خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همصدایی اساتید در مخالفت با احکام دانشجویان دانشگاه تهران [+تصاویر]

گزارشی از تجمع امروز – دوشنبه‌ی جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته که در پی می‌آید:

در چند ماه گذشته، یازده نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها طی ماه‌های گذشته، سه نفر از دانشجویان مجموعاً به 15 سال حبس محکوم شده‌اند و همچنین حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت مجازی برای آن‌ها صادر شده است. شمار دیگری نیز از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی منتظر حکم خود هستند.

در روز یک شنبه 27 خرداد ماه جمعی از دانشجویان در حاشیه‌ی مراسم تشییع مرحوم دکتر محمد امین قانعی راد در صحن دانشکده علوم اجتماعی، پلاکاردهای اعتراض آمیزدر دست داشتند و همچنین از شرکت در چند امتحان به نشانه‌ی اعتراض امتناع کردند.

سن دانشجویانی که حکم خورده‌اند، بین 18 تا 22 سال است و به اتهام‌های سنگینی متهم شده‌اند؛ یکی از دانشجویان که متولد سال 75 است به هشت سال حبس محکوم شده است.

در ادامه‌ی اعتراضات روزهای گذشته، و با اعلام آمادگی جمع کثیری از دانشجویان برای تحریم امتحانت در روز دوشنبه 28 خرداد ماه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی در لابی دانشکده جمع شده بودند تا اعتراض‌های خود را نسبت به احکام قضایی برای همکلاسی‌هایشان نشان دهند. در این خصوص با حضور بی سابقه‌ی اساتید، جمعیتی بالغ بر 20 نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی حضور داشتند از جمله مهدی اعتمادی (سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمد رضا جوادی یگانه (رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران)، حجه الاسلام فرج الله تازه کندی (نمایندگی نهاد رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل، مهدی منتظر قایم، موسی عنبری، روح الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی ازاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت جاه، زهره انواری، زهرا فرضی زاده، احمد فیروز آبادی، عبدحسین کلانتری، زهره انواری، سید ضیا هاشمی (ریاست ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم).

در این تجمع اساتید همراه با دانشجویان در لابی دانشکده گرد یکدیگر آمدند. دانشجویان تاکید کردند که این گردهم‌آیی یک حرکت خودجوش دانشجویی است. همه‌ی تشکل‌های دانشجویی از جناح‌های مختلف دراین تجمع ادامه دار حضور پیدا کرده بودند و مخالفت خود را با احکام سنگین برای دانشجویان اعلام کردند.

در این گردهمآیی سید مهدی اعتمادی فرد سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به سخنرانی در بین دانشجویان و اساتید پرداخت و گفت:

«در ابتدا از دانشجویان تشکر می‌کنم و می‌خواهم که حیات دانشجویی را به همین سرزندگی حفظ کنند و بنده نیز خود را ملزم می‌دانم از هر نیرویی که بخواهد در دانشکده علوم اجتماعی مداخله کند و خدایی نکرده حق دانشجویی را تضییع نماید، جلوگیری نمایم».

«همه‌ی دانشجویان و اساتید بزرگوار نیز می‌دانند که ما در حال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم و تشکر می‌کنم از اساتید علوم اجتماعی که در ساحت کنشگری حضور پیدا می‌کنند و امیدوارم این پیوند و حضور ادامه یابد اما از خدمت شما تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و طلبکارانه از ما بخواهید و بپرسید شما چه‌کار کرده‌اید؟

در پی مطالبات دانشجویان تصمیم گرفته‌ایم که از هر طریقی وارد رایزنی شویم تا راهی پیدا کنیم تا نهادهای ذیربط عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر برخورد نمایند. جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه داشته‌ایم و آنها خود پیگیر و دغدغه‌مند هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه، دادستانی، آقای اژه‌ای داده‌اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و هم چنین حقوقی که تضییع شده استیفاد شود و ترمیم شود.

نوبت بعدی با معاونین وزارت علوم و بالاخص آقای دکتر غفاری است و قرار شد که ما بتوانیم با سه تن از معاونین وزرات علوم جلساتی را برقرار کنیم که در آن نمایندگانی از دانشجویان با متنی که به امضای تمام کسانی که با مخالفت با تضییع حق دانشجویان و اینکه دانشگاه پادگان نیست رسانده‌اند نیز حضور پیدا کنند و مطالبات را پیگیری کنیم.

نکته‌ی بعدی، من با بسیج اساتید کل کشور نیز در هماهنگی هستیم. آن‌ها نیز پیگیرند که چندین رابط با قوه قضاییه پیدا نمایند تا بتوانند به دانشجویان کمک نمایند و در نتیجه قرار بر آن شد که سازمان بسیج اساتید کل کشور کمک نمایند و یک سری تلاش‌هایی نمایند».

در ادامه، فرج الله تازه کندی گفت:

از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی دیگر حکم قضایی خورد ما درخواست تجدید نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود ما باز هم این پیگیری را می‌کردیم. بنای ما بر احکام عادلانه است آن هم با نگاه دانشجویی. قوه‌ی قضاییه شرایط و دیدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتیب. باید این دو مجموعه به هم نزدیک شود.

دیروز تصمیمی که از سمت نهاد گرفته شد این بود که دانشگاه و قوه‌ی قضاییه با هم وارد مذاکره شوند و شرایط دانشگاه و خواسته‌های ما را بیان کنند. البته پیشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته‌ی انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جایی که جرمی غیر دانشجویی نباشد نباید وارد قوه‌ی قضاییه شود و خواسته‌ی ما بازگشت پرونده‌های دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست و هر تصمیمی در کمیته‌ی انضباطی که متشکل از مسوولین دانشگاه، اساتید و نماینده‌ی دانشجویان گرفته شود، لازم الاجرا است».

دکتر یوسف اباذری استاد دانشگاه تهران نیز در این تجمع گفت:

«ما استادان بالاتفاق تصمیم گرفته‌ایم پیگیر احکام دانشجویان باشیم. من به عنوان سخنگو قول می‌دهم که بیایم با شما صحبت کنیم و اقداماتی را که انجام شده است، به اطلاع شما برسانیم. مطمئن باشید که استادان این دانشکده تا هر جا که بتوانند با دانشجویان هستند».

در تأیید این نکات، یکی دیگر از اساتید تأکید کرد که «بدیهی است در احکام ظلم شده است و حداقلی‌ترین مطالبه، تجدید نظر جدی در احکام است. تمامی مسوولین دانشکده از همه‌ی توان خود برای اثبات ناعادلانه بودن احکام استفاده می‌کنند و اساتیدی چون دکتر پارسانیا در حال پیگیری از آقای لاریجانی هستند».

سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم نیز در بین دانشجویان گفت: «همه‌ی ما نسبت به دفاع از حقی که احساس می‌کنیم که ممکن است سلب شده باشد، نباید بی تفاوت باشیم و قانونگرایی اصلی است که توقع می‌رود ترویج شود. ما باید دفاع از حق الناس را در چهارچوب‌های قانونی انجام دهیم».

سید ضیا هاشمی ادامه داد: «اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی می‌دانند که تصور می‌کنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما فکر می‌کنیم که برخورد رئوفانه با دانشجویان موجب انسجام ملی است، دانشجو باید مشارکت داشته باشد. دانشجو باید احساس دغدغه‌مندی، امید و نشاط داشته باشد و دانشجویان ما سرمایه‌های بزرگ مملکت‌اند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران جزو جوانان نخبه‌ی کشور هستند. پیشنهاد می‌کنم که بگذارید این فضای اعتراض در چهارچوب گفت‌وگو اتفاق بیافتد و به طرح مطالبات خود ادامه دهید و ما نیز در کنار شما خواهیم بود».

تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران نیز گفت: «دانشگاه پادگان نیست. صاحبان دانشگاه دانشجویان هستند و ما به دلیل حضور دانشجویان است که اینجا هستیم. من از دانشجویان خواهش می‌کنم که با رعایت حدود حالت انتقادی خود را حفظ کنند برای اینکه دانشگاه پادگان نشود و پادگان نماند، اساتید علوم اجتماعی نیز متحد شده‌اند و می‌خواهند که موارد شما را پیگیری کنند».

در ادامه برخی از دانشجوها خطاب به اساتید نیز نکاتی را بیان کردند که در پی می‌آید. یکی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی اذعان کرد: این حرکت خود جوش دانشجویی بوده است و فارغ از جناح بندی‌ها است.

همچنین دیگر دانشجوی این دانشکده گفت: نباید به دانشجویان برچسب‌های نا به جا بزنیم و امروز کوچکترین مطالبات اجتماعی، انگ و لیبل سیاسی خاصی می‌خورند و با این روند همه‌ی دانشجوها و اساتید نیز ممکن است متهم شوند.

در ادامه یکی از دانشجویان تجمع کننده گفت که چندی پیش غلام رضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم و رییس سابق دانشکده علوم اجتماعی به دانشجویان اذعان کرده بود که حکم‌هایی قضایی برای دانشجویان صادر نخواهد شد و در وزارت علوم و دانشگاه مسائل مربوط به دانشجویان بازداشتی را پیگیر خواهند شد اما هم اکنون علی رغم وعده‌ها با احکام قضایی سنگین مواجهیم.

در آخر دانشجویان تجمع کننده بر استمرار پیگیری مطالبات تا تحقق یافتن آنها تاکید کردند.

6873687658768769 6873687658768761 6873687658768762 6873687658768763 6873687658768764 6873687658768765 6873687658768766 6873687658768767

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا