خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کدامیک از کاندیداها با بابک زنجانی مرتبط بوده‌اند؟

آقای قالیباف! با همین 40-50 میلیون دلاری که فقط با یک نفر بنام بابک زنجانی از اموال عمومی مردم تهران تعامل و تهاتر کردید چند شغل می توانستید برای بیکاران تهران فراهم کنید؟

مهمترین موضوعی که مسیر مناظره اول را جنجالی کرد و در شبکه های اجتماعی برترین سوژه شد سخنان آقای دکتر قالیباف و طرح دو ادعا با پیش کشیدن نام بابک زنجانی بود. در هر دو مورد توضیحات خوبی در این روزها در رسانه ها منتشر شد.

ادعای اول بر پایه سخن ثابت نشده یک مفسد زندانی است که به گفته سخنگوی قوه قضائیه ثابت نشده و قابل استناد نیست.

مطلب دوم ارزشی جز در حد یک شانتاژ غیر اخلاقی بی ارتباط با موضوع مناظره نداشت. حضور مسئولین و روحانیون دارای مقام در مراسم اعطای لوح تقدیر که مسئولین برگزار کننده اش افراد و نهادهای دیگری هستند امر رایجی است که داشتن عکس گیرنده لوح با مقامات هیچ رابطه ای را ثابت نمی کند.

آقای قالیباف بخاطر اینکه موضوع مناظره عدالت اجتماعی بود و در افکار عمومی نام بابک زنجانی با پرونده سه هزار میلیاردی معروفش نمادی از اوج فساد اقتصادی و بی عدالتی (در دولت سابق) می باشد سوژه ای بظاهر جنجالی را – به سبک یکی از کاندیداها در انتخابات سال 88 – انتخاب کرد تا آقای روحانی و جهانگیری را منفعل کند تا به این ترتیب آنان در وقت چند دقیقه ای بسیار کمی که داشتند بجای دفاع از عملکرد و ارائه برنامه هایشان ناگزیر از پاسخگویی شوند. اما او از یک نکته مهم غفلت کرده است. اینکه در عصر ارتباطات و گردش اطلاعات با سرعت نور هستیم. اکنون تعداد کاربران ابزارهای نوین ارتباطی چند ده برابر آن سال افزایش یافته.

به احتمال زیاد مشاوران انتخاباتی آقای دکتر قالیباف با اطلاعات کاملی که از رابطه بابک زنجانی در پروژهای میلیونها دلاری شهرداری تهران با بابک زنجانی داشته اند تنها چاره را فرار به جلو دیده اند . ایشان شعارش را مقابله با 4درصد رانتخوار سرمایه دار و حمایت از 96 درصد محروم نادار انتخاب کرده و قرار بر این گذاشته که در شعارها و برنامه هایش مرتب از حقوق محرومین و فقرا در مقابل ثروت اندوزان رانتخوار سخن بگوید. در سوی دیگر اخبار روابط کاری و اقتصادی بابک زنجانی بعد از دستگیریش در پروژه عظیم ایران زمین و پل صدر چند سال قبل منتشر شده است. چاره کار را در پیشدستی دانسته اند. لذا شگرد ایشان در پیش کشیدن بحث بابک زنجانی خیلی هوشمندانه انتخاب شده بود. اما باید گفت فضای امروز اطلاع رسانی و آگاهی مردم ایران با فضای سال 88 خیلی متفاوت شده است.

بدون نیاز به تحلیل، خبرهای مستند زیر که چندین سال قبل و در رسانه های مستقل و عمدتا وابسته به اصولگرایان انتشار یافته است به خوبی ثابت می کند بابک زنجانی با کدامیک از دو طرف اصلی مناظره اخیر (قالیباف – روحانی) و نهادهای زیرمجموعه آنان ارتباط داشته و در چه رابطه ای و به چه میزانی بوده؟

گزارش تابناک تیر ۱۳۹۳

«سخنگوی قوه قضائیه … با اشاره به طولانی شدن پرونده رسیدگی به بابک زنجانی، گفت: به عنوان مثال زمین واقع در خیابان ایران زمین که قبل از بازداشت وی کارشناسی شده بود، در یک نوبت 800 میلیارد تومان و در کارشناسی‌های بعدی 1700 میلیارد و 740 میلیارد قیمت‌گذاری شده است. بنابراین برای یک زمین اختلافات فاحش به دست آمده و برای تسریع در رسیدگی به پرونده باید کارشناسی‌ها انجام شود»

از آقای قالیباف که دیشب در گفتگوی تلویزیونی اش بر مبارزه جدی با رانتخواری بعنوان شعار دولتش تأکید کرد باید پرسید رانت حاصل از صدور برج 27 طبقه در زمینی به ارزش مذکور که پروانه 21 طبقه آن به گفته مسئولین شورای شهر خلاف ضوابط صادر شده است و رانت معامله 40 میلیون دلاری شهرداری با زنجانی در پروژه پل صدر بیشتر است یا رانت احتمالی دریافت لوح تقدیر در مراسمی که آقای روحانی هیچ نقشی در برپایی و انتخاب افراد آن نداشته است؟!

طرفداران آقای قالیباف ممکن است بگویند شهرداری پروانه را صادر کرده چه ربطی به شخص ایشان دارد. پاسخ را در ادامه خبرهای زیر بخوانید. خبرها این روزها منتشر نشده اند که بگویید بخاطر انتخابات گفته اند؛ مربوط به سه سال پیش است و از قول مقامات مرتبط با شهرداری و یا قضایی انتشار یافته در رسانه های خود اصولگرایان.

– اردیبهشت ۱۳۹۳ 1 گزارش تابناک

«12 مرداد 92 به پیشنهاد شهرداری و در جلسه کمیسیون ماده 5 به ریاست قالیباف و با عضویت وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد با افزایش سطح و سطوح پروژه ایران زمین و گود برداری تا منفی 35متر و 27طبقه روی زمین موافقت شد و این در حالی بود که مجری پروژه یک‌ماه پیش از حصول این موافقت به عمق منفی 35متر رسیده بود و این ارتفاع برخلاف کاربری تعیین شده برای این زمین در طرح تفصیلی بود.

بابک زنجانی به جلسه غیررسمی اعضای شورای شهر رفت و از طلب 40میلیون‌دلاری‌اش از شهرداری در قبال واردات تجهیزات صدر و برگشت‌خوردن چک‌های شهرداری سخن گفت. در ادامه بابک زنجانی بازداشت شد و گود تاکنون به حال خود رها شده است و همچون لکه‌ای ناسور بر تن شهر و محله ایران‌زمین باقی مانده است»

«مرتضی طلایی، نایب‌رییس شورای شهر تهران درباره تعیین‌تکلیف گود بابک زنجانی و طلب 400میلیاردتومانی زنجانی از شورای شهر گفته این یک اختلاف است؛ شورایعالی مسکن و شهرسازی پروانه را لغو کرده است اما آقای زنجانی چنین چیزی را نپذیرفته. در عین حال شهرداری اعلام کرده آماده است با او توافق کند اما هنوز به سرانجام نرسیده است»

« محمد سالاری (رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران) ادامه داد : با توجه به نظر شورایعالی معماری شهرسازی مالک تنها می‌تواند پنج، شش طبقه روی سطح زمین بسازد و فضای پارکینگ را تغییر کاربری دهد و تبدیل به فضای تفریحی و ورزشی کند. اما با توجه به پرداخت‌های مالک برای اخذ مجوزها و تهاتر انجام شده شهرداری باید زمین دیگری را در ازای طلب شهرداری به مالک ارایه دهد»

«25 آذرماه بود که مجوز برج ایران‌زمین متعلق به بابک زنجانی توسط شورایعالی معماری و شهرسازی ابطال شد. مجوز پروژه ایران‌زمین برای بابک زنجانی بیش از 50میلیون‌دلار آب خورده بود. زنجانی سرمایه‌ای هزارمیلیاردتومانی برای احداث پروژه ایران‌زمین اختصاص داده بود. شورایعالی معماری و شهرسازی با استناد به اینکه این پروژه در طرح تفصیلی واقع شده که مربوط به بافت مسکونی ارزشمند است؛ مجوز کمیسیون ماده 5 را باطل کرد».

نکته تلختر اینکه بنا به گزارشی که ایسنا در 3 شهریور 95 منتشر کرده است محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در باره تهاتر میلیونها دلاری بابک زنجانی با شهرداری تهران گفته است :

«در ساخت پل صدر نیازمند قطعاتی بودیم که باید خارج از کشور وارد می شد که عمدتا در حوزه نگهدارنده ها و خرید جرثقیلها بود که بابک زنجانی تأمین مالی واردات را انجام می داد که اتفاقا در حوزه خرید نئوپرن ها (ضربه گیر پل) که به اسم قطعه ایتالیایی وارد کرده بود دچار مشکل شدیم به گونه ای که وقتی این نئوپرن ها زیر بار رفت از هم گسیخته شد و بهره برداری از پل صدر چهار ماه به تعویق افتاد».

تابناک در14 بهمن ۱۳۹۲ وضعیت پروژه ای مشابه پروژه ایران زمین را اینطور گزارش کرده است:

«مهرماه نام پروژه ایران‌زمین با فرو ریختن بخشی از دیواره گود و خیابان اطراف پروژه بر سر زبان‌ها افتاد…

تماس‌های خبرنگار« اعتماد» با شهرداری منطقه دو که پروژه ایران‌زمین را هم در پرونده خود دارد به نتیجه نرسید و از دفتر شهردار اعلام شد: فعلا صلاح نیست ما حرف بزنیم. لازم شد تماس می‌گیریم. حکیمی‌پور گفت: در تهران کسی بخواهد یک پنجره در خانه‌اش بسازد می‌ریزند و می‌گویند مجوزت کو اما یک پروژه زیر چشم مسوولان شهرداری خاکبرداری می‌شود و با وجود نامه مهندس چمران باز هم پروژه آغاز به‌کار می‌کند یک معنی بیشتر ندارد و آن چپاول شهر تهران است»

خبرآنلاین در گزارش 2 اردیبهشت 93 نوشت:

«در ماه های گذشته، زمانی که بابک زنجانی هنوز گرفتار بازداشت به خاطر بدهی نفتی بیش از 8 میلیارد تومان نشده بود، در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشته بود شهرداری تهران مبالغ هنگفتی به خاطر پروانه ساخت این برج، از او پول گرفته و او توانسته بخشی از تجهیزات ساخت طبقه دوم اتوبان صدر واقع در شمال تهران را برای شهرداری تامین کند. »

«اکنون هنوز کسی نمی داند بابک زنجانی بابت پروانه این برج که ساخته نشده، خبرسازی می کند، چقدر به شهرداری پرداخته است. برخی اخبار از ارقامی حدود 400 میلیارد تومان در این باره سخن می گویند ولی هنوز رسما این اعداد به تایید کسی نرسیده است.

محمدسالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر که قانونا وظیفه نظارت بر ساخت و سازها در تهران را بر عهده دارد درباره وجوه پرداخت شده از سوی بابک زنجانی به شهرداری تهران به خبرآنلاین می گوید: “به صورت دقیق، این ارقام را نمی دانیم، ولی قطعی است که آقای زنجانی مبالغی را به صورت نقدی یا در ازای برخی از کارها، به شهرداری تهران پرداخته و توانسته پروانه ساخت برای این برج بگیرد و به دلیل ابطال این پروانه توسط نهاد بالادستی (شورای عالی شهرسازی و معماری) شهرداری به بابک زنجانی بدهکار است»

ماجرای برج ایران زمین و روابط کاری بابک زنجانی با شهرداری تهران در زمان آقای قالیباف تنها یکی از صدها پروژه مشابه آن است.

آقای قالیباف! آیا مالکان این پروژه ها در جمع4 درصدی ها هستند یا 96 در صدی ها؟. با همین 40-50 میلیون دلاری که فقط با یک نفر بنام بابک زنجانی از اموال عمومی مردم تهران تعامل و تهاتر کردید چند شغل می توانستید برای بیکاران تهران فراهم کنید؟ اگر او در پرونده بالا کشیدن چند هزار میلیارد تومان پول نفت (در دولت احمدی نژاد) دستگیر نمی شد چه مقدار سود از برج تجاری مسکونی 317000 متر مربعی با 4000 پارکینگ که پروانه آنرا بر خلاف ضوابط شهرسازی به وی دادید به دست می آورد؟ آیا معنای همدردی با محرومین و مبارزه با رانتخواران این است؟

طنز تلخ روزگار آنکه با چنین کارنامه ای از رابطه شهرداری تهران با بابک زنجانی، آقای قالیباف در پیش چشم میلیونها بییننده آقای روحانی را محکوم می کند به اینکه عکسی از بابک زنجانی در حال گرفتن لوح تقدیر از او منتشر شده است و این را نشانه آن می گیرد که دولت روحانی دولت 4 درصدی هاست. معنای صداقت در شعار مبارزه با رانتخواری را هم دانستیم! خداوند عاقبتمان را ختم بخیر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا