خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حضور فعال دانشجویی مرد و فعال سیاسی زن در دانشگاه الزهرا ممنوع!

بیانیه‌ی مجمع اسلامی دانشجویان در اعتراض به لغو افطاری

مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا در پی لغو مراسم افطاری این تشکل به دلیل فشارهای مسوولان دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه ضمن اشاره به موارد تخلف دانشگاه در یک سالی که از تاسیس این تشکل می‌گذرد، اعتراض خود را نسبت به این فشارها و موارد غیرقانونی بیان کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است که این تشکل «ضمن عذرخواهی از دعوت شدگان به این برنامه، مسایل حول لغو برگزاری آن را شرح داده و به بهانه روایت آن، به مشکلات متعددی که مسوولان دانشگاه الزهرا با کارشکنی، برخورد محدودکننده، غیرقانونی و بعضا امنیتی برای این تشکل تازه تاسیس ایجاده کرده‌اند می‌پردازیم.»

متن کامل این بیانیه در پی می‌‌آید:

بیانیه «مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)» در ارتباط با دلایل لغو مراسم افطاری این تشکل و دیگر مشکلات پیشروی فعالیت آن

بسم الله الرحمن الرحیم

«مَن عَمِلَ بِالحَقِّ نَجا و افلَح»

پیش از فرارسیدن ماه رمضان ، مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا (س) تصمیم گرفت که برای نخستین بار پس از تاسیس این تشکل و  یک دوره‌ی فترت فعالیت متشکل دانشجویان اصلاح طلب و تحول خواه در این دانشگاه، به مانند رسم هرساله بسیاری از تشکل های دانشجویی حال حاضر در قالب برگزاری یک ضیافت افطاری جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی را گرد هم آورد. این تصمیم که در ابتدا با اعلام موافقت مسوولان دانشگاه الزهرا و پس از دعوت از فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی درشرف برگزاری بود؛ نهایتا با اعمال محدودیت های متعدد مسوولین دانشگاهی، از شیوه برگزاری مورد درخواست مجمع اسلامی دانشگاه الزهرا به مراتب فاصله گرفته و ما را برآن داشت که باوجود ارسال دعوتنامه برای مهمانان، از برگزاری این مراسم منصرف شویم.

ضمن عذرخواهی از دعوت شدگان به این برنامه، مسایل حول لغو برگزاری آن را شرح داده و به بهانه روایت آن، به مشکلات متعددی که مسوولان دانشگاه الزهرا با کارشکنی، برخورد محدودکننده، غیرقانونی و بعضا امنیتی برای این تشکل تازه تاسیس ایجاده کرده اند می‌پردازیم.

خواسته اولیه «مجمع اسلامی» الزهرا برگزاری مراسمی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی، به ویژه اعضای شورای مرکزی تشکل های درخواست کننده اتحادیه «دانشجویان متحد» و جمعی از فعالین سیاسی بود. پرواضح است که برگزاری چنین مراسمی تنها با دعوت از زنان، به دلیل وجه ناخوشایند و دور از نزاکت آن برای ما پذیرفتنی نبود؛ اما از همان آغاز مسوولین دانشگاه درادامه نگاه توهین آمیز خود به موضوع اجازه حضور افراد خارج از دانشگاه در برنامه های مجمع اسلامی الزهرا (در واقع، آقایانی که قصد شرکت در این برنامه ها را داشتند!) و «به دلیل ساعت نامناسب برگزاری افطاری و تاریک شدن هوا» با حضور بخش قابل توجهی از مهمانان موافقت نکردند. این درحالی است که در موارد مختلفی، با اختصاص داده شدن بهترین مجموعه سالن های دانشگاه؛ یعنی «مرکز همایش های بین المللی»،(که باوجود محدود بودن سالن های همایش،جز درموارد استثنایی دراختیار تشکل ها قرار نمی‌گیرند به استارت آپ های خارج از دانشگاه. تعداد زیادی از حاضرین مرد در دانشگاه حضور میابند و درمواقعی که به سود دانشگاه باشد مشکلی با تک جنسیتی نبودن برنامه ها ایجاد نمی‌شود.

این جدا از این مساله است که در آغاز مسوولان دانشگاه حتی حاضر به اختصاص یک سالن دارای میز و صندلی برای برگزاری افطاری نبوده و با مذاکرات فراوان، استفاده از طبقه دوم سلف دانشجویی را برای این کار اجازه دادند.

در ابتدا دبیرخانه هیات نظارت، باوجود آنکه قبلا لیستی از فعالان سیاسی زن برای این واحد ارسال شده بود، شرطی برای حضور فعالان سیاسی زن اعلام نکرده و با اسامی تشکل هایی که فعالان دانشجویی از آن ها حضور میافتند اعلام موافقت کرده بود، اما چندروز پس از تایید برنامه، معاونت فرهنگی دانشگاه، با فراخواندن دبیر مجمع اسلامی دانشجویان، به کلی اجازه حضور فعالان سیاسی در افطاری 12 خرداد را انکار کرده و با خلف وعده از موافقت اولیه خود، امکان حضور آنان را رد کرد.

** اما از آنجا که لیستی از فعالان سیاسی به دبیرخانه هیات نظارت ابلاغ شده و همه مهمانان به مراسم دعوت شده بودند، معاونت فرهنگی و اجتماعی، با اصل حضور فعالان سیاسی؛ به شرط عدم دعوت از چند تن از آنان موافقت کرد. به علاوه مهمانانی که اجازه شرکت در مراسم داشتند را محدود به یک لیست بیست نفره کرده و با حضور بقیه آنان مخالفت کردند. جالب آنکه  سه روز مانده به برگزاری مراسم،دبیرخانه هیات نظارت لیستی از اسامی تک تک زنان دعوت شده از سوی شورای مرکزی تشکل ها را درخواست و اعلام کردند حراست دانشگاه بدون ارائه این لیست، از حضور فعالان دانشجویی جلوگیری می‌کند.

شرح اتفاقات پیرامون برگزاری این مراسم، بهانه ای بود برای گریز به مشکلات متعدد ایجاد شده توسط مسوولین دانشگاه الزهرا که با  تخلفات متعدد از آهنگ فعالیت مجمع اسلامی دانشجویان الزهرا (س) در ماه های آغازین تاسیسش کاسته و آن را از امکان تکاپوی موثر به دورنگه داشته اند:

1 . مهم تر از همه موارد، روند برگزاری جلسات هیات نظارت بسیار نامنظم است و به طوری که گاه یک ماه بین برگزاری جلسات هیات نظارت فاصله می‌افتد. این درحالی است که به استناد بند سوم دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان، حداکثر مهلت پاسخگویی و ارائه مجوز توسط هیات نظارت دانشگاه در مورد فعالت هایی نظیر سخنرانی هفت روز کاری است و پرواضح است که درچنین شرایطی، این تشکل درانتظار اعلام نظر هیات نظارت، از بسیاری از برنامه ها، به ویژه برنامه های مناسبتی مانند: سالگرد انقلاب اسلامی، روز کارگر، دوم خرداد بازمانده است.

2 . هیات نظارت برخلاف وظیفه قانونی خود تاکنون هیچ کدام از دلایل مخالفت خود با برگزاری برنامه ها و حضور سخنرانان آن را به صورت مکتوب به مجمع اسلامی الزهرا اعلام نکرده و به این جهت است که در گفتگوی با اعضای هیات نظارت، دلیل رد کردن سخنرانان برنامه های مختلف (که گاه حتی درحال فعالیت قانونی حزبی و دانشگاهی هستند.) «مخالف با ولایت فقیه» یا «مجرم بودن» آنان عنوان شده که این اعلام شفاهی، تشکل را از پیگیری قانونی نظرات سلیقه ای و بی پایه بازداشته است.

این برخورد غیرقانونی منجر به این نتیجه شده که حتی درخواست اصلاح اساسنامه تشکل که شامل اضافه کردن سه کمیته «حقوق دانشجویی»، «محیط زیست» و «زنان» بوده ، بدون اعلام دلایل مستدل کتبی از سوی هیات نظارت دانشگاه رد شود.

از طرفی ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در گفتگوی بین اعضای مجمع اسلامی و مسوولین دانشگاه درباره برنامه های معمول سیاسی، آنان مکررا درخواست می‌کنند: «فضای دانشگاه را آرام نگه دارید.» درحالی که با کمال تعجب، این تشکل از زمان آغاز به فعالیت خود تا به حال (مهرماه96) تنها موفق به گرفتن تاییدیه یک برنامه سیاسی شده و آن هم برنامه روز دانشجو بوده است!

3 . صرف «استعلام» هیات نظارت بر تشکل های اسلامی از حراست دانشگاه الزهرا، درحال حاضر تبدیل به رویه ای شده که نام آن جز اختیار عمل پیدا کردن این نهاد درحد و اندازه هیات نظارت نیست. چنین است که استعلام دبیرخانه هیات نظارت از حراست دانشگاه درباره دو نفر از سخنرانان دعوت شده از سوی مجمع اسلامی ، منجر به آن شده که این استعلام به بیش از یک ماه انتظار برای اعلام موافقت یا رد حراست دانشگاه بیانجامد.

برگزاری این مراسم افطاری برای مجمع اسلامی الزهرا، در درجه بعدی اهمیت درمقابل برنامه های سیاسی و اجتماعی آن قرار دارد، اما علاوه برآنکه محدودیت های متعدد دانشگاه برای برگزاری این مراسم مارا ناچار به پس گرفتن دعوت خود از مهمانان محترم آن کرد که این اعمال محدودیت های فراتر از مشکلات معمول تشکل های اسلامی دانشگاه های دیگر، با منتفی کردن آخرین برنامه مجمع اسلامی در سال تحصیلی 96-97 و پس از مسائل مختلفی که منجر به تایید یا برگزار نشدن برنامه های  قبلی این تشکل شد، مارا به ستوه آورده است. باعث تاسف است که درخواست ما، امکان فعالیت مجمع اسلامی الزهرا در مقایسه با سطح فعالیت دیگر دانشگاه های کشور است که به محدودیت های وارده به فعالیت های آن تشکل ها نیز نقدهای جدی وارد است!

آنچه برآن پای میفشاریم و درحال حاضر از مسوولین دانشگاه الزهرا (س) خواستاریم، اجرای بی تنازل قانون است، برخورد مسوولانه و نگاه دلسوزانه به مقوله اهمیت فعالیت دانشجویی و دوری از برخورد سلیقه ای با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی.

والسلام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا