خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روسیه جانب اسرائیل را گرفته است؟

رویترز از وزیر امور خارجه روسیه نقل کرده است: «تنها نیروهای دولتی سوریه باید در مرزهای جنوبی این کشور حضور داشته باشند»

او ادامه داد البته خروج نیروهای نظامی خارجی از سوریه همچون یک جاده دو طرفه  و مبتنی بر توافق دو طرف است.

به گزارش شفقنا این خبر پس از آن منتشر شد که در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر گفت و گو های پشت پرده روسیه و اسرائیل به گوش می رسید.

پس از شکست داعش در سوریه و حضور قوی تر مستشاران و نیروهای ایرانی و عوامل حزب الله در این کشور، مهم ترین دغدغه اسرائیل احساس تهدید از حضور این نیروها در نزدیکی و محدوده ی بلندی های جولان و دیگر مناطق مرزی سوریه با اسرائیل است. این احساس تهدید تا جایی بود که منجر به حملات دامنه دار و مکرر اسرائیل به پایگاه هایی در سوریه با عنوان پایگاه های وابسته به ایران شد که در  پاسخ به این حملات ۶۰ موشک به پایگاه های اسرائیلی در بلندی های جولان اشغالی شلیک شد  و سید حسن نصر الله تهدید کرد که در صورت حمله مجدد اسرائیل به پایگاه هایی در سوریه، این بار تل اویو هدف قرار خواهد گرفت.

به گزارش شفقنا، روز گذشته برخی رسانه های اسرائیلی از جمله هاآرتص گزارش دادند که تل آویو گفت و گو های فشرده ای را با روسیه به انجام رسانده است تا ایران را قانع سازد حدود ۶۰ کیلومتر از مرز ها فاصله بگیرد.

ظاهرا اسرائیل پذیرفته است که در این صورت به سوریه حمله نظامی نکند  و از تضعیف بشار اسد و نظام سوریه بپرهیزد و بنا به ادعای هاآرتص روسیه نیز این پیشنهاد را قابل بررسی دانسته است!

درباره این ادعا  و احتمال موافقت ایران با چنین موضوعی از منابع مستقل خبری در دست نیست. اما  در صورت صحت سخنان امروز لاوروف معلوم می شود که ظاهرا توافق روسیه با این پیشنهاد نهایی شده است. این که آیا سوریه تابع روسیه خواهد بود یا مستقلا تصمیم خواهد گرفت باید صبر کرد ولی وضعیت نفوذ روسیه در سوریه به گونه ای است که هر تصمیمی غیر از آنچه لاورف دیکته کرده است برای بشار اسد بسیار سخت خواهد بود!

چند روز پیش از این مقامات روس از ضرورت خروج همه نیروهای نظامی از جمله ایران و حزب الله از سوریه سخن گفته بودند که با واکنش مقامات ایران مواجه شد.

به نظر می رسد روسیه تلاش دارد به تدریج از عنوان شریک در آزادی سوریه به عنوان تعیین کننده ترین عنصر در تصمیمات پسا داعش وارد شده و تلاش دارد معاملاتی را با آمریکا و اسرائیل و ترکیه و چه بسا عربستان و قطر در آینده به انجام برساند. این که نقش ایران در سوریه در نتیجه این معاملات در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت و تهران چه موضعی برای حفظ منافع خود خواهد داشت باید منتظر ماند اما تردیدی نیست که با زمزمه هایی که روسیه گاه و بیگاه سر می دهد، شکاف هایی بین ایران و حزب الله با روسیه در موضوع سوریه در حال رخ دادن است و بعید است تهران در برابر همه نقشه های روسیه سکوت کند. البته شرایط برای روسیه نیز به گونه ای نیست که بتواند به طور کل ایران را نادیده بگیرد. اما چنانچه در مذاکرات هسته ای نیز دیده شد، روسیه با سیاست کج دار و مریز بازی های مختلفی به انجام رساند و هم قطعنامه های سازمان ملل را تایید می کرد و هم خود را به نوعی دوست ایران نشان می داد. این بار باید دید بازی روسیه به کجا ختم می شود و آیا مجددا از اعتماد تهران سوء استفاده خواهد کرد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا