خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آلزایمر برجامی!

«محمد توکلی»، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «آلزایمر برجامی!»، نوشت:

«در روزهای اخیر و همزمان با خروج آمریکای ترامپ از برجام شاهد آن هستیم که ذوق‌زدگان داخلی از این اقدام رییس‌جمهور آمریکا نیز به حرف آمده‌اند و بعد از مدت‌ها دوباره به یاد «دلواپسی»های تمام نشدنی‌شان افتاده‌اند. آنان که تا لحظه‌ی پایانی مذاکرات هسته‌ای از هر ابزاری که در اختیار داشتند برای تخریب فعالیت‌های تیم مذاکره‌کننده استفاده کرده بودند، حتی پس از اعلام موافقت رهبری نظام با اجرای برجام نیز همچنان در مسیر اجرای این توافق مانع‌تراشی کردند. می‌توانیم چشمان خود را بر روی اثر مستقیم اقدامات و تصمیمات برخی در داخل در خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ببندیم و تمام ماجرا را در «خوی استکباری» طرف مقابل خلاصه کنیم اما از این حقیقت گریزی نیست که مخالفان برجام در داخل خواسته یا ناخواسته یاری‌گر همانی شدند که «شیطان بزرگ» می‌خوانندش.

در کنار دلواپسان شاهد هستیم که در این روزها برخی مسوولان که به واسطه‌ی جایگاه‌هایی که به آن تکیه زده‌اند از آنان انتظار دیگری می‌رود هم با جناح تندرو همصدا شده‌اند؛ یکی خواهان عذرخواهی رییس‌جمهور است و دیگری برجام را باعث حقارت می‌داند و…

همه‌ی این واکنش‌ها در حالی است که هر فردی که حتی دنیای سیاست را دنبال نکند هم به سادگی به این نکته پی می‌برد که این روزهای سخت وقت انتقام‌گیری نیست و ضروری است که تمامی ارکان نظام و آنان که دلواپس ایران هستند به معنای واقعی پشتیبان دیپلمات‌های «شجاع، امین، غیور و متدین» باشند که «در برابر حرف زور طرف مقابل خوب ایستادگی کردند»

با نگاهی به آنچه در این روزها درباره‌ی برجام مطرح می‌شود شاهد به وجود آمدن نوعی «آلزایمر» هستیم که ظاهرا واگیردار بوده و باعث چرخش موافقان سابق برجام هم شده است!

۱. فراموشی چگونگی خلق برجام

واقعیت آن است که گام اولیه برای آنچه که بعداً به نام برجام نامیده شد در زمان پیش از دولت روحانی برداشته شده بود. همان هنگام که به دلیل بی تدبیری دولت وقت و بی‌کفایتی تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای در آن روزها «تحریم‌های فلج‌کننده» اثرات منفی ملموسی را بر زندگی روزمره‌ی مردم گذاشت و شاهد افزایش روزانه‌ی نرخ تورم، نابسمانی ساعتی در بازار ارز، بحران در بخش بهداشت و درمان و… بودیم. در همان روزها دیپلمات‌های حاضر در وزارت امور خارجه مستقیماً وارد عمل شده و با جلب نظر رهبری نظام و با وجود مخالفت سعید جلیلی (دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی) و رییس دولت دهم مذاکرات مستقیمی را با طرف آمریکایی آغاز کردند. بنابراین حساسیت‌های نابجا درباره‌ی اینکه مذاکره‌ی برجامی تیم سیاست خارجی دولت اعتدال با آمریکا نشانه‌ی خوشبینی آن‌ها به طرف آمریکایی بوده است و یا اینکه رهبری با مذاکره با آمریکا مخالف بود منطبق بر واقعیات نیست، زیرا اولاً آغاز مذاکره با آمریکا پیش از آغاز به کار تیم «روحانی – ظریف» بوده است، ثانیاً این مذاکرات با اعلام موافقت رسمی مقام ارشد نظام شکل گرفته است و فراتر از دولت‌ها و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در جریان بوده و ثالثاً رهبری از جزییات آن کاملاً با خبر بوده است.

۲. فراموشی وضعیت پیش از برجام

طیف مخالف برجام که در این روزها با در اختیار گرفتن تریبون‌های رسمی نظام بیشتر از گذشته خودی نشان می‌دهند چنان فضایی را ایجاد کرده‌اند که گویی وضعیت کشور در روزهای پیش از برجام از دوران پسابرجام بهتر بوده است!

آنان مدعی هستند که برجام هیچ تغییری را در شرایط کشور ایجاد نکرده است. همینجا ذکر این نکته هم لازم است که بخشی از این افسانه‌بافی‌ها درباره‌ی عدم تغییر در فضای پسابرجام به اهمال و ضعف مفرط رییس‌جمهور روحانی و همکارانش در افشای واقعیات دوران تحریم بازمی‌گردد.

بیاییم به چند سال پیش بازگردیم و دورانی که تحریم‌های مرتبط با پرونده‌ی هسته‌ای اجرایی می‌شد را به خاطر بیاوریم.

انتقال پرونده‌ی هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت آغاز مسیری بود که در نهایت به تحریم‌هایی ختم شد که بند به بند آن را دوست و دشمن اجرا کردند. اجرای این دسته از تحریم‌ها که سخت‌ترین نوع تحریم بود و به واسطه‌ی برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ «لغو» شد سبب آن شده بود که به عنوان یک مثال صادرات نفت ایران از بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه برسد که در صورت عدم تغییر مسیر به صفر می‌رسید. حال باید از آنان که خروج ترامپ از برجام ظاهراً سبب احیای دوباره‌شان در سپهر سیاسی ایران شده است پرسید که آیا تاثیر ملموس دو و نیم برابر شدن فروش نفت را در ساختار کاملاً نفتی اقتصاد ایران درک نمی‌کنند؟!

۳. فراموشی موضوع برجام

با وجود گذشت بیشتر از پنج سال از آغاز مذاکراتی که در نهایت به توافق هسته‌ای ختم شد همچنان برخی بر این باور پافشاری می‌کنند که برجامِ هسته‌ای می‌بایست تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم رفع می‌کرد! آنان با در اختیار داشتن رسانه‌ی رسمی نظام فضایی را ایجاد کرده‌اند که هر تحریم نمایشی یا واقعی ایالات متحده علیه ایران برابر با تحریم‌های دوران پیش از برجام تلقی شود و هر تحریم غیرهسته‌ای نیز به معنای نقض برجام!

این در حالی است که چه در حین مذاکرات هسته‌ای، چه در روزهای بررسی برجام در ارکان تصمیم‌گیر داخلی و چه پس از اجرای برجام این نکته بارها از سوی رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای ایران تکرار شد که برجام تنها و تنها راه حلی برای یکی از چند پرونده‌ی اختلافی و تنش‌زا میان جمهوری اسلامی ایران و غرب است و به طور منطقی نباید و نمی‌توان انتظار داشت که طرف‌های غربی تحریم‌ها و فشارها در سایر حوزه‌ها را به دلیل حل‌وفصل پرونده‌ی هسته‌ای متوقف کنند. سخنان رهبری نظام مبنی بر اینکه غربی‌ها پس از پرونده‌ی هسته‌ای به سراغ دیگر موضوعات خواهند رفت نیز به نوعی بیان همین نکته است که برجام تنها و تنها راهی برای حل یک پرونده از چند پرونده‌ی باز روی میز بوده و است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. __ پس برجام تثبیت کننده ی وضعیت عمومی کشور و مایه آرامش اقتصاد و اجتماع کشوربوده و کمترین فایده ی آن، ایجاد تنفس برای ایجاد زیرساخت ها و تقویت صنعت هسته یی بوده.

      5
      2
  1. چند موضوعی رو اضافه کنید انصافیون. اون هم آلزایمر وعده های برجامی، آلزایمر محکم پنداشتن برجام، آلزایمر بی خاصیتی برجام حتی در روزهای بودن اوباما یا تقریبا هیچ بودن آن، آلزایمر با گونی دلار آوردن با وجود برجام، و… آقای انصافی عزیز همه تو بازار میدونن که قبل امضاء برجام به امید رسیدن به توافق تمام دولت خوابیده‌ بود بعد برجام به امید رسیده شدن گلابی های برجام مملکت خوابیده بود… آقا یا خانوم انصافی اگر ارزی هم با برجام نصیب کشور شد همه صرف واردات وحشتناک و بی رویه بود که نتیجش ثروت باد آورده برای وارد کننده بیکاری برای مردم است… آقا یا خانوم انصافی شرم هم چیز خوبی است اگر دولتی که منتخب شما نبود چنین معامله بی خاصیتی می کرد آسمان را به زمین نمیدوختید… آقا یا خانوم انصافی حزب شما که دم از زنده باد مخالف من میزد منتقدین در حین مذاکرات حرف نزنند هنگام تصویب حرف نزنند هنگام نقض آن حرف نزنند هنگام پاره کردن برجام حرف نزنند؟ کاش ادعای آزادی بیان نداشتید.. آقا یا خانوم انصافی رهبری شروطی برای پذیرش گذاشت کدام یک از شروط عمل شد؟؟؟… آقا یا خانوم انصافی مردم میگویند چرا باید هم تحریم باشیم هم امتیاز بدهیم صداى مردم را بشنوید… آقا یا خانوم انصافی اگر قرار بر همین مغلطه ها و دهان بستن ها باشد باز هم فریب میخورید و مردم مغبون می شوند

    5
    5
    1. دوست عزیز!
      ___ درباره ی برجام سخنان زیادی گفته شده است. از دستاوردهای اقتصادی آن مانند دو برابر شدن میزان صادرات نفت تا میزان داده ها و ستانده ها تا دور شدن از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل با داشتن مبنای حقوقی برای برخورد نظامی. که کشوری نبوده که از فصل هفت منشور ملل متحد خارج نشده مگر این که تغییر نظام سیاسی داده و یا با جنگ روبرو بوده! این واقعیتی حقیقی ! که باعث شکسته شدن اجماعی جهانی علیه کشورمان شد.
      به واقع هم اکنون و شاید بعد از یک یا دو ماه دیگر، مردم اهمیت برجام را در زندگی خود بیشتر درک بکنند و متوجه خدعه ی مخالفین داخلی بشوند که با هدف افزایش مطالبات مردم از برجام و دولت، تلاش می کردند از اهمیت این توافق در نزد مردم کم کنند. مردم حالا متوجه شده اند که ثابت بودن قیمت ارزاق و ریال و گردش اقتصادی با برنامه حاصل کم کردن تنش با دنیا در قالب برجام بوده و نباید این بهره مندی ملی را از دست داد. درک می کنند که ایران اگر از نظر اقتصادی قوی باشد بهتر می تواند از منافع مردمش در برابر استکبار دفاع کند. و آرامش اقتصِادی یعنی شکوفایی استعدادهای انسانی. بیش از نصف جمعیت این مملکت زیزخط فقر زندگی می کنتد که با افزایش هر تورمی آن ها به نسبت فقیر تر می شوند. اگر بنگاه های خرد و بزرگ اقتصادی تهدید شوند، جدا از این که زندگی بخش زیادی از کارگران فلج می شود، بزرگترین صندوق بیمه یی یعنی تأمین اجتماعی نیز ورشکسته خواهد شد. ما به حق می خواهیم مستقل و آزاده باشیم و هم از رفاه و توسعه و پیشرفت اقتصادی بهره مند. برای استقلال جنگیده ایم و هم برای زندگی زن و بچه هایمان! جمع این ها سخت و ….
      در این جا از مقوله ی برجام و امنیت ملی کمتر گفته شده که دو نمونه ی آن قابل ذکر است:
      الف. تا پیش از برجام کلیه ی آزمایش های موشکی برخلاف قطعنامه های شورای امنیت بود و سبب وضع تحریم های جهان و نه یکجانبه ی آمریکا. تلاش تیم مذاکره براین قرار گرفت که فعالیت های هسته یی از برنامه دفاع موشکی جدا شود.این خواسته در برجام مورد تأکید و توافق قرار گرفت. و هرچه آمریکایی ها در زمان ترامپ تلاش کردند تا موشکی و برجام را مرتبط سازد با مخالفت طرف های دیگر برجام روبرو شد.
      ب. فعالیت های منطقه یی نیز در ابعاد مختلف نظامی و سیاسی با برجام توانست منافع ما را حفظ کند. در صورت عدم اجرای برجام ضمن صفر شدن منابع مالی ناشی از عدم فروش نفت، نبود تدارکات و حمایت های لازم از مستشاران و نیروهای هم پیمان و عدم راهیابی به کنفرانس های منطقه یی و جهانی، از قدرت چانه زنی لازم بی بهره بوده و امنیت ملی با خطراتی روبرو می شد. ضمن این که دعوت از روسیه برای حضور نظامی گسترده با وجود قطعنامه های سنگین جهانی، برقراری هر گونه ارتباط نظامی را مسدود می کرد.
      باقی بقایتان.

      3
      1
      1. سید.م عزیز چه کسی توقع مردم را نسبت به برجام بالا برد؟ دولت یا مخالفین دولت؟ چه.کسی حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد؟ برادر عزیز آیا شما گمان میکنید دشمن منتظر این است که که ما تحت فصل هفت هستیم یا نیستم که به ما حمله کند یا نکند؟ اگر این بود که چند سال اینگونه بود ولی حمله نشد. اگر توان حمله به ما را داشتند شک نکن که جنگ شروع میشد. بسیاری از صاحب نظران حقوق بین‌الملل معتقدند که حقوق بین الملل ضمانت اجرای حقوق داخلی را ندارد پس ضمانت اجرای آن قدرت است.
        از مزایای برجام فرمودید، خود حضرت پرزیدنت روحانی فرمودند در این چند سال با گونی ارز وارد میکردیم حتی حساب مالی برای سفارت در انگلیس نتوانستیم ایجاد کنیم…
        فرمودید ارز زیادی به دست آوردیم بنا بر واقعیت داشتن این ادعا، واردات وحشتناک این چند سال را هم ببینید که موجی از بیکاری به وجود آورد کارخانه ها را تعطیل کرد یا نیمه تعطیل…
        برادر اینکه دولتی های عزیز در این روزها تنها برای فواید برجام بر جلوگیری از جنگ تاکید میکنند یعنی توبره فایده دان برجام به ته کشیده، چند بار رهبری تاکید کرد که برجام مانع جنگ نشد بلکه توان نظامی ماست که مانع بروز جنگ است.

        3
        3
  2. سلام-آشتباه آقای روحانی این بود که در مورد برجام مانورهای غیر ضرور بود به نحویکه اکثر ملت فکر کردند با اجرای برجام وضعیت اقتصاد کسب وکار ودر آمد خوب خواهد شد در حالیکه برجام فضای سیاست جهانی وامنیتی نگاه کردن حکام غرب و….کمی کاهش داد مثلا چه بسا اگر برجام اتفاق نمی افتاد ایران به راحتی نمی توانست در فضای غیر برجامی آنزمان که روز به روز تشدید هم می شد در شامات وعراق بر علیه داعش وارد عمل شود ئدر حال حاضر مواضع مقام معظم رهبری در مورد ادامه برجام با حقایق میدانی و مسئولیت پذیری مطابقت کامل نشان می دهد و بقیه افاضات احساسی و غیر مسئولانه هست -ضمنا در رسانه ها خواندم آقای احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در سفر به تبریز در سخنرانی خود از جمله اعلام کرده سی میلیارد دلار تاسیسات اتمی در قصیه برجامی ….شد که باید گفت مسئولین باید منبعد سعی کنند بیت المال را اندیشمندانه ومسئولانه تر خرج نمایند تا در آینده تکرار مکررات نشود

    1. متاسفانه اصلاحاتچی ها بسیار خود محور هستند و در عین حال شعار زنده باد مخالف من سر می دهند، در حقیقت شعار اصلاحاتچی ها زنده به گور باد مخالف من است. از نظر شما ما حق سخن گفتن نداریم و باید به جهنم برویم تاریخ نوشتن که بماند طلبمان.. مگر مطلب دروغی عرض شد که مخالفت نمودید مگر اینکه تعصبات حزبی باعث بسته شدن چشم شود.

      2
      5
  3. شیر مادرت حلالت باشد. ان شاءالله که همه حق گویان و حق جویان همواره در پناه حق تعالی باشند. الهی آمین

    4
    2
  4. واقعا تحلیل نویسنده .فوق العاده .ابکی است .از همون اول که برای دفاع از بزجام سراغ ویژگی های اخلاقیومخالفان برجام را وروحی دیپلماتها میرود وانها را شجاع وامین وغیور ….ومخالفان را دلواپس عنوان کرده .معلوم است که این تحلیل واقعا جلبکی قرار است وقت خوانندگان را تلف کند وصفحه رسانه را پر نماید .حتی انجه را بیان کرده با عنوان تیترشده (تحت عنوان الزایمر برجامی هیچ مناسبتی نداره .واقع باید متاسف بود برای ت
    اینگونه رسانه ها که اینقدر فقر مطلب وتحلیل دارند .اخه اقای نویسنده محترم یا خانم نویسنده .شما دارید به کحا میروید مثل اینکه این اقای روحانی بود که گردنش را برافراشته کرد وبا قاطعیت .گفت همه تحریم ها بالمره اعم از مالی بانکی .کشتیرانی و………حتی اشاعه ای در همون روز اجراتی توافق تماما لغو خواهند شد ونه تعلیق .حالا دارید میگید فقط قراربود بخشی از تحریم ها ….. شما الزایمر سیاسی دارید یا دیگران ؟ تازه همون مقدار هم که قراربود لغوبشه نشد بلکه بیشتر هم شد

    9

    6
    5
    1. دلبندم!تحریم های هسته یی لغوگردید ودر مورد ثانویه ی آمریکا تعلیق. بقیه ی موارد اجازه ی مذاکره نداشتند! تا زمان خروج ترامپ تحریم های نفس گیر بین المللی طبق قطعنامه ی 1232 لغو شدند و تضمین سازمان ملل بود که امروز با اروپا در مورد تداومش با نظر رهبری نظام در حال رایزنی هستند.

      5
      3
      1. سلام
        اخه دوست عزیز اقا سید .قربون جدت بشم .چرا همینجوری میگید ؟.تحریم ها هسته ای …
        من پرسیدم .اقای روحانی بعداز مذاکرات لوزان .وقبل از وین .اقای روحانی چی گفت ؟شاید شما نشنیدید .اون جمله معروف که فایل صوتی وبصری اش هم همه دیدند .
        که کلیه تحریم ها اعم از بانکی ومالی .اقتصادی و…..و….و.وو حتی اشاعه ای در روز اجرای توافق بالمره لغو خواهد شد ونه تعلیق .من این صدای اقای روحانی تاروز قیامت توی گوشم هست .ومردم هم واقعا گول همین سخنان را خوردند کما اینکه وقتی کلید را نشون داد .همه اوانهایی که بهش رای دادن خیال کردند.که روحانی کلید را میندازه وقفل مشکلات را باز میکنه .درحالیکه نشان دادن کلید یک پالس بود که به امریکایی ها بگن .ما امدیم در را باز کنید .کلید .کلید بازکردن رابطه با امریکا بود وامریکایی ها هم نهایت بهره را بردند ازاین ضعف راهبردی رییس جمهور .
        از طرفی هیچ کدوم ازتحریمها لغو نشد فقط روی کاغذ .برای ایران سریع صنعت هسته ای را کامل دفن کردند .هیچ کدام از شروط 9 گانه رهبری وحتی شورای امنیت ملی هم عمل نشد .ازبس روحانی وتیم مشاورانش عجله داشتند .که این نکته رهبر معظم انقلاب هم گفتند .عجله کردید ودشمن استفاده کرد .روحانی واصلاح طلبان برای تحکیم پایه های قدرت خود پدر مردم را دراوردند ونظام را با چالش مواجه کردند .شماهم عجله نکنید به یکسال نرسیده این حقیقت هم روشن میشه .یادتون رفته چقدر با تبختر وغرور وگردن افزاشته برجام برجام میکردند .به ذیپلماتها مدال افتخار دادند .واین یعنی بی سیاستی .وامریکاییها فکر کردنذ خیلی به ایران امتیازدادند .گویا وضع ایران خرابترازاین حرفاست پس باید خست میکرذند .در لغو تحریم ها اشکالتراشی کردند .تحریم های جدید وضع کردند .چون رفتاز اقای روحانی معناش این بود که با برجام .ماه تابان وباغ گلابی ما همه مشکلاتمان حل شد .وترامپ هم گفت .حالا که خودایرانیها خیال میکنند.برنده مداکره اند پس بهتره بزنیم زیرش .البته اینقدرها شعوردارم که سناریوهای امریکارا برای نقص ونقض برجام را بدونم .اما امان از بی سیاستی وبی بصیرتی و….راستی چرا در امریکا به تیم مذاکره کننده هسته ای که بقول اوباما بدون شلیک یک گلوله صنعت هسته ای ایران ملغی وتعطیل کرد هیج مدالی داده نشد ؟؟چرا ؟ولی به فرمانده ناو وینسس که هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و295 هموطن بیگناه را به شهادت رسوند .مدال دادند ؟؟ راستی میدانید چرا ؟؟؟ مدال دادن به دیپلماتهای ایرانی دقیقا چندروز پس از این بود که رهبر انقلاب به رزمنذگان نیروی دریایی سپاه که تفنگداران متجاوزامریکایی را ذر خلیج فارس به اسارت گرفتند مدال شجاعت اعطا نمود . لطفا به این فضیه درست توجه کردید ؟؟
        روزی که روحانی گفت خزانه خالی .هرادم اشنا به سیاست می فهمید که این جناب علی رغم ادعاش سیاست را نمیشناسه .یا در چنبره مشاورانی حریف وانچنانی گرفتاره .اما چه سود این حرفها .
        ما که دلمون نمیخواست رییس قوه مجریه کشور دراین حد دچار خطا شود .چقدر رهبری فرمود .اعتماد نکنید .دشمن میخواد شما را دچار خطای محاسباتی کنه .اما عالیجناب هی اومد درسخنرانی ها طعنه زد .کنایه زد ؟دوست محترم .قراربود فقط در زمینه هسته ای مذاکره شود اما بنای توافق برای رفع کل تحریم ها تماما بود .به روزنامه ها وسخنان ظریف وعراقچی ونامه اول روحانی به رهبری مراجعه مجدد کنید .بعدها گفتند مذاکره در زمینه هسته ای .تحریم ها هم فقط هسته ای .خب اینکه معلوم بود امریکا دوباره همون تحریم های هسته ای را به بهانه غیرهسته ای ذوباره برمیگردوند .که درشزوط 9گانه رهبر هوشمند انقلاب هم ذکرشده .اما دریغ وهیهات .ای کاش صداقت بود وشجاعت وامروز لا اقل اعتراف میشد .که اشتباه کردیم .اما افسوس . با احترام واظهار ادب وتواضع نسبت به شما وهمه دوستان کاربر

        3
        5
        1. پس چرا در اواسط سال 91 با اجازه ی رهبری در عمان محرمانه با آمریکایی ها مذاکره شد. دوست عزیز! سیاست خارجی با هماهنگی رهبری انجام می شود ودر آن سال ها وضعیت به گونه یی شده بود که وزیر ما در دوبی با چمدان اسکناس دلار به کشور وارد می شد و متاسفانه تیم اطلاع رسانی روحانی از همه جوانب تحریم های آن سال نگفتند، برای این که گفته شده نگویند! از اختلاس های 12000ملیاردی و 15000 میلیاردی احمدی نژاد هم گفته نشده! چرا که باعث اتفاق های ناگوار می شود.
          اگر رییس جمهور فهرست تخلفات احمدی نزاد را لیست نکرد و به قوه ی قضاییه نداد و چوبش را خورد در حالی که دکتر نجفی تخلفات قالیباف را فهرست کرد و به قوه ی قضاییه دادو البته تاواش را هم داد! ؟
          باقی بقایت.

          3
          1
    2. __ فقط تحریم های بین المللی هسته یی که طبق قطعنامه ی 1232، لغو گردید و موارد دیگر اختلافی، اجازه ی گفت و گو به تیم مذاکرکننده داده نشد! که البته در فرصت های باقیمانده اوباما ازدست رفت! دلیلش حضور شرکت هایی می باشد که دوباره با احساس ناامنی در حال خارج شدن هستند. در مورد آمریکا هم تحریم های ثانویه را تعلیق کردند و همگی به اطلاع رهبری نظام و دیگران رسیده بود.
      در مورد زمان آقای جلیلی و دوستانشان در دبیرخانه ی شورای عالی امنیت ملی ، مواظب بودند رسانه یی هیچ مطلبی چاپ نکنند در غیر اینصورت قاطعانه وارد عمل می شدند! چه برسد در سفارت آمریکا جلسه کنند و بیانیه بدهند و دلواپس شوند! و نتیجه اش قطعنامه های خرد کننده و تحقیرآمیز بود که منجر به مذاکرات گردید.
      امروز حق غنی سازی به رسمیت شناخته شده و پرونده ی ساخت بمب اتم برای جهانیان بسته شده و بزرگترین مشکلات ناشی از تحریم هم به دلیل اصرار بر این دوموضوع بود که نتایج قابل قبول است. البته اگر مشکلی ترامپ به وجود آورده نه ضعف مذاکره کنندگان یا رییس جمهور، بلکه به دلیل عدم وجود لابی قدرتمند در جهان می باشد که سرمایه گذاری لازم نشده و البته تلاش سعودی ها و اسراییل نیز بسیار مؤثر است.

      3
      1
  5. اما در مورد هسته یی در سه سطح محدودیت را پذیرفتیم؛ تعداد سانتیفیوز، سطح غنی سازی و میزان اورانیون غنی شده.
    پس صنعت هسته یی تعطیل نشد.، در حالی فردو در زمان جلیلی بنایرتعطیل شدن داشت. کیک زرد را یک مثقال نداشتیم و حتی در زمان تحریم ها قصد دور زدن آن را داشتند که نشد و الان بابرجام وارد شده و اگر وارد نمی کردیم کل صنعت هسته یی تعطیل می شد. و این هم هزینه از دست می رفت. غنی سازی هسته با تأیید قطعنامه ی سازمان ملل رسمیت یافت و پرونده بمب اتمی بسته شد. نیروگاه نطنز مدرنیزه خواهد شد و تبادل اطلاعات هسته یی بین دانشمندان ما و آن ها انجام شده و به پیشرفته ترین تکنیک ها دسترسی داریم و از همه مهمتر نیروگاه های از نظر ایمنی مورد تایید می باشد و با دانش معکوس در رشته های هسته یی نمی توانستیم پیشرفتی داشته باشیم در حالی که اکنون دانشمندان در مجامع هسته یی مرتبط حضور دارند.

    3
    1
    1. سلام .
      دوست عزیز اقا ی سید .م
      بنظر میاد همچون فضای مجازی .ما را در گیر فضای بزن در رو کردید .ظاهرا داری ما را به این نتیجه میرسانی .که شاید در مناظره رو در رو بشود شما را وادار کرد .به سستی فرمایشات تان اذعان کنید .اینجا مباحث دیالگ محور است .در حالی که شما از فراز منبر خود دارید .منولوگ مینویسید ..شما پاسخ ندادید که چرا ا قای روحانی قول لغو تحریم ها را تما ما داد .؟ اما حالا میگید فقط هسته .اون معنای (تمامی تحریم ها بالمره ) که عین سخنان اقای روحانی است چیست ؟البته ایشون خودشون هم بعدا دریک فراربه جلو همین سخن شما را گفتند . دوم اینکه شما همجنان داری سخنی را میگید که حتی اقای ظریف هم دیگه اونرا نمیگه . 100 بار گفته شده .رهبرمعظم انقلاب هم گفته که من در جزییات مذاکره دخالت نمیکنم اما شما دارید زیز کانه این مطلب را تکرار میکنید که رهبر نظام تایید کرده ..رهبرانقلاب فرمودند .وزیزخارجه اقای ظریف ادعان کرد که خطوط قرمز نظام را رد شده وعبور کرده .انجه شما ذرباره مستندات مذاکرات در زمان اقای دکترجلیلی میگید فقط یک ادعاست وهیچ واقعیت ندارد .مستندات افشاشده چیز دیگه را میگه .در زمان دولت نهم ودهم اوضاع اقتصادی مردم انقدر خوب بود که ملت حتی پی گیر مذاکرات هم به این شکل امروز نبود .اما اقای روحانی ودولتمردان لیبرال وبی انگیزه شون انقدر مشکلات را به مذاکرات ربط دادند .وبرجام را کلید حل مشکلات مردم نشون دادند که سیاستمداران حرفه ای امریکا .توانستند بیشترین امتیاز را بگیرند .وهیج امتیازی هم ندهند .این که غنی سازی ما را بر سمیت شناختند و یا سایه جنگ را از سر کشور دور کردند .دروغ های بزرگی بود .که به خورد ملت دادند .جنگ همیشه بزرگترین دروغ تاریخ بوده . حق غنی سازی را معا هد ه ان .پی .تی بر سمیت شناخته .نه بر جام .اصلا در هیج کدام از بندهای بر جام این به رسمیت شناخته شدن وجود نداره .اگه قراربود برحام این حق را به رسمیت بشناسه .ارزش نداشت .چون راحت امریکا انرا نادیده میگیره .که دید ید گرفت وا ز ان خارج شد .

      در ضمن دوست عزیز ا نچه درباره کیک زرد فرمودید .کاملا غلط است .من خودم تحصیلا تم علوم وفنون هسته ای است .ما کیک زرد را قبل از فردو در اصفهان تولید میکردیم .اینکه اورانیوم غنی شده را حدود 10 تن دادیم وکیک زرد گرفتیم .این کلاهی بود که بر سرمون رفت .لا اقل پاسخ دهید .دولت اقای روحانی که کشور را 6 سال معطل رابطه با امریکا کرد وظرفیتهای داخلی را نادیده گرفت .وخیال کرد اگر به کدخدا اعتماد کنه .همه چیز گل وبلبل میشه .امروز چه دست اوردی داره .قراربود به قول رهبری مذاکره کردیم تحریم رفع بشه .کو ؟؟؟؟ شد؟ اینکه حرف از مذاکره در عمان ودولت قبل زدید ..توجه کنید مذاکره قبلا هم بوده ولو محرمانه .اما اینکه مداکره را به قصد رابطه انجام بدیم ونتیجه اش بشه برجام بی فرجام فقط در دولت دست پاچه اقای روحانی اتفاق افتاد .که درمورد این دست پا چگی وعجله رهبری هم فرمود
      رهبری نفرمود ؟.که دقت کنید .عجله نکنید .والا ذشمن سرتون کلاه میذاره وخرش که از پل گذشت به ریشتون میخنده ؟
      اینقدر نگید ضعف مذاکره در زمان جلیلی . لطفا بفرمایید چرا باید دریک گروه چند نفره دیپلمات به اصطلاح کارکشته وتیم مذاکره کننده باید 4 نفر جاسوس پیدا شود ؟چرا ؟ لطفا به این مورد پاسخ دهید ؟ چرا تیم مذاکرکننده های کشورهای مقابل ما جاسوس وجود نداشت .یعنی ما نتونستیم جاسوسی کنیم ؟ایا این دلیل بر بی عرضگی مانیست ؟خود اقای دکتر سالها میگفت .ما دربرابر یک لشکر قرار داشتیم .یعنی تیم غربی ها بیشتر از 100 نفر بود .چرا با وجوداین همه تعدا زیاد اونه ما نتونستیم یک خبر چین یا مخبر داشته باشیم ولی اونها توانستند از بین یک تیم 10 نفره 4 تا جاسوس داشته باشند که البته تا الان ثابت شده .شاید بعدا باز هم خدای نکرده پیدا بشه .شما اینرا نشان از قوت تیم مذاکرکننده میدونید وبه قول اقای روحانی بلدبودن صحبت کردن با دنیا .0

      1
      2
  6. فقط یک جمله..
    رهبری از جزئیات مذاکرات باخبر بود؟!!!
    نویسنده عزیز عاقبتت رو نفروش..
    فیلمش هست، رهبری میگن بنده از جزئیات خبر ندارم
    بعدشم که دولت شروط رهبری رو انجام نداد، پس از چی فرار میکنید ؟ مگه روحانی نگفت برجام همه چیش به پای من، پس چرا همه تون یهویی از رهبری حرف میزنید؟!!!!
    مرد باشید اگه دین ندارید…

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا