خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گورخواب‌های نصیرآباد کارتن خواب شده‌اند

«نسترن فرخه»، خبرنگار انصاف نیوز: در نوزدهمین آیین کوچه گردان عاشق جمعیت امام علی (ع)، خبرنگار انصاف نیوز هم همراه آنها راهی نصیر آباد شهریار می‌شود، محله‌ای که پیشتر بانام گور خواب‌ها به شهرت رسیده بوده و بعد از رسانه‌ای شدن ماجرا، گورخواب‌ها از آن محل پراکنده شدند و اکنون در منطقه‌ای به نام «کانال»، که پشت نصیرآباد است کارتن خوابی می کنند.

طرح کوچه‌گردان عاشق  هر سال درشب قدر برگزار می‌شود تا به رسم حضرت علی (ع) اعضای داوطلب جمعیت امداد دانشجویی امام علی کیسه‌های مواد غذایی را به دست خانواده‌های محروم برسانند.

در این شب بعد از برگزاری همایش و مراسم نیایش، اعضای داوطلب پیمان نامه‌ای می‌خوانند و در آن متعهد می‌شوند تا برای نابودی معضلات جامعه تمام تلاش خود را بکنند، وبعد همراه با کیسه‌های خوراک یک ماه خانواده‌ها به سمت مناطق محروم و حاشیه‌ی شهر می‌روند.

 

گورخواب ها همین جا هستند

در نیمه‌های شب وارد منطقه‌ای از شهریار به نام نصیرآباد می‌شویم، اکثر چراغ خانه‌ها روشن است و در خیابان کم و بیش اهالی در رفت و آمد هستند.

4567890-098765432
عکاس: الهام خواجویی

زمان زیادی از ماجرای گورخواب‌های شهریار نمی‌گذرد، ماجرایی که بعد از رسانه‌ای شدن، هیجان زیادی در فضای مجازی به پا کرد و بعد از مدتی از یاد همه رفت. در همان زمان با تخته شدن قبرها و با انتقال تعدادی از گورخواب‌ها به مراکز ترک اعتیاد یا بهزیستی صورت مساله پاک شد، زیرا اکنون همان افراد پشت مدرسه‌ی «اندرزگو» در نصیرآباد مشغول کارتن خوابی هستند.

پشت منطقه‌ی نصیرآباد جایی به نام کانال وجود دارد که تا روستای خادم‌آباد می‌رسد، این همان منطقه‌ای است که گورخواب‌ها به آنجا پناه برده‌اند.

فعال اجتماعی همراه جمع به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «در۵۰۰ متری این محل دبیرستان پسرانه‌ای وجود دارد، پسرها بعد از تعطیلی از مدرسه‌ شاهد حضور معتادین هستند، حتی گاهی باعث مزاحمت پسربچه‌ها هم می‌شوند. همین که بچه‌ها هرروز چشمشان به کارتن‌خوابی و اعتیاد بیفتد باعث می‌شود قبح ماجرا از بین برود وموضوع عادی شود. تعداد معتادین پشت مدرسه‌ی اندرزگو به پنچاه نفر می‌رسد که طبق گفته‌ی اهالی ده نفر از آنها زن هستند.»

وی درجواب این سوال که بین این افراد کودکی هم وجود دارد یا نه می‎گوید: «تا جایی که ما متوجه شدیم کودکی بینشان نیست، فقط شنیده‌ایم چند وقت پیش خانمی در بینشان باردار بوده و بعد از زایمان کودکش را فروخته است.»

شب از نیمه گذشته است و عقربه‌ها ساعت سه صبح را نشان می‌دهند؛ چند متر آن طرف‌تر از زمین‌های خاکی جلوی مدرسه نور آتش‌هایی به چشم می‌خورد. شبیه به اینکه کسی در حال مصرف مواد مخدر باشد.

1235678098765
عکاس: الهام خاجویی

 

نصیرآباد و وضع بد بهداشت

جلوی مدرسه جوی آبی است که انبوه زباله حرکت آب را کند کرده، فعال مدنی همراهمان می‌گوید: «یکی از مشکلات عمده‌ی این منطقه وضع بهداشتش است که گاهی بوی بد و آزار دهنده دارد، فاضلاب این منطقه رو باز است و محل بازی کودکان در همان منطقه است که بوی نامطبوع آن عامل بسیاری از بیماری‌ها است.»

مراسم دعا برای رفع معضلات

بعد از پخش کیسه‌ها میان خانواده‌های منطقه وارد جاده‌ای خاکی می‌شویم  و به طرف خانه‌ای می‌رویم تا مراسم دعای شب قدر را تکمیل کنیم.

وارد خانه‌ی یکی از اهالی می‌شویم، پدر خانه کارگر ساده‌ای است که به زحمت خرج درمان قلب خودش و مشکل اعصاب فرزند چهارساله‌اش را در می‌آورد، همه‌ی اعضا برای نابودی اعتیاد در نصیرآباد دعا می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. سلام دوست عزیز پخش کیسه های غذا در شب های قدر ، درسته که مشکل فقر از بین نمیبره ولی باعث میشه تا افراد جامعه برای پخش کیسه به این مناطق برن و با چشمان خودشون فقر و معضلات این محلاتو درک کنن و ببینن، قطعا فلسفه ایی جر این نداره، اگر بافعالیت جمعیت امام علی آگاه باشید پس میدونید اکثر داوطلبین از این راه وارد جمعیت شدن ، جمعیت یکی از انجیو هایی هست که کار ریشه بابی فقر و معضل انجام میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا