خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در ستاد سمن‌های شهر تهران در شورای پنجم چه خبر بود؟

رئیس ستاد توان افزایی سمن‌های شهر تهران از کمک 2.5 میلیاردی به NGOها در دوره قبل، آشفتگی‌های مالی، کمک به هیات‌های مذهبی و … در دوره قبل ستاد توان افزایی در شورای شهر چهارم انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت نظری ظهر امروز در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد ستاد توان افزایی شهر تهران گفت: ستاد توان افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران طی مصوبه شورای شهر تهران از سال ۸۷ کار خود را آغاز کرد که البته در این میان تغییرات زیادی نیز در این ستاد ایجاد شد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای شهر چهار وظیفه بر عهده ستاد توان افزایی گذاشته شده است و بر اساس آن حمایت مالی، حمایت قانونی، حمایت معنوی و حمایت تشکیلاتی از NGOها جزء وظایف ستاد توان افزایی است، تصریح کرد: البته تا کنون به نظر می‌رسد این ستاد آنچنان که باید در حوزه کاری خود خوب عمل نکرده است و تنها در بخش حمایت مالی از NGOها فعالیت‌هایی داشته است.

عضو شورای شهر تهران در مورد بودجه بلوکه شده ستاد توان افزایی با بیان اینکه باید جلسه شورای مرکزی تشکیل می‌شد تا پس از ابلاغ احکام، بودجه در اختیار ستاد قرار گیرد، گفت: به علت کندی روند اداری، جلسه ستاد مرکزی دیر برگزار شد و بر اساس آئین‌نامه تا زمانی که جلسه ستاد مرکزی تشکیل نشود و رئیس و دبیر مشخص نشود، بودجه‌ای هم تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه عمده کمک‌ها در ستاد توان افزایی در دوره چهارم شورای شهر مالی بوده است، گفت: متاسفانه در سه حوزه فعالیتی دیگر یعنی حمایت معنوی، تشکیلاتی و قانونی از NGOها اقدامی صورت نگرفته است و این در حالیست که ستاد توان افزایی می‌توانست نقش واسطه گری و تسهیل گری برای NGOها انجام دهد اما صرفا از امکانات مالی ستاد استفاده شده است.

نظری با بیان اینکه طی ارزیابی‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد که در سال ۹۶ ستاد توان افزایی فعالیت خاصی نداشته اما از اردیبهشت ۹۳ تا ۹۵ بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بن در اختیار NGOها قرار گرفته است، اطهار کرد: طبق اسناد موجود این بن‌ها بن خرید کالای فروشگاه شهروند بوده است که در اختیار NGOها گذاشته شده است.

کمک ستاد توان افزایی به شرکت‌های اقتصادی و کمپ‌های ترک اعتیاد

وی با بیان اینکه تا حدی قابل احصا است که به چه افرادی چه مقدار بن داده‌اند، گفت: البته یک سوم اسناد تا کنون به صورت دقیق بررسی شده است اما دقت داشته باشید که همه کمک‌ها به NGOها نبوده است بلکه در مواردی کمک به هیات‌های مذهبی، کمپ ترک اعتیاد، شرکت‌های اقتصادی و … نیز ثبت شده است.

نظری در ادامه با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که NGOها در دوره قبل به سه دسته عالی، خوب و متوسط تقسیم بندی شده بودند که تقسیم بندی آنها بدون شاخص و معیار مشخصی بود، ادامه داد: به NGOهای عالی شش میلیون تومان، به NGO‌های خوب تا چهار میلیون تومان و به NGOهای متوسط تا دو میلیون تومان در بازه‌های زمانی متفاوت ارائه می‌شد که بر اساس معیاری بود که خودشان تهیه کرده بودند.

وی با بیان اینکه در کل ۱۶۲۵ پرونده در ستاد توان افزایی ثبت شده است که در این میان تنها ۷۷۳ پرونده متعلق بهNGOها بوده است، گفت: مابقی پرونده‌ها NGO نبودند بلکه در قالب‌های دیگری همچون شرکت، هیات‌های مذهبی و … پرونده‌هایشان ایجاد شده بود.

رئیس ستاد توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه دقت داشته باشید که همه پرونده‌ها بررسی نشده است، گفت: باید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر تمامی پرونده‌ها را بررسی کنیم که زمانبر است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دوره قبل شورای شهر تهران شائباتی درباره واریز بودجه ستاد هم افزایی به حساب شخصی رئیس وجود داشت، گفت: سال ۹۲ عملا ستاد توان افزایی فعالیتی نداشته اما بودجه آن مصوب شده بود و جالب است در سال ۹۳ که ستاد فعالیت خود را آغاز می‌کند علاوه بر بودجه ۹۳، بودجه ۹۲ نیز به حساب آن واریز می‌شود. در حالیکه بر اساس قوانین بالادستی بودجه مازاد هر سال در پایان هر سال باید به خزانه برگردد اما در مورد ستاد توان افزایی این اتفاق در سال ۹۳ و ۹۲ رخ نمی‌دهد.

نظری با بیان اینکه بودجه آن زمان ستاد توان افزایی سالیانه ۳.۵ میلیارد تومان بوده است که با احتساب بودجه ۹۲ و ۹۳، حدود هفت میلیارد تومان به حساب ستاد واریز می‌شود، گفت: رویه ستاد اینطور است که زیر نظر ذیحساب شورا، حسابی دو امضا به نام رئیس و دبیر ستاد ایجاد می‌شود و پول به حساب این افراد واریز می‌شود اما دقت داشته باشید که این حساب شخصی نیست.

وی با بیان اینکه بودجه ستاد توان افزایی در سال ۹۷، ۴.۵ میلیارد تومان بوده است، گفت: البته تا کنون هیچ پولی به حساب ستاد توان افزایی واریز نشده و موجودی حساب صفر است و بر اساس توافقات قرار است که بودجه ستاد سه دوازدهم پرداخت شود.

نظری در پاسخ به انتقادات خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا بودجه ستاد توان افزایی باید به حساب شخص واریز شود، گفت: ما آماده هر گونه بازنگری در آئین‌نامه و اصلاح این فرآیند هستیم؛ چرا که علاوه بر اینکه حسابمان شفاف می‌شود، شائبات مالی نیز کمتر خواهد شد و ما آماده اصلاح هستیم.

کمک به ایستگاه‌های صلواتی و خرید لباس متحد الشکل/آشفتگی مالی در ستاد توان افزایی سمن‌ها

وی با بیان اینکه تقریبا تمام اقداماتی که در ستاد توان افزایی انجام شده با مصوبه شورای ستاد بوده است و نمی‌توان اسم تخلف را بر آن گذاشت، گفت: با این حال به شدت شاهد آشفتگی مالی هستیم و هزینه‌هایی که نباید انجام می‌شده است، رخ داد. به عنوان مثال در هر منطقه یک رابط برای ارتباط منطقه و ستاد توان افزایی وجود داشته است و شاهدیم که هزینه‌ای برای خرید لباس‌های متحد الشکل انجام شده و جای سوال است که چرا این اتفاق افتاده و یا در سال‌های اخیر ۵۰ میلیون تومان به ایستگاه‌های صلواتی کمک کرده‌اند و جای سوال است که ایستگاه صلواتی چه نوع NGO است.

رئیس ستاد توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در پاسخ به سوالی که آیا این آشفتگی‌ها امکان پیگیر قضایی دارد یا نه؟ گفت: در مراحلی سازمان بازرسی کل کشور بررسی‌هایی را انجام داده است اما نتیجه بررسی مشخص نیست و آمادگی داریم که هر آنچیزی را که وجود دارد در اختیار قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بودجه ستاد سمن‌ها صرف چه اموراتی می‌شده است،‌ گفت: بخشی از بودجه برای هزینه‌های جاری و بخشی از آن صرف پرداخت بن می‌شده است اما طرح‌ها و برنامه‌هایی نیز به ستاد سمن‌ها پیشنهاد می‌شده است که در کل در سه سال گذشته ۷۲۰ طرح به دست ستاد رسیده که از این میان ۳۶۱ طرح تصویب شده است که به دشواری می‌توان تصویب این طرح‌ها را سیاسی دانست اما کارآمدی این طرح‌های تصویب شده زیر سوال است. مثلا در یکی از این طرح‌ها به زنان سرپرست خانوار کمک شده در حالیکه ستاد توان افزایی متولی آن نیست یا تعداد زیادی ویلچر خریداری شده است که این خریدها جای سوال دارد.

نظری با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم که توزیع بن میان NGOها در مواقع مختلف همچون عید نوروز، ماه رمضان و … انجام می‌شده، گفت: شاهد آن هم هستیم که در ستاد حتی سبد کالا داده می‌شد و حتی چندی پیش نامه‌ای از یکی از مساجد به دستمان رسید که در این نامه عنوان شده بود که می‌خواهند برای ۶۵ خانوار نیازمند سبد کالا تهیه کنند و عنوان شده بود که مطابق سنوات گذشته این کمک‌ها تخصیص یابد. من مخالف کمک نیستم اما متولی این اقدامات خیرخواهانه ستاد توان افزایی سمن‌ها نیست.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر کمک به خیریه‌های صوری نیز گفت: عملا یک ماه است که بررسی پرونده‌های گذشته را آغاز کردیم و تا کنون به خیریه صوری برنخوردیم.

رئیس ستاد توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب در ستاد سمن‌ها امضاء تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان و … بوده است، گفت: با این حال این تفاهم‌نامه‌ها خروجی نداشته است.

وی با اشاره به اجرای ۳۶۱ طرح در ستاد توان افزایی سمن‌ها گفت: با اینکه این طرح‌ها امضا شده است اما یا کار خاصی انجام نشده و یا کار انجام شده بسیار ناچیز است به گونه‌ای که خروجی این طرح‌ها را نمی‌توانیم به اسم توان افزایی بنامیم.

وی در مورد نقش شورایاران در ستاد توان افزایی گفت:‌ متاسفانه افزایش ارتباط شورایاران در ستاد توان افزایی اتفاق خوبی بوده است که مورد توجه قرار نگرفته، چرا که ارتباط بین سمن‌ها و شورایاران می‌تواند به تقویت نگاه محلی کمک کند.

نظری در ادامه در مورد برنامه‌های آتی ستاد توان افزایی، تصریح کرد: تعامل با دستگاه‌های مختلف، موسسات عمومی دولتی و غیردولتی در راستای تسهیل گری برای فعالیت سمن‌ها در دستور کار قرار دارد و همچنین نسبت به اصلاح رویه فعالیت ستاد اقدام خواهیم کرد و در جاهایی که ببینیم در مسیر اصلی حرکت نکرده است نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد سمن‌ها باید نقش تسهیل گری برای NGOها داشته باشد، گفت: سعی داریم نقش تسهیل گری و واسطه گری برای NGOها داشته باشیم تا بتوانند هر چه بهتر در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی داشته باشند.

رئیس ستاد توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران با بیان اینکه کمک به NGOها در قالب‌های گذشته همچون بن و سبد کالا نخواهد بود، گفت: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا اندک کمک‌های مالی به سمن‌ها نیز شفاف و ضابطه مند باشد.

وی با بیان اینکه قطعا دوره‌های آموزشی برای سمن‌ها برگزار خواهیم کرد گفت: متاسفانه بانک اطلاعاتی از NGOها در دسترس نیست اما تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۷ بانک اطلاعاتی NGOها تکمیل شود.

نظری با اشاره به اینکه به دنبال ارزیابی NGOها در راستای انضباط مالی و اداری هستیم، گفت: ما در کمک به NGOها دیدگاهمان سیاسی نیست بلکه شهری است.

وی همچنین افزود: قطعا طرح‌های ستاد توان افزایی را در سایت منتشر کرده و علت تصویب طرح و مبلغ کمک را نیز منتشر خواهیم کرد.

نظری در پاسخ به این سوال که آیا آمادگی انتشار نام NGOهای دریافت کننده کمک را دارید یا نه؟ گفت: حتما این مسئله بررسی می‌شود و پس از در نظر گرفتن ابعاد حقوقی آن نسبت به انتشار آن اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا