خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آب نیست اما تولید هندوانه هنوز هست!

بحث تولید محصولات آب‌بر در مناطق خشک ایران و صادرات آن با قیمت‌های پایین، سال‌هاست که مطرح می‌شود اما کماکان این وضعیت تداوم دارد و به گفته‌ی اقتصاددانان، در شرایطی که فلات مرکزی ایران با حدود ۸۰ درصد کاهش بارش مواجه شده، ایران از صادرات محصولات آب‌بر، طرفی نخواهد بست.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند تولید یک هندوانه به ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد. در واقع سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم! منابع آبی به جیب دلالان (و نه کشاورزان) می‌رود. به همین دلیل باید تولید محصولات متناسب با مناطق نیمه خشک ایران را جایگزین محصولاتی همچون هندوانه کنیم. این در حالی است که هندوانه عمدتا در مناطق خشک همچون سیستان و بلوچستان، شیراز و کرمان کشت می‌شود. طبق محاسبات، با صادرات هر کیلوگرم هندوانه ۵۰۰ لیتر آب از کشور خارج می‌کنیم. در ۱۰ سال اخیر، ایران رتبه چهارم تولید هندوانه را در جهان به خود اختصاص داده است؛ محصولی صادراتی که چهارفصل است و بازار هدفش در پنج ماه اول امسال، بلاروس، اتریش، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، ارمنستان، استونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، رومانی، سوئد، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند بوده‌اند.

ضرری که هندوانه به کشور می‌زند

امروز یک بار دیگر بحث شیرین هندوانه در اخبار اقتصادی مطرح شد. فرهاد آگاهی ـ نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ـ با اشاره به این واقعیت که کشور ما در طول تاریخ همیشه با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه بوده است گفت: “در بحث واردات و صادرات، آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بحث ارزش آب است؛ به طوری که بارها شاهد بوده‌ایم که مسئولان مربوطه به افزایش حجم صادرات کالاهایی که آب زیادی مصرف می‌کنند، افتخار کرده‌اند. این درحالی است که اگر با معیار صرفه‌جویی آب به موضوع نگاه کنیم، به وضوح می بینیم بیش از آنچه از صادرات آن کالا سود کرده باشیم، متضرر شده‌ایم”.

راستی تا یادمان نرفته به وضعیت بارش‌ها نگاهی بیندازیم. به گفته‌ی  عباس سروش ـ معاون آب و آبفای وزارت نیرو ـ از اول مهر تا هفته گذشته به‌طور متوسط ۱۵۳ میلی‌متر بارندگی در سطح کشور داشتیم که این رقم سال گذشته در همین روز حدود ۲۲۴ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل ۳۱.۶ درصد و نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته ۳۲.۷ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا