خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه سرگشاده اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به وزیر علوم

خالی ماندن ظرفیت تحصیلات تکمیلی، ضربه مهلک به بنیه علمی دانشگاه

جمعی از اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در نامه‌ای سرگشاده به وزیر علوم، با عنوان «غرض یا غفلت؟» تاکید کرده‌اند که «خالی ماندن ظرفیت تحصیلات تکمیلی، ضربه‌ای مهلک به بنیه‌ی علمی دانشگاه راهبردی تربیت دبیر» است.

متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، در پی می‎آید:

برادرارجمند، جناب آقای دکتر غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام واحترام،
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، همانگونه که مستحضرید، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان تنها دانشگاه کشور قریب به چهار دهه به امر خطیر تربیت دبیران فنی و حرفه ای اهتمام دارد و تاکنون علاوه بر ماموریت خود درطی این چهل سال منشأ خدمات بسیار فراوانی در حوزه آموزش عالی و تولید علم نافع و همچنین تربیت متخصصین کارآمد برای میهن اسلامی مان بوده است.

نکته حائز اهمیت این است که، هرچند این دانشگاه با هدف تربیت دبیر فنی برای تعلیم و تربیت فرزندان کشورمان در هنرستان ها و تأمین نیاز های وزارت آموزش و پرورش پایه گذاری گردید، لکن همواره در طول خدمت خود و ادوار مختلف (یعنی چهل سال)، ظرفیت های خالی خود را با توجه به حضور اساتید بسیار مجرب و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی مناسب در راستای تحقق بهروری و معطل نماندن این ظرفیت، در اختیار آموزش عالی کشور قرار داده است.

امری که موجب تربیت متخصصان و نام آورانی بوده که اینک در جای جای کشور اسلامی مان مشغول خدمت بوده و موجبات افتخار کشور بوده و هستند، و در این خصوص می توان به یکی از مصدایق بارز آن شهید سرافراز حسن طهرانی مقدم (پدر علم موشکی کشورمان) اشاره نمود، که تحصیلات خود را در این دانشگاه گذرانده که هم اکنون همه ما مرهون خدمات ارزشمند ایشان هستیم.

این سیاست درست که ظرفیت های خالی یک دانشگاه دولتی در اختیار آموزش عالی کشور باشد، علاوه بر صرفه و صلاح بیت المال در حوزه آموزش نیز با ایجاد رقابتی که مابین دانشجو معلمان و نخبگانی که امکان حضور در این دانشگاه را پیدا نموده اند موجبات تقویت علمی ایشان بوده است.

هم اکنون بنا بر همین سیاست، کل ظرفیت دوره کارشناسی دانشگاه حسب نیاز وزارت متبوع در اختیار دانشجو معلمان می باشد، لکن نکته اصلی که دلیل نگارش این مرقومه می باشد، ظرفیت خالی دانشگاه در حوزه دوره های تحصیلات تکمیلی است که بنا به دلایل متعدد هم اکنون امکان تکمیل آن صرفاً توسط فرهنگیان مقدور نمی باشد، و بدیهی است از زمانی که سازوکار تکمیل این ظرفیت از حوزه فرهنگیان مهیا شود موضوع برای پذیرش دانشجویان غیر، منتفی خواهد بود.
با این وجود متأسفانه هم اکنون شاهد آن هستیم با اعمال نظر غیر کارشناسی مدیران تحت امر شما برای نخستین باردر چهل سال عمر دانشگاه به بهانه ساماندهی آموزش عالی !!! این ظرفیت خالی مانده است.

جناب آقای وزیر!
امروزه بر کسی پوشیده نیست که دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های جهان یکی از موثر ترین ابزار های بروز ماندن دانش اساتید دانشگاه ها است،
حال سوال اصلی اینجاست، بر اساس کدام منطق این ابزار اساسی از دست اساتید یکی از راهبردی ترین دانشگاه های کشور که وظیفه تربیت معلم را به عهده دارد گرفته شده؟ آیا غفلتی در کار است؟ یا خدایی ناکرده غرضی!!

بر اساس کدام منطق و استدلال و کار علمی و تخصصی توجیه می فرمایید که میلیارد ها تومان سرمایه کشور در کارگاه ها و آزمایشگاه های این دانشگاه و از آن مهمتر اساتید صاحب نام، ارزشمند، انقلابی، و دانشمند دانشگاه که بخشی از سرمایه ارزشمند انسانی کشور محسوب می شوند، استفاده نشود؟

براساس کدام پژوهش به این استدلال رسیده اید که موسسات غیر انتفاعی (که متعلق به از ما بهتران هستند) و غیر دولتی، مأموریت تولید مدرک دوره های تحصیلات تکمیلی را دارند، لکن یک دانشگاه ساختار یافته همچون دانشگاه راهبردی تربیت دبیر شهید رجایی با دارا بودن تمامی استاندارد ها ی آموزش عالی و چهل سال سابقه خدمت، ندارد؟ و یا شاید این حذف ها سیاستی است برای خالی نماندن ظرفیت آن موسسات؟

جناب آقای دکتر غلامی!
اگر توجیه مدیران شما شعار مأموریت گرایی است، کافی است نگاهی به پذیرش های امسال بیندازید تا ببینید آیا تمامی دانشگاه های کشور در راستای مأموریت خود قرار دارند؟ و لکن ما در اینجا به جهت حفظ حرمت همکاران دانشگاهی مان از نام بردن آن ها صرف نظر می کنیم.

شنیده ها و مستندات ما حاکی از آن است که وزیر محترم آموزش و پرورش نیز در مذاکرات حضوری و کتبی مطالب فوق را برای جنابعالی چند بار تشریح و درخواست نمودند که روال پذیرش این دانشگاه به استناد مصوبه شورای عالی اداری همانند سال ها ی قبل باشد، لکن معاون محترم آموزشی تان نه تنها به این درخواست وقعی نگذارده، بلکه در اتفاقی خارج از عرف پاسخی نیز به دو نامه وزیر محترم آموزش و پرورش از سوی آن وزارت خانه داده نشده است!

جناب آقای وزیر!
همانگونه که مستحضرید، دانشگاه شهید رجایی یک دانشگاه با اصالت، باریشه و با سابقه و با مأموریت مهمی درکشور است و امروز و دیروز متولد نگردیده که به سادگی بتوان برای آن تصمیم گرفت، دانشگاهی که حداقل قدمت آن از برخی دانشگاه های به ظاهر طراز اول نیز بیشتر است و در رشد و توسعه علمی کشور نقش موثری داشته و دارد و نا دیده گرفتن نیاز های آن از سوی کسانی که کمترین شناخت را از حوزه تربیت معلم ندارند امری پذیرفته شده نیست.

لذا ما اساتید دانشگاه ضمن محکوم کردن این بی تدبیری آشکار که موجب تضعیف بنیه علمی یکی از مهمترین دانشگاه های کشور گردیده و در تناقض آشکار با سیاست های اقتصادی کشور و منویات مقام معظم رهبری مخصوصا در سال جاری که در خصوص تقویت همه جانبه این دانشگاه تأکید فرمودند، خواستار رسیدگی سریع به این موضوع و حل آن ازسوی جنابعالی هستیم.

بدیهی است اینجانبان در صورت عدم دریافت پاسخ و نتیجه لازم(تکمیل ظرفیت دوره تحصیلات تکمیلی)، حق هرگونه پیگیری این موضوع مهم را از طریق مراجع بالاتر و در مسیر قانون برای خود محفوظ می دانیم.

ومن الله التوفیق
اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

رونوشت:
 دفتر مقام معظم رهبری، جهت استحضار
 ریاست محترم جمهوری، جهت استحضار
 ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جهت استحضار
 وزیر محترم آموزش و پرورش، جهت استحضار
 شواری عالی انقلاب فرهنگی، جهت استحضار

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جمع کنید بابا این مدرک‌گرایی را! نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به بالای ۷۰ درصد رسیده، واقعا آقایان بدنبال حل کدام مشکل هستند؟ اون موقع که تحصیلات تکمیلی فقط چند سال عقب انداختن تقاضای نیروی کار بوده دیگه تمام شده!

  2. به جای این کارها این دانشگاه را مثل بقیه دانشگاه ها به وزارت علوم منتقل کنید. آموزش و پرورش دانشگاه می خواهد چه کار. یک عده که می ترسند نان شان قطع شود تا به حال مانع شده اند ولی وزارت علوم و دولت باید قاطع برخورد کند و این دانشگاه را در جای خودش قرار دهد که همان وزارت علوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا