خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثرات منفی استرس در کودکان


یک متخصص اطفال با تاکید بر اینکه بالا بودن استرس در خانواده به مشکلات دستگاه ایمنی در کودک می‌انجامد، گفت: افزایش درازمدت استرس دارای تأثیر منفی بر دستگاه ایمنی است.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر آزاده فهیمیان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه دستگاه ایمنی وظیفه‌ حفاظت از انسان را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها برعهده دارد، گفت: یک موقعیت دشوار پر از استرس یا افزایش درازمدت استرس دارای تأثیر منفی بر دستگاه ایمنی است. وقتی یک عضو نزدیک خانواده جان خود را از دست می دهد یا وقتی بزرگسالان خانواده در موقعیت‌های سخت و غیرتدبیرپذیری گرفتار می‌شوند، این نوع استرس در درازمدت تاثیرات منفی در کودک ایجاد می‌کند.

فهیمیان یادآور شد: نتایج پژوهش‌ها نشان ‌می‌دهد کودکانی که در خانواده‌های پر از استرس زندگی می‌کنند دارای میزان بالای کورتیزول هستند.

وی افزود: کورتیزول هورمون مارکر زیست‌ شناسیک استرس است. این موضوع از این تصور حمایت می‌کند که کودکان هم در این اوضاع دچار استرس می‌شوند. بالا‌ بودن میزان استرس بر دستگاه ایمنی تأثیر منفی دارد، یعنی وقتی بدن در معرض مقدار زیادی استرس قرار ‌می‌گیرد دیگر تاب مقاومت نمی‌آورد. به ‌این ‌ترتیب دستگاه ایمنی نسبت به موادی در بدن واکنش نشان می‌دهد که باید آنها را به حال خودشان گذاشت که شاید این امر با واکنش اتوایمون ارتباط دارد.

این متخصص اطفال با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در این حوزه گفت: در یک بررسی، خانواده‌هایی شرکت داده شدند که کودکان 5 ساله داشتند. از والدین در مورد استرس و دشواری‌های پیش روی خانواده مانند طلاق یا بیکاری سوال شده بود. پاسخ‌ها سبب شد پژوهشگران یک گروه از کودکانی را شناسایی‌ کنند که در خانواده‌ خود دارای میزان بالایی از استرس بودند و یک گروه از خانواده‌هایی را بشناسند که با میزان طبیعی استرس روبه رو بودند.

فهیمیان گفت: استرس و مشاجره والدین تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ایمنی کودک دارد و ادامه روند استرس موجب تضعیف مقاومت بدن کودک در برابر بیماری‌ها می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا