خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فاطمه حقیقت جو: شروط آقای خامنه‌ای عملیاتی شود

«فاطمه حقیقت جو» نماینده‌ی مجلس ششم که مقیم آمریکاست، درباره‌ی شروط رهبری برای بقای برجام تاکید کرد: طرح شروط آقای خامنه‌ای برای ادامه‌ی برجام نه تنها غلط نیست بلکه عملیاتی هم باید بشود. اما این عملیاتی شدن مستلزم شکل دهی افکار عمومی و ایجاد و تقویت لابی‌ها به نفع ایران است.

به گزارش انصاف نیوز، خانم حقیقت جو در یادداشتی تلگرامی نوشته است:

«اخیراً آقای عیسی سحرخیز در نقد سخنان رهبری در خصوص شروط برای اروپا در تداوم برجام مطلبی را نوشته است که پاسخ من را در اینجا ببینید:

سوالی که باید از سحرخیز پرسید اینست که اگر وی جای آقای خامنه‌ای بود چه می‌کرد؟ آیا می‌گفت ما حاضر به مذاکره در خصوص برنامه‌ی موشکی خود هستیم؟ آیا می‌گفت حتی اگر در درآمد نفتی ایران اختلال ایجاد شود ما در برجام می‌مانیم؟ یکی از اصول مذاکره اینست که مذاکره کننده خواسته‌های حداکثریش را بیان می‌کند و تبلیغات گسترده‌ای هم برای آن راه می‌اندازه و در خفا دستاوردهای حداقلی که یک مذاکره برد برد تلقی بشود ر ا هم ترسیم می‌کند. تمام استراتژی و تاکتیکش را بکار می‌گیرد تا به خواسته‌های حداکثری دست یابد در عین حال که حواسش برای تحقق خواسته‌های حداقلی‌اش جمع است. از این منظر کار آقای خامنه‌ای درست و اصولی است. می‌گوید روی برنامه‌ی موشکی و منطقه‌ای مذاکره نمی‌کند (این شرط تحقق برجام هم بود) و همچنین بقیه‌ی شروطی که در برجام دیده شده که شامل گشایش اقتصادی از طریق رفع تحریم‌های بانکی و مالی است هم تاکید می‌کند.

کاملاً درست است که یکی از منافع اروپا در کار کردن با آمریکا است اما اروپا می‌خواهد آمریکا پلیس مالی دنیا نباشد. حضور ترامپ زمینه‌ای را برای اروپا به وجود آورده که آنها بتوانند مستقل‌تر از آمریکا عمل کنند. این فرصت‌ها شامل افزایش نقش یورو در کنار دلار در معاملات بین المللی، بازسازی اقتدار اروپا در صحنه‌ی بین الملل که کشورها بتوانند بر اروپای بدون آمریکا تکیه کنند. نفوذ منطقه‌ای بهتر اروپا در مقابل آمریکا بجای دنباله روی محض از جمله منافع آینده‌ی اروپا است. مذاکره کنندگان ایرانی باید ببینند چگونه برنامه‌ای را تدوین کنند که ضمن تحقق دستاوردهای مورد نظر منافع ذکر شده‌ی اروپا هم تأمین بشود.

مشکل اساسی دولت ایران اینست لابی‌های آن در اروپا و آمریکا بشدت ضعیف است. فقط دولت سعودی در سال ۲۰۱۵، به اندازه‌ی ۱۱ میلیون دلار برای لابی ضد برجام صرف کرده است و الان در حال درو کردن محصولش با حضور ترامپ در رأس دولت آمریکا است. به احتمال قوی به همین میزان پول در اروپا صرف کرده است. لابی عربستان آنقدر قدرتمند است که هیچکدام از کشورهای اروپایی به ائتلاف سعودی علیه یمن اعتراض نکرده است. بمباران‌های سعودی منجر به کشته شدن بیش از ده هزار یمنی شده و مطابق گزارش سازمان ملل یمن در مرحله‌ی قحطی است. چرا در آمریکا و اروپا صرفاً در خصوص حمایت ایران از حوثی‌ها بحث می‌شود و هر موشکی که حوثی‌ها به عربستان شلیک می‌کنند بلافاصله صدر خبر قرار می‌گیرد و گفته می‌شود ایران به عربستان حمله کرد؟ دلیلش مدیریت خوب افکار عمومی توسط عربستان است. نقش وزارت خارجه در مدیریت افکار عمومی اروپا و آمریکا چیست؟ اساساً چه کسی می‌داند بودجه‌ی وزارت خارجه در شکل دهی لابی‌ها و مدیریت افکار عمومی چقدر است؟ لابی عربستان موفق شده است به اندازه‌ی کافی حتی افکار عمومی مردم ایران و نخبگان ایرانی را هم تحت تأثیر قرار دهد. به‌طور خلاصه طرح شروط آقای خامنه‌ای برای ادامه‌ی برجام نه تنها غلط نیست بلکه عملیاتی هم باید بشود. اما این عملیاتی شدن مستلزم شکل دهی افکار عمومی و ایجاد و تقویت لابی‌ها به نفع ایران است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام
    جالبه
    همه افاضه می کنند
    لاز خبری هست از قرار معلوم که شما هم به عنوان لیدر پوشش می دهید…

    2
    2
  2. سرکار خانم، تفاوت ديدگاه شما با جناب سحرخيز، در ذات نگاه و زاويه اصلي آن است. وقتي اساسا به چيزي اعتقادي وجود ندارد، صحبت از آن هم معني ندارد که حالا چگونه بايد باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا