خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چاپ سه بعدی قرنیه انسان در بریتانیا

فناوری چاپ سه بعدی این بار قدم به حوزه سلامت چشم گذاشته و اولین قرنیه تولیدی خود را به جهان عرضه کرده است. چنین پیشرفت قابل توجهی خواهد توانست مشکل کمبود قرنیه برای پیوندهای ضروری را برطرف نماید.

به گزارش ایران آنلاین، امروزه عرضه قرنیه اهدایی بسیار محدود شده و تمامی کسانی که نیاز شدید و بحرانی به پیوند قرنیه دارند تنها میتوانند یکی را دریافت کنند. در همین راستا نیز بازار قرنیه های بیوسنتز داغ شده و ساخت این نوع ازقرنیه ها توسعه قابل توجهی یافتند. اما به نظر می رسد این کار با چاپگر سه بعدی قرنیه توسط دانشمندان سریع تر و آسان تر به پیش خواهد رفت.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نیوکاسل بریتانیا، تحت رهبری پروفسور چ کنون ، قرنیه ای را با استفاده از یک بیو چاپگر ارزان قیمت 3 بعدی طراحی و تولید کرده اند.

این دستگاه در کمتر ازشش دقیقه یک ژل زیستی را در محل های متمرکز گذاشته و قرنیه ای مصنوعی مطابق با ابعاد واقعی را اسکن می کند. این ژل از سلول های بنیادی قرنیه انسان با مخلوطی از کلاژن و آلژینات (پلی ساکارید موجود در جلبک) تشکیل یافته است .

با قرارگیری ژل در محل متمرکز خود قرنیه چاپ شده وسلول ها روی داربست رشد کرده و به بافت یک قرنیه سالم و طبیعی تبدیل می شود.

به گفته محققان این طرح این ماده به اندازه ای سخت است که شکل خود را حفظ کرده و از سوی دیگر به اندازه ای نرم است که درون دماغه پرینتر سه بعدی جای گیرد.

پروفسور کنون در همین ارتباط گفت: در این مسیر باید آزمایش های بیشتری در ساخت قرنیه سه بعدی انجام گیرد و به نظر می رسد چندین سال تا زمان پیوند فاصله داشته باشیم. با این حال، آنچه ما نشان داده ایم این است که قرنیه ها را با استفاده از مختصات گرفته شده از چشم بیمار، چاپ می کنیم و این رویکرد توان بالقوه برای مقابله با کمبود جهانی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا