خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چپ و راست بلای جان ایران

دکتر «کیومرث یزدان پناه درو»، استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

شرایط سیاسی، اجتماعی حاکم بر کشور و نگرانی‌های عمیق اجتماعی حال حاضر جامعه، نشان می‌دهد که با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب در ایران، علی‌رغم پویایی‌های ظاهری اجتماعی- سیاسی، بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی بویژه جامعه جوان آن از یک سردرگمی واضحی نسبت به وضع موجود جامعه و آینده اجتماعی خود رنج می‌برند.

حاکمیت وضع موجود که حتی وارد حوزه‌های سنتی و ارزش‌های قدیمی جامعه هم شده، بطور قطع اتفاقی نبوده و  محصول عوامل متعددی بوده است. عواملی که می‌توان آنها را به عنوان مسبب وضع موجود در ایران فعلی دانست.

همه‌ی ابعاد این موضوع را بطور قطع نمی‌توان در یک یادداشت کوتاه عنوان نمود اما در این میان نقش برخی موارد بویژه نقش جریانات بزرگ سیاسی را به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت.

دو جریان مدعی، تاثیر گذار، صاحب نفوذ و قدرت چپ و راست بویژه بعد از پایان جنگ و ظهور شبه تفکرات نوگرای مقلدپا، در خلق وضع موجود بیشترین سهم ممکن را دارند. دو جریانی که در کوران رقابت‌های سیاسی و به منظور حفظ برتری خود، در برخی مقاطع بی‌رحمانه بهم تاخته‌اند و برای برد و باخت، هیچ توجهی به عواقب کار خود نداشته‌‌اند.

اما نکته جالب توجه این است که با مشاهده شرایط موجود، این دو جریان همچنان چشم خود را بر روی شرایط تلخ جامعه و آینده مبهم آن بسته‌اند. لذا باید این واقعیت را پذیرفت که دو جریان مدعی سیاسی در ایران ، درک درستی از منافع ملی و مدیریت سیاسی کشور ندارند.

برای پذیرش این واقعیت که دو جریان چپ و راست از قاعده درک منافع ملی فاصله زیادی دارند و همچنین درک درستی از مدیریت سیاسی کشور ندارند، دلایل متعددی وجود دارد که بیان تنها تعدادی از این دلایل فهم این موضوع را برای مخاطب آسان خواهد کرد.

-فقدان نگاه راهبردی به کشور و دردها و رنج‌های این سرزمین و نبود عمق استراتژیک در منشور دو جریان بزرگ سیاسی کشور، نسبت به اولویت‌ها از این دو گروه فقط جریانی سطحی‌نگر نسبت به مسایل عمیق جامعه ایرانی ساخته است.

-اما سوای وضع غم‌انگیز فعلی و رو به افول دو جریان چپ و راست در ایران، انجماد نظری حاکم بر راس این دو جریان، بدان اجازه‌ی پوست اندازی و جایگزینی رهبران میانسال و جوان را نمی‌دهد.

در چنین شرایطی که سرعت تحولات بسیار بالا بوده و جهان پیرامون چهار نعل به سمت توسعه و نوآوری حرکت می‌کند، دو جریان سیاسی ایران به فکر حفظ قصر و معابد خود می‌باشند.

استمرار این روند، نه تنها کمکی به مهار ابرچالش‌های جامعه‌ی فعلی ایران نخواهد کرد، بلکه علاوه بر این که  این دو جریان را به بلای جان ایران تبدیل می‌سازد و تهدیدی جدی برای استمرار انقلاب خواهند بود.

لذا دو جریان چپ و راست نسبت به وضع فعلی جامعه مسوول بوده و به نظر می‌آید باید قبل از وقوع فجایع اجتماعی دست به پوست اندازی زده، و اصل چرخش نخبگان و جابجایی نسل‌ها را با جان و دل بپذیرند وگرنه ممکن است برای آینده‌‌ی پر از ابهام پیش رو ، خیلی زود دیر بشود…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا