خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گل: ارتباط امریکا – ایران به نفع ترکیه است

رئيس جمهور ترکيه روند احتمالي بهبودي روابط ميان ايران و امريکا را به نفع آنکارا دانست. روزنامه حريٌت ترکيه روز دوشنبه (۳۰ سپتامبر، ۸ مهر) به نقل از عبدالله گل نوشت، روند احتمالي ملايمت در روابط ميان ايران و امريکا تا حد زيادي به نفع آنکارا خواهد بود.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پرس تی.وی، ریيس جمهور ترکيه با اشاره به فشار واشنگتن در جلوگيري از تراکنش‌هاي بانکي ترکيه با ايران، گفت، تحريم‌هاي تحميلي امريکا عليه تهران بر سر برنامه انرژي هسته‌اي ايران بر اقتصاد ترکيه تاثير گذاشته است.

وي در ادامه تصريح کرد: «اما اگر روند ملايمت [در روابط ايران و امريکا] آغاز شود، ما اولين کشوري خواهيم بود که بيش از ديگران خوشنود خواهيم شد. نه فقط به خاطر از بين رفتن احتمال جنگ، بلکه به خاطر مسائل اقتصادي. بانک‌هاي ما اکنون نمي‌‌توانند مبادلات مالي و بانکي با ايران داشته باشند. تحريم‌هاي زيادي وجود دارد.»

رئيس جمهور ترکيه که براي شرکت در شصت و هشتمين اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورک رفته بود، هنگام بازگشت به آنکارا، ابراز اميدواري کرد، مناقشه غرب با تهران بر سر برنامه انرژي هسته‌اي ايران پايان يابد.

اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شوند که حسن روحاني، رئيس جمهور ايران و باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا روز جمعه (۲۷ سپتامبر، ۵ مهر) در اولين ارتباط مستقيم رؤساي جمهور دو کشور در دوران سي و چهار ساله بعد از انقلاب اسلامي ايران در سال ۱۹۷۹ ميلادي، تلفني گفت‌وگو کردند.

رؤساي جمهور ايران و امريکا در اين تماس تلفني که هنگام عزيمت روحاني از نيويورک به تهران صورت گرفت، بر اراده سياسي براي حل سريع مساله هسته‌اي ايران تاکيد کردند و زمينه را براي حل موضوعات ديگر و همکاري در مسائل منطقه‌اي مورد توجه قرار دادند.

رئيس جمهور ترکيه همچنين در صفحه توئيتر خود، از گفت‌وگوي تاريخي ميان روحاني و اوباما استقبال کرده و آن را ستوده است.

عبدالله گل در واکنش خود به اين تماس تلفني در توئيتر نوشت: «از شنيدن خبر گفت‌و‌گوي تلفني اوباما و روحاني خوشحال شدم. من از مدت‌ها قبل، مشوق انجام چنين گفت‌وگويي بوده‌ام. اميدوارم اين گفت‌و‌گو سرآغاز خوبي باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا