان می‌داشت.

🔻نهاد پلیس نهاد بسیار مهمی است. بخش مهمی از نظم جامعه توسط پلیس مدیریت می‌شود. در این زمینه رعایت عرف و احترام عمومی بسیار مهم است زیرا وقتی چنین دستوراتی از سوی این نهاد صادر می‌شود، این سوال پیش می‌آید که چرا این دستورات صادر شده است؟ ای کاش نیروی انتظامی مستند قانونی خودش را اعلام می‌کرد که به چه دلیل پخش مسابقه فوتبال از جاهایی ماند قهوه خانه‌ها و کافه‌ها ممنوع است. آن هم  مسابقه ه‌ایی که طبیعتا از طریق شبکه تلوزیون داخل کشور هم منتشر می‌شود و نمی‌توان به آن ایرادی وارد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا