خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عکس حمید بقایی و تصویر ما

«رضا صادقیان» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی عکسی از «حمید بقایی» که در حال تحمل حبس در پرونده‌ی مالی است، نوشت:

انتشار تصاویر لاغر و رنجور حمید بقایی، معاون اسبق محمود احمدی‌نژاد و یکی از افرادی که دغدغه حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را داشت، بیش از هر چیز تصویر خودمان است، گویی در تصویر منتشر شده بقایی هست-نیست ولی بی‌تردید ما در آن تصویر تمام قد حضور داریم.

حمید بقایی و بسیاری از افرادی که روزگاری در مناسب مدیریتی جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، نشانه‌ها و تصویری از کشورمان هستند. مهم نیست ما با سیاست‌ها، گفتارها و حتی رویکردهای شخصی وی در زمان مدیریت ایشان و سایر شخصیت‌ها موافق و یا مخالف باشیم، زمانی که فردی در جایگاه حقوقی-سیاسی قرار می‌گیرد قبل از هر موضوعی مسند حقوقی وی با دیگر شخصیت‌ها سخن می‌گوید و بیش از همه‌ی این‌ها او خواسته و ناخواسته و به دلیل قرار گرفتن در جایگاه مدیریت ارشد کشور به جای سایر شهروندان در قاب دوربین و تصویر یک ملت می‌نشیند، آنگونه که رییس دولت‌های وقت، وزیران و سایر اعضای تاثیرگذار در ساختار قدرت قرار داشته و دارند.

در حال حاضر شخص حسن روحانی، رییس جمهور ملت ایران است. شاید عده‌ای از جایگاه و مقام روحانی خوششان نیاید و یا چنین عنوانی برای شماری دیگر از شهروندان کشور بی‌اندازه زیبا باشد، مهم‌تر از همه‌ی این مسائل جایگاه حقوقی روحانی است، مقامی که گاه از زبان تمام جمعیت ایران سخن می‌گوید و به عبارتی روشن‌تر او بخشی از تصویر غالب مردم کشور ایران است. آنچنان که احمدی‌نژاد بود.

حمید بقایی در زمان حال در مدار اهل قدرت نیست، پست مدیریتی در اختیار ندارد، با تمام این اوضاع و احوال وی در بازه‌ی زمانی و همان هنگام که معاون رییس دولت دهم بود به عنوان یکی از چهره‌های مطرح سیاسی شناخته می‌شد و کلامش حداقل برای شمار قابل توجهی از جریان اصولگرا قابل قبول و بی‌چون و چرا بود (هر چند در حال حاضر برخی از شخصیت‌های سیاسی نزدیک به جبهه‌ی اصولگرایان در انکار و نقد احمدی‌نژاد با همدیگر مسابقه گذاشته‌اند، ولی برای ناظران رویدادهای اجتماعی میزان طرفداری و حمایت‌های بی‌دریغ از شخص رییس دولت نهم و دهم پوشیده نیست)، پذیریش و باور بدن رنجور وی برای کسانی که روزگاری بقایی را در کسوت معاون رییس دولت می‌دیدند و حال همان انسان را با اسکلتی پوشیده از پوست می‌نگرند، اساساً خوشایند نیست و بازخوردهای مثبتی را برای نظام سیاسی فراهم نمی‌کند.

ما نیاز داریم تصویری مثبت از خود به دیگران نمایش دهیم، آنچنان که دیگر کشورها و مسوولان مربوطه‌شان چنین می‌کنند. همان اندازه که چنین تلاش‌هایی را وزارت امور خارجه در مراسم‌های رسمی و دیپلماتیک برای حفظ جایگاه کشور ایران  انجام می‌دهد، ارائه‌ی نمایی ناموزون از شخصیت‌های سابق و فعلی سیاسی نه تنها دستاوردی به همراه نخواهد داشت، بلکه زمینه‌ی نقد و نفی گسترده‌تری را برای بدخواهان این مرز و بوم ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مگر رئیس دولت مورد حمایت امام و رئیس اسبق مجلس در حصرنیستند و رئیس جمهور اسبق هم حق خروج بدون اجازه از منزل را دارد ، نویسنده مطلب ظاهرا کمی تا قسمتی غرب زده است !

  2. داستان این بنده خدا چیه؟ برای ملت در حال جانفشانیه یا برای حزبش. سعادت نداشتم اسکلت قبلی ایشان را ببینم اگر در آرشیو موجود است روی سایت بزارید تا تفاوتش را اندازه بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا