خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در دیدگاه امام علی(ع) عدالت فقط با نظارت مردم تحقق پیدا می‌کند»

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی گفت: در دیدگاه امام علی علیه السلام عدالت فقط با نظارت مردم تحقق پیدا می کند و در این راه مهم روش تحقق عدالت است و آرمان و ادعای عدالت خواهی به تنهایی اهمیتی ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر مهدوی در مراسم شب قدر  در هیئت فاطمه الزهرا اظهار کرد: شب قدر، شب تحول عمیقی است که روح آدمی را در بر می گیرد و انسانها می توانند با تقویت ذهن و بیرون راندن نیروهای بیگانه به یک شخصیت تازه دست یابند. همین نو شدن و تازه شدن است که باعث شده تعبیر شود که شب قدر از هزار شب بهتر است و بنابراین آنچه اهمیت دارد بالا بردن درجه معرفت انسان است.

وی افزود: روزه داری در واقع نه گفتن به خویشتن است و عاملی برای تمرین معنوی است تا بوسیله آن بیاموزیم که نباید پا را از حق خود فراتر بگذاریم و یا اینکه نباید حقوق دیگران را ضایع کنیم.

مهدوی با بیان اینکه ائمه از مردم می خواستند که امیر خود باشند، گفت: آنچه آنها به ما می آموزند این است که انسان ها بتوانند عواطف، احساسات، خشم ها و هوس های ویرانگر خویش را کنترل کنند.  در واقع اخلاقی شدن از زمانی آغاز می شود که آدمی با خود می جنگد و آنگاه که آدمی خود را کنترل کرده و خویشتنداری می نماید به مقام والا می رسد. بشر توانسته بدترین مسائل طبیعی را تا حدود زیادی کنترل کند ولی اگر امروز در جهان خشونت وجود دارد بدین سبب است که انسان دچار درد بی خویشتنی و درد بی پروایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه احساسات از فیلتر ذهن می گذرد، گفت: اگر ذهن تیره باشد، تمامی احساسات نیز رنگ تاریکی می گیرد و بنابراین این ماه، ماه کنترل ذهن است.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه داشتن تصویری از علی علیه السلام به صورتی که ایشان فردی زاهد و دنیا گریز بوده، تصویری کاملی از شخصیت ایشان نیست، گفت: امام علی(ع) می فرمایند من نیاز به تمجید و تقدیس شما ندارم، بلکه آنچه امام دردمندانه بیان می کنند این است که به سخنانشان توجه کنند و از امام پیروی نمایند. یکی از مشکلات حضرت علی علیه السلام این است که با جامعه ای روبرو است که در آن مردم دچار انقیاد و تقدیس کردن هستند که ایشان چنین جامعه ای را مورد انتقاد قرار می دهند.

مهدوی ادامه داد: امروزه فیلسوفان جدید کشف کرده اند که زندگی سراسر مساله است و این فقط قدرت عقل، درایت و فهم است که می تواند مشکلات را حل کند. از این رو امام علی نیز تاکید داشتند افرادی باید حاکم باشند که بتوانند با قدرت تفکر مسائل مردم را حل کنند.  در  واقع امام علی به دنبال این بود که طناب تحقیر بر گردن مردم نباشد و آنها با حریت و آزادگی زندگی کنند، چرا که امام تاکید دارند که کسی که شیعه ایشان است باید سرش به آسمان سائیده شود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین تمام تلاش حضرت علی این است که راه یک زندگی فاخر برای مردم تامین شود و لذا ایشان به شیوه زندگی بداخلاقانه می تازند و تاکید دارند که مسلمان واقعی کسی است که حق کسی را پایمال نکند و به حقوق دیگران احترام بگذارد. دین به دنبال عدالت است و در دیدگاه امام علی علیه السلام عدالت تنها زمانی تحقق پیدا می کند که  با نظارت مردم همراه باشد؛ در این راه مهم روش تحقق عدالت است و آرمان و ادعای عدالت خواهی به تنهایی اهمیتی ندارد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم در پایان گفت: در واقع عدالت در نگاه ایشان زمانی تحقق پیدا می کند که آنچه که برای خود می پسندی برای دیگر نیز بسندی و آنچه برای خود نسپندی برای دیگر نیز نپسندید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا