خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از افطاری پر ماجرای رییس‌جمهور با هنرمندان

دیدار رئیس‌جمهور با اهالی فرهنگ و هنر در شب نیمه ماه رمضان با تاکید بر رفع محدودیت کاری هنرمندان و شنیده شدن صدای آنها همراه با اعتماد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، شامگاه نهم خردادماه و همزمان با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) با وجود برخی حاشیه‌ها که برای برپایی مهمانی افطار ریاست‌جمهوری با هنرمندان و اهالی فرهنگ به وجود آمده بود، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر عصر روز چهارشنبه به سالن اجلاس سران رفتند تا در حضور رئیس‌جمهور به بیان دغدغه‌ها و مشکلات حوزه‌های کاری خود و نیز بخشی از مسائل و مشکلات جامعه بپردازند.

در ابتدای این مراسم که با وجود یک ساعت تاخیر آغاز شد، علی نصیریان به عنوان یکی از هنرمندانی که در این مجلس سخن گفت، بیان کرد: مایلم یادی کنیم از هنرمندان تازه‌درگذشته سینما، ناصر ملک‌مطیعی که اهالی هنر و سینما از درگذشت ایشان بسیار متاثریم و دلگیر، چراکه ایشان در پا گرفتن سینمای پس از انقلاب نقش داشت و بزرگترین نقش او هم آشنا کردن مردم با سینما بود.

وی با بیان اینکه اهل تحقیق و بررسی در این باره نبوده و به عنوان کسی که در دوران کاری ناصر ملک‌مطیعی حاضر بوده، اینگونه از نقش او صحبت می‌کند، افزود: مردم او را دوست داشتند و دارند و او هم مردم را دوست داشت. البته او با توجه به شرایط آن دوره تلاش خود را کرد. اما نکته مهم در کار نمایش حضور مردم است و اگر آن طرف مردم نباشند نمایشی اتفاق نمی‌افتد. نمایش یک اتفاق است یعنی انسان در مقابل انسان و ایشان به بهترین نحو این کار را انجام می‌داد چراکه ارتباط زنده و واقعی و در دل مردم بودن نکته مهمی در این کار است.

این بازیگر سینما و تئاتر به ارحام صدر اشاره و اظهار کرد: او یک کمدین اصفهانی بسیار معروف بود به طوری که تئاتر ارحام صدر در اصفهان یکی از دیدنی‌ها شده بود و این دستاورد کمی برای یک آرتیست نیست که ساده هم به دست نمی‌آید.

نصیریان ادامه داد: آقای ملک‌مطیعی سال‌ها در آسمان هنر ایران درخشید ولی در 40 سال اخیر خاموش نگه داشته شد که این باعث تاسف و دلگیری ماست و کاری هم از دست ما برنمی‌آمد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌ها با اشاره به دعوت منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از او برای صحبت در این مراسم گفت: وقتی این پیشنهاد مطرح شد گفتم نمی‌دانم چه بگویم چون همه حرف‌ها گفته شده و هیچ حرفی زیر این آسمان نیلگون دیگر تازه نیست. همه چیز را همه می‌دانند و می‌دانیم. با این وجود تاکید می‌کنم فرهنگ رکن مهم و سند هویت ملی ماست و استمرار هیات ما در گرو فرهنگ غنی و پرباری است که از گذشته داشته‌ایم.

او گفت: فرهنگ و هنر عاملی در تداوم ملت ایران است و امروز در این آشفته‌بازار دنیا می‌تواند فشاری را که بر ملت ایران تحمیل می‌شود، کم کند و نیز می‌تواند امید را در دل ملت زنده نگه دارد.

نصیریان با قرائت این شعر که «دریغ است که ایران ویران شود» گفت: این ملت لیاقت زندگی بهتر از این را دارد و باید با دنیا ارتباط داشته باشد و اینطور نباشد که با تنش‌ها و جنگ‌های روانی شب را به صبح برساند. انسان‌ها در هر عصر و زمانه‌ای با موانع کار کرده و هنر خلق شده است. کسانی که جرأت بیشتری داشتند جنگیدنn و هزینه آن را هم پرداخت کردند.

در بخش دیگری از این مراسم ستاره اسکندری بازیگر سینما و تئاتر هم به عنوان یکی از هنرمندان سخنران در جایگاه حاضر شد و از آنجا که قرار بود متنی را قرائت کند در ابتدای آن تاکید کرد: مسئولیت آنچه را می‌گوید شخصا می‌پذیرد چون برای آنچه رای داده جنگیده است و بدون وابستگی به امکانات دولتی از تئاتر صحبت می‌کند.

او در بخشی از نوشتار حمایت‌گونه خود از دولت و حجت‌الاسلام حسن روحانی بیان کرد: این دیدار را فرصتی می‌دانم برای از تئاتر گفتن. آقای رئیس‌جمهور شما تئاتر نمی‌بینید. چرا؟ سال‌هاست که بر این در می‌کوبیم اما به در کوفتن پاسخی نمی‌آید. نمونه‌اش کسر اعتبار حوزه تئاتر، عدم تخصیص امکانات، نبود بیمه مناسب برای بیماران این حوزه است. سالن ساخته نمی‌شود، اقتصاد بر اندیشه سوار شده و ما قانع شده‌ایم به سوت و کف.

وی ادامه داد: من از حصر بر اندیشه می‌ترسم. من از تیشه‌ای که به ریشه زده می‌شود، می‌ترسم. من از قهرمانان کوچک و از جایگزینی آمار به آمال می‌ترسم.

وی خطاب به حسن روحانی گفت: شما از باب گفت‌وگو گفتید اما کماکان درهایی به روی ما بسته است که کلیدش دست شماست. ما چاره می‌خواهیم و البته خسته شاید، اما ناامید نمی‌شویم. ما مردم هستیم، ما را بشنوید.

همچنین در ادامه شادی پیروزی مدیر نشر ایلیا که از استان گیلان برای شرکت در این مراسم و به نمایندگی از اهالی کتاب و نشر به این مراسم آمده بود، اظهار کرد: برای چنین فرصتی فهرستی از خواسته‌های اهل کتاب و نشر وجود دارد اما می‌خواهم خرق عادت کنم چون گفته‌اند از بی‌عدالتی‌ها و کمبودها مثنوی مکرر است.

او با اشاره به چرخه معیوب پخش، بیمه نداشتن اهل قلم، آسیب‌پذیری امنیت شغلی اهالی این حوزه از جمله کتاب‌فروشان و ناشران و مدیریت سلیقه‌ای به عنوان بخشی از مشکلات این حوزه گفت: ملت ما از تحریم و انزوا خسته شده است پس چرا خودمان باید خودمان را تحریم کنیم. ما باید بتوانیم با هم حرف بزنیم چون با قهر کردن با جهان رستگار نشده‌ایم به همین دلیل همین که امروز عده‌ای تحریم می‌کنند بی‌آنکه نگران عقوبتی باشند، دستاورد کمی نیست.

به گزارش ایسنا، دیگر هنرمندی که در این مراسم صحبت کرد، فاطمه معتمد آریا بود و با تاکید بر اینکه از طرف سینماگران صنفی ایران صحبت می‌کند، گفت: ما هیچ مطالبه‌ای از کسی نداریم. ما سیاستمدار نیستیم و جمع شدیم که بگوییم نیازی به هیچ کسی نداریم که برای ما تصمیم بگیرید. ما هنرمندیم و باعث افتخار این مملکت هستیم.

او افزود: من شاید بیش از هر کسی مورد بی‌احترامی، بازخواست و بازجویی قرار گرفته‌ام اما رسالت من دوستی، وحدت و همدلی است.من با این جهانی که تمامش مبارزه است و نژادپرستی را اشاعه می‌دهد در اینجا چه دعوایی دارم آن هم با این همه اقوام نیک‌اندیش و نیک‌سیرت و با این دعوت که به دور از صرفا مذهب است که اگر اینطور بود آقای لوریس چکناواریان سر سفره افطار ما نبود.

این بازیگر سینما و تئاتر خاطرنشان کرد: ما نه دولتی را حمایت می‌کنیم و نه تکذیب می‌کنیم. سهم ما هنرمندان از سیاست همین افطاری است و ای کاش ما را وادار نکنند با اندیشه سیاسی فیلم بسازیم. پیام تمام سینماگران در تمام جهان صلح، دوستی و آرامش است. می‌توانید به ما اعتماد کنید که صلح و دوستی را به این مملکت بیاوریم.

معتمدآریا در پایان با ابراز امیدواری از اینکه سینماگری محروم از کار و ممنوع از ورود به مملکت نباشد، گفت: سیاست‌های گذشته را کنار بگذاریم که آن وقت می‌شود بهروز وثوقی را هم دعوت کنیم.

در بخش پایانی این مراسم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری در سخنانی با اشاره به جایگاه و ویژگی‌های امام حسن مجتبی (ع) خطاب به اهالی فرهنگ و در پاسخ به برخی صحبت‌های آنها گفت: قدرت شما و قدرت فرهنگ و آنهایی که با شعر، تئاتر، فیلم، موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی و… با مردم سخن می‌گویند می‌تواند در این باشد که به مردم امید دهد. شما از دولت متوقع هستید و حق با شماست. ما نقدهایی در این حوزه داشته و داریم آن هم علی‌رغم تلاش‌هایی که وزرای فرهنگ و ارشاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام دادند. با این حال این جمله حتما درست است و این اعتراض وارد است که چرا رئیس‌جمهور نمی‌رود تئاتر ببیند.

او افزود: همانطور که حرف شما را باید من و دولت من بشنود شما هم نیاز مردم را بشنوید و با هم تلاش کنیم و در برابر مشکلات آینده اقتصادمان را اداره کنیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علاوه بر جمع زیادی از مدیران فرهنگی و هنری دولت از جمله سه وزیر فرهنگ دولت‌های روحانی (سیدعباس صالحی، سیدرضا صالحی امیری و علی جنتی)، محمدمهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری)، شهرام کرمی (مدیر کل هنرهای نمایشی) و هنرمندان و مدیران دیگری هم مانند جمشید مشایخی،قطب‌الدین صادقی، فرشته طائرپور، احمد امینی، لادن طاهری، هادی حیدری، احمد مسجدجامعی، سیدمحمد بهشتی، مهدی شفیعی (مدیر کل سابق هنرهای نمایشی)، پیمان شریعتی، سعید روستایی، سیدجمال ساداتیان، مجید قناد، شهرام لاسمی، علیرضا رضاداد، محمود دولت‌آبادی، مریم معترف، رسول صدر عاملی، محمدحسین مهدویان، محسن خان‌جهانی، بهروز شعیبی، غلامرضا موسوی، بابک چمن‌آرا، حامد همایون، محمد اطبایی، همایون اسعدیان، حسین انتظامی (مشاور ارشد وزیر فرهنگ)، سعید سهیلی، اصغر همت، لوریس چکناواریان و امین‌الله رشیدی حضور داشتند.

در این مراسم همچنین اصغر شاهوردی سینماگر باسابقه‌ای که سال‌هاست به دلیل مشکل پیش آمده در یک پروژه سینمایی که با مشکلات جسمی روبه‌رو است به همراه همسرش در این مراسم حاضر بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا