خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ائتلاف ۴ + ۱ عراق در شرف وقوع است

با اعلام ائتلاف عبادی و صدر، چشم انداز ائتلاف پنج گانه ی شیعی در عراق وارد مرحله تازه ای شده است.

به گزارش شفقنا، در اوایل ماه مبارک رمضان بود که جریان الحکمه و سائرون به ریاست حکیم و صدر  موافقت اولیه خود را برای همکاری و  شکل دهی به ائتلاف بزرگتر از احراب عراقی اعلام نمودند. پس از آن الکحمه و سائرون ائتلاف با الوطنیه را به عنوان راهی برای ائتلاف جامع تر  در پیش گرفتند.

اما نقطه ی عطف در شکل گیری ائتلاف ها نشست آقایان صدر و عامری  با وساطت برخی بزرگان معتمد دو طرف از جمله سید عمار حکیم بود که منجر به ائتلاف چهارگانه ی آقایان صدر و حکیم و عامری و ایاد علاوی شد.

روز گذشته  آقای عبادی  که برای شرکت در مراسم چهام یکی از فرماندهان حشد الشعبی به نجف اشرف رفته بود، دیداری نیز  با اقای صدر به انجام رساند و موفقیت های اولیه برای پیوستن آقای عبادی  به ائتلاف چهارگانه  و شکل دهی ائتلاف ۴ + ۱  صورت پذیرفت.

تا اینجای کار، تنها جریانی که سرنوشت آن در ائتلاف های شیعی تا حدی مبهم باقی مانده است، ائتلاف دولت قانون به ریاست آقای مالکی است که مخالفان سرسختی در ائتلاف ۴+ ۱ از جمله آقایان صدر و عبادی دارد و آنها به هیچ وجه مایل به مشارکت دادن آقای مالکی نیستند و حتی شنیده می شود جریان  صدر در صدد برخورد شدید با مالکی پس از نهایی شدن ائتلاف ۴+ ۱ است. آنهاد آقای مالکی را مقصر بسیاری از مشکلات گذشته عراق می دانند.

حال می توان گفت حدود یک ماه و نیم پس از انتخابات عراق، ائتلاف های واقعی با چشم انداز ی نسبتا مثبت پیش روی عراقیان واقع شده است و این ائتلاف نه تنها شیعی است بلکه احزابی از اهل تسنن را هم شامل شده است و به نوعی شمولیت یافته و تا حدی مانع شکل گیری معارضه ی حاد شیعه و سنی در عراق خواهد شد، چرا که ائتلاف های آقایان علاوی، صدر و حکیم هر کدام گروه هایی از اهل تسنن را در خود جای داده اند.

در این حال، انتخاب  رییس جمهور و سپس نخست وزیر، نکته ی بسیار مهم و حائز اهمیتی است که ممکن است ائتلاف ۴+ ۱ را با مخاطره ی شکست مواجه کند. آقایان صدر و حکیم و عامری و علاوی همچنان به نخست وزیری غیر حزبی، مستقل و تکنوکرات تمایل دارند و آقای عبادی خودش را مهم ترین نامزد می داند. این که آیا  آقای عبادی  به نخست وزیری غیر از خود تن خواهد داد و تا آخر با این ائتلاف باقی خواهد ماند نکته ی ایست که باید برای پاسخ آن صبر کرد. اما هر چه باشد بی آنکه بخواهیم بیش از اندازه خوشبین باشیم و احتمال شکست ائتلاف ها در آخرین لحظات را نادیده بگیریم، به نظر می رسد فعلا شیعیان در مسیر نسبتا واقع بینانه و درستی قرار گرفته اند که ممکن است به نتیجه منجر شود. فراموش نکینم که در همین هفته های اخیر عربستان تلاش عمده ای برای شکل دهی به ائتلافی با اکثریت سنی به خرج داده بود که با هوشمندی ائتلاف های شیعی و جلب هعراهی برخی احزاب سنی با شیعیان تا حد زیادی بی نتیجه ماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا