خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«میراث نهایی نشست اون و ترامپ ممکن است جنگ در منطقه باشد»

شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی به بررسی میراث نامطمئن نشست اخیر ترامپ و رهبر کره شمالی در سنگاپور پرداخته است.

به گزارش تسنیم، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی نوشت: نشست سنگاپور بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی موجب کاهش احتمال درگیری در کوتاه مدت شده است ولی میراث نهایی این نشست همچنان می تواند منجر به وقوع جنگ در منطقه شود.

ترامپ پس از بازگشت از این سفر و دیدار با رهبر کره شمالی با انتشار توئیتی مدعی شد که “همگان امروز احساس امنیت و آرامش بیشتری می کنند، نسبت به روزی که من به قدرت رسیدم. دیگر هیچ گونه تهدید هسته ای از سوی کره شمالی وجود ندارد. من مشکل را حل کرده ام.”

ولی به نظر می رسد ادعای ترامپ درست نیست. تهدید هسته ای کره شمالی همچنان کاهش نیافته است. بیانیه رهبران آمریکا و کره شمالی تنها 391 کلمه دارد و بسیار مبهم است. در این بیانیه کره شمالی تنها متعهد شده است تا به سوی خلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره کره همکاری و تلاش کند.

فارغ از اینکه تعریف دقیقی از خلع سلاح هنوز ارائه نشده است، سایر مسائل از جمله جدول زمان بندی اجرای این روند یا روش راستی آزمایی اقدامات کره شمالی به سوی خلع سلاح هسته ای هنوز مبهم است. سایر مسائل مرتبط به تسلیحات هسته ای از جمله موشک های بالستیک نیز در این بیانیه اشاره ای به آن نشده است. این در شرایطی است که ترامپ توافق هسته ای ایران را لغو کرده و اکنون به دنبال دستیابی به توافق هسته ای با کره شمالی است.

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا افزود: قصد نداریم این طور استدلال کنیم که نشست سنگاپور هیچ گونه ارزشی نداشته است. حداقل در شرایط کنونی روابط دوجانبه آمریکا و کره شمالی در وضعیت بهتری نسبت به یک سال قبل قرار دارد، آن هم در شرایطی که کره شمالی آزمایش های متعدد موشکی و هسته ای را انجام داده بود. ناظران و تحلیلگران سیاسی در آن شرایط احتمال وقوع درگیری و جنگ نظامی را محاسبه می کردند و در آن زمان احتمال جنگ بیشتر از دستیابی به صلح بود.

به نظر می رسد محقق شدن احتمال دستیابی به توافق و صلح بین آمریکا و کره شمالی به شدت سخت و دشوار است. دلایل زیادی وجود دارد تا نسبت به این مساله شک و تردید داشته باشیم که کره شمالی تسلیحات هسته ای اش را تسلیم خواهد کرد. کره شمالی در مقابل دیدگانش تجربه معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی را می بیند. دلایل خوبی نیز وجود دارد که نسبت به این مساله شک داشته باشیم که کره شمالی اجازه بازرسی های فراگیر و گسترده بین المللی را از تاسیسات هسته ای اش بدهد تا بازرسان بین المللی بتوانند اقدامات پیونگ یانگ را راستی آزمایی نمایند.

گرچه ترامپ پیش از این وعده های زیادی برای خلع سلاح سریع هسته ای کره شمالی داده بود ولی به نظر می رسد اظهارات وی پس از نشست سنگاپور چشم انداز مربوط به دستیابی به این هدف را تضعیف کرده است. ادعای ترامپ درباره حل و فصل شدن تهدید هسته ای کره شمالی، حفظ فشارهای بین المللی و تحریم ها علیه کره شمالی را سخت تر خواهد کرد.

اظهارات عجیب و غیرمنتظره ترامپ درباره لغو مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با انتقادات زیادی از سوی سیاستمداران و محافل داخلی آمریکا روبرو شده است.

ترامپ مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی را پرهزینه و تحریک آمیز ارزیابی کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا