خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کنفرانس اژه ای: اتهامات هاشمی، حکم 38 متهم «فتنه»، تکذیب لیست بدهکاران …

سخنگوی قوه قضائیه از شناسایی اموال برادر مه‌آفرید امیرخسروی در ایران، که خود در خارج از کشور به‌سر می‌برد،‌ خبر داد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با پرونده فساد بزرگ بانکی گفت: 20 نفر از کسانی که کارمند یا مدیر بانک ملی در شعبات مختلف بودند و با این پرونده ارتباط داشتند محاکمه شدند و حکمشان قطعی شده است و احکام آنها اجرا می‌شود و تعدادی از آنها که باید به زندان بروند، زندان رفتند.
وی افزود: 17 الی 18 نفر از این 20 نفر به زندان رفتتند و حکم‌شان در مرحله اجرا است.
وی گفت: اموال برادر مه‌آفرید امیرخسروی (مهرگان) که در خارج از کشور به سر می‌برد، در ایران شناسایی و کارشناسی شده است و در روزهای آینده به مزایده گذاشته می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: برادر مه‌آفرید غیاباً محاکمه شد.
پرونده 38 متهم 88 در دادگاه
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: پیش از این گفته بودم که 28 نفر از کسانی که در جریان فتنه اتهامی متوجه‌شان بود و کیفرخواست پرونده آنها صادر شد، پرونده شان به دادگاه رفت که اکنون این تعداد به 38 نفر رسیده است.
وی افزود : از این 38 نفر 14 نفر حکمشان قطعی شده و برای اجرا به اجرای احکام رفته است و حبس آنها از 1 سال تا 13 سال است و حکمشان قطعی شده است. بقیه متهمان در رابطه با این موضوع طی مراحل قانونی محاکمه می شوند.
محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: پنج نفر از کسانی که با پرونده نفتی ارتباط داشتند بازداشت شدند. بازپرس این پرونده ردیابی اموال را پیگیری می‌کند و با کمک سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی شناسایی اموال دنبال می‌شود و بانک مرکزی نیز وجوهی را که بابت محموله‌های نفتی دریافت کرده، دنبال می‌کند.
وی اظهار کرد: شرکت نفت قبول کرده که معاون اول رییس‌جمهور دستور دهد تا اموال مربوطه در این پرونده قیمت‌گذاری شود و به شرکت نفت بازگردانده شود. در این صورت موضوع این پرونده سبک‌تر می‌شود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر میزانی که در این پرونده پرداخت شده قیمت‌گذاری شود تا قبل از صدور حکم بخشی از موضوع حل می‌شود.
محسنی‌اژه‌ای در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر برخورد با اشرار و کسانی که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند، گفت: برخورد با کسانی که به نوامیس تعدی و تجاوز می‌کنند در اولویت کاری قوه قضاییه است در این زمینه بعضی از افراد بی‌جهت با مدعیان دروغین حقوق بشر هم‌نوا نشوند؛ چرا که ما با کسانی که جان و مال مردم را مورد تعدی و تجاوز قرار می‌دهند برخورد می‌کنیم و آنها را به اشد مجازات می‌رسانیم و حتی حکم‌شان در ملاءعام اجرا می‌شود.
وی افزود: در شیراز سه نفر از کسانی که جنایات زیادی را مرتکب شده بودند حکم‌شان تایید و در ملاء عام اجرا شد. همچنین در تیرماه موردی در شیراز داشتیم که جرایم سنگینی داشت و حکم اعدام وی اجرا شد. در سمنان نیز تجاوز به عنف را داشتیم و در اصفهان نیز موردی مربوط به مواد مخدر داشتیم. در تیرماه با همکاری وزارت اطلاعات چندین باند مواد مخدر در یک استان متلاشی شد.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در یک مورد از این پرونده‌ها 60 کیلو کراک و در مورد دیگری 340 کیلو تریاک کشف شد. شما ببینید اگر این مقدار در جامعه توزیع می‌شد چند نفر به سوی مرگ می‌رفتند؛ بنابراین خانواده‌ها در این زمینه مواظب باشند تا به دام مافیای مواد مخدر نیفتند. البته ما خوشحال نمی‌شویم که آنها اعدام شوند ولی اجازه هم نمی‌دهیم که افرادی جامعه را به مصیبت‌های زیاد روبرو کنند.
محسنی‌اژه‌ای با محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: متاسفانه این رژیم جعلی اشغالگر و آدمکش همچنان به جنایات خود و کشتار کودکان و زنان بی‌دفاع ادامه می‌دهد و جوامع بین‌المللی هیچ اقدامی را در مقابل این جنایات فجیع انجام نمی‌دهند. ان‌شاءالله با پیروزی نهایی مقاومت و مردم غزه و فلسطین هر چه زودتر جنایتکاران صهیونیستی در این دنیا به دست مردم حزب‌الله محاکمه و به مجازات برسند.
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوع آلوده کردن محیط زیست و تخریب جنگل‌ها و اشغال حریم‌های رودخانه‌ها و برخی از سواحل دریاها و نیز تغییر کاربری‌های غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از محدوده شهرها، گفت: از سازمان‌ها و مقامات دولتی و کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند خواهشمندیم توجه لازم را به مسئولیت خود داشته باشند و سازمان‌هایی همچون شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر مراجع اجازه ندهند که محیط زیست آلوده و جنگل‌ها تخریب شوند و در حریم رودخانه‌ها ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گیرد.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در بعضی از مواقع سازمان دولتی مجوزی را صادر می‌کند و بعد سازمان محیط زیست از این موضوع شکایت می‌کند. اگر هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد مشکلات قوه قضاییه کمتر می‌شود. بهتر است اگر تصرفات غیرمجازی صورت می‌گیرد از همان ابتدای کار از آن جلوگیری شود و به قوه قضاییه اطلاع داده شود.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: امروز از مسئول دادسرای تهران در زمینه آلوده کردن محیط زیست پرس و جو کردم و ایشان گفتند که از اواخر سال گذشته یعنی بهمن و اسفندماه تاکنون 100 مورد از مواردی که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده بود، تخریب شد و دستور تخریب آن را دادیم و بیش از 70 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در تهران بود که دستور قطعی آن را دادیم البته تایید نهایی نشده و استاندار تهران گفته که باید شورا تشکیل شود و موضوع بررسی شود.
وی تاکید کرد: قوه قضاییه مصمم است با متخلفان آلوده کردن محیط زیست برخورد کند و آخرین مورد آن هم دستور آیت‌الله آملی لاریجانی در رابطه با تخریب اقدامات در معدنی بود که در نزدیکی قله دماوند قرار داشت.
اتهامات مهدی هاشمی، امنیتی و اقتصادی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اتهامات مهدی هاشمی گفت:‌ طبق قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه‌ها اساسا به صورت علنی باید برگزار شوند مگر در مواردی که استثنا وجود داشته باشد و تشخیص موارد هم به عهده قاضی است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر پرونده‌ای غیرعلنی رسیدگی شود کیفرخواستش در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. این پرونده نیز غیرعلنی بوده ولی به این معنا نیست که تا پایان غیرعلنی باشد بلکه ممکن است در جلسه‌ای قاضی تشخیص دهد که ایرادی ندارد جلسه دادگاه به صورت علنی برگزار شود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: لذا با توجه به غیرعلنی بودن این پرونده جلسات دادگاه فعلا منتشر نمی‌شود و بعد از قطعی شدن حکم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما اجمالا می‌گویم که اتهام ایشان هم امنیتی و هم اقتصادی است و از این بیشتر نمی‌توانم چیزی بگویم.
بررسی تخلف 8 قاضی، 12 وکیل
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری اظهار کرد: از اولویت‌های قوه قضاییه در نیمه دوم سال 92 و همچنین سال 93 برخورد با افراد متخلف در قوه قضاییه بوده است که در این راستا در این اواخر 8 قاضی تحت تعقیب قرار گرفتند و از این تعداد سه نفر محکوم شدند که البته پرونده آن‌ها در مرحله تجدیدنظر خواهی است و هنوز حکمشان قطعی نشده است.
وی گفت: برای سه نفر دیگر کیفرخواست صادر شده و پرونده دو نفر دیگر هنوز تکمیل نشده است.
محسنی اژه‌ای همچنین گفت که در این زمینه 12 نفر از وکلای متخلف نیز تحت تعقیب قرار گرفتند که از این تعداد 10 نفر محکوم شده و پرونده دو نفر دیگر در حال رسیدگی است.
وی گفت: چند نفر از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این راستا بازداشت و محاکمه شدند و تعدادی در حال محاکمه هستند.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین از دستگیری افرادی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به ایجاد اختلاف بین مسلمانان می‌پرداختند خبر داد و گفت: با این افراد در چند استان برخورد شد. تعدادی از اعضای آن‌ها بازداشت و دفاتر آن‌ها پلمپ شد.
محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود نسبت به ضرورت هوشیاری مردم در برابر کلاهبرداری‌ها هشدار داد و گفت: اخیرا به موردی برخورد کردم که جا دارد مردم نسبت به آن توجه داشته باشند و آن این است که برخی افراد که ادعا می‌کنند ذی نفوذ هستند به محکومین می‌گویند اموالتان را به من صلح کنید، من از نفوذم استفاده می‌کنم، اموال را به دست می‌آورم و بعدا بخشی از آن‌ها را برمی‌دارم.
وی افزود: برخی افراد الان می‌آیند اموال مشکوک و حتی توقیف شده را از این طریق می‌گیرند و دست به کلاهبرداری می زنند.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان به قوه قضاییه ارسال شده است گفت:‌ این گزارش به قوه قضاییه نرسیده است.
تکذیب بخشی از لیست بدهکاران
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نزدیکان رییس‌جمهور سابق در بین بدهکاران کلان بانکی هستند یا خیر گفت: اسامی شش نفر در این زمینه در سایت‌ها منتشر شده ولی این افراد در آن لیستی که ما از بدهکاران بانکی داریم وجود ندارد.
محسنی‌اژه‌ای در این باره گفت: وقتی دادستان کل کشور در خصوص معوقات بانکی وارد شد اقداماتی صورت گرفت و لیست کسانی که معوقات بیش از 10 میلیارد تومان دارند اخذ شد.
وی ادامه داد: شش نفری که در این رابطه در بعضی سایت‌ها اسمشان برده شده است به هیچ وجه در لیست کسانی که ما داریم نبوده‌اند یعنی نه اسامی آن‌ها نه موارد مطرح شده در لیست ما وجود ندارد مگر مواردی باشد که به ما اطلاع نداده باشند.
پرونده زمین خواران شرق تهران
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده زمین‌خواری در شرق تهران گفت: برای بخشی از این پرونده کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته ولی در بخش دیگری از آن هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
یکی از خبرنگاران نظر محسنی اژه‌ای را درباره اجرای تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران پرسید که محسنی اژه‌ای در این‌باره گفت: کرامت زن این است که اگر ممکن است از مرد جدا باشد. اصلا شرع را کنار بگذارید. کار برای زن در اتاقی با چند مرد راحت‌تر است یا در اتاقی که در آن چند زن وجود دارد؟
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: ما باید از این اقدام شهرداری حمایت کنیم و من تعجب می‌کنم از کسانی که از این اقدام شهرداری انتقاد می‌کنند به ویژه کسانی که مسئولیت دارند.
وی با بیان اینکه اقدام صورت گرفته به نفع خانم‌ها است گفت: در سال‌های گذشته در همین مجموعه دادستانی چنین موردی وجود داشت و من دیدم یک خانم در یک اتاق با دو مرد کار می‌کند و بسیار معذب است. از خود او سوال کردم و گفتند معذب هستند و درخواست جدا شدن داشتند و بعد هم که این کار صورت گرفت بسیار تشکر کردند.
دادستان کل کشور گفت: من به شخصه از شهرداری محترم تهران تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم اگر همه این کار را کنیم به نفع زن‌هاست.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دادستانی در خصوص انتشار کاریکاتوری در مورد غزه ورود کرده است یا خیر گفت: من خبر را دیدم ولی کاریکاتور را ندیده‌ام. موضوع را پیگیری کردم ولی موفق نشدم که ببینم دادستانی به موضوع ورود کرده است یا خیر.
شکایت پسر ناطق؟!
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر علی‌اکبر ناطق نوری که از قوه قضاییه خواسته به اتهاماتی که احمدی‌نژاد علیه خانواده او مطرح کرده رسیدگی کند، گفت: مطلبی که از قول آقای ناطق مطرح کردید دو جور نوشته شده است؛ در یکجا گفته بود پسر من می‌خواست شکایت کند و فهمیدیم به جایی نمی‌رسد. من نفهیدم شکایت کرده‌اند یا خیر؟ لذا هنوز داریم پیگیری می‌کنیم که آیا شکایت شده است یا نه؟
وی افزود: هر کسی شکایت کند رسیدگی می‌شود اما رسیدگی به این معنا نیست که الزاما شاکی نتیجه بگیرد.
محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: لذا تاکنون شکایتی از سوی پسر آقای ناطق از آقای احمدی‌نژاد به قوه قضاییه واصل نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در رابطه با جعل کارت پایان خدمت توسط برخی از بازیکنان فوتبال کسی دستگیر شده است یا خیر؟ گفت: من از دستگیری اطلاعی ندارم.
درباره ی خبرنگار واشنگتن پست
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و اتهام آنها، گفت: چهار نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند که یکی از آنها در همان روزهای اول با قرار آزاد شد.
محسنی‌اژه‌ای از ذکر جزئیات دیگر به دلیل در مرحله مقدماتی بودن پرونده خودداری کرد.
دانشگاه ایرانیان شاکی ندارد
سخنگوی قوه قضائیه درباره دانشگاه ایرانیان و این که آیا در این زمینه جرمی واقع شده و قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده است، گفت: تاکنون در رابطه با این موضوع اعلام جرمی به قوه قضائیه نشده است.
وی تاکید کرد: این موضوع ارتباطی با پرونده آقای احمدی نژاد در دادگاه کیفری استان تهران ندارد.
پرونده احمدی نژاد و رحیمی و مرتضوی
سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد و معاون اول وی که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود گفت: پرونده آقای احمدنژاد هنوز به مراحل نهایی نرسیده و پرونده معاون اول وی نیز حکمش صادر نشده است، ولی جلسات دادگاه برگزار شد و به اتمام رسید.
محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و ابهامات مربوطه در این زمینه که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود اظهار کرد: پرونده وی رسیدگی و حکم آن صادر شد و اکنون در دیوان عالی کشور است و پرونده دیگر آقای مرتضوی در دادسراست و هنوز به دادگاه نرفته و ابهامی در رابطه با پرونده وی وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا مهدی هاشمی خودش از دادگاه تقاضای غیرعلنی برگزار شدن دادگاه را داشته است یا خیر، گفت: در ماده 187 پیش‌بینی شده که در چه مواردی دادگاه غیرعلنی برگزار می‌شود و آن موارد به تشخیص قاضی پرونده است.
خبرنگار دیگری درباره افرادی که با پرونده مهدی هاشمی ارتباط داشتند و آیا در این زمینه محاکمه می‌شوند از سخنگوی قوه قضائیه خواستار توضیح شد که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال گفت: در رابطه با پرونده مهدی هاشمی تعدادی قبل از وی دستگیر و محاکمه شدند و تعدادی دیگر نیز همزمان با وی محاکمه شده‌اند. در پرونده کنونی مهدی هاشمی باید بگویم که این پرونده فقط مربوط به خود آقای هاشمی است و کیفرخواست آن مرتبط با وی است.
وی تاکید کرد که ما حق انتشار محتویات جلسه دادگاه مهدی هاشمی را نداریم.
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده موسوم به رانت 650 میلیون یورویی و صحبت‌های احمد توکلی که گفته در این زمینه رانتی صورت گرفته است، گفت: اعلام جرمی از سوی دیوان محاسبات به قوه قضائیه در این زمینه نشده و اگر جرمی در این رابطه باشد قطعا به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود.
وی اظهار کرد: این پرونده به قوه قضائیه نیامده است. در این پرونده این فرد حدود 1000 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد.
صباآذرپیک در اوین است
وی درباره آخرین وضعیت پرونده صبا آذرپیک و اینکه تاکنون دو بار حضوری و یک بار غیابی محاکمه شده و 70 روز است که در بازداشت موقت به‌سر می‌برد، اظهار کرد:‌ امکان دارد کسی دو الی سه پرونده داشته باشد که در این صورت می‌توان پرونده‌ها را یک جا جمع کرد.
محسنی‌اژه‌ای افزود: این‌که گفته می‌شود خانواده آذرپیک از وی خبر ندارند خلاف واقع است. لازم نیست که بنده و دیگران اتهامات شخص مذکور را بدانیم و در بسیاری از موارد نیاز نیست که خانواده متهم از جزئیات خبر داشته باشند و ما اتهامات را به خود متهم تفهیم می‌کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: اکنون پرونده صبا آذرپیک در دادسرای تهران بوده و وی در زندان اوین است و بنده از این‌که می‌توان بازداشت موقت وی را تبدیل کرد اطلاعی ندارم و این موضوع بستگی به نظر قاضی پرونده دارد.
وی درباره آخرین وضعیت 3 پرونده اقتصادی مهم شامل «م . ز» یکی از بدهکاران بانکی، برادران «ر» و پرونده‌ای درباره قیر گفت: پس از آنکه آقای «م. ز» دستگیر شد مشخص شد عمده اتهامات وی موضوع معوقات بانکی است. این فرد به محض دستگیری بخش عمده‌ای از اموال خود را در اختیار بانک‌ها قرار داد و بخش زیادی از بدهی‌ خود را تسویه کرد.
محسنی‌اژه‌ای گفت: سپس به پرونده‌اش رسیدگی شد و سرانجام برای وی حکم صادر شد که این پرونده با توجه به اعتراض متهم به دیوان عالی کشور رفته و از قطعی شدن آن اطلاعی ندارم. این فرد بعد از آزادی، بخش دیگری از معوقات بانکی خود را هم به بانک‌ها پرداخت کرد.
وی درباره پرونده برادران «ر» که در زمینه فولاد فعالیت داشتند گفت: این پرونده همچنان در دست بررسی است و هنوز منجر به صدور حکم نشده است.
دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در زمینه قیر در شرکت نفت اصفهان نیز گفت: آن پرونده در دادسرای اصفهان به جریان افتاد و همچنان مسئولان پرونده در تلاش هستند تا به آن رسیدگی کنند اما هنوز در این زمینه کیفرخواستی صادر نشده است.
خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که اگر دیه زن و مرد برابر پرداخت می‌شود چرا دیه بچه‌های شین‌آباد نصف است؟ که محسنی‌اژه‌ای در این زمینه گفت: دیه زن و مرد برابر نیست ولی ترتیبی داده شده که برابر باشد و بنده موضوع دیه بچه‌های شین‌آباد را بررسی می‌کنم.
سخنگوی قوه قضائیه درباره این ‌که آیا پسر ناطق نوری علیه آقای احمدی نژاد شکایتی کرده است، گفت: بنده اطلاعی ندارم و تاکنون شکایتی از سوی پسر آقای ناطق نوری علیه احمدی نژاد به قوه قضائیه واصل نشده است.
خبرنگار دیگری گفت که وزیر بهداشت اعلام کرده که تخلفاتی در صنایع غذایی از جمله کالباس صورت می‌گیرد، ورود قوه قضائیه به پرونده‌هایی که امنیت غذایی جامعه را تهدید می‌کند، چیست؟ که اژه‌ای پاسخ داد: مسأله سلامت انسان‌ها، مسأله مهمی است و اگر مسائلی باشد که با سلامت عموم جامعه ارتباط داشته باشد دادستان به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند به آن ورود پیدا کند. اگر وزیر بهداشت موضوعی را در این زمینه مطرح کند، دستگاه قضایی به آن رسیدگی می کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه شرکت بیمه توسعه از پرداخت خسارت به کسانی که بیمه شده ‌اند، خودداری می‌کند اظهار بی‌اطلاعی کرد.
وی درباره معوقات بانکی که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود گفت: بانک مرکزی گفته که عزم جدی در این زمینه برای پرداخت معوقات دارد. امیدوارم اگر این عزم جدی عملی شود دیگر ما شاهد تکرار معوقات بانکی نخواهیم بود. ما سال 92 تا پایان سال 93 را رصد می‌کنیم و قوه قضائیه در این زمینه عزم جدی دارد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره حضور ضابط قضایی در بیمارستان‌ها برای رسیدگی به شکایات مردم که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، گفت: ما قصد نداریم که نماینده‌ای را در بیمارستان‌ها داشته باشیم. مسلما اگر جرمی واقع شود شکایت صورت می‌گیرد و به آن رسیدگی می‌شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا