خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی ادعای ربط پرونده جنجالی تجاوز در مدرسه غرب تهران به اجرای سند۲۰۳۰

حدود یک سال بعد از آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند۲۰۳۰ در ایران را متوقف کرده است، یک نماینده مجلس مدعی شده این سند هنوز در دست اجراست.
فرارو نوشت: امروز صبح، یک روز بعد از رسانه‌ای شدن ماجرای تعرض به دانش آموزان، صحن مجلس شاهد موضع گیری نمایندگان مجلس درباره این اتفاق بود. کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. اما در بین نطق‌های کوتاه، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مجلس ادعای عجیبی مطرح کرد. او اتفاق اخیر را ثمره اجرای سند ۲۰۳۰ دانست.

یک نماینده مجلس: تعرض به دانش آموزان؛ محصول اجرای ۲۰۳۰

حاجی دلیگانی گفت: دولت می‌گوید این امر لغو شد، اما اخبار رسیده حاکی از این است که این سند به صورت جسته و گریخته در برخی جا‌ها اجرا می‌شود و یکی از آن‌ها در مدرسه غرب تهران بروز کرد.

ادعای حاجی دلیگانی در حالی بود که دولت اجرای سند ۲۰۳۰ را لغو کرده است. ماجرای لغو این سند به سخنرانی رهبر انقلاب درباره این سند برمی‌گردد. ایشان از اجرای سند ۲۰۳۰ گلایه کردند و گفتند: بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم. آن‌ها باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کاررا بگیریم.

تعرض به دانش آموزان ربطی به ۲۰۳۰ نداشت
اجرای ۲۰۳۰ یک سال پیش لغو شد
برخی مقامات دولت، اما می‌گفتند درباره سند ۲۰۳۰ گزارش‌های غلطی به رهبر انقلاب داده شده است. اما ایشان در یک سخنرانی دیگر گفتند: «برداشت افرادی که خیال می‌کنند ما در این موضوع گزارش‌های درستی نگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست. برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالی که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آن که موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد.»

سرانجام خردادماه ۹۶ در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اکثریت اعضای این شورا تصویب کردند که مبنای عمل در کشور اسناد بالادستی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانونی بوده و در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، سند اساسی و ملی، «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» خواهد بود که این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده‌است و هر سند، بیانیه یا موضوع دیگری که مغایر با این سند باشد، ملغی است.

در مدرسه دکتر معین ۲۰۳۰ اجرا نشد

برای بررسی ادعای حاجی دلیگانی، فرارو با ناصر کوهستانی مدیرکل آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران گفتگو کرده است. کوهستانی اجرای سند ۲۰۳۰ در مدرسه دکتر معین را به شدت تکذیب می‌کند. او می‌گوید: اگر اتفاق اخیر محصول اجرای سند ۲۰۳۰ بود، باید آموزشی وجود می‌داشت. اتفاقا به بچه‌ها آگاهی رسانی درستی نشده بود. ما باید به بچه‌ها کمک کنیم که در این زمینه‌ها آگاهی مناسب داشته باشند. ما در حوزه‌های مشاوره ای، تکلیف خودمان می‌دانیم که در این گونه مسائل بچه‌ها را آگاه کنیم و اطلاعات کافی به آن‌ها بدهیم. اما وقتی چنین اتفاقی رخ داده به این خاطر است که آن مدرسه در این زمینه کم کاری کرده است.

کوهستانی در بیان تفاوت آموزش‌های جنسی آموزش و پرورش و سند ۲۰۳۰ می‌گوید: ما در زمینه آگاهی جنسی، کاری به ۲۰۳۰ نداریم. خودمان برای این آموزش‌ها دستورالعمل راهنمایی و مشاوره داریم. با سند ۲۰۳۰ هم به شدت مخالفیم. مجموعه دستورالعمل راهنمایی و مشاوره‌ای داریم که بچه‌ها و خانواده‌ها را در قالب کارگاه آموزشی تحت پوشش می‌دهیم. او می‌گوید این مدرسه هم این مشاوره‌ها را قطعا داشته است، اما یقینا سطح آموزش‌ها پایین بوده است. ما وظیفه خودمان می‌دانیم که در این حوزه‌ها نظارت بیشتری کنیم و حجم آموزش‌ها را بالاتر ببریم. در کل اتفاقی که رخ داده هیچ ارتباطی به ۲۰۳۰ نداشته است. او در پایان تاکید می‌کند: «اطلاع موثقِ موثق دارم که در مدرسه دکتر معین سند ۲۰۳۰ اجرا نشده است.»

اصرار حاجی دلیگانی به اینکه ۲۰۳۰ اجرای می‌شود
به این ترتیب فقط یک فرضیه باقی می‌ماند؛ اینکه حاجی دلیگانی در صحن مجلس نظر شخصی اش را گفته باشد و این نظر بدون داشتن شواهد یا مدارک است. در این باره با خود او گفتگو کردیم. او اصرار دارد که تعرض به دانش آموزان در مدرسه دکتر معین منطه ۲ کار ۲۰۳۰ بوده است.
تعرض به دانش آموزان ربطی به ۲۰۳۰ نداشت
در ادامه گفت و گوی پیاده شده گفت و گوی فرارو با این نماینده مجلس را می‌خوانید:

آقای حاجی دلیگانی شما امروز در صحن مجلس گفتید تعرض به دانش آموزان حاصل اجرای سند ۲۰۳۰ در مدرسه منطقه دو بود. 

نه تنها در این مدرسه. کلا در همه مدارس ممکن است از این اتفاقات در آینده بیفتد.

یعنی آنچه در این مدرسه رخ داد، صرفا به خاطر اجرای سند ۲۰۳۰ بود؟

بله

منبع‌ موثقی در این باره دارید؟

بله

لطفا توضیح دهید و ما را هم در جریان جزئیات آن بگذارید.

مشخص است. ۲۰۳۰ نه تنها آموزش جنسی، ارتباط دختر و پسر و مسائل این چنینی را تجویر می‌کند بلکه اصرار به انجام این‌ها دارد. با اموراتی که در فضای مجازی وجود دارد مگر دانش آموزان چقدر ظرفیت استقامت دارند؟ وقتی این مسائل به وجود می‌آید، وقتی که فیلم‌های مستهجن آن چنانی برای آن‌ها پخش می‌شود، وقتی مساله ضد ارزشی به دور از چشم پدر و مادر برای آن‌ها نمایش داده می‌شود، طبیعتا همان کاری که ۲۰۳۰ اجرا می‌کرد اتفاق افتاده است. جلوی ۲۰۳۰ به طور رسمی گرفته شد، اما طبق خبر‌هایی که ما داریم، جسته و گریخته برخی از مراکز آموزشی و دانشگاهی مصر به اجرای آن هستند.

ما با یکی از مسئولین آموزش و پروش صحبت می‌کردیم. می‌گفتند نه تنها در این مدرسه بلکه در هیچ کدام از مدارس ما اجرا نمی‌شود.

بله. آن‌ها وظیفه دارند همین را بگویند.

شما می‌گویید این سند در مدرسه کذایی اجرا شده است. لطفا بگویید چه شواهد یا مدارکی در این رابطه دارید.

من مستندات خودم را در اولین جلسه کمیسیون آموزش ارائه می‌کنم.

ممکن است یکی از این مستندات را برای من بفرستید؟

وقتی بنا شد به کمیسیون ببرم برای شما هم می‌فرستم.

نمی‌شود زودتر به ما نشان دهید؟ اگر این مدارک را به ما نشان دهید، بر اساس آن می‌توانیم صحت ادعای شما را منتشر کنیم.

از آثار و نتایج سند ۲۰۳۰ همین اتفاق اخیر است.

بدون مدرک سخت می‌شود چنین ادعایی را باور کرد. 

فیلم رسیده به دست این دانش آموزان که مورد تعرض قرار گرفتند، خودش یکی از مدارک است. این فیلم از چه مسیری به دست دانش آموزان رسید؟ از مسیر فضای مجازی. ۲۰۳۰ درباره فضای مجازی چه می‌گوید؟ می‌گوید: آزادی اطلاعات. یعنی می‌گوید تمامی مسائل مستهجن باید آزادانه در اختیار افراد قرار بگیرد، حالا هر سن و سالی هم که می‌خواهند داشته باشند.

اما مسئولین آموزش و پرورش می‌گویند اگر این اتفاق افتاده به خاطر ضعف آموزش درباره مسائل جنسی است رخ داده است. این با حرف شما در تضاد است. 

آن هم هست. بخش فرهنگی مان و مسائل مربوط به آموزش و پرورش ما مشکلاتی دارد که این مسائل در آن به وجود می‌آید. این را هم قبول دارم.

شما فکر می‌کنید اگر فضای مجازی ما بسته باشد، این اتفاقات نخواهد افتاد؟

نه من نگفتم که آزادی اطلاعات بسته شود. من حرفم این است که هرگونه اطلاعاتی برای همه سنین نباید منتشر شود. حتی خود کشور‌هایی مثل آمریکا و کشور‌های اروپایی هم برای اطفال و نوجوانان اینترنت مخصوص تعریف کرده اند که هرگونه مساله‌ای برای آن‌ها روشن نشود. اما ما در ایران چه کار کردیم؟ وقتی که فضای مجازی به ایران آمد، همه چیز برای همه سنین باز شد. فیلم‌های مربوط به مسائل جنسی که در خارج تولید می‌شود و در اختیار همه قرار می‌گیرد باعث شده است بچه‌هایی که هنوز هیچ گونه اطلاعی از مسائل این چنینی نداشتند، به نحوی این مسائل برای آن‌ها فاش شد که دست به کار‌های خیلی عجیب و غریبی زدند.

اما ظاهر ماجرا این بود که معلم این فیلم را برای دانش آموزان پخش کرده است. یعنی اگر اینترنت آن‌ها محدود هم بود ما باز هم شاهد چنین اتفاقی بودیم. 

نه. شما به من بگویید کدام بچه هست که امروز گوشی حسگر (هوشمند) در اختیارش باشد، اما به چنین مسائلی نتواند دسترسی داشته باشد. هیچ محدودیتی نیست.

درست است، اما معلم برای دانش آموزان سایت یا فیلم مستهجن باز کرده است نه خود آنها. 

نه. این چیزی است که مطرح شده. اما آنچیزی که بررسی شود و بعدا کاشف به عمل بیاید این نیست. شما خواهید دید که این گونه مسائل هم در جا‌های دیگر بوده و به نوعی تحت تاثیر چنین فضایی قرار گرفته اند.

می‌خواهید بگویید آمار بیشتری از این اتفاقات در دست داریم؟ 

من احساسم این است که هم مواردی هست که برای حفظ آبروی خود افراد تا کنون پخش نشده است.

در جریان آن‌ها هستید که یکی دو موردشان را بگویید؟

نه.

 پس در جریان نیستید. 
چرا در جریان هستم، اما بنا نیست که بخواهیم بیشتر از این بگوییم. حالا یکی از این اتفاقات بیرون زده است. من دلم به حال جامعه می‌سوزد که ما افراد معصوم را در معرض این گونه مسائل رها کرده ایم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا