خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مطهری: تقسیم کردن مردم به انقلابی و غیرانقلابی از موانع وحدت است

علی مطهری می‌گوید: تقسیم کردن مردم، جوانان و دانشجویان به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و غیرارزشی از موانع ایجاد وحدت در کشور است و مبنای انقلاب اسلامی اصلا بر تقسیم کردن مردم، جوانان و دانشجویان به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و غیرارزشی نبوده است.

به گزارش ایسنا، نایب‌ربیس مجلس عصر جمعه در دومین کنگره حزب اعتماد ملی که در کانون توحید برگزار شد، با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت و همدلی در کشور، اظهار کرد: حس نمی‌کنم که امروز درباره ضرورت همدلی و وحدت اختلاف نظری وجود داشته باشد اما در عین حال باید در نظر داشته باشیم که وحدت و همدلی لوازم و موانعی دارد که برای تحقق آن باید به این موانع و لوازم توجه کرد.

وی دوری از هواهای نفسانی را از جمله لوازم دستیابی به وحدت در جامعه عنوان کرد و گفت: امام خمینی (ره) بارها فرموده‌اند اگر همه انبیا در یک جا جمع شوند هیچ اختلافی با یکدیگر نخواهند داشت چون همه آنها از هواهای نفسانی خالی هستند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عامل پدید آوردن انقلاب اسلامی وحدت کلمه بود، گفت: به تعبیر شهید مطهری، جامعه اسلامی همواره از داخل در خطر قرار می‌گیرد. تاریخ اسلام نشان می‌دهد هر جا که لطمه‌ای به جامعه اسلامی وارد شده، این لطمه از داخل بوده است. همچنین هر کجا که لطمه‌ای که به نظام ما وارد شده است مشاهده می‌کنیم که از تفرقه و تشتت بوده است.

مطهری با بیان اینکه در کل دنیای اسلام تفرقه و تشتت عامل بر هم زننده وحدت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پدیده اسرائیل ناشی از تفرقه و تشتتی است که ۷۰ سال پیش در دنیای اسلام به وجود آمد. در آن زمان اروپایی‌ها که از حکومت اسلامی عثمانی و قدرت آن هراس داشتند اعراب را تحریک و با خود همراه کردند و در نهایت دولت بزرگ عثمانی منقرض و خاورمیانه به کشورهای کوچک تقسیم شد. تمام این مصیبت‌ها ناشی از تفرقه و تشتتی است که از ۷۰ سال پیش در دنیای اسلام به وجود آمد.

وی ادامه داد: قرآن کریم تفرقه و تشتت، غلبه ظلم بر عدالت، فساد اخلاقی و ترک امر به معروف و نهی از منکر را از عوامل انقراض اجتماعات بشری عنوان کرده است.

مطهری با بیان اینکه ملت‌هایی که می‌خواهند ملل دیگر را تضعیف کنند فساد اخلاقی را در آنجا رواج می‌دهند، اظهار کرد: نمونه و الگوی ما برای وحدت اسلامی سیره و روش امیر المومنین علی (ع) است. ایشان در حالی که حق‌شان را ربوده بودند به خاطر حفظ وحدت اسلامی سکوت کردند و حتی به خلفای اول، دوم و سوم مشورت می‌دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به بیان برخی موانع وحدت ملی پرداخت و گفت: برای دستیابی به وحدت ملی باید به یک مفهوم مشترک درباره برخی موضوعات دست یابیم. زمانی که مساله گفت‌وگوی ملی در کشور مطرح شد من در جلسه‌ای گفتم تا زمانی که به یک برداشت مشترک از اصول و مبانی مربوط به اصل ولایت فقیه، آزادی بیان و مقوله حفظ نظام دست نیابیم، نمی‌توانیم در گفت‌وگوها به توفیق چندانی برسیم.

وی با تاکید بر لزوم دستیابی به مفهوم مشترک در رفتار با منتقدان برای ایجاد وحدت در جامعه، خاطرنشان کرد: انتظار اینکه همه در همه مسائل یک نظر داشته باشند و اگر کسی نظری مخالف داشت نظام تضعیف شده است، برداشت اشتباهی است که برخی در داخل کشور مرتکب آن می‌شوند و این خیلی خطرناک است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما اروپایی‌ها را تحقیر می‌کنیم و مورد انتقاد قرار می‌دهیم که چرا موضوع هولوکاست را به عنوان موضوعی قرار دارند که هیچ کس حق نظر دادن و حتی تحقیق و تفحص درباره آن را ندارد اما ما خود می‌آییم درباره موضوعاتی مانند حوادث ۸۸ اینگونه رفتار می‌کنیم در حالیکه ممکن است عده‌ای معتقد به اشتباهات دو طرف باشند اما اینگونه رفتار می‌شود که همه باید یک حرف و نظر داشته باشند و این درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه  فطرت حقیقت جوی انسان‌ها این موضوع را قبول نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به وحدت ابتدا باید چنین مسائل ریشه‌ای را حل کنیم. اساسا عظمت نظام و اصل ولایت فقیه در این است که همه در اظهارنظر و بیان استدلال آزاد باشند آنگاه مردم استدلال ولی فقیه را انتخاب کنند.

مطهری همچنین با بیان اینکه ضرورت دارد سخت‌گیری‌ها به منتقدان پایان یابد، اظهار کرد: در شرایط امروز لازم است انشقاقی که بر اثر حوادث سال ۸۸، حصر خانگی و ممنوع‌التصویری و مسائلی مانند اینها در بین مردم ایجاد شده، برطرف شود. البته ما نشانه‌هایی می‌بینیم و احساس می‌کنیم اراده‌ای برای این کار وجود دارد و همچنان منتظر حل این مشکلات هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم حل موضوعاتی مانند فعالان محیط زیستی، گفت: برای یک نظام اسباب سرشکستگی است که بخشی از نظام آنها را جاسوس بداند و بخشی دیگر آنها را جاسوس نداند. نباید در کار یکدیگر دخالت شود و حاکمیت دوگانه برقرار باشد. باید این اشکالاتی که داریم را برطرف نماییم.

مطهری عدم تکمین به قانون را از دیگر موانع وحدت و همدلی در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که تمکین به قانون نشود قطعا کسانی که پایبند به قانون هستند مایوس خواهند شد. مثال این موضوع فیلترینگ تلگرام است؛ ممکن است مساله‌ای اقتضا کند که این کار انجام شود اما این کار باید از روش خود انجام شود؛ ما یک کارگروه مصادیق مجرمانه داریم که در آن همه نهادهای مربوطه نماینده دارند و هرگونه از اینگونه اقدامات باید با نظر این کارگروه انجام شود. نمی‌شود که یک بازپرس یک مرتبه بگوید تلگرام بسته شود؛ اینها دخالت در کارهای یکدیگر است.

وی افزود: اگر هم در این زمینه حکم حکومتی صادر شده باید به مردم گفته و توضیح داده شود. مثلا اگر رهبری گفته بودند که این کار انجام شود و نشده بود و در نهایت برای این کار تاریخی تعیین کردند باید به مردم توضیح داده شود و اینطور نباشد که دستور از جایی بیاید، مسئولیت با فرد دیگری باشد و حمله آن را دیگری تحمل کند.

مطهری تاکید کرد: اگر حکم حکومتی در این زمینه وجود داشته باید بیان شود چرا که هیچ امر پنهانی نباید داشته باشیم.

وی تقسیم کردن مردم، جوانان و دانشجویان به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و غیرارزشی را از دیگر موانع ایجاد وحدت در کشور عنوان کرد و گفت: مبنای انقلاب اسلامی اصلا بر تقسیم کردن مردم، جوانان و دانشجویان به انقلابی و غیرانقلابی و ارزشی و غیرارزشی نبوده است. اگر انقلاب اسلامی با اقلیتی مومن شد بعدها بقیه مردم به آن پیوستند؛ بسیاری از جوانان که احیانا اهل شرب خمر و شب نشینی بودند به مردم پیوستند.

مطهری تصریح کرد: نمی‌شود دیوار کشید و عده‌ای را خوب و انقلابی و عده‌ای را بد و غیرانقلابی بدانیم بلکه همه خوب و ارزشی هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه ما وحدت و هماهنگی توام با استقامت است، خاطرنشان کرد: در شرایط سختی قرار داریم و حرف ترامپ به ما این است که باید اشغال و اسرائیل را به رسمیت بشناسید تا ما به شما کمک مالی کنیم. طبیعی است ما هیچگاه چنین چیزی را نمی‌پذیریم و ان‌شاءالله با استقامت و وحدت و همدلی از این مرحله سخت به خوبی و به سلامت عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا