خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییاتی از طرح هفت ماده‌ای روسیه و اسراییل برای حل بحران سوریه

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: از کارشناسان مطلع اروپایی شنیدم که اسراییل و روسیه در حال مذاکره در مورد نهایی کردن طرحی در مورد حل بحران سوریه هستند که بر مبنای آن: بشار اسد در قدرت بماند، به حضور نظامی ایران و حزب‌‌‌الله در سوریه خاتمه داده شود و…

سیدحسین موسویان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وضعیت پیش رو در سوریه و یمن و احتمال معامله پشت پرده میان اسرائیل و روسیه گفت: من قبلا شنیده بودم که محمد بن سلمان در سفر دو، سه ماه پیش خود به واشنگتن به آمریکایی‌ها اطمینان داده بود به زودی ورق در یمن برخواهد گشت. این موضوع را در سرمقاله‌‌‌ای در دنیای اقتصاد عنوان کردم. اکنون حملات گازانبری عربستان و امارات برای بازپس‌‌‌‌گیری بندر حدیده، تنها بندر در اختیار حوثی‌‌‌‌ها آغاز شده و باید ببینیم برنامه‌‌‌‌های بعدیشان چیست.

طرح هفت ماده‌ای روسیه و اسراییل برای حل بحران سوریه 

وی ادامه داد: چند روز پیش هم در کنفرانسی در اروپا شرکت داشتم و از کارشناسان مطلع اروپایی شنیدم که اسراییل و روسیه در حال مذاکره در مورد نهایی کردن طرحی در مورد حل بحران سوریه هستند که بر مبنای آن:

۱- بشار اسد در قدرت بماند،

۲- به حضور نظامی ایران و حزب‌‌‌الله در سوریه خاتمه داده شود،

۳- اسرائیل به حملات نظامی خود به سوریه خاتمه دهد،

۴- حضور نظامی روسیه در سوریه تثبیت شود،

۵-  درصورت لزوم، مستشاران روسی و سازمان ملل در کنار سربازان سوریه در مرز این کشور با اسرائیل مستقر شوند.

۶- بعد از مدتی آمریکا هم به تدریج نیروهای نظامی‌‌‌اش را از سوریه خارج کند،

۷- عادی‌‌‌سازی روابط سوریه با اعراب انجام شود که با پول کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، بازسازی سوریه و بازگشت  آوارگان آغاز شود.

اسراییل می‌خواهد کمک اعراب به سوریه مشروط به کاهش نفوذ ایران باشد

برنامه اسرائیل برای الحاق بلندی‌های جولان سوریه به خود با حمایت آمریکا

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: کارشناسان اروپایی همچنین به من گفتند که برنامه بعدی اسرائیل این است که:

اولا: کشورهای عربی خلیج فارس کمک‌‌‌های میلیاردی خود به سوریه را به کاهش نفوذ سیاسی – امنیتی ایران در سوریه  مشروط کنند.

ثانیا: بلندی‌های جولان سوریه را با حمایت آمریکا به طور رسمی به خاک اسرائیل الحاق کند که در این صورت دیگر قدرت‌‌‌‌‌‌های بزرگ و کشورهای عربی، همچون موضوع پایتختی بیت‌‌‌‌‌‌المقدس، به‌‌‌‌‌ صدور بیانیه‌‌‌‌‌‌های مخالفت سیاسی اکتفا کرده و این پروسه را به پیش برد.

اسراییل هرج و مرج در سوریه و لبنان را به ثبات ترجیح می‌دهد 

موسویان در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش بشار اسد در قدرت، یک عقب‌‌‌نشینی توسط اسرائیل محسوب می‌شود؟ اظهار داشت: چارلز فریمن، سفیر پیشین آمریکا در عربستان که یکی از منصف‌‌‌‌‌ترین تحلیلگران خاورمیانه‌‌‌ای آمریکا و اکنون در دانشگاه براون تدریس می‌کند، اخیرا در مصاحبه با پرشین دایجست یکی از اهداف استراتژیک اسرائیل در منطقه را فاش کرد.

وی با بیان اینکه فریمن در این مصاحبه گفت اسراییل آشفتگی و هرج و مرج در سوریه و لبنان را به ثبات ترجیح می‌دهد و قصد آنها از حملات‌شان، دائمی کردن آشفتگی و جلوگیری از برقراری مجدد قدرت دولتی تاثیرگذار است، تصریح کرد: تل‌‌‌‌‌‌آویو با پذیرش اسد در قالب طرح مذکور آسوده خاطر خواهد بود که هم سوریه تا بیست سال آینده قادر به جبران خسارات و مصیبت‌‌‌‌‌های چند ساله گذشته نخواهد بود و هم بشار اسد یک دولت قدرتمند و با ثباتی نخواهد داشت.

هیچ گاه تابعیت کشور خارجی نداشتم

این پژوهشگر استاد پرینستون در پاسخ به این پرسش که رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس در مصاحبه اخیر خود ضمن اینکه تایید کرده‌‌‌‌ شما دوتابعیتی نیستید، گفته‌ چون شما عضو هیات علمی دانشگاه در خارج از کشور هستید و تدریس می‌کنید، لذا دوتابعیتی محسوب می‌شوید. نظر شما چیست؟ خاطرنشان کرد: اصل گزارش تحقیق و تفحص در مورد منع تصدی پست دولتی به دوتابعیتی‌‌‌ها است و در مقدمه از افرادی که به ادعای گزارش مذکور، در دوران تصدی پست‌‌‌های دولتی، دوتابعیتی بوده‌‌‌اند هم نام برده‌‌‌اند.

موسویان اضافه کرد: من اکنون حدود هشت سال است که بازنشسته هستم و بعد از بازنشستگی نیز هیچ پستی و مقامی در دستگاه‌های دولتی نداشته‌‌‌ام و تابعیت هیچ کشور خارجی را هم نگرفتم ضمن اینکه در دوران سی سال خدمت دولتی خود هم هیچ گاه تابعیت کشور خارجی نداشتم.

داشتن یک شغل در خارج، دلیل داشتن تابعیت کشور آن کشور محسوب نمی‌شود

وی با اشاره به تدریس خود در امریکا ابراز داشت: طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و مقررات بین‌‌‌المللی، عضویت در هیات علمی یک دانشگاه خارجی یا داشتن یک شغل در کشور خارجی، دلیل داشتن تابعیت کشور آن کشور محسوب نمی‌شود.

سفیر اسبق ایران در آلمان ادامه داد: این یک تعریف جدیدی از ملاک و ضابطه دوتابعیتی بودن است که من برای اولین بار از جناب کریمی قدوسی می‌‌‌شنوم. البته مجلس شورای اسلامی این اختیار را دارد که قانونی جدید بگذراند که هر تبعه ایرانی در هر کشور خارجی شاغل باشد، از نظر دولت ایران به عنوان تبعه آن کشور خارجی و لذا دوتابعیتی محسوب می‌شود ولی تاکنون مجالس ایران قبل و بعد از انقلاب، چنین قانونی هم نگذرانده‌‌‌اند.

هیچگاه تصمیمی برای اقامت دائم در خارج نداشته‌‌‌‌ام

موسویان با بیان اینکه علیرغم فرمایش کریمی قدوسی، من حتی عضو هیات علمی دانشگاه پرینستون هم نیستم، عنوان کرد: عضو هیات علمی دانشگاه‌‌‌ها به ویژه دانشگاه‌های رده اول جهان مراحل طولانی و مقرراتی بسیار دشوار دارد. من در دانشگاه پرینستون به صورت پیمانی و قردادی آنهم یکساله شاغل هستم که تاکنون سالانه قراردادم تمدید شده است.

وی افزود: علت هم این است که تاکنون هیچگاه تصمیمی به اقامت دائم در خارج نداشته‌‌‌‌ام. من حتی دو، سه سال پیش تصمیم به بازگشت گرفتم. برخی از دوستان اصولگرا که از این تصمیم مطلع شده بودند از من سوال کردند که درصورت بازگشت آیا پست و مسئولیت می‌پذیری؟ گفتم به هیچ وجه. بعد اصرار کردند که در این صورت با ادامه کار فعلی در حمایت از کشور در صحنه افکار عمومی جهان، به مردم بیش‌تر خدمت خواهی کرد.

معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: حتی اگر تصمیم به اقامت دائم در اینجا می‌داشتم، شرایط احراز پست عضویت هیات علمی دانشگاه پرینستون آمریکا را نداشته و اکنون هم ندارم چون کار تحقیق و تدریس من همچنان براساس قراردادهای موقت یک ساله بوده و تاکنون هیچ تقاضایی برای استخدام دائم هم نداده‌‌‌ام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا