خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد سه اتحادیه‌ی دانشجویی به عملکرد دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها

سه اتحادیه‌ی دانشجویی با صدور بیانیه‌ای به برخی رفتارها از سوی دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها انتقاد کردند.

به گزارش انصاف نیوز متن این بیانیه که ادعاهایی در آن مطرح شده است با کمی تلخیص در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»

«همانا ما پیامبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند»

اتحادیه‌ها و تشکل‌های موسس اتحادیه‌های دانشجویی سراسر کشور در رابطه با عملکرد دفتر نهاد نمایندگی‌‌‌ رهبری در دانشگاه‌ها، در چند بند انتقاداتی را ارائه می‌دهد:

1.هر ساله در ماه مبارک رمضان، رهبری با دانشجویان دیداری دارد، در این جلسه نگرانی‌ها و دغدغه‌های طیف‌های دانشجویی نسبت به مسائل کلان کشوری و دانشگاهی توسط نمایندگان دانشجویان مطرح می‌گردد،  متاسفانه در سال‌های اخیر، تریبون‌های دانشجویی در این جلسه کاملا فرمایشی و گزینشی بوده‌ است به طوری که به جز نماینده نشریات دانشجویی که در برخی سالها امکان صحبت می‌یابد، همه تریبون‌ها به یک طیف و جناح خاص داده می‌شود و این در حالی است که طیف‌های دیگر تشکل‌های دانشجویی نظیر امضا کننده این اطلاعیه و شوراهای صنفی  که جمعیت زیادی را در دانشگاه‌ها نمایندگی می‌کنند، فرصت و مجال بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خویش را در حضور رهبری نمی‌یابند. از طرفی کلیه متن‌های سخنرانی برخلاف تصور، قبل از جلسه توسط دفتر نهاد رهبری بررسی می‌شود تا مبادا صحبت‌هایی برخلاف میل دفتر نهاد بر زبان رانده شود. به طور مثال در ضیافت افطاری سال قبل یک ساعت قبل از شروع جلسه دو نفر از سخنرانان بعد از بررسی متن ایشان به بهانه‎ی کمبود وقت حذف شدند، در حالی که در همان جلسه به دانشجوی عراقی به نمایندگی از دانشجویان خارج از کشور فرصت سخنرانی داده شد.

2.چند روز قبل از ضیافت افطاری امسال، وزارتین از تشکل‌های هیات موسس اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران جهت سخنرانی در مراسم درخواست معرفی سخنران نمودند. اما در کمال ناباوری و بدون ارائه هیچ دلیلی با سه گزینه اول معرفی شده برای سخنرانی توسط دفتر نهاد نمایندگی مخالفت شد. این تشکل‌ها نیز در اعتراض به این حرکت، حاضر به معرفی گزینه‌ای دیگر نشدند. از طرف دیگر فرصت سخنرانی نماینده انجمن‌های اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) نیز غصب شد. به طوری که برخلاف هماهنگی‌های صورت گرفته، ایشان پس از ورود به بیت رهبری متوجه می‌شود که نامش در بین سخنرانان جلسه قرار ندارد و انجمن‌های اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) نیز از حق قانونی خود برای اعلام دلبستگی‌ها و نگرانی‌های خود به رهبری جمهوری اسلامی محروم شدند. بدین ترتیب روند غیر حسنه دفتر نهاد نمایندگی در ضیافت امسال هم ادامه داشت که طیف عظیمی از جریان دانشجویی بدون داشتن حتی یک تریبون رمضان امسال را هم به پایان ببرند.

3.رفتار گزینشی و سلیقه ای دفتر نهاد رهبری به ضیافت افطاری هر ساله با دانشجویان محدود نمی‌شود. عملکرد نهاد نمایندگی چه در سطح وزارت و چه در سطح دانشگاه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. در سطح وزارت، دفتر نهاد نمایندگی با رفتار و اعمال غیرقانونی مانع تاسیس اتحادیه‌های دانشجویی می‌شود. مصداق بارز آن، اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران است که حدود ده ماه از موافقت اصولی آن می‌گذرد اما با مانع تراشی‌های غیرموجه دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و همچنین تهمت‌های ناروا و غیراخلاقی برخی مسوولین نهاد نمایندگی به اعضای تشکل‌های هیات موسس این اتحادیه، تاکنون موفق به اخذ مجوز نهایی نشده است. در سطح دانشگاه، دفتر نهاد نمایندگی به جای اینکه مآمنی برای دانشجویان باشد تا چهره اسلام حقیقی را برای نسل جدید آشکار کند، به مثابه یک نهاد امنیتی و فراقانونی در اغلب دانشگاه‌ها رفتار می‌کند و گاها با ایجاد پرونده‌سازی‌های غیراخلاقی و واهی، دانشجویان را درگیر دادگاه‌های پرمخاطره و… می‌کند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که دفتر نهاد نمایندگی بر اساس چه اصول و قوانینی دست به چنین اعمالی می‌زند؟ مگر این مجموعه نماینده رهبری در دانشگاه‌ها نیست؟ بر اساس کدام فرمایش ایشان اینگونه رفتار می‌کنند؟ رهبری که چند سال پیش طرح کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه را مطرح نمودند و همواره بر ایجاد فضای باز در دانشگاه و جامعه جهت انتقاد از حتی شخص اول مملکت تاکید دارند. اما مجموعه‌ای [به نام نمایندگی] ایشان به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند.  امید است برای برطرف شدن چنین مشکلاتی هرچه سریعتر در این حوزه تدابیری اندیشیده و اتخاذ گردد و اعتماد عمومی در دانشگاه‌ها احیا شود، چرا که آثار زیان بار این اعمال به شدت جبران ناپذیر و سنگین است.

والسلام

1. تشکلهای هیئت موسس تشکلهای اسلامی دانشجویان ایران (تادا)

2. تشکلهای هیئت موسس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره)

3. اتحادیه تشکلهای اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی(اتحاديه يك)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام- برخی دستورات ورهنمو د های مقام معظم رهبری یا اصلا توسط مقامات ونهادهای ذیربط اجرائی نمی شود یا به فراموشی سپرده می شود مانند فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد آشنا کردن جوانان و ملت ایران کشتار شیعیان آذربایجان بخصوص در شهرهای ارومیه وسلماس وخوی و….وروستاهای همان حول وحوش توسط ارامنه با حمایت روسیه تزاری که در تاریخ منطقه به جیللولوق مشهور است ( به عشایر ارامنه جیللو می گفتند) یا رهنمود ایشان به یک خانواده شهید آذربایجانی (شهید پارسا )که وقتی متوجه شدند نوه شهید ترکی زبان مادری خودش نمی تواند حرف بزند فرمودند به ایشان در منزل ترکی بیاموزید زبان فارسی را در کوچه وخیابان ومدرسه یاد می گیرد – آیا ارگانهای فرهنگی نباید برای این موارد برنامه خاص داشته باشند

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا