خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افطاری‌های آقای رییس‌جمهور

طبق معمول هر سال، امسال هم رییس‌جمهور در شب‌های ماه رمضان میزبان گروه‌ها و اقشار مختلف مردم بود تا در ضیافت‌های افطاری ریاست‌جمهوری، هم از دغدغه‌های آن‌ها باخبر شود و اظهاراتشان را بشنود و هم حرف‌های خود را به گوش آنان برساند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در ماه رمضان امسال، ۱۱ ضیافت افطاری با حضور گروه‌ها و اقشار مختلف برگزار کرد. زنان، جوانان و دانشجویان، خانواده دولت، اساتید و پزشکان، ورزشکاران، ایثارگران، علما و روحانیون، اساتید و فعالان اقتصادی، اهالی فرهنگ و هنر، علما و فرهیختگان اهل سنت، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و اهالی رسانه، ۱۱ گروهی بودند که با شرکت در ضیافت افطار رئیس‌جمهور، با اظهارات خود دغدغه‌ها و گلایه‌های‌شان را هم مطرح کردند و نقطه‌نظرات رئیس‌جمهور را شنیدند. البته روحانی به همراه مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری یک شب را میهمان رهبر معظم انقلاب بودند و در کنار ایشان افطار کردند.

اولین ضیافت افطار رئیس‌جمهور شامگاه شنبه ۲۹ اردیبهشت با جمعی از زنان، جوانان و دانشجویان برگزار شد. روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه ملت بزرگ ایران در هفته‌های آخر منتهی به ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به‌ویژه در استان‌های کشور صحنه‌های نابی از حضور را آفریدند، گفت: در مشهد در یک روز دو اجتماع بزرگ از سوی دو رقیب انتخاباتی با فاصله‌ای کم برگزار شد، اما هیچ برخورد، نزاع و سخن درشتی بین دو طرف به‌وقوع نپیوست و این نه تنها در مشهد، بلکه در سایر شهرها و استان‌ها هم دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه ما با هم پیمان بستیم که هرگز به عقب باز نخواهیم گشت، اظهار کرد: ما خواستیم با صدای رسا بگوییم در اقتصاد به عقب برنمی‌گردیم و نمی‌گذاریم کشور دارای رشد منفی باشد و در سخت‌ترین شرایط بازار ناآرام شده و نمی‌گذاریم اشتغال خالص ما در سال ۱۲ هزار و ۱۴ هزار نفر باشد، به گونه‌ای که در سال گذشته میزان اشتغال خالص در کشور، بیش از ۷۹۰ هزار اشتغال خالص بوده است.

رئیس‌جمهور همچنین درباره سیاست خارجی ایران خاطرنشان کرد: ما در مرحله اول اجازه ندادیم که آمریکا به هدف خود برسد و در گام اول توطئه آمریکا شکست خورد و به جز چند کشور و یک رژیم جعلی تمام جهان در برابر آمریکا ایستاد و این به معنای آن است که سیاست خارجی ایران موفق بوده است و این در حالی است که روزی همه کشورها در تحریم علیه ایران مشارکت داشتند و شورای امنیت علیه ایران رأی صادر می‌کرد. امروز کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا، روسیه، چین و همه کشورهای مهم جهان کار ترامپ را غیرصحیح، غیرقانونی و برخلاف صلح و امنیت جهانی تلقی می‌کنند و این موفقیت ماست.

رئیس دولت دوازدهم در پایان سخنانش با بیان اینکه هر سال عزیزان، افطار میهمان دولت و رئیس‌جمهور بودند، گفت: امسال دولت و رئیس‌جمهور به خاطر رعایت قانون و مصوبه اخیر مجلس، میهمان شما هستند.

افطاری دوم شامگاه یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت در دیدار با خانواده دولت برگزار شد. روحانی در این دیدار با بیان اینکه امروز در شرایط سیاسی جهانی در دوران ویژه‌ای قرار داریم که با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان برای ایستادگی در برابر آنها اجر بالایی در پیشگاه خداوند و تاریخ خواهیم داشت، گفت: ما به روزهای افتخار آفرینی خود در ایام حساس تاریخی غرور و افتخار می‌کنیم و امروز بی‌تردید از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: اینطور نیست که آمریکا و دیگر قدرت‌های حامی آن بتوانند ملت ایران را به زانو در آورند بلکه ما ایستاده‌ایم و می‌توانیم مسیر را به خوبی طی کنیم.

در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی را از فعالیت‌های مجموعه دولت را ارائه کرد.

شامگاه دوشنبه ۳۱ اردیبهشت رئیس‌جمهور میزبان جمعی از اساتید و پزشکان بود. روحانی در این دیدار، دادن استقلال به دانشگاه‌ها را بزرگ‌ترین هدیه برای این مجموعه دانست و عنوان کرد: اساتید و مسئولین دانشگاه‌ها در برخورداری دانشگاه‌ها از استقلال توقع صحیح و به جایی دارند و باید استقلالی که حق آنها است، به دانشگاه‌ها برگردانده شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها را آزاد بگذارید و به آنها استقلال بدهید، اظهار کرد: دادن استقلال عمل به اساتید و بزرگان دانشگاه حرف درستی است و اصولاً چه کسی بهتر از اساتید دانشگاه و دانشگاهیان می‌توانند و صلاحیت دارند که برای دانشگاه تصمیم بگیرند؟ هیچ‌گاه معتقد نبودم که تصمیماتی که با حضور جمعی در جلسه گرفته می‌شود از تصمیمات بزرگان و اساتید دانشگاه، صائب‌تر باشد.

ورزشکاران و قهرمانان کشور شامگاه سه‌شنبه ۱ خرداد میهمان رئیس‌جمهور بودند. روحانی در این مراسم با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی و هم‌گروهی آنها با تیم‌های قدرتمند فوتبال، تاکید کرد: اینکه در جام جهانی روبروی چه تیمی بازی می‌کنیم، مهم نیست بلکه ما باید باور داشته باشیم که قادر به پیروزی هستیم تا بتوانیم موفق شویم. اساس کار، ایمان به معنای باور به توانستن است.

وی با ابراز خوشحالی از حضور بانوان کشور در صحنه‌های ورزشی، افزود: البته نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از این زاویه به قضیه نگاه می‌کنند که زن‌ها هر چه در جامعه، خیابان، دانشگاه، عرصه معلمی، بیمارستان‌ها و در ورزش کمتر حضور داشته باشند، ایمان مردم بهتر و بیشتر حفظ می‌شود.

روحانی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم اسلام را به دنیا معرفی کنیم، بهتر این است که بگوییم دختران ما اجازه حضور در رقابت‌های ورزشی را ندارند یا بهتر این است که بگوییم، زنان و دختران ما با رعایت همه احکام و اصول دینی در رشته‌های مختلف ورزشی حضور یافته و موفقیت به دست می‌آورند؟ اگر به دنیا نشان دهیم که دختران ما با حجاب و عفاف کامل در میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند، این تبلیغ اسلام است یا ضدتبلیغ؟

رئیس‌جمهور همچنین گفت: تبلیغ اسلام این است که به دنیا نشان دهیم اسلام مانع نقش‌آفرینی اجتماعی برای زنان نیست. اسلام به هیچ وجه نگفته است که زن خانه‌نشین شود، بلکه گفته که زنان نیز به عنوان انسان‌هایی شرافتمند با عفاف و حجاب در همه عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

وی با طرح این سوال که آیا ممانعت از حضور زنان در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر تبلیغ به نفع اسلام است؟ اضافه کرد: می‌گویند در ورزشگاه‌های فوتبال حرف‌های زشتی زده می‌شود و صحیح نیست که زنان در آنجا حضور داشته باشند. آیا اگر مردهای ما در ورزشگاه‌ها چیزی بگویند که زیبا نباشد، باید زنان تاوان آن را پرداخت کنند؟

در این دیدار پیش از سخنان رئیس‌جمهور، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک با تقدیر از حمایت‌های دولت از جامعه ورزشی ایران، گزارشی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در راستای اعتلای ورزش کشور ارائه کردند. همچنین الهه منصوریان قهرمان ووشو، مهدی زمانی قهرمان تیراندازی جانبازان به نمایندگی از فدراسیون جانبازان و معلولین، فرشته کریمی به نمایندگی از بانوان قهرمان فوتسالیست و بهداد سلیمی قهرمان وزنه‌برداری کشور در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پیرامون موضوعات و مسائل مختلف مرتبط با ورزش قهرمانی کشور پرداختند. رئیس‌جمهور در این مراسم از ۱۲ قهرمان و فدراسیون برگزیده ورزش کشور با اهدای لوح تقدیر، تجلیل کرد.

اما غروب چهارشنبه ۲ خرداد رئیس‌جمهور به همراه مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری میهمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند. روحانی در این دیدار با بیان اینکه در همه تصمیمات، رهبر انقلاب راهنما و هادی دولت بوده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز در حال مذاکره با پنج کشور دیگر برجام هستیم و اگر چه آنها در زبان و اعلامیه‌های سیاسی، خود را متعهد به برجام می‌دانند اما باید در مقام عمل ببینیم که چگونه عمل خواهند کرد.

وی از دیدار خود با رهبران دو کشور چین و روسیه و تماس با سه کشور دیگر اروپایی در هفته‌های آینده خبر داد و افزود: اگر این پنج کشور بتوانند منافع کشورمان به‌ویژه منافع اقتصادی ما را در برجام تامین کنند برجام را بدون آمریکا ادامه خواهیم داد وگرنه تصمیم لازم را می‌گیریم و کشور با برجام یا بدون برجام به‌خوبی اداره خواهد شد.

روحانی همچنین دستاورد بزرگ حاصل از اقدامات اخیر آمریکا را هم‌صداتر شدن و متحدتر شدن ملت بزرگ ایران خواند و تصریح کرد: تردیدی نداریم که در شرایطی که ملت متحد ایران پشت سر رهبر انقلاب قرار گرفته، هیچ قدرتی نمی‌تواند این ملت بزرگ را به زانو در آورد.

شامگاه پنج‌شنبه ۳ خرداد مراسم یازدهمین کنگره تجلیل از ایثارگران، ویژه شهدای فتح خرمشهر همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ‌ایثار و پیروزی برگزار شد. در این مراسم رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا مردم عربستان را گاو شیرده می‌نامد و با وقاحت اعلام می‌کند که باید آنها را دوشید، گفت: ثروت و زندگی زیبا برای یک ملت ارزشمند است، اما بالاتر از آن جایگاه و آبروی یک ملت است.

روحانی همچنین تصریح کرد: هر اقدامی که دولت برای خانواده معظم شهیدان و ایثارگران انجام دهد، یک تشکر ساده در برابر کار عظیمی است که آنها با نثار عزیزانشان برای کشور انجام دادند و از خدا می‌خواهیم تا به خادمان مردم توفیق دهد که بتوانیم به وظیفه خود به درستی عمل کنیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور در این مراسم محمدعلی شهیدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد را برگ زرینی در هشت سال دفاع مقدس دانست و تاکید کرد که این حرکت رزمندگان اسلام،  دوست و دشمن را وادار به تحسین مقاومت و ایستادگی رزمندگان در دفاع از کشور کرد.

شهیدی با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در برگزاری کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران، از رئیس‌جمهور و دولت تدبیر و امید به خاطر حمایت‌ها و اهتمام در توجه نسبت به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران تقدیر کرد.

همچنین روحانی در این مراسم از ۱۲ خانواده شهید و برگزیده یازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران از جمله خانواده شهید حاج احمد متوسلیان و خانواده شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی تقدیر کرد.

رئیس‌جمهور شامگاه شنبه ۵ خرداد و در دیدار با جمعی از علما و روحانیون با تشریح برنامه‌های دولت گفت: دولت برای اداره جامعه و عدالت اجتماعی به اقشار ضعیف توجه ویژه داشته و دارد و در طول پنج سال گذشته، دریافتی حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران بیش از تورم افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت جامعه و یک کشور در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن همسایگان و جامعه جهانی امکان‌پذیر نیست، افزود: البته شاید برخی معتقد باشند که می‌توانیم به دور خودمان دیوار کشیده و کشور را اداره کنیم که البته این چنین خواهد بود اگر به حداقل‌ها قانع باشیم، اما اداره جامعه به مفهوم دنیای امروز با این شیوه تقریباً غیرممکن است.

وی همچنین تصریح کرد: به هر حال باید مشخص کنیم که می‌خواهیم نفت و فولاد خود را بفروشیم یا خیر و یا قصد آن را داریم که اضافه گندم خود را فروخته و اگر کمبود داشتیم، گندم وارد کنیم. زندگی در دنیای امروز بدون ارتباطات سخت، مشکل و غیرممکن است. از سوی دیگر در برابر خواست دنیا تسلیم بودن نیز صحیح نیست که هر چه آنها می‌گویند بخواهیم اجرا کنیم.

در ابتدای این مراسم آیت‌الله مسعودی‌خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بسیار خوب است که دولت یازدهم و دوازدهم اعتدال را پیشه خود کرده است، گفت: امیدوارم دولت و شخص آقای دکتر روحانی همواره برای خدا خادم ملت باشند، اما فراموش نکنید که خود خدمت نیز نیاز به نظارت جدی دارد.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد ورعی استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از مدعوین جلسه با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه امام راحل به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کارآمدی این نظام بود، اظهار کرد: اگر بخشی از ارزش‌های این نظام مورد تأکید قرار گرفته و بخشی دیگر مورد غفلت قرار گیرند، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران به شدت آسیب خواهد دید. این مسأله به نوعی نادیده گرفتن حقوق مردم است که خود باعث نادیده گرفته شدن دستاوردهای نظام نزد مردم خواهد شد و در این زمینه همه ما به یک اندازه مسئول هستیم چرا که مردم در هنگام قضاوت کارآمدی نظام، مسئولین یا نهادها را از هم تفکیک نمی‌کنند.

جمعی از اساتید و فعالان اقتصادی شامگاه یک‌شنبه ۶ خرداد میهمان رئیس‌جمهور بودند. روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه برای پیشرفت، باید همزمان از سرمایه گذار خارجی و صادرات ملی حمایت شود، گفت: به سرمایه‌گذاران ایرانی داخل و خارج کشور، باید اولویت و اطمینان خاطر داد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از آغاز کار بخش قابل توجهی از تمرکز خود را صرف مسأله اقتصاد کرد، افزود: دولت از ابتدا رسیدگی به مسائل حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و دیگر مسائل را نیز  مورد توجه قرار داد، اما از آنجا که وضعیت اقتصاد کشور، عادی نبود، دولت تمرکز زیادی را صرف مسایل بخش اقتصاد کرد تا بتوانیم وضعیت را در این حوزه به حالت عادی بازگردانیم.

رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید به طور جدی وارد صحنه شود، خاطر نشان کرد: البته دولت هم باید به بخش خصوصی کمک کند و در این زمینه باید به تولیدکنندگان اطمینان لازم را بدهیم تا بتوانند از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این دیدار، شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با تقدیر از موضع‌گیری هوشیارانه دولت در مقابل خروج آمریکا از برجام و بیان اینکه مردم و بخش خصوصی از این تصمیم حمایت خواهند کرد، بر لزوم اعتماد بیشتر به منابع، ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی کشور و جلوگیری از فرار یا انحراف سرمایه به بخش‌های غیرمولد اقتصادی تأکید کرد و گفت: حضور دولت در مدیریت بازار ارز، بسیار قابل تقدیر است و بخش خصوصی آمادگی دارد تا پیشنهادهای لازم در این راستا را ارایه کند.

همچنین رضا خیامیان رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اشاره به توانمندی بالای صنعت نفت کشور به‌ویژه در سطوح پایین‌دستی، اظهار کرد: بخش خصوصی در صنعت نفت به طور کامل آماده تأمین تمام نیازهای کشور است و این نتیجه اعتماد به جوانان و صنعتگران ایرانی است. باید بخش خصوصی واقعی با شفافیت بیشتر در فضای کسب و کار بیش از پیش حمایت شود.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران هم در این مراسم با پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک سه اتاق کشور، برای بهبود و تسریع فرآیند واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، خواست که به تأمین سرمایه در گردش نظام توزیعی کشور بیش از پیش کمک شود.

همچنین فرشاد مؤمنی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اقتضائات شرایط جدید، برنامه‌های ویژه‌ای برای افزایش تقویت بنیه تولید ملی می‌طلبد، خواستار تلاش دولت و نهادهای ذیربط در راستای ایجاد محدودیت برای واردات کالاهای لوکس و تجملی، مبارزه قاطع‌ با فساد، قاچاق، رانت و عدم شفافیت در مناسبات اقتصادی و بسط فرصت‌های شغلی مولد در کشور شد.

در این دیدار محمدرضا انصاری رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور هم استفاده مناسب از ظرفیت‌های تبصره ۱۹ قانون بودجه برای طرح‌های نیمه‌تمام را موجب جهش قابل توجه در اشتغال، عنوان و بیان کرد: بخش خصوصی آمادگی لازم برای همراهی در اجرای بهینه طرح نوسازی بافت‌های فرسوده را دارد.

همچنین بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، با اشاره به سیاست اخیر دولت در یکسان‌سازی نرخ ارز، آن را مورد حمایت و باعث ثبات در محاسبه نرخ تمام شده عنوان کرد و افزود: برای توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی باید با استفاده از منابع قانونی از جمله در زمینه واگذاری بنگاه‌ها، این بخش‌ها حمایت شوند.

فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران هم با تأکید بر اینکه بخش خصوصی آمادگی دارد و باید سکاندار اقتصاد کشور باشد، گفت: اتاق بازرگانی با همکاری مراجع تخصصی بین‌المللی، در حال تدوین شاخص‌هایی برای شفافیت‌های بیشتر در اقتصاد ملی است.

اما شامگاه چهارشنبه ۹ خرداد رئیس‌جمهور میزبان اهالی فرهنگ و هنر بود. مراسمی که پیش از برگزاری با حاشیه‌هایی همراه شد و تعدادی از هنرمندان با انتشار دعوت‌نامه ریاست‌جمهوری در فضای مجازی با دلایل مختلف خود، انصرافشان را از حضور در این مراسم اعلام کردند.

در این دیدار رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه  اصحاب فرهنگ و هنر گله‌های بحقی دارند و کمبودها را همه با هم باید حل کنیم گفت: همه قبول داریم که با مشکلات متعددی مواجه هستیم، هم اصحاب فرهنگ و هنر و هم همه میهمانان دیگری که در زیر این سقف میهمان آنها بودیم، فهرست بلندی از مشکلات را مورد اشاره قرار دادند، اما سوال اینجاست که چه کسی باید این مشکلات را حل کند. آیا رئیس‌جمهور یا دولت به تنهایی می‌توانند این مشکلات را حل کنند یا اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا بر مشکلات غلبه کنیم؟

روحانی با بیان اینکه اگر باور کنیم که همه باید با هم مشکلات را حل کنیم، پیروزی قطعی از آن ما خواهد بود، افزود: چنانکه وقتی تصمیم گرفتیم در تولید گندم خودکفا باشیم، توانستیم و امسال سومین سالی است که نه تنها نیاز کشور به گندم در داخل تولید می‌شود بلکه قادریم بخشی از گندم تولیدی در کشور را نیز صادر کنیم.

رئیس جمهور با طرح این سوال که امروز کدام نیاز ماست که حل و رفع آن نیاز به حضور و همکاری اهل فرهنگ دارد، خاطرنشان کرد: امروز در کشور نیاز به سرمایه اجتماعی قوی‌تر، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید بیشتر به آینده این کشور و ملت بزرگ فردا داریم و این هدف و نیاز محقق نمی‌شود، مگر اینکه بزرگ‌ترین قدرت کشور، یعنی قدرت فرهنگی با همه توان پا به صحنه بگذارد.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این مراسم علی نصیریان، ستاره اسکندری، شادی پیروزی و فاطمه معتمدآریا به بیان نظرات خود پرداختند.

علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون در سخنانی با بیان اینکه استمرار حیات ملت ایران ثمره فرهنگ غنی این ملت است که از گذشته به ما به ارث رسیده است، گفت: آنچه در آشفته‌بازار امروز جهان می‌تواند فشار موجود بر مردم را کاهش داده و امید را در دل آنها زنده نگاه دارد، هنر است.

همچنین ستاره اسکندری بازیگر سینما و تئاتر با تشکر از رئیس‌جمهور و دولت تدبیر و امید برای آنکه مجال فعالیت برای اهالی فرهنگ و هنر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از گذشته فراهم بوده است، تاکید کرد: ما با شما عهد کردیم و تلاش کردیم تا به عقب باز نگردیم و امروز با وجود برخی گله‌ها و خستگی، هرگز ناامید نبوده و ناامید نخواهیم شد.

شادی پیروزی مدیر انتشارات فرهنگ ایلیا هم در سخنانی با اشاره به مشکلات حوزه نشر، گفت: وزیر فرهنگ دولت دوازدهم، همواره در دسترس اهل فرهنگ است و گوشی شنوا و صداقتی کمیاب دارد، اما انتظار داریم توجه بیشتری به حل مشکلات نشر شود. بهترین راه‌حل مشکلات عرصه فرهنگ، یاری گرفتن از اهالی همین حوزه است.

همچنین فاطمه معتمد آریا از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه با هنرمندان حدود و حریم کار خود را بهتر از هرکسی می‌شناسیم، یادآور شد: ما هنرمندان مستقل و توانمندی هستیم که برای فعالیت، نیاز به حمایت نداریم، ‌اما انتظار مانع تراشی هم نداریم، رسالت ما ترویج دوستی، وحدت، صلح و همدلی است؛ فقط خواهان آن هستیم که به ما اعتماد شود تا بتوانیم کارمان را انجام دهیم.

اما رئیس‌جمهور عصر شنبه ۱۲ خرداد در دیدار صمیمی با علما و فرهیختگان اهل سنت با بیان اینکه اقوام و مذاهب گوناگون ایران اسلامی در روزهای سرنوشت‌ساز واقعیت اتحاد و همبستگی خود را نشان داده‌اند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی یکی از روزهای سرنوشت‌ساز تاریخ ایران اسلامی است که در آن همه ملت ایران نقش‌آفرینی کردند و در سایه انقلاب اسلامی، آزادی را به دست آوردند و امروز انتخاباتی که از آن به عنوان مظهر اندیشه و نظر مردم یاد می‌کنید جزو آثار انقلاب عظیم اسلامی است و الا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخاباتی در کشور وجود نداشت و حتی آزادی در بیان نظرات و مطالب و انتقاد آزادانه حتی نسبت به رئیس‌جمهور از جمله آثار انقلاب اسلامی است که در تاریخ قبل از ۴۰ سال اثری از آن وجود نداشت.

روحانی همچنین گفت: بارها در سخنرانی‌ها و در هیأت دولت تأکید کردم که احساس می‌کنم، جوانان، زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی هر سه در مظلومیت هستند و امروز این سه گروه گله‌مند هستند و در بسیاری موارد نیز حق هم با آنها است؛ لذا باید زمینه را برای حضور، بروز و مدیریت آنها بیش از پیش فراهم کنیم و دولت در این زمینه مصمم است.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: زنان کشورمان هم در بیان مطالبات خود حق دارند چرا که از بسیاری از شایستگی‌ها برخوردارند و در این راستا تفاوت‌های جنسی نمی‌تواند قابل قبول باشد و برای اقوام، اقلیت‌ها و مذاهب هم همین مطالب صدق می‌کند.

در این دیدار پیش از سخنان رئیس‌جمهور، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل تسنن زاهدان و جلیل رحیمی رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس، صالح ادیبی سفیر ایران در ویتنام و پیرانی فعال سیاسی-مذهبی اهل تسنن در سخنانی به ارائه نظرات خود پرداختند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان در سخنان خود انتخابات ریاست‌جمهوری را خاطره خوشی دانست که در آن همه اقوام و مذهب مختلف ملت ایران به شکل گسترده  و حماسی به صحنه آمدند و یادآور شد: این حضور حماسی مردم پیامی داشت که محتوای آن، مطالبه اقداماتی برای احقاق حقوق یکسان همه ملت است. ملت ایران امروز به بلوغ رسیده و می‌داند که تداوم انقلاب و استحکام نظام جمهوری اسلامی در گرو این مساله است و هیچ‌کس برای مدیریت این تغییرات در چارچوب قانون اساسی شایسته‌تر از دکتر روحانی نیست.

جلیل رحیمی رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس هم در سخنانی با بیان اینکه دکتر روحانی در مناطقی که اهل تسنن در آن زندگی می‌کنند، گاهاً تا ۹۵ درصد رأی داشت، اظهار کرد: جامعه اهل تسنن از این بابت منتی بر شما ندارند، چرا که شما کشور را از آستانه مشکلات پیچیده نجات داده و روند پیشرفت ایران را در مسیر منطقی و عقلانی قرار دادید. اگر می‌خواستیم با صرف میلیاردها دلار آمریکا را مثل امروز منزوی کنیم، شاید موفق نمی‌شدیم اما شما توانستید با برجام این کار را بکنید.

همچنین صالح ادیبی سفیر ایران در ویتنام با اشاره به ریشه های مشترک دینی، معرفتی و فرهنگی همه اقوام و مذاهب ایرانی و به‌ویژه تشیع و اهل سنت، گفت: پس از دستور و تاکید چندباره رئیس محترم جمهوری برای توجه بیشتر به بکارگیری نیروهای اهل تسنن در دستگاه‌های دولتی، روند اتفاقات خوبی در حال تحقق است که امیدوارم بیش از گذشته مورد رضایت اهل تسنن شود.

پیرانی فعال سیاسی اهل تسنن هم ایجاد دستیاری ویژه اقوام و مذاهب در ریاست جمهوری را از امتیازات دولت یازدهم و دوازدهم دانست و عنوان کرد: با توجه به وضعیت منطقه و جهان بیش از پیش نیازمند وحدت هستیم و حصول این وحدت در گرو توجه به خواست همه اقوام و مذاهب و از جمله جامعه شریف اهل تسنن است.

رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه ۲۲ خرداد با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) دیدار و در سخنانی با اشاره به اینکه امروز در برخی از بخش‌ها احساس عدالت در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: امروز در بخش آموزش و پرورش عدالت نسبی وجود دارد و برای دانش‌آموز روستایی و شهری کلاس درس و مدرسه مهیا است و این موضوع مهمی است چرا که تمام پیشرفت و تعالی‌ها از مدرسه و کلاس درس آغاز می‌شود.

روحانی همچنین احساس عدالت در حوزه بهداشت و درمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تمام تلاش‌ها در این راستا بوده که مردم نیازمند بتوانند از حداقل امکانات درمانی و بهداشتی با ارزان‌ترین قیمت بهره‌مند شوند و امروز احساس عدالتی در این زمینه در جامعه احساس می‌شود. در حوزه نیازمندی‌های ضروری مردم هم تلاش‌های زیادی به عمل آمده که از جمله می‌توان به گازرسانی به تمامی مناطق و روستاها اشاره کرد و در پایان دولت دوازدهم تقریباً گازرسانی تمام روستاها به اتمام می‌رسد و این به معنای ایجاد عدالت در جامعه است.

در ابتدای این دیدار پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در سخنانی با تأکید بر اینکه امروز همکاری بسیار خوب و صمیمانه‌ای بین کمیته امداد، بهزیستی و دولت حاکم است، عنوان کرد: امروز نمی‌توانیم هیچ‌گونه گلایه‌ای داشته باشیم چرا که همکاری‌ها در سطح بسیار عالی و صمیمانه جریان دارد.

فتاح همچنین خاطر نشان کرد: درآمدهای مردمی کمیته امداد ۳۰ درصد افزایش یافته و این به معنای اعتماد و همراهی مردم با کمیته امداد امام است و ما در کمیته امداد اصل خودکفایی و حفظ عزت خانواده‌ها را مورد توجه جدی قرار می‌دهیم و خود را امانت‌دار مردم می‌دانیم و انفاقات مردم را در همین جهت هزینه می‌کنیم.

در این دیدار همچنین غلامرضا فروغی و ندا قاسمی از فرزندان موفق و نخبه سازمان بهزیستی دیدگاه‌ها و مطالبات خود را در زمینه توانمندسازی فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی در فضایی صمیمانه با رئیس‌جمهور در میان گذاشتند. رئیس‌جمهور در پایان این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء روزه خود را در کنار ایتام و فرزندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی افطار کرد.

اما آخرین ضیافت رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه ۲۳ خرداد با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. روحانی در این مراسم با بیان اینکه نگرانی نسبت به آینده کشور ایرادی ندارد، اظهار کرد: آن نگرانی خوب است که منتهی به عزم بیشتر، تصمیم استوارتر، انسجام قوی‌تر و برنامه‌ای بهتر برای پیشبرد امور و رفع نگرانی‌ها شود.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان ناامیدی در کشور را نمی‌پسندم، خاطر نشان کرد: ناامیدی پایان ماجراست و اگر تسلیم شدن برای هر ملتی ناپسند و زشت است، ناامیدی، تسلیم شدن در برابر بدخواهان است.

رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اظهارنظرها نسبت به اینکه عنوان می‌کنند، پای صندوق رأی رفتیم و نتیجه‌ای ندیدیم، افزود: هم صندوق انتخابات سال ۹۲ و هم صندوق سال ۹۶ دستاوردهای بسیار روشنی دارد که نمونه آن، آمار اخیر بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی است که براساس آن در سال ۹۶، ۴.۴ دهم رشد اقتصادی داشتیم. ما از رشد منفی در کشور به رشد مثبت اقتصادی رسیده‌ایم و چرا باید از صندوق رأی ناامید باشیم.

روحانی با بیان اینکه امروز بار سنگینی بر عهده شما اصحاب رسانه قرار دارد، گفت: امروز مشکل اصلی ما، مشکل اقتصادی، فرهنگی و یا امنیتی نیست، بلکه مشکل اصلی امروز ما جنگ روانی است. بزرگترین غم برای یک ملت زمانی است که رسانه‌های بیگانه مرجع او باشند. در کمتر جایی دیده‌ام که یک ملت اینگونه به رسانه‌های بیرونی اعتنا کنند، این وضعیت باید اصلاح شود و رسانه‌های داخلی مرجع اطلاع‌رسانی به مردم باشند.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این دیدار چند تن از اساتید روزنامه‌نگاری و مطبوعات و پیشکسوتان و پژوهشگران رسانه و مسایل اجتماعی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

ابتدا عباس عبدی روزنامه‌نگار و پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اوضاع جامعه در بخش‌های مختلف به ضرورت تقویت وحدت و انسجام در راستای رفع نگرانی‌ها و حل مشکلات کشور، تأکید کرد.

همچنین بیژن مقدم روزنامه‌نگار و پیشکسوت عرصه مطبوعات با اشاره به خروج آمریکا از برجام، تعامل با جهان را سیاستی حکیمانه و همیشگی دانست و گفت: تعامل با جهان هرگز به معنای سازش و غفلت از ظرفیت‌های داخلی نیست و ملت ایران می‌دانند که آمریکا جز دشمنی با این ملت هدف دیگری ندارد. معتقدیم کسانی که برای شکست دولت روزشماری می‌کنند نه دل در گرو انقلاب دارند و نه به فکر مصالح کشور هستند. از این رو باید تلاش کنیم تا به دولت در راستای پیشبرد برنامه‌هایش کمک کنیم.

در این مراسم مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق با اشاره به برخی مشکلات رسانه‌ها از جمله در حوزه اقتصاد رسانه‌ای به بیان دیدگاه‌ و پیشنهادات خود برای برون رفت از این مشکلات پرداخت و دولت و مسئولان کشور خواست تا نسبت به شنیدن نظرات متخصصان و فرهیختگان اهتمام بیشتری نشان دهند.

عذرا فراهانی روزنامه‌نگار و پژوهشگر مطبوعات هم با اشاره به برخی از مشکلات روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از جمله عدم امنیت شغلی، تعطیلی نشریات و رسانه‌ها به واسطه مشکلات اقتصادی، خواستار توجه بیشتر دولت به این قشر شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا