خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه‌ای به واعظان شب‌های قدر

محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه گفت: طرح مباحث سیاسی در سخنرانی‌های مذهبی در شب‌های قدر دل‌زدگی در مردم ایجاد می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با اعتمادآنلاین به تریبون‌داران در شب‌های قدر توصیه کرد در شب‌های ماه رمضان به مردم خوراک معنوی دهند نه سیاسی.در شرایط فعلی مردم بیشتر به خوراک معنوی احتیاج دارند تا سیاسی. بحث‌های سیاسی در روزنامه‌ها و محافل مختلف آنقدر مطرح شده که مردم اشباع شده‌اند و حتی در مردم دل‌زدگی هم ایجاد کرده است.

غرویان اضافه کرد: مردم در ماه رمضان، به خصوص در شب‌های قدر می‌خواهند استراحت فکری داشته باشند به این معنا که ذهنشان آرام باشد تا بتوانند عبادت کنند؛ بنابراین سخنرانان و وعاظ در شب‌های قدر باید صرفاً به مسائل اخلاقی و معنوی بپردازند و مستقیماً وارد مباحث سیاسی نشوند. البته برخی از مباحث اخلاقی لوازم سیاسی به دنبال دارد ولی گوینده نباید به‌صورت مستقیم وارد طرح آنها شود. سخنران باید مسائل معنوی-اخلاقی را بگوید مردم خودشان آن را با مصادیق تطبیق می‌دهند.

غرویان با بیان اینکه مسائل سیاسی همیشه محل اختلاف‌نظر است گفت: وقتی سخنران مسائل سیاسی را به‌صورت مصداقی بیان می‌کند حتماً عده‌ای موافق و عده‌‌ای مخالف آن نظر خواهند بود. بنابراین آنهایی که مخالفند لذت استماع سخنرانی معنوی-اخلاقی را احساس نمی‌کنند.

این استاد حوزه یادآور شد: مواردی بوده که برخی پیش من آمدند و از اینکه مباحث سیاسی در سخنرانی‌های مذهبی مطرح می‌‌شود گلایه کردند. مثلاً به من گفتند ما پای درس اخلاق استادی رفتیم، نیمه اولش خیلی خوب بود چون مسائل اخلاقی را بیان می‌کرد اما از نیمه دوم وارد مباحث سیاسی که شد از مجلس بیرون آمدیم.

غرویان با بیان این مثال گفت: این‌ها نشان می‌دهد که طرح مباحث سیاسی در سخنرانی‌های مذهبی نوعی دل‌زدگی در مردم ایجاد می‌کند. این مساله در شب‌های احیا پررنگ‌تر است. مردم به مراسم احیا می‌آیند که مسائل اخلاقی و معنوی بشنوند. بنابراین وقتی می‌بینند گوینده وارد مسائل سیاسی می‌شود دل‌زده می‌شود و حتی ممکن است اثر مسائل معنوی هم از بین برود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا