خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عید فطر روز محاسبه است/ جزو کدام گروه از روزه‌داران بوده‌ایم؟

خبرگزاری قرآنی (ایکنا) نوشت: عید فطر مبارک اما این عید روز محاسبه چگونه روزه‌داری هم هست. امروز مثل همیشه خودمان هستیم و خدایمان که باید بنشینیم و محاسبه کنیم از پنج گروه روزه‌داران ما جزو کدام گروه هستیم.

رمضان تمام شد، با تمام بهانه‌هایی که حق و ناحق بودنشان راز بین خدا و بندگان خداست؛ خدایی که رحیم است. با تمام شوخی‌هایی که جدی جدی گفتیم و حواسمان نبود میهمانی‌های زمینی برای پر کردن شکم است و میهمانی آسمانی یعنی باران باران رحمت و دریا دریا عنایت. یعنی روحمان مهمان است و خدا چه خوب از قلب و روحمان با سفره‌ای پر از برکت‌های ماندگار پذیرایی می‌کند.

اما به راستی امروز روز محاسبه است. بنشینیم و ببینیم چگونه روزه‌داری بوده‌ایم؟ اگر نمره قبولی خودمان به خودمان دادیم پس خدا هم راضی است و یک سال فرصت داریم تا رمضان بعد یک پله یا حتی چند پله خود را بالا بکشیم و سال بعد روزه بهتری بگیریم، اما اگر ترازوی عدلمان جوابمان کرد، باز هم یک سال فرصت داریم؛ خدا کریم و رحیم است.

عارف واصل میرزا جواد آقا ملكى تبریزى ‏قدس سره روزه دارانى كه به عید سعید فطر وارد مى ‏شوند را به پنج گروه تقسیم مى‏ كند و نوع نگرش آنان را نسبت ‏به این روز با عظمت توضیح مى ‏دهد. وی در مورد پایین ‏ترین مراتب استقبال كنندگان از عید فطر مى‏ نویسد: گروهى از روزه ‏داران حقیقت روزه را نشناخته‏ اند و با زحمت و تكلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خوددارى مى‏ كنند و این را نوعى طاعت مى ‏شمارند و خود را منت‏دار خداوند مى ‏دانند.

آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت نكرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و زحمات خود را هدر مى‏ كنند و در نزد خداى عالمیان منزلتى ندارند، مگر این كه حضورشان در روز عید براى حسن ظن به عنایت‏ خداى بزرگ باشد و در نمازگاه خود در روز عید فطر از گناهان استغفار کرده و طلب آمرزش كنند.

وى عالى ‏ترین مرتبه استقبال كنندگان از عید فطر را از آن روزه‏ داران عارفى مى‏ داند كه لذت نداى خداى «جل جلاله‏»، رنج گرسنگى و تشنگى و شب زنده دارى را از یاد آنان برده و با شوق و شكر بلكه با وجد آن را پیشواز کرده، در سرعت ‏سیر و سلوك و پیشروى به سوى خیر، جدیت ‏به خرج داده و از عمق جان به نداى رب الارباب لبیك گفته‏ اند. خداوند متعال اعمال را از این گروه به حسن قبول مى ‏پذیرد و آنها را به مقام قرب نزدیك مى‏‌کند و در پیشگاه صدق در جوار خود با اولیاء و اصفیاء مى ‏نشاند و از «جام اوفى‏» به آنها مى‏چشاند و به مقام «او ادنى‏» مى ‏رساند.

اقسام روزه داران از دیدگاه این عارف وارسته به شرح زیر است:

عده‌اى براى غیر خدا روزه مى‌گیرند؛ مثلا به خاطر ترس از مردم ، یا براى رسیدن به نفع آنان، یا فقط به خاطر این که عادت مسلمین است.
بعضى نیز در نیت خود موارد فوق را با ترس کمى از مجازات خدا و امید به پاداش آمیخته‌اند.
عده‌اى فقط به خاطر ترس از مجازات یا رسیدن به پاداش روزه مى‌گیرند.
گروهى علاوه بر نیت رهایى از مجازات و رسیدن به پاداش با روزه خود قصد رسیدن به نزدیکى و رضایت الهى را دارند.
و دسته‌ای فقط براى رسیدن به رضایت و نزدیکى به خداوند روزه مى‌گیرند.

امروز روز محاسبه است ما جزو کدام دسته بوده‌ایم؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا