خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت مهم اردشیر زاهدی در نیویورک تایمز

گربه رؤیای موش دارد، افکار احمقانه پوچ!

کانال تلگرامی «مجید تفرشی»، پژوهشگر تاریخی، متن منتشر کرده است با عنوان «ترجمه یادداشت آقای «اردشیر زاهدی» داماد سابق محمد رضا شاه پهلوی، سفیر اسبق ایران در آمریکا و بریتانیا، و وزیر خارجه عهد پهلوی دوم، منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز» که در پی می‌آید:

«سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، مایک پامپئو، درباره ایران هم غم انگیز بود، و هم گیج کننده. به‌عنوان رئیس سیاست خارجی یک قدرت بزرگ، و مدیر سابق سازمان سیا، ایشان باید ایران، مردم آن و تاریخ آن‌را بهتر بشناسد.

قلدری به ندرت به نتیجه می‌رسد، و در مورد ایران هیچگاه به نتیجه [مطلوب] نرسیده است. در طول هزاران سال تاریخ خود، کشور من هرگز در برابر خارجی‌ها سرخم نکرده و تسلیم نشده است، و در شرایط مصیبت بار متحد مانده است. مستقل از عقیده خود درباره دولت کنونی [ایران]، تحت تهدیدهای خارجی، مردم نجیب ایران با هم متحد بوده، و از سرزمین مادری دفاع کرده و می‌کنند. تاریخ به متجاوزان خارجی سریعاً می‌آموزد که از افکار پوچ خود برای ویرانی ایران دست بردارند. گربه‌ها رؤیای موش دارند، [ولی] احدی قادر به خرد کردن ایران نیست.

با سرزمینی به وسعت ۶۳۶،۰۰۰ مایل مربع و ۸۲ میلیون جمعیت، ایران عراق نیست. ایران قادر خواهد بود در برابر حمله نظامی خارجی مقاومت کند. باید [هجوم غیر قانونی به] عراق را به یاد آوریم که بر اساس دروغ و اسناد تقلبی بود. حمله [به عراق] نه اجازه قانونی داشت، و نه اتوریته اخلاقی. نتیجه آن کشتار و ویرانی عظیم بود. صدها هزار مردم بیگناه کشته شدند، و آینده و زندگی میلیون‌ها نفر ویران شد. و، بر طبق گفته رئیس جمهوری آمریکا [ترامپ]، ۷،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار هدر رفت. آیا مغزها [ی آمریکا] در سازمان سیا و وزارت خارجه تاریخ را نمی‌دانند؟

ایران به خاطر حضور خود در سوریه محکوم می‌شود. ولی گفته نمی‌شود که ایران در سوریه به دعوت دولت [قانونی] کشور مستقل سوریه حضور دارد. حضور ارتش‌های مخفی آمریکا و دولت‌های غربی در سوریه است که نقض قوانین بین المللی است [نه ایران].

کشتار ادامه دار، بیرحمی و جنایات دیگر بر علیه مردم غیر نظامی یمن [که توسط عربستان و امارات با پشتیبانی آمریکا انجام می‌شود] نه تنها جنایات جنگی هستند، بلکه حمله به بشریت نیز هستند. آیا قادر خواهیم بود که این بربریت را ببخشیم و فراموش کنیم؟ در ۲۳ و ۲۴ ماه مه خبر اصلی بی بی سی یک گزارش درد آور بود که یک عروسی در دهکده یمنی را نشان می‌داد که در آن مردان، زنان، و بچه‌ها مشغول جشن گرفتن ازدواج عزیزان خود بودند. آن روز قرار بود شادترین روز زندگی آنها باشد. در یک لحظه عربستان سعودی به دهکده حمله کرد و ۲۲ نفر را کشت. جشن تبدیل به عزا شد. چگونه می‌توان گرسنگی بچه‌ها و ویرانی یک کشور [یمن را توسط عربستان و متحدان] را توجیه کرد؟ کدام دیوانه مسوول این فاجعه بی سابقه است؟ عدالت غرب بیست و یکم این است؟

آمریکا و ایران ۱۶۰ سال پیش با هم دوست شدند. ذکر نام آمریکایی‌های بزرگی نظیر هاوارد باسکرویل [که در انقلاب مشروطیت به همراه انقلابیون در تبریز جنگید و شهید شد]، [ویلیام] مورگان شوستر [خزانه دار دولت مشروطیت از ماه مه تا دسامبر ۱۹۱۱]، آرتور میلسپو [مستشار مالی در ایران از ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۷، و از ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵]، آرتور آپ‌هام پوپ [استاد دانشگاه و محقق هنر ایرانی، سردبیر Survey of Persian Art]، و ریچارد فرای [محقق ایران و آسیای مرکزی، و مدیر انستیتوی آسیا در دانشگاه شیراز از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴] هنوز احساسات گرم [دوستانه] را در ایرانی‌ها ایجاد می‌کند.

حتی اگر یکی از امضاء کنندگان برجام از آن کنار رود، هنوز این یک سند معتبر و واجب الاجرا است. دعا می‌کنم که عقلانیت پیروز شود، و بلوغ دیپلماتیک غلبه یابد [تا آمریکا سیاست خود را تغییر دهد].

بدون شک شرایط اجتماعی ایران تکامل خواهد یافت و تغییر خواهد کرد. من امید و اعتماد زیاد به جوانان ایران دارم، که شخصیت، هوش و لیاقت آنها آینده ایران را شکل خواهد داد. من خوشحال و امیدوارم وقتی می‌بینم که در چهار گوشه جهان، اکثریت کارشناسان منطقه [خاورمیانه] واقعیات را روشن‌تر از [مایک پامپئو و دولت ترامپ] می‌بینند و از عزت و حقوق برادران و خواهران شریف من دفاع می‌کنند. من هم به نظرات آنها احترام می‌گذارم و هم قدردان آنها هستم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تفاوت یک دیپلمات (حتی اگر بنا بعللی موافقش نباشیم) فهیم (نه ان برندگان مضحک جایزه صلج نوبل ) با دیگرانیکه هنوز مفهوم ایرانی بودن وایرانی (اصالتآ) فکرکردن (بمعنی زیست فرهنگی وتمدنی همراه با عواطف میهن دوستی) اینست……تا ببینیم ان دیگران (صاحبان جوایز حقوق بشری) چه میگویند……

    17
  2. هنگام خواندن نظرات آقای زاهدی احساس کردم چقدر این دیدگاه شبیه و همسو با دیدگاه سیاسیون داخلی(اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان) و عموم ملت ایران است.فقط کافیست کمی گوش دهیم به جای اینکه با زدن برچسب(سلطنت طلب،متحجر،غرب زده و…)به یکدیگر بین خودمان مایل ها دیواربکشیم و باعث ایجاد مشکلات عدیده و شکستن وحدت شویم.

  3. این که گفته ایران در هیچ دوره ای جلوی امریکاییها سر خم نکرده دروغه. نمونه ش دوره خود ایشان.

    1
    10
    1. جناب س م ، ذره اي تعصب کور و جهالت ناشي از آن را کنار بگذاري خواهي ديد که در دوره خود ايشان هم ايراني جلوي آمريکائي ، نه سر خم کرد، و نه نرمشي قهرمانانه از خود نشان داد، هيچ، بلکه چنان عرصه را بر چشم رنگي ها تنگ کرد که دست بدست هم دادند تا نابودش کنند.

      4
      2
  4. همان شعارهای همیشگی و احساسات اغشته به توهم و عاقبت
    تکرار واردات و خوردن برای نمردن ..دیگر نیازی به گربه شما نیست جناب !

  5. تفاوت یک ایران وطن دوست با با کسانی که صحبت با زبان فارسی را هم در میانسالی یاد گرفته اند !

  6. درود ، حرف حساب ، جواب نداره …. چنین گمانی به آقای زاهدی نداشتم ، اما خوبی گم نمیشه. مطمئنم موافقان با ایشان از طیف های متنوع خواهند بود ، موافق و مخالف با جمهوری اسلامی . اگر ذره ای عرق وطن پرستی نه ، انسانیت در وجود کسی باشه ، راضی به حمله نظامی به ایران به هر قیمتی نیست . با خراب کردن نمیشه جایی رو ساخت ، اصلا آمریکا چه محلی از اعراب داره که برای دنیا تعیین تکلیف کنه؟

  7. ممنونم از جناب زاهدی و این گفتار زیبا که مشخص می کند چقدر خوب مردم ایران را می شناسد اقای ترامپ یک معامله گر هست و تجربه کاری میکند و تجربه سیاسی و تاریخی ملت ها را نمیداند انشالله سر عقل بیاید زیرا اگر قرار باشه تهدیدیدبرای ایران باشه نا امن ترین جا خوده امریکاست

  8. همه مطمئن باشند،چه در داخل و چه در خارج،ملت ایران در نجات خاک و کشورش با کسی شوخی ندارد.فقط منتظر جرقه ای مانده اند تا شروع کنند و آن موقع هر خیانتکاری جزایش را خواهد دید.پس نباید کسی اشتباه کند مثل صدام که واقعن اشتباه کرد و این ملت را نشناخت.وقتی انرژی اقوام مختلف ایران در یک جا جمع شده و برعلیه دشمن به کار رود از پا در آورده و حتمن پشیمان می کند.ضمنن این پیرمرد اشتباه گرفته.چون حمله نظامی در کارنیست

  9. باریتعالی ، خادمان این ملک و ملت در هر لباس و هر تفکر و هر کجای این گیتی را عزت عنایت فرما ، عزیزانی که نسبت به همه جز خود توهم و حسادت و خودشیفتگی دارند را هدایت فرما ! چرا جماعت خود برتر پندار که قدمی در اعتلای این ملک برنداشته اند بجز لاف زدن ، خود را محق میدانند در مورد هر هموطن با شرافتی اظهار فضل نمایند .
    جناب زاهدی تاج سری و افتخار هر ایرانی آزاده ای .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا