خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دومین نشست پرسمان شهری کارگزاران برگزار شد

دومین نشست پرسمان شهری کارگزاران با حضور یاشار سلطانی و مصطفی بهزادفر برگزار شد.

دکتر بهزادفر: هیچ برنامه­ای برای حل معضل حاشیه­نشینی در سال­های آینده وجود ندارد

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در ادامه‌ی نشست­‌های پرسمان شهری که توسط کمیته امکان سازندگی حزب کارگزاران سازندگی استان تهران برگزار می­شود، عملکرد یکساله‌ی شورای شهر پنجم با حضور کارشناسان در دفتر این حزب مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی حزب کارگزاران سازندگی، دکتر «مصطفی بهزاد­فر»، شهرساز و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و یاشار سلطانی، مدیرمسوول پایگاه خبری-تحلیلی اسکان نیوز و کارشناس شهری، عملکرد یکساله‌ی شورای شهر تهران را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر بهزادپور با تأکید بر این نکته که زمان محدودی از آغاز به کار شورای شهر گذشته و نمی­توان عملکردش را بررسی کرد، به ابعاد مختلف شهرسازی اشاره کرد و گفت: بعد از انتخاب شهردار، این فرد نماینده‌ی سیاسی است و معاونین نیز معمولا از همان طیف برگزیده می­شوند، اما سایر افراد، باید تکنوکرات بوده و برای پیشبرد اهداف، انگیزه و کارآیی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: مشکل کنونی شهرداری موضوع شهرسازی نیست بلکه مسایل مالی است، به نحوی که برای حل این مسأله، از ابزارهای غیرمالی استفاده کردند و نتیجه‌ی آن به ­فروش تراکم ختم شده است.

استاد دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در کشور ما برخلاف کشورهای توسعه یافته، شهرها به وسیله‌ی فروش شهر اداره می­شوند نه به وسیله‌ی اخذ مالیات منطقه­ای و محلی.

بهزادفر در بخش دیگری از سخنان خود به معضل حاشیه­نشینی اشاره کرد و گفت: پنج تا ده سال آینده ممکن است هجوم حاشیه­نشینان را به تهران داشته باشیم و متأسفانه با وجود قوانین بسیاری که وجود دارد، هیچ برنامه­ای در این خصوص دیده نمی­شود.

وی در پایان با ذکر مثالی به مسأله‌ی تعداد نیروهای ستادی شهرداری تهران پرداخت و گفت: زمانی که در رودبار زلزله رخ داد، به اندازه­ای نیروی کمکی به آنجا رفت که وقتی کمک غذایی به رودبار می­رسید مشخص نبود که در ابتدا باید شکم مردم زلزله زده سیر شود یا نیروهای امدادی؛ این شرح حال امروز شهرداری تهران است که بعد از حقوق دادن به سیزده هزار نفر کارمند، تقریبا پولی برای سایر امور باقی نمی­ماند!

یاشار سلطانی: شورای شهر در مقوله‌ی فساد با قدرت وارد شود

در ادامه‌ی نشست، یاشار سلطانی مدیرمسوول پایگاه خبری-تحلیلی اسکان­نیوز، انتخابات سال 96 را متفاوت از انتخابات­های دهه‌ی­70  عنوان کرد و گفت: دلیل اصلی این تفاوت، تغییر نگاه­ها و دغدغه­هاست. انتخابات شورای شهر در سال گذشته به یک مطالبه‌ی عمومی تبدیل شد و به همین جهت منتخبین در تهران توانستند رأی بالای یک میلیون را به خود اختصاص دهند.

وی برخی شعارهای انتخاباتی را پوپولیستی خواند و یادآور شد: مردم به دلیل وجود معضلات شهری که وجود دارد و شهردار سابق برنامه­ای برای حل آن­ها نداشت، تصمیم گرفتند نیرو و تفکر جدیدی را روی کار بیاورند که متأسفانه تاکنون عملکرد خوبی از آن­ها شاهد نبودیم.

این کارشناس حوزه‌ی شهری، سیاسی­شدن فضای شورای شهر را یکی از دلایل ناکارآمدی­اش عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری یک مسأله‌ی تخصصی است و آلوده­کردن آن با مسایل سیاسی، رفتن به سمت شورای اول شهر شدن خواهد بود.

سلطانی اولویت اصلی در انجام وظایف شورای شهر را چاره­اندیشی درباره مشکلات و گرفتاری­های مردم و شهر دانست و از اعضای شورا خواست با مساعدت نهادهای مدنی و هم­چنین همکاری با نهادهایی مثل دولت و مجلس به انجام این مهم بپردازد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مبارزه با مسأله‌ی فساد تصریح کرد: شورای شهر می‌تواند در مقوله‌ی فساد با قدرت هرچه تمام­تر ورود کند که این امر بسیاری از معادلات را در ساختار قدرت به هم خواهد ریخت و منجر به ایجاد فشارهایی می­شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا