خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهادهای آمریکا برای مذاکره با ایران؛ از اوباما تا ترامپ

الکس وارد در وکس نوشت: تنها یک هفته پس از تهدید آمریکا به یک جنگ احتمالی علیه ایران، پرزیدنت ترامپ در طی کنفرانس مطبوعاتی با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا درهای مذاکره با  رئیس جمهور ایران را گشود. یکی از خبرنگاران از ترامپ پرسید که چطور می تواند تنش های بین دو کشور را کاهش داد؟ وی در پاسخ گفت: « البته من حاضرم که هر وقت آن ها بخواهند بدون هیچ پیش شرطی با آن ها ملاقات کنم.»

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: این اظهارات یک تغییر و تحول گسترده ای است زیرا که وی در طی گذشته همواره علیه ایران لحن جنگ طلبانه و تهاجمی داشت. برای نمونه در 23 جولای در قالب یک پیام توئیتری با حروف بزرگ نوشت: « مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تا کنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است.» این پیام در واکنش به اظهارات حسن روحانی بود که هشدار داد: « صلح بین ایران و آمریکا مادر همه صلح ها و جنگ بین دو کشور مادر همه جنگ ها خواهد بود.»

وی درادامه افزود: « من با هر کسی دیدار خواهم کرد و من به مذاکره اعتقاد دارم.»

اخبار کانال 4: «ترامپ گفت که قصد دارد با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند و گفت: « هر زمانی که آن ها بخواهند من بدون هیچ پیش شرطی با ان ها دیدار خواهم کرد.»

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می شود که نزدیک سه ماه پیش آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شد. توافق هسته ای بین ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین ، آلمان و اتحادیه اروپا صورت گرفت که در ازای محدودیت های شدید علیه برنامه هسته ای ایران، برخی از تحریم های اقتصادی لغو می شدند. این توافق بزرگترین دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما بود.

اما این مسئله اولین بار نیست که ترامپ سیگنال هایی برای مذاکره جدید با ایران فرستاده باشد. مقامات ایران ادعا می کنند که ترامپ هشت بار از حسن روحانی در سازمان ملل برای دیدار درخواست کرده است. اما اکنون دو سوال بزرگ مطرح می شود: اول این که آیا حسن روحانی پیشنهاد ترامپ را می پذیرد؟ حسن روحانی به این دلیل حمایت مردم را به دست آورد که معتقد بود توافق هسته ای می تواند به زودی اقتصاد ایران را شکوفا کند.

دومین سوال مرتبط است با واکنش های داخلی محافظه کاران آمریکایی نسبت به اظهارات ترامپ ، بعد از این که گفت پیشنهاد مذاکره با را رد نمی کند. با این وجود اگر ما تاریخ معاصر را به عنوان راهنما در نظر بگیریم احتمالا او حمایت های کافی برای حرکت به سمت گشایش دیپلماتیک را دریافت خواهد کرد.

در سال 2007م. زمانی که باراک اوباما نامزد ریاست جمهوری از دیدار با مقامات ایران ( محمود احمدی نژاد) سخن گفت، در امریکا با انتقاداتی روبرو شد. در این راستا، وب سایت انتخاباتی باراک اوباما خواستار « دیپلماشی خشن ( تهاجمی) و مستقیم با رئیس جمهور ایران بدون هیچ گونه پیش شرط» شد. در آن زمان بسیاری از محافظه کاران و برخی از دموکرات ، از اظهارات اوباما انتقاد کردند و این انتقادات نسبت به مواضع اوباما در مورد مذاکره با ایران در طی دوران ریاست جمهوری اش به طور خاص در زمان امضای برجام به اوج خود رسید. بنابراین ترامپ پس از این اظهارات با واکنش های متفاوتی روبرو خواهد شد.

در طی دوماه پس از دیدار وی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و سپس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، برخی از محافظه‌کاران همواره مخالف دیدار و مذاکره رهبران امریکایی با رهبران کشورهای ضد امریکا هستند. برخی دیگراز محافظه کاران گیج شده‌اند. بن شاپیرو کارشناس محافظه کار ( کسی که در سال 2009 از اوباما انتقاد می کرد و اکنون هم اغلب منتقد ترامپ است) گفت: «من مطمئن نیستم، زیرا که مذاکره با کیم بدون پیش شرط، به طور ناگهانی یک کوتای بزرگ است، همان کاری که اوباما انجام داد.» اگر چه نیازی نیست که بر عدم مذاکره ترامپ با روحانی تاکید کنیم زیرا که این اقدام روابط سرد بین واشنگتن و تهران را بهبود می بخشد. اما این مسئله حاکی از این است که موانعی که در مسیر سیاست خارجی اوباما وجود داشت امروزه برای ترامپ به طور ناگهانی ناپدید شده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا