خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشروح سخنان رؤسای سه قوه در همایش قوه‌قضائیه

مشروح سخنان رؤسای سه قوه در همایش سراسری قوه‌قضائیه در پی می‌آید:

رئیس جمهور با بیان اینکه “امروز همنوایی و همراهی قوا باید از همیشه بیشتر باشد” ، توطئه های دشمنان بعد از هرپیروزی ملت ایران را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: امروز بار سنگینی بر عهده سه قوه است و هدف آمریکا شکستن اعتماد و امید مردم به آینده است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در همایش سراسری قوه قضاییه ، با تاکید بر اینکه ملت ایران سرو سرافراز تاریخ است و برای حفظ اسلام و ایران، جان می دهد،اظهارداشت:در شرایط پیروزی سیاسی و حقوقی هستیم اما امریکا می خواهد با جنگ روانی و اقتصادی ملت ما را بشکند.

دکتر روحانی در این همایش که با حضور سران سه قوه و مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشگری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، گفت: آیت‌الله بهشتی معمار تشکیلات جدید قوه قضائیه در نظام اسلامی، سیاستمداری بزرگ و مدیری ارزشمند در دوران انقلاب و پس از آن  و  البته مظلوم بود  و معتقدم قوه قضائیه و مسئولان نظام هر چه به شیوه و سیره آن بزرگوار نزدیک شوند بر مقبولیت‌شان افزوده خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: دکتر بهشتی مرد حکمت، صبر، استقامت و مدیری لایق بود و در هر جمعی حضور می‌یافت، محوریت آن مجموعه را در اختیار داشت و کسی بود که شیوه آموزشی را در حوزه علمیه قم از سال 39، بنیانگذاری کرد.

دکتر روحانی اظهارداشت: دکتر بهشتی شخصیتی بود که شیوه آموزش و محیط جدید برای نوجوانان و جوانان کشور را در دبیرستان دین و دانش دنبال کرد و او را همواره به عنوان پل فقه و سیاست، پل اخلاق و حکمرانی و پل حوزه و دانشگاه می‌شناسیم که توانست مدیران ارزشمندی را در حوزه و دانشگاه و جامعه تربیت کند و امیدواریم که بتوانیم از همه بخش های زندگی او درس بیاموزیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از آنکه در خصوص اصول 156، 113 و یا 66 و اصول بعد از آنها در قانون اساسی سخن بگوییم، باید راجع به اصل 57، تأکید بیشتری داشته باشیم، افزود: اگر چه سه قوه دارای استقلال از یکدیگرند و این برای قوا یک امتیاز به شمار می‌آید، اما هر سه قوه سه شاخه یک درخت هستند و ما سه درخت مجزا به نام‌های مجریه، مقننه و قضائیه نداریم، چرا که سه نوع حاکمیت در کشور نداریم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز با شرایطی که در کشور وجود دارد و با وجود بدخواهانی که در برابر ملت قرار دارند باید وحدت، همدلی، یکپارچگی و هم‌نوایی ما بیش از همیشه باشد، تأکید کرد: هرگاه ملت ایران پیروزی بزرگی را در سطح منطقه و جهان به دست آورد، دشمنان به دلیل قدرتمند بودن و تأثیرگذار بودن ملت ایران، در برابر این ملت بزرگ قرار گرفتند.

رئیس جمهور اظهار داشت: 40 سال پیش بزرگترین پیروزی بزرگ ملی ما در وقوع انقلاب اسلامی رقم خورد که در آن همه ملت در برابر استبداد و استعمار قیام کردند و پیروزی انقلاب، پیروزی یک جناح، قشر و بخشی از جامعه نبود، بلکه پیروزی استقلال و آزادی ملت ایران و برپایی جمهوری اسلامی بود.

دکتر روحانی افزود: بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دشمنان این ملت، توطئه‌های بزرگی را انجام دادند، تا نظام جمهوری اسلامی در این کشور، استقرار نیابد و با نگاه به اینکه در چه شرایطی همه پرسی نظام و انتخابات خبرگان قانون اساسی و همه پرسی قانون اساسی در این کشور برگزار شد، می‌توان شرایط آن دوران را به خوبی دنبال کرد.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل قوه قضائیه و برگزاری انتخابات مجلس در سال 58، گفت: به محض اینکه این نهادها با همه سختی‌های آن دوران تشکیل شد، دشمنان توطئه دیگری را علیه ملت، سامان دادند و این در حالی بود که از زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی در 7 خرداد سال 59 که آخرین سلسله تشکیلات مهم در نظام بود، تا شروع جنگ تحمیلی و ظالمانه علیه ملت ایران زمان کوتاهی وجود داشت، اما ملت ایران 8 سال در برابر توطئه اجانب و بیگانگان مقاومت و ایستادگی کرد  و این توطئه را نیز خنثی نمود.

دکتر روحانی اظهار داشت: به محض اتمام جنگ تحمیلی، سازندگی در کشور آغاز شد و شرایط آرامش بر کشور حکمفرما گردید، اما دشمنان توطئه‌های جدیدی علیه ما اجرا کردند که در این راستا تحریم نفتی دوران کلینتون، آغاز توطئه دیگر دشمن بعد از جنگ و دوران سازندگی و در زمان به ثمر نشستن سازندگی‌هایی بود که مردم بعد از جنگ دنبال کرده بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: پس از آن و عبور از توطئه‌ها در دوران سازندگی و ایجاد آرامش در کشور، دشمن در ماجرای ائتلاف علیه عراق و به اصطلاح خود آزادسازی کویت، توطئه جدیدی را مبنی بر ورود ایران به این جنگ سازماندهی کرد و این توطئه به حدی قوی بود که عده‌ای در آن دوران ایراد می‌گرفتند که چرا خالد بن ولید را در عراق تنها گذاشته‌ایم و اگر آگاهی و هوشیاری نظام و اعلام بی‌طرفی فعال جمهوری اسلامی نبود، کشور ما وارد یک درگیری بزرگ می‌شد و ملت و رهبری، مسئولان و شورای عالی امنیت ملی کشور در آن زمان آگاهانه از این مسیر پرفراز و نشیب عبور کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پس از آن در زمان پیشرفت و تعالی ایران موضوع القاعده و 11 سپتامبر پیش آمد که باز هوشیاری و آگاهی مردم و نظام مانع از توفیق دشمن در توطئه‌افکنی علیه ملت شد، افزود: آنها با این بهانه جنگ را برافغانستان تحمیل کردند و در نوبت بعد میان ایران و عراق تردید داشتند تا بالاخره به عراق حمله کردند و پس از حضورشان در عراق در ادامه توطئه‌افکنی علیه ملت ایران، موضوع پرونده هسته‌ای را مطرح کردند و به این واسطه دروغ‌های بی‌شماری علیه ایران مطرح نمودند و همه چیز برای اینکه در تابستان 82، پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد جنگ جدیدی را به ما تحمیل کنند، آماده بود که با هوشیاری ملت این توطئه نیز خنثی شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تاریخ را ورق بزنیم و ببینیم که آمریکا چگونه در مقطعی که ملت ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت علیه این ملت توطئه کرده و ما چگونه از آن عبور کردیم، گفت: دشمنان هرگز ما را رها نکرده و در مقاطع بعدی با بهانه‌های مختلف پرونده ایران را به شورای امنیت بردند و توانستند تحریم‌های ظالمانه‌ای را به ما تحمیل کنند و این در حالی است که هدف آنها از سال 58 تا به امروز پایان‌دادن به انقلاب اسلامی و تسلیم شدن ملت ایران در برابر استکبار بوده است.

دکتر روحانی تأکید کرد: استکبار جهانی و صهیونیسم ، وجود ایران اسلامی توانمند و قدرتمند را تهدیدی بزرگ برای اهداف خود می‌بیند و به دنبال آن است که با آن مقابله کرده و او را از پیش پا بردارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در طول سال‌های متمادی، فراز و نشیب‌های فراوانی را تحمل و در برابر فشار دشمنان ایستادگی کرده است، گفت: دشمنان می‌خواستند کاری کنند که ما قبول کنیم که نباید فرآیند هسته‌ای صلح‌آمیز و تحقیقات هسته‌ای داشته باشیم و به یک بیان دیگر می‌خواستند بگویند، پرونده هسته‌ای ایران، پرونده‌ای علمی، تکنولوژی و اقتصادی نبوده، بلکه یک پرونده امنیتی است و در طول این سال‌ها آمریکا و همه حامیان او می‌خواستند بگویند، پرونده هسته‌ای ایران امنیتی بوده و ادامه این راه برای ایران از دیدگاه قوانین بین‌المللی نامشروع است.

دکتر روحانی تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال امنیت‌زایی برای پرونده ما و مشروعیت‌زدایی از پرونده هسته‌ای ایران بودند، اما ملت، رهبری و مسئولین کشور در برابر این توطئه بزرگ نیز پیروز شدند و ما در دنیا این موضوع را به کرسی نشاندیم که پرونده هسته‌ای ایران امنیتی نیست و هیچگاه صلح و امنیت را تهدید نمی‌کند و هرگز جایگاه ایران در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما به دنیا اعلام کردیم که حق ندارند، فعالیت هسته‌ای ملت ایران را نامشروع جلوه دهند و توانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم و امروز پرونده ایران در دنیا یک پرونده امنیتی نیست و در قطعنامه 2231 به دنیا اعلام شده که ایران حق غنی‌سازی دارد و این یک دستاورد بزرگ ملی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه علاوه بر اینکه از پرونده هسته‌ای، امنیت‌زدایی کردیم و آن را از فصل 7 خارج کرده و ثابت نمودیم غنی‌سازی حق قانونی ایران است؛ باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ما تحمیل کردند نیز برداشته می‌شد، اظهار داشت: ما توانستیم رفع تحریم‌ها را نیز به کرسی بنشانیم و براساس قطعنامه 2231 این تحریم‌ها مشروع نیست و آنچه امروز در برابر ما قرار دارد، تحریم‌های یکجانبه آمریکاست که می‌خواهد آنها را فراسرزمینی کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما از سال 94 شرایط جدیدی یافته و از پیچ خطرناکی عبور کردیم و توانستیم تولید و فروش نفت و حق ملت برای تجارت با دنیا را بازپس بگیریم و کشورهای جهان را برای سرمایه‌گذاری به ایران دعوت کنیم، گفت: البته این موفقیت‌ها، هرگز برای صهیونیست‌ها و افراطی‌های آمریکا خوشایند نبوده و هرگز صهیونیست‌ها، آمریکا و برخی کشورهای منطقه که امروز سینه‌چاک اعمال تحریم علیه ایران هستند، دوست ایران نبوده و به دنبال ضربه زدن به این ملت هستند.

دکتر روحانی با بیان اینکه پس از سال 94 تلاش دشمنان بر شکستن توافق هسته‌ای بود و اولین توطئه آنها این بود که کاری کنند، ایران خودش از توافق خارج شود، اظهار داشت: آمریکایی‌ها همه گونه بهانه‌جویی کردند و تعهداتشان را زیر پا گذاشتند تا بتوانند ایران را مجبور کنند که از این توافق خارج شود و تحریم‌ها مجدد برگشته و پرونده ایران، پرونده امنیتی قلمداد شود ، اما نتوانستند ما را وادار کنند که از این توافق خارج شویم.

رئیس جمهور ادامه داد: مسیر دیگری که آنها در پیش گرفتند این بود که آژانس را وادار کنند که اعلام کند که ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل نمی‌کند و در این راستا نیز رایزنی‌های فراوانی را با مدیر کل آژانس داشته و اقدامات و فشارهای فراوانی را اعمال کردند تا بتوانند آژانس را متقاعد کنند ایران یک تخلف و عدم همکاری داشته است، اما سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه، وزارت دفاع و سایر مسئولان کشور با هنرمندی، دقت و هوشیاری و در عین حال ایستادگی بر منافع کشور اجازه ندادند که آنها در این توطئه نیز موفق شوند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: طرح سوم آمریکایی‌ها این بود که اروپایی‌ها را راضی کنند تا با هم از این توافق خارج شوند و ماه‌ها روی آن کار کردند اما در این راه هم ناموفق بودند و نه اتحادیه اروپا یعنی نه 28 کشور و نه 3 کشور بزرگ اروپایی، زیر بار این موضوع نرفته و آمریکا در این طرح هم ناموفق بود.

رئیس جمهور گفت: خروج آمریکا از برجام آن هم پس از یک سال و نیم هیاهو چهارمین و بدترین و مفتضح‌ترین گزینه آمریکایی‌ها بود که آبروی آنها را نیز برد و امروز تنها دو الی 3 کشور از این اقدام حمایت کردند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اکثریت قاطع کشورهای دنیا خروج آمریکا از برجام را اقدامی غیرقانونی و زیرپا گذاشتن قطعنامه شورای امنیت و مقررات بین‌المللی می‌دانند، افزود: عملکرد مدبرانه جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها را مجبور کرد که با بالاترین هزینه از برجام خارج شوند. تازه همه امید آمریکایی‌ها از خروج از برجام، این بود که ایران نیز با فاصله اندکی از برجام خارج شود و آنها به آرزوی بزرگ‌شان برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و قرار گرفتن این پرونده ذیل فصل 7 منشور ملل متحد برسند و براساس آن همه کشورهای دنیا را مجاب کنند که ایران را تحریم کنند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در یک شرایط پیروزمندانه سیاسی و حقوقی در دنیا قرار دارد، اظهار داشت: البته آمریکایی‌ها امروز نیز مثل همیشه به دنبال آن هستند تا پس از شکست، با اتخاذ شیوه‌ای دیگر قدرت و ابهت ملت ایران را در هم بشکنند.

دکتر روحانی با طرح این سوال که آیا آمریکایی‌ها خواهند توانست در جنگ روانی، اقتصادی و سیاسی که علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند، پیروز باشند، تصریح کرد: ملت غیور ایران بارها اثبات کرده که برای دفاع از اسلام و ایران حاضر است جان، خون و آبروی خود را فدا کند. در این چند روز دیدیم که وقتی نام ایران در یک رقابت ورزشی مطرح شد، همه یک صدا از ایران و هنر و توانمندی ایران سخن گفته و حمایت کردند و شاهد یکی از موفق‌ترین دوره‌های فعالیت‌های ورزشی در تاریخ کشورمان بودیم.

رئیس جمهور ادامه داد: این موفقیت که در سایه هماهنگی و تلاش به دست آمد و دل همه مردم را شاد کرد، گواه آن است که مردم ایران از ایران و از غرور و منافع اساسی و ملی خود یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی دست برنخواهند داشت و این خواسته کل ملت است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: آنچه در این چند روزه و در متن و حاشیه این رقابت‌های ورزشی رخ داد یک نماد و علامت از سوی ملت ایران به دنیا بود که این ملت از ایران، انقلاب و ارزش‌هایش دست برنمی‌دارد.

رئیس جمهور با طرح این سوال که حال باید ببینیم، آمریکا در شرایط جدید در برابر ملت ایران چه می‌کند، گفت: امروز در قوای مختلف نظام مسئولیت سنگینی بر عهده ماست، چرا که آمریکایی‌ها یا دشمنان دیگر این نظام، در وهله اول روی در هم شکستن اعتماد و امید مردم سرمایه‌گذاری کرده اند.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القاء کنند قضات در ایران تحت تأثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند و لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.

رئیس جمهور گفت: قاضی باید بین خود، خدا، قانون، وجدان و نیز مستقلانه تصمیم بگیرد. الگوی قضات امیرالمومنین علی (ع) است که حتی اگر کسی از او شکایت داشت، بدون هیچ ملاحظه ای در دادگاه حاضر و از خود دفاع می کرد.

استقلال قضا و قاضی از بزرگترین افتخارات نظام است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز اگر می‌خواهیم اعتماد بین مردم و نظام افزایش یابد، یکی از موثرترین و برجسته ترین دستگاه‌ها و افراد در این زمینه قوه قضائیه، قضات شریف و پرتلاش و مسئولین شریف قضایی هستند. شاید استثناهایی وجود داشته باشد، اما نباید این تخلفات موردی به همه قوه قضائیه تسری یابد، چرا که اگر اعتماد به قوه قضائیه از بین برود، اعتماد مردم به نظام و قوای دیگر نیز در هم خواهد شکست.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز نیاز به امید داریم، تصریح کرد: سیاه‌نمایی اساساً و در ذات خود نیز کار نادرست و غلطی است و در برخی اشکال، اقدامی مجرمانه نیز به حساب می‌آید. تهمت زدن و شخصیت و آبروی افراد را زیرپا گذاشتن گناه بزرگ و نابخشودنی است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز قضات باید سیاه‌نمایی را همچون همیشه سیاه‌نمایی ببینند و اجازه ندهند که سیاه‌نمایی‌ها درباره نظام مردم را از آینده ناامید کند، دادستان‌های کشور، امروز وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند. رسیدگی به تخلفات کسانی که آشکارا درباره آینده سیاه‌نمایی کرده و تلاش می‌کنند امید مردم را از بین ببرند و در این راستا به دشمن کمک می‌کنند،‌نیازی به شکایت خصوصی ندارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه چرا امروز بعضی از مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، گفت: آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها 44 درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است. ما امسال مشکل آب داریم که برای آن هم هزار میلیارد تومان برای تامین آب روستاها و شهرهای کم آب اختصاص دادیم، اما مشکل کمبود ارز نداریم.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف می‌کنند و بنده به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم.

دکتر روحانی اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل می‌کنند. امروز در خدمت شما مسئولان شریف قوه قضائیه و ملت بزرگ ایران می‌گویم که مردم تحت هیچ شرایطی برای تأمین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: بسیاری از کالاهای اساسی مثل گندم، روغن و شکر یا به اندازه کافی در داخل تولید می‌شوند و یا به اندازه کافی تأمین و ذخیره شده‌اند و هیچ نگرانی وجود ندارد. اگر نیازی هم به کالایی باشد، حتماً فوری وارد خواهد شد. ارز در بازارهایی که عده‌ای در برخی کوچه پس کوچه‌ها ایجاد کرده‌اند، هر قیمتی هم پیدا کند مردم مطمئن باشند که برای تأمین نیازهای روزمره‌شان ارز رسمی کافی تخصیص خواهد یافت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: زمانی رسانه‌های دشمن تلاش می‌کنند تا مردم را نگران کنند که این مأموریت آنهاست، اما در این شرایط از دوستان، توقع بیشتری می‌رود؛ اصحاب رسانه، خطبا، تریبون‌دارها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه همه باید دست به دست هم دهیم تا امید و اعتماد مردم را حفظ و از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با تأکید چندباره بر اینکه اگر امید و اعتماد مردم حفظ شود، آمریکا قادر به شکست ایران نخواهد بود، گفت: باید اولویت‌ها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم در هیچ تریبونی، تهمت و افترا و تخریب حاشیه امن داشته باشد؛ اگر می‌خواهیم نظام را حفظ کنیم این یکی از مهم‌ترین وظایف ماست.

دکتر روحانی افزود: انتقاد دلسوزانه آزاد است، اما تخریب به هیچ وجه سازنده نیست و آثار خطرناک آن امروز بیش از هر زمان دیگری است. همه دستگاه‌های قانونی و فرهنگی کشور، باید در کنار هم برای حفظ اعتماد و امید مردم و جلوگیری از تخریب آن تلاش کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت: مسئولان قوه قضائیه به عنوان کسانی که پرچم عدالت را بردوش دارند، باید بیش از دیگران در زمینه حفظ امید و اعتماد مردم  احساس مسئولیت داشته باشند؛ شما قضات و دادستان‌های محترم کشور پاسداران جامعه سالم هستید و باید کاری کنید که هیچ مجرمی احساس امنیت نکند و از سوی دیگر هیچ انسانی نیز حتی زمانی که به عنوان متهم در دادگاه حضور دارد، پیش از اثبات جرم نباید احساس ناامنی کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه احساس امنیت زمینه‌ساز ارتقاء امید و اعتماد است و این مسئولیت سنگین بیش از هر کس دیگر بر عهده شما مسئولان قوه قضائیه است، تصریح کرد: امروز اقتصاد کشور نیاز به یک حرکت جدی دارد و این شما هستید که بهتر از هر کسی می‌توانید فضای کسب و کار را رونق بخشید و تقویت کنید. باید عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برقرار شود. عدالت سیاسی و اقتصادی، توزیع عادلانه قدرت و ثروت است و عدالت اجتماعی یعنی حقوق و منزلت هیچ شهروندی آسیب نبیند. احساس عدالت، امنیت و امید می آفریند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر مردم ببینند که فضای کسب و کار فضای سالمی است و به هر تخلفی فوراً رسیدگی می‌شود، امنیت در این فضا ارتقاء می‌یابد. چه اشکالی دارد امسال که آمریکایی‌ها، عزم خود را جزم کرده اند تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، همه قضات تصمیم بگیرند که در هر هفته چند ساعت بیشتر کار کنند تا سریع‌تر به پرونده‌های اقتصادی رسیدگی شود.

دکتر روحانی گفت: در جنگ اقتصادی که به ما تحمیل شده است این شما قضات هستید که می‌توانید امنیت و اعتماد عمومی را ارتقاء دهید. حدود 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها سرمایه های کلانی دارند که اگر فضای داخلی کشور را امن بیابند این سرمایه‌ها را به داخل کشور منتقل می‌کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: حداقل می‌توانیم تدابیری اتخاذ کنیم تا این افراد هر کس که هستند بدون هیچ مشکلی برای دیدن خانواده‌شان به کشور بیایند و بازگردند. گسترش توریسم یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد اشتغال سریع و درآمدزایی است. اگر این حدود 6 میلیون ایرانی سالی 2 بار به ایران بیایند و بدون مشکل بازگردند، طبیعتاً گردش مالی خوبی ایجاد شده و مشاغل زیادی نیز در زمینه توریسم ایجاد خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم آمریکایی‌ها را در تبلیغات و جنگ روانی شکست دهیم باید فضا را بازتر کنیم و اجازه دهیم ایرانی‌های خارج از کشور به راحتی به داخل سفر کنند تا در بازگشت هر کدام یک سفیر و مبلغ برای جمهوری اسلامی ایران باشند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به مردم اطمینان دهیم که ارز کافی در کشور وجود داشته و هر جا لازم بوده به اندازه کافی تخصیص یافته است، بهترین وسیله برای این کار استفاده از فضای مجازی است، تصریح کرد: به مسئولان دستور داده‌ام هر مقدار ارز که برای تأمین کالا تخصیص می‌یابد، با ذکر جزئیات درباره میزان ارز تخصیص یافته و کالایی که قرار است وارد شود، در فضای مجازی منتشر شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: پیروزی ملت ایران در برابر دشمن فقط در سایه امید و اعتماد حاصل می‌شود و در تمام مقاطع حساس گذشته مثل انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها نیز با تکیه بر امید و اعتماد عمومی بر دشمن پیروز شدیم. دولت یازدهم نیز در آغاز کار تنها با تکیه بر امید و اعتمادی که در مردم ایجاد شده بود، توانست اقتصاد را سامان داده و تورم را مهار کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرف و عمل مسئولان در حفظ و ارتقای امید و اعتماد بسیار مؤثر است، گفت: هر سه قوه و همه ارکان نظام باید تحت رهبری مقام معظم رهبری امید، اعتماد و انسجام عمومی را ارتقاء دهند. در همین راستا و بنا به دستور مقام معظم رهبری، جلسات هفتگی مشترک بین سه قوه برگزار می‌شود که در جلسات اول و دوم آن مصوبات خوبی به دست آمد. همه این مصوبات مورد تأیید رهبری بودند و برای اجرا ابلاغ شده‌اند و این جلسات ادامه خواند داشت.

دکتر روحانی اظهار داشت: امید به دولت به این و آن نیست؛ صرفاً کسب رضایت خدا و رضایت عمومی مردم مد نظر ماست و در این مسیر با همکاری، حضور و فداکاری مردم به گونه‌ای کشور را اداره و از مشکلات عبور خواهیم کرد که آن دسته افرادی که می‌خواستند جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار نشود، شاهد بزرگترین جشن پیروزی انقلاب در چهلمین سالگرد آن باشند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از خصوصیات برجسته شهید بهشتی (ره) که می تواند برای تمام تاریخ پایه باشد، گفت: برخی افراد با قرارگیری در جایگاه های مختلف بعد از انقلاب به دنبال آشفته سازی بودند اما ایشان همواره در صحنه های مختلف آرامش بخش و تکیه گاه بود.

به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز – سه شنبه، 5 تیرماه- در همایش سراسری قوه قضائیه که به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیر به همراه رؤسای جمهور و قوه قضائیه در سالن اجلاس سران حضور یافته بود، به بررسی ابعاد شخصیتی شهید بهشتی (ره) پرداخت و گفت: مرحوم آیت الله شهید بهشتی (ره) نماد ممتاز قوه قضائیه است چنانچه آیت الله مدرس (ره) نیز نمادی برای مجلس شورای اسلامی است.

شهید بهشتی (ره) آرامش بخش و تکیه گاه نظام بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مراوده خود با شهید آیت الله بهشتی (ره) اشاره کرد و یادآور شد: شخصیت ایشان ذوابعاد بود و یک خصوصیت برجسته ایشان که برای همه تاریخ پایه است، طمانینه و حضور وی در صحنه های مختلف نظام به عنوان تکیه گاه و آرامش بخش بود.

وی ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب شخصیت های مختلف سیاسی را دیدیم که برخی از آن ها با قرارگیری در جایگاه های مختلف به جای آرامش دادن به جامعه و قراردادن روال کار کشور در مسیر آرام، آشفته سازی می کردند که بنی صدر نمونه آن بود و مسئله اصلی وی مبارزه با مسئولان نظام به خصوص شهید بهشتی (ره) بود.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: بنی صدر به جای ایجاد سکینه مستمرا از هر ابزاری برای آشفته سازی استفاده می کرد چنانچه از روزنامه انقلاب اسلامی که به نام وی بود برای داستان سازی و انتشار مقاله به جای حمایت از نظام و دفاع مقدس استفاده می کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه برخی پرفسورای آشفته سازی دارند، عنوان کرد: مرحوم آیت الله شهید بهشتی (ره) شخصیت ممتازی بود که در سخت ترین شرایط آرامش ایجاد می کرد در حالیکه بسیار به او توهین می کردند و وی را متهم به سرمایه دار بودن می کردند و با بدترین الفاظ وی را مورد تهمت قرار می دادند، اما ایشان بردبار بود و به خاطر همین بردباری برخی افراد تغییر کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان افزود: شهید بهشتی (ره) نه تنها تکیه گاه قوه قضائیه بلکه تکیه گاه تمام کشور بود، از این رو شما که این شخصیت را نماد خود قرار دادید باید این ویژگی را برجسته کنید.

تحقق عدالت وظیفه ذاتی قوه قضائیه است

وی در ادامه با اشاره به تلاش های قوه قضائیه در سال های گذشته اظهار داشت: قوه قضائیه یک وظیفه ذاتی دارد که آن تحقق عدالت است و مسئولیت مهمی که باید نتیجه کار خود را با این میزان بسنجید.

دکتر لاریجانی ایجاد امنیت در ابعاد مختلف جامعه را از فعالیت های مهم قوه قضائیه دانست و افزود: ایجاد امنیت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از وظایف مهم قوه قضائیه است که سایر قوا نیز در کنار آن قرار می گیرند، همچنین بخش دیگر وظایف این قوه پیشگیری از جرم است که البته فقط به این قوه مربوط نیست،  اما محوریت کار قضائی بوده که قانونی نیز در این رابطه تصویب شده است.

قوه قضائیه با مشکل رسانه ای روبه رو است

رئیس قوه مقننه با اشاره به تشکیل شورایی در قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم یادآور شد: قبل از اینکه وقایع مجرمانه رخ دهد باید بتوانیم از لحاظ فرهنگی و رفتاری اقداماتی داشته باشیم تا به نقطه پایانی یعنی وقوع جرم نرسیم.

وی با اشاره به یکی از مسائلی که در قوه قضائیه مغفول مانده، گفت: علیرغم تلاشی که قضات دارند، این قوه با مشکل رسانه ای روبه رو است چنانچه برخی قضات اعتقادی به کار رسانه ای نداشته و صرفا فرمایشات آیت الله آملی لاریجانی و حجت الاسلام اژه ای پوشش داده می شود.

انعکاس رسانه‌ای اقدامات دستگاه قضایی جنبه بازدارندگی جرم را افزایش می‌دهد

به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه جامعه باید از روند کار دستگاه قضایی با خبر شود تا جنبه بازدارندگی آن افزایش یابد، عنوان کرد: زمانی که محکمه ای برگزار می شود باید جوری انعکاس داده شود که جنبه بازدارندگی داشته باشد اما در حال حاضر این ویژگی را ندارد و موارد مشابه مجرمانه بسیار زیاد رخ می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوه قضاییه باید طرح بدهد و از رسانه ها بخواهد فعالیت های قوه را پوشش دهند، اظهار داشت: برای کاهش پرونده ها باید با رسانه ای کردن اقدامات قوه قضاییه، جنبه بازدارندگی را افزایش داد چنانچه خلاء رسانه ای کنونی باعث افزایش سیل پرونده های قضایی می شود.

قوه قضاییه با تأمین امنیت اقتصادی از سرمایه گذاران پشتیبانی کند

وی در ادامه به وجهه دیگری از فعالیت های قوه قضاییه پیرامون تأمین امنیت اقتصادی اشاره و بیان داشت: چه در شرایط عادی و چه در شرایط فعلی این نکته مهم است که سرمایه گذاران احساس کنند قوه قضاییه پشتیبان آنها است تا مسائل روانی ایجاد شده روی آنها تأثیر نگذارد.

دکتر لاریجانی ادامه داد: هرگاه مدیرکل دادگستری در استانی از حوزه اقتصادی منطقه خود دفاع کرد، اطمینان ایجاد شود و شرایط اقتصادی بهبود یافت و برعکس اگر دادگستری منطقه ای به وضعیت اقتصادی و تأمین اطمینان سرمایه گذاران بی توجه بود، شرایط اقتصادی منطقه او نیز با مشکل مواجه شده است.

برخی قصد دارند سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری فراری دهند

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه متأسفانه برخی قصد دارند سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری فراری دهند، گفت: امروز متأسفانه سرمایه گذاران برای آغاز به کار دغدغه دارند چنانچه در همان ابتدای کار، بخش های اداری برای آنها مانع تراشی می کند و حتی جایگاه ایران در آمار بین المللی برای فاصله زمانی اقدام سرمایه گذار به سرمایه گذاری تا اجرای آن در رتبه 140 دنیا است و این یعنی هنوز نتوانسته ایم مقرراتی را تعیین کنیم تا سرمایه گذاران مایل به سرمایه گذاری باشند و این از اشکالات دیوانی کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای فضای کسب و کار قانون وضع شده است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این امر تأکید داشتند تا جذب سرمایه گذاری صورت گیرد اما توجه کافی به آن نشد در حالی که برخی کشورهای منطقه به آن توجه کرده و سرمایه خارجی جذب کردند البته به خاطر برخی دشمنی ها عامل فشار داریم اما در داخل نیز مشکلاتی وجود دارد که ارتباطی به فشارهای خارجی ندارند و موضوع مربوط به نقدینگی است.

ضرورت فعالیت سامانه پنجره واحد برای حمایت از سرمایه گذاران

دکتر لاریجانی در ادامه فشار بخش های مختلف به سرمایه گذاران را درست ندانست و افزود: قرار بود سامانه پنجره واحد فعال شود چنانچه فردی که برای ایجاد کارخانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می کند، همان وزارتخانه تمام استعلامات را بگیرد تا کار سریع پیش رود اما این اقدام صورت نگرفت و اجرایی نشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به برخی سفرهای استانی خود بیان داشت: برخی مدیران کل استانی به کارخانجات سرکشی می کنند تا اگر کمکی از آنها بر می آید انجام دهند اما برخی دیگر به جای حمایت، سرمایه گذار را احضار می کنند که چرا حقوق کارکنان را نپرداخته است در حالی که این موضوع وظیفه آنها نیست لذا نباید از قدرت خود استفاده بلاوجه کنیم.

جریان‌های سازمان‌یافته اقدام به ایجاد اخلال در وضعیت اقتصادی کشور کرده‌اند/ مجرمان اقتصادی به‌راحتی با وثیقه آزاد نشوند

وی افزود: در حال حاضر نیاز به حمایت از سرمایه گذار داریم و باید کمک کنیم آنها احساس کنند قوه قضاییه تکیه گاه آنها است.

دکتر لاریجانی همچنین با تأکید بر اهمیت مبارزه با اخلالگران اقتصادی تصریح کرد: اخیرا جریان های سازمان یافته ای اقدام به اخلال کرده اند و این حجم از تغییرات متناسب با شرایط کلان کشور نیست البته تعداد اخلال گران نیز زیاد نیست از این رو قوه قضاییه با اشراف اطلاعاتی که دارد باید برخورد جدی صورت دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه قضات باید اخلالگران اقتصادی را مجازات کنند، گفت: در این زمینه قانون وجود دارد و مجرمان اقتصادی نباید به سادگی با وثیقه آزاد شوند که این موضوع نیز خود معضلی است.

وی در ادامه به اقدامات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اشاره و عنوان کرد: مجلس طرحی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در دست دارند که طی آن قرار است سازمانی زیر نظر قوه قضاییه برای این کار ایجاد شود که دارای شعب دادگاهی و مجازات کافی باشد؛ این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند و به زودی در مجلس مطرح می شود.
مجلس به‌دنبال ایجاد سازمانی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی زیر نظر قوه قضاییه است

دکتر لاریجانی همچنین با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت اقتصادی جامعه، خطاب به قضات، وکلا و مسئولان دستگاه قضایی اظهار کرد: شما در وضعیت کنونی کشور محوز تأمین امنیت اقتصادی جامعه هستند پس با سازوکار ویژه به موضوع اخلالگران بپردازید.

ذات امنیت اجتماعی برخورد سریع و قاطع قوه قضاییه با اخلالگران اجتماعی است

رئیس قوه مقننه با اشاره به وظایفه قوه قضاییه درباره تأمین امنیت اجتماعی، ادامه داد: ذات امنیت اجتماعی این است که قوه قضاییه با سرعت و قاطعیت با اخلالگران اجتماعی برخورد کند و اقدامات خود را نیز انعکاس رسانه ای  دهد چنانچه برخی افراد کارهای سهمگینی در امنیت اجتماعی انجام داده اند و مسئولان قضایی سریعا وارد شده و اثر مطلوبی نیز در جامعه داشته است که همین امر باعث می شود مردم حس صیانت از خود داشته باشند.

دستورهای ویژه مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه درخصوص برخی موضوعات خاص باعث تسریع در رسیدگی به موضوعات شده است

وی همچنین دستورهای ویژه رئیس قوه قضاییه درباره برخی موارد خاص را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: حتی اخیرا در مورد تخلف در یکی از مدارس، شخص مقام معظم رهبری شابنه دستوری برای پیگیری موضوع صادر کردند که همین باعث شد سریعا به موضوع رسیدگی شود.

قوه قضاییه که خود مسئول تأمین امنیت اجتماعی است باید منزه باشد/ ضرورت برخورد با قضات متخلف

به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مردم باید اعتماد عمومی نسبت به نظام پیدا کنند، ابراز داشت: قوه قضاییه باید پشتیبان مردم باشد و این موضوع را رسانه ها به خصوص صداوسیما باید پررنگ کنند تا ایجاد بازدارندگی کند.

رئیس مجلس دهم در ادامه در ادامه با تأکید بر ضرورت پیشگیری از جرم، اضافه کرد: در قوه قضاییه شورایی برای این موضوع ایجاد شده است که اهتمام تمامی دستگاه ها را می خواهد.

وی همچنین به سالم سازی محیط قوه قضاییه اشاره و تأکید کرد: اخیرا ریاست قوه با برخی قضات و مسئولان متخلف قضایی برخورد قاطع کرد که تعداد آنها کم نیز نبود؛ این به آن معنا است که جایی که خود قرار است امنیت اجتماعی ایجاد کند باید منزه باشد از این رو از آنجایی که قوه قضاییه بسیار در معرض فساد قرار دارد باید هوشیاری وجود داشته باشد و با متخلفان در این دستگاه برخورد قاطع شود.

دکتر لاریجانی عدم اطلاع مردم از اقدامات قوه قضاییه را آسیب دانست و عنوان کرد: مردم بسیاری از اشکالات را می بینند اما از برخورد با این موارد مطلع نمی شوند لذا هرگاه با افراد خاطی برخورد شد مردم باید مطلع شوند که هم ایجاد امیدواری در مردم کرده و هم بازدارندگی دارد.

غیرعلنی بودن و عدم اطلاع مردم از برخورد با متخلفان از آسیب‌های قوه قضاییه است

رئیس مجلس ادامه داد: از این رو هرگاه کسی وسوسه شود اقدام به خلاف یا فسادی کند می داند که قطعا به حساب او رسیدگی می شود پس در حال حاضر نقص در غیرعلنی بودن و عدم اطلاع مردم از نوع، نحوه و زمان برخورد با متخلفان است.

آمریکا قصد دارد مردم ایران را به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دهد

وی افزود: لازم است سیستمی ایجاد شود که مردم با دیدن تخلفات به سادگی بتوانند به اطلاع دستگاه قضایی برسانند البته در این زمینه سازمان بازرسی وجود دارد اما اقدامات آنها کافی نیست و باید محلی برای اطمینان مردم از رسیدگی به تخلفات وجود داشته باشد که این موضوع باعث صلابت قوه قضاییه خواهد بود.

دکتر لاریجانی همچنین به برخی شیطنت های اخیر و دشمنی ها با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر با استراتژی از سوی آمریکا مواجه هستیم که باید تحلیل مشترکی در داخل نسبت به آنها داشته باشیم، نخست اینکه آنها قصد دارند مردم ایران را از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دهند و حتی یکی از مؤسسات تحقیقاتی محافظه کاران آمریکا اقدامات زیادی در این خصوص انجام می دهد و روی آن متمرکز شده است.

استراتژی غرب مسأله سازی و تبلیغات علیه نظام است/ دولت بدل استراتژی غرب را داشته باشد

رئیس قوه مقننه ادامه داد: دومین استراتژی آنها مسأله سازی در داخل و شعار و تبلیغات علیه نظام است چنانچه رسانه های خارجی حوادث مختصر روز گذشته در تهران را به غوغایی تبدیل کردند از این رو باید در چنین شرایطی بدل این استراتژی ها را داشته باشیم، از استقامت تفسیر درست کنیم و صرفا سخنرانی را کافی ندانیم.

وی ادامه داد: آنها قصد آشفته سازی در حوزه اقتصادی را دارند که باید سیاستی برای آن داشته باشیم البته دولت اقداماتی داشت که کافی نبود پس با دستور رهبری شورایی از 3 قوه تشکیل شد و رهبری فرمودند 3 قوه با هم رفتار صمیمی داشته باشند و هر تصمیمی در این شورا بگیرند ما نیز حمایت می کنیم.

عزم شورای 3 قوه برای حل موضوع نقدینگی/ توطئه‌گران اقتصادی بعد از ارز، بازار سکه، مسکن و خودرو را هدف گرفتند

دکتر لاریجانی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان و کارکنان مجلس خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند باید به سمت محرومان سمت گیری شود که بر همین اساس در شورای 3 قوه تصمیماتی گرفتیم البته این بسته هنوز کامل نیست و نیاز به کار دارد به خصوص که درباره موضوع رشد نقدینگی.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه دشمنان به دنبال توطئه هستند اما نواقصی نیز در داخل داریم، ابراز داشت: زمانی در بازار ارز تزریق می شد که مشکلی وجود نداشت اما زمانی که تزریق ارز قطع شد، توطئه گران به سمت سکه رفتند و بعد از آن بازار مسکن و خودرو را هدف گرفتند لذا باید ریشه های کار حل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی و بخش اقتصادی دولت باید راهکارهایی در این زمینه ارائه کند، عنوان کرد: نقدینگی باید به سمت امور ثروت زا برود تا مخرب نباشد.

نقدینگی باید به سمت امور ثروت‌زا برود تا مخرب نباشد

دکتر لاریجانی در ادامه تصریح کرد: مشکل اقتصادی صرفا جو روانی نیست بلکه بسیاری افراد به دنبال منفعت خود هستند از این رو به سمت افزایش نقدینگی می روند پس باید با هوشیاری و همگرایی با آشفته سازی مبارزه و طبیبانه با مسائل برخورد کرد که در این زمینه لازم است بخش های امنیتی فعال باشند.

آمریکا اهلیت سیاسی برای مذاکره ندارد/ اظهارنظر برخی افراد در داخل برای مذاکره با آمریکا ناپخته است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه سرمایه های خوبی در کشور داریم که باید از آن استفاده کنیم، اظهار داشت: برخی معتقدند در شرایط فعلی کشور باید سیاست خارجی را تغییر دارد و با آمریکا مذاکره کرد که این سیاست ناپخته ای است چنانچه زمانی مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و از همین روی مذاکره همزمان با آمریکا و برخی کشورها صورت گرفت.

وی افزود: در نهایت توافقی صورت گرفت اما آمریکایی ها از آن خارج شدند همانطور که از یونسکو، شورای حقوق بشر و پیمان محیط زیستی اروپا خارج شدند پس آمریکایی ها به راحتی زیر قراردادهای بین المللی خود می زنند و اهلیت سیاسی برای مذاکره ندارند.

حضور ایران در عراق و سوریه برای حفظ امنیت کشور بود/ تحلیل غلط رایج نشود

به گزارش خانه ملت، دکتر لاریجانی در ادامه درباره کمک های ایران به سوریه و عراق خاطرنشان کرد: اگر این کمک ها را کردیم و هزینه بسیار دادیم به خاطر حفظ امنیت کشور و اهمیت آن بوده است چنانچه گروه های تروریستی به وجود آمده از سوی آمریکا صرفا برای ایران بود تا امنیت ایرانیان را تحت الشعاع قرار دهند اما ایران با هوشیاری وارد شد از این رو نباید در این زمینه تحلیل اشتباه در کشور رایج شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ما به مسلمانان سوریه و عراق در رابطه با داعش کمک کردیم اما امنیت ایران هدف اصلی بود چنانچه با یک غفلت به مجلس و مرقد امام(ره) حمله کردند، پس مسأله همکاری ما با سوریه و عراق برای حفظ امنیت مردم بود.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که مسئولان امنیت مردم را اولویت خود می دانند، عنوان کرد: اگر امنیت در کشور تأمین باشد می توان زمینه های توسعه و رشد را فراهم کرد لذا باید روشنگری در این زمینه صورت گیرد تا زمینه سوءاستفاده از بین برود.
قوانین مجلس در حوزه قضایی باعث استحکام حوزه قوانین قضایی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره قوه قضاییه و احکام قضایی قوانین خوبی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که باعث استحکام بیشتر در حوزه قوانین قضایی شده و قوه قضاییه را تقویت می کند.


رییس قوه قضاییه با برشمردن نقاط قوت در کشور، این موارد را از جهات اقتدار و امیدواری و خوش‌بینی به آینده دانست و گفت: این نظام با داشتن این امکانات، امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد.

به گزارش میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس دستگاه قضا در همایش سراسری قوه قضاییه با سلام و درود بر روح شهدا، روح بلند امام خمینی(ره) و شهدای هفتم تیر و خصوصا شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی، از همه حضار قدردانی کرد و اظهار کرد: اگر بخواهیم اقدامات و خدمات قوه قضاییه را امروز در اینجا ارائه کنیم؛ ولو به میزان گزارشی فهرست‌گونه، از حوصله این جلسه خارج است و این جلسه اقتضای بیان آن را ندارد.

وی افزود: قسمت های مختلف قوه قضاییه از مجموعه خدمات و تلاش‌ها گزارش دادند؛ بنابراین به گزارش بسیار اجمالی و موجر وزیر دادگستری بسنده می‌کنم.

جمهوری اسلامی امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد

آیت الله آملی لاریجانی به برخی نکات عام که مبتلابِه وضعیت کنونی کشور است و به نحوی با دستگاه قضایی ارتباط دارد، پرداخت و با اشاره به وضعیت جمهوری اسلامی در منطقه و بیان توانمندی آن گفت: اقتدار بالای جمهوری اسلامی در منطقه و توانمندی‌های نظامی و علمی و تکنولوژیکی، منابع انسانی بسیار گرانبها و استعدادهای فراوانی که در این کشور خصوصا در میان نسل جوان وجود دارد، بصیرت و هوشمندی نسل جوان که در صحنه حضور دارند، منایع غنی نفت و گار در کشور، همه اینها از جهات اقتدار و امیدواری و خوش‌بینی به آینده است و اینکه این نظام با داشتن این امکانات، امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تلاش دشمنان تصریح کرد: دشمن بعد از ملاحظه پیشرفت‌های کشور و وضعیت جمهوری اسلامی در منطقه و اقتدار مخصوصی که امروز برای جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده و توانمند‌هایی که دارد، تلاش می‌کند این توانمندی‌ها را از بین ببرد و ایران هراسی بسیار شدیدی را در سطح منطقه و دنیا دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: این درحالی است که جمهوری اسلامی همواره با صدای بلند اعلام کرده اقتدار و قدرت ما دفاعی است و خصوصا در بخش نظامی و دفاع موشکی کار جمهوری اسلامی دفاعی است؛ اما دشمنان ما و سلطه جهانی در مقام ایران هراسی و توسعه این مسئله در همه دنیا و خصوصا در منطقه برای چاپیدن این کشور‌های متمول منطقه هستند و حتی آنها را با یک لحن بسیار استخفافی  به “گاو شیرده” تشبیه کردند که دائما باید شیر آنها را بدوشند؛ یعنی از ثروت و اموال آنها استفاده کنند.

انگیزه وزیر خارجه آمریکا از اعتراض به قصاص یک قاتل بی‌رحم
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه کشور‌های سلطه‌گر بخصوص آمریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف خودشان به ایران‌هراسی دامن می‌زنند، گفت: انواع ایذاءها، تحریم‌ها و فشار‌ها و دخالت‌های بی معنا و بلاوجه را می‌بینید. همین چند روز اخیر در یک مسئله قضایی که یک موضوع داخلی کشور است، در مورد اجرای قصاص نسبت به یک قاتل بی رحمی که داعش وار در خیابان پاسداران تهران آن جنایت را مرتکب شد و نسبت به ماموران نیروی انتظامی و بسیجی که برای ارائه خدمت به مردم و حفظ امنیت کشور به میدان آمده بودند، در مرعا و منظر مردم چنین جنایتی را مرتکب شد، ببینید چه کردند.
رییس قوه قضاییه گفت: این جنایت در یک گوشه پنهانی نبود تا عده‌ای بخواهند شبهه کنند. خود این فرد مکرر در بازپرسی که در همان روز اول صورت گرفت و در روز‌های بعد و در دادگاه، ورود خود به صحنه و زدن این اتوبوس به مردم و این جنایتی که مرتکب شده را انکار نکرد.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه با طی تمام مراحل دادرسی به نحو عادلانه و بعد از اینکه اعاده دادرسی هم در دیوان عالی کشور رد شد، قصاص به درخواست اولیای دم انجام گرفت، گفت: این حق اولیای دم بود و در یک چنین مسئله قضایی که هم عادلانه و هم بعد از طی مراحل دادرسی صورت گرفته بود، چه معرکه‌ای راه انداختند.

وی گفت: وزارت خارجه آمریکا برای محکوم کردن این رسیدگی با ادعای “یک قصاص بی رحمانه و ناعادلانه” بیانیه می‌دهد. شما چه کاره هستید که از هزاران کیلومتر آنسوتر در امور داخلی یک کشور دخالت می‌کنید؟ نه پرونده‌ای دیده‌اید و نه در دادگاه حضور داشتید، چطور این رسیدگی غیرعادلانه و بیرحمانه شد؟ پس بحث اصلا سر منطق و مبنا داشتن نیست که اینها هیچوقت نداشته‌اند. مسئله این است که هر ابزاری را که بتوانند به نحوی آنرا برای تقویت ضد انقلاب و کاستن از اقتدار جمهوری اسلامی وسیله قرار دهند، این کار را انجام می‌دهند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه متاسفانه در داخل کشور هم عده‌ای با اینها همراهی می‌کنند، تصریح کرد: چقدر نابخردانه است که برخی در داخل کشور بگویند که احتمال می‌دهیم که این شبهه باشد و قصاص اینجا جا نداشته باشد و یک عده‌ای شبهاتی را مطرح کرده‌اند که انسان تعجب می‌کند.
حفظ وحدت و انسجام، وظیفه مردم و مسئولان
وی با تاکید براینکه نظام سلطه جهانی خصوصا آمریکایی‌ها در پی ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند که موضوع روشنی بعد از حصول اقتدار منطقه‌ای است، ادامه داد: در مواجهه با این ایذا‌ءها و تحریم‌ها و کار ضد انقلاب خارجی و سلطه‌ای که پشت سر آنها هست، مسئولین در جمهوری اسلامی و هم دولت و ملت وظیفه بزرگی دارند و آن حفظ وحدت و انسجام در داخل کشور است.
آیت الله آملی لاریجانی اختلاف سلایق را امری طبیعی دانست و اضافه کرد: اینکه مسئله اصلی اختلاف سلایق شود و اهداف مهم نظام، انقلاب و جمهوری اسلامی مغفول بیفتد، چیزی نیست که بتوان پذیرفت و آن را هضم کرد.

وی تاکید کرد: امروز با نظارت رهبر معظم انقلاب و ارشادات ایشان وحدت خوبی در کشور حاصل و حاکم است و قوای مختلف، مسئولین قوا و رده‌های مختلف همگرایی دارند؛ خصوصا با علنی شدن دشمنی آمریکا و اذناب آنها در منطقه که دیگر بصورت آشکار به میدان آمده‌اند، این انسجام بهتر شده و مسئولین به اهمیت دشمنی دشمن و لزوم مقابله توجه دارند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به حضور همیشگی مردم در صحنه ابراز امیدواری کرد که این بصیرت و هوشیاری، استمرار و استحکام بیشتری پیدا کند.

استراتژی دشمن، مشکل کردن معیشت مردم است
آیت الله آملی لاریجانی با خاطرنشان کردن مسئله اقتصادی و معیشت کشور، افزود: امروز مسئله اقتصاد، مسئله اول کشور است و باید بدانیم دشمن، امروز در فکر حمله نظامی نیست؛ بلکه در فکر رخنه کردن از همین منافذ است.

وی مسئله فشار از طریق مشکلات اقتصادی، به هم ریختن وضعیت اقتصاد در کشور، فشار آوردن و معیشت مردم را با مشکل مواجه کردن، را استراتژی دشمن در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این زمینه همه مسئولین و همه قوا در رده‌های مختلف این مسئولیت‌ها باید متوجه این نکته باشند و نباید مسائل عَرَضی را مسئله ذاتی و اصلی کنیم؛ بلکه مسئله اصلی امروز کشور کمک به تولید، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بهبود وضعیت کسب و کار است که در این مورد همانطور که رییس جمهور و رییس مجلس عنوان کردند، قوه قضاییه نقش اساسی دارد.

در جلسات اقتصادی سران قوا طرح‌هایی برای جذب نقدینگی آماده شده است
آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: در این چند روز اخیر وضع تلاطم در بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن را دیدید و البته  برخی مولفه‌های واقعی داخلی در اینجا دخالت دارند که از جمله آنها وجود نقدینگی بسیار زیاد است. نقدینگی متاسفانه در این چند سال رشد فزاینده داشته است. سال ۹۲، قریب ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم داشتیم و امروز بالای ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که امر بسیار خطرناکی است و در بحث اقتصاد، نقدینگی اینچنین مشکل آفرین است.
رئیس قوه قضاییه گفت: این نقدینگی به صورت سرکش به هر کجا سر می‌زند و باید این مسئله را چاره کرد. در جلسات اخیر روسای قوا (جلسات اقتصادی) تصمیمات خوبی گرفته شده است و طرح‌هایی آماده شد که ان‌شاءالله  شنبه هفته آینده که موعد جلسه بعدی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. امیدواری زیادی داریم که با اجرای این طرح‌ها بخش قابل توجهی از نقدینگی جذب شود.

وی با تأکید بر اینکه در کنار نقدینگی مسئله روانی یک مسئله بسیار اساسی است و نباید از آن غافل شویم، تاکید کرد: دشمن فشار می‌آورد با تأثیرگذاری و هدایت کردن نیرو‌های خود در درون کشور برای مردم مسئله بسازد. جنگ روانی دشمن یک امر واقعی است و تخیل نیست. امروز دشمن امید بسته با ایجاد عملیات روانی خصوصا در بستر اقتصادی وضع کشور را به هم بریزد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: شما در روز گذشته دیدید که برخی راه افتادند و می‌خواستند بازار‌ها را به تعطیلی بکشانند. کار‌هایی انجام دادند که با هوشیاری نیروی انتظامی و بخش اساسی و اصلی بازار این توطئه‌ها منتفی شد.

هشدار شدید به اخلال‌گران اقتصادی
رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه در اینجا سه سخن با سه گروه مخاطب دارم، گفت: مطلب اول با کسانی است که در نظام اقتصادی اخلال می‌کنند. ما در عین اینکه پاره‌ای از مشکلات اقتصادی و وجود نقدینگی زیاد که موجب اشکال در کار بازار شده است را اذعان می‌کنیم، اما از آن طرف برای ما مسلم است که عده‌ای با سرمایه‌های کلان خود برای سوءاستفاده‌های کلان تلاطم در بازار ایجاد می‌کنند. خودشان وارد بازار می‌شوند؛ دلار‌ها را جمع می‌کنند و بعد در فرصت مناسب دلار‌ها را با قیمت بیشتر به بازار می‌آورند. برخی از کسانی که دستگیر شده‌اند، از این قبیل هستند. امروز نیرو‌های امنیتی موظفند اخلالگران نظام اقتصادی کشور را شناسایی کنند.

وی تصریح کرد: سخن بنده با اخلالگران این است که این کار شما خیانت به کشور و مردم است و نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با این موضوع کنار نخواهد آمد؛ خصوصا قوه قضاییه به نحو قاطع با آنها برخورد خواهد کرد.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن هشدار به اخلالگران نظام اقتصادی گفت: خوب گوش کنید، پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورید و چشمهایتان را باز کنید. این کار‌ها تحت قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مجازات‌های بسیار سنگینی دارد. در این قانون دیده شده که اگر این کار مصداق “افساد فی الارض” باشد، حکم اعدام دارد و اگر غیر از این باشد تا ۲۰ سال حبس دارد و تمام اموالی که از این راه بدست می‌آید، مصادره می‌شود. ما در اجرای این قانون هیچ تردیدی نداریم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز به این افراد که عدد آنها نیز قلیل است، هشدار می‌دهم و تأکیدِ اکید می‌کنم که نیرو‌های امنیتی موظفند در اسرع وقت این افراد را شناسایی و به قوه قضاییه معرفی کنند تا عادلانه محاکمه شوند. فردا به ما نگویند که ما نمی‌دانستیم که اخلال در نظام اقتصادی کشور چنین مجازات سنگینی دارد. قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب سال ۶۹ و اصلاحیه آن مصوب سال ۸۴ با تمام تفاسیر به این موارد اشاره کرده است.
وی ادامه داد: در این قانون تصریح شده که دولتی‌ها وغیر دولتی‌ها و کسانی که به نحوی در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور معاونت کرده‌اند و یا بعد از اطلاع سکوت کرده‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. اینها باید هوشیار باشند و حواسشان جمع باشد و نگویند ما اطلاعی از مجازات نداشتیم. درست است که در قسمتی از قانونِ مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور قصد ضربه زدن یا مقابله با نظام آمده است، ولی در آن تصریح شده افرادی که از این نتیجه مطلع باشند نیز مشمول این امر می‌شوند. بنابراین اینها فردا نمی‌توانند عذر بیاورند که ما قصدمان مقابله نبوده است؛ به آنها خواهیم گفت که شما می‌دانستید و اطلاع داشتید.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر کسی در بازار ارز اخلال ایجاد کرد، به تمام امنیت کشور اضرار رسانده است و امروز کسی نیست که این مطلب را نداند. اینها ازجیب مردم عادی اختلاس می‌کنند و هیچ نیاز واقعی پشت این موضوع نیست. به دلیل اینکه دولت محترم نیاز‌های اساسی کشور را دیده است و در طول این سه ماه بالای ۱۰ میلیارد دلار اختصاص داده و آن را برای تهیه کالا‌های اساسی و ضروری هزینه کرده اند. مگر مازاد از این، چه مقدار نیاز بوده است که یک شبه می‌خوابند و فردا دلار به فلان مقدار گران می‌شود. مشخص است که این نیاز واقعی نیست و تلاطمی است که عده‌ای ایجاد می‌کنند. در بازار سکه نیز همینطور است. البته به نظر بنده بی‌تدبیری‌هایی در آنجا صورت گرفت و نباید از اول اعلام می‌کردند هر کسی هر میزان سکه می‌خواهد ببرد؛ بلکه باید حد می‌گذاشتند. در هر حال بعد از این مسائل امروز اگر هر کسی بخواهد به این شیوه عمل کند، قوه قضاییه با اقتدار ورود خواهد کرد و اعمال مجازات می‌کند.
رئیس قوه قضاییه گفت: نکته مهم این است که افساد فی الارض در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی تبیین شده و هر کسی بطور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود، مجازات آن تعریف شده است؛ بنابراین اگر فردا  ۵ نفر یا ۵۰ نفر و یا بیشتر احضار شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند، عده‌ای عذر نیاورند که ما نمی‌دانستیم افساد فی الارض است. افساد فی الارض در قانون تبیین شده است و اگر اخلال در نظام اقتصادی کشور گسترده باشد، مصداق افساد است و آنهایی که فکر می‌کنند خیلی سرمایه دارند و می‌توانند امشب بخوابند و فردا بازار سکه و دلار و ارز را متلاطم کنند، حواسشان را جمع کنند و بدانند که سرو کارشان با قانون است و خودشان می‌دانند که نتیجه چه خواهد شد.
روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها در حمایت از تولیدگران فعال شوند
وی در ادامه گفت: سخن دوم من با کسانی است که با تلاش و مسئولیت در حیطه تولید (بخش صنعتی، کشاورزی، خدمات و…) کار و جهاد می‌کنند. امروز در درون کشور اداره کردن کارخانه‌ها و کارگران یک کار جهادی است. ما می‌دانیم که سود بادآورده‌ای در این کارخانه‌ها وجود ندارد و تامین مایحتاج و گرداندن این چرخ کار آسانی نیست؛ لذا ضمن تقدیر از تلاش‌های آنها معتقدیم امروز یک اجماع نظری و عملی برای حمایت از تولید داخلی پدید آمده است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: با دستورات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان (تولید داخلی) از “اوجبِ واجبات” است و قوه قضاییه در کنار قوای دیگر حمایت از سرمایه گذاران را مسئولیت خود می‌داند. سود بردن در جامعه اسلامی اشکالی ندارد؛ اما این سود باید متعارف باشد؛ بنابراین حمایت از سرمایه گذارانی که می‌خواهند به نحو صحیح سود ببرند، اهمیت دارد و قوه قضاییه با تمام امکانات در خدمت این افراد است و ما مطمئنیم امروز تولید در کشور نیاز به حمایت دارد.
رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: بنده در جلسات با روسای کل دادگستری‌ها و در مجلس عرض کرده‌ام که قوه قضاییه و روسای کل دادگستری‌ها در استان‌ها وظیفه دارند درکنار امور دیگر، معاونتی برای کمک کردن به کسانی که در امر تولید دچار مشکل شده‌اند و گره‌هایی در انجام وظایف تولیدی خود دارند، داشته باشند. باید نگاه خاصی به این موارد داشت. این افراد در صف اول جهاد اقتصادی هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید از کارگران حمایت کرد، گفت: امروز پاره‌ای از مشکلات در کشور و در کارخانه‌ها وجود دارد. درست نیست که اگر کارگران در یک گوشه اعتراضی کردند، فورا شکایت و بگیر و ببند شود. یک کارگری که شش ماه حقوق دریافت نکرده است، باید به او توجه داشت. از روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها اکیدا می‌خواهم که با استاندار‌ها همکاری کنند و استاندار‌ها هم فعال شوند و این عزیزان آنها را به فعالیت ترغیب کنند؛ به مناطق سرکشی کنند و مشکلات را در حدی که مقدور است، برطرف کنند. تاکید مؤکد بنده این است که بدانند ما از دست‌اندرکاران تولید داخلی حمایت می‌کنیم.
مردم هشیار باشند
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مخاطب سخن سوم بنده دراینجا عموم مردم هستند، افزود: مردم ما بصیر و هوشیارند و در تمام صحنه‌ها آن مولفه‌ای که مشکل کشور را حل کرده، حضور مردم در صحنه بوده است. امروز دشمن از طریق جنگ اقتصادی می‌خواهد به میدان بیاید؛ البته به میدان آمده و شروع کرده است و هر روز یک عملیات روانی جدید دارد. می‌گوید از فلان تاریخ محدودیت‌های بانکی ایجاد می‌کنیم یا از چندم آبان تحریم‌های دیگر انجام می‌شود. در پاسخ باید گفت: به جهنم که می‌خواهید این تحریم‌ها را انجام دهید. کشور ما مردمی دارد که حاضر نیستند استقلال خود را پای وعده‌های پوچ شما بگذارند. مگر برجام یک امتحان بزرگ برای این کشور نبود.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: مردم ما حاضر نیستند که استقلال، شأنیت و عزت خود را پای این مسائل بریزند. امکانات درون کشور کاملا مهم و تأثیرگذار است و کشور ما غنی، پهناور و با یک موقعیت استراتژیک است و اینطور نیست که رزق الهی در دست  “ترامپ خبیث” باشد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه اظهار کرد: خطاب من به مردم عزیز است که مسئولان در صحنه هستند و وظایف خود را انجام می‌دهند و مردم نیز هوشیار باشند و عملیات روانی دشمنان را خنثی کنند.

بازاری متدینِ انقلابی، صف خود را با ضدانقلاب یکی نمی‌کند
رئیس قوه قضاییه با اشاره به حوادث رخ‌داده در یکی دو روز اخیر تصریح کرد: برخی سعی در بزرگنمایی قضیه داشتند. تمام رسانه‌های سلطه جهانی از بی‌بی‌سی و VOA و … چه بساطی در آوردند؛ حال آنکه در کشور ما هیچگاه بازاری متدینِ حاضر در صحنه انقلاب نمی‌آید صف خود را با ضدانقلاب یکی کند.

وی تصریح کرد: بازاریان ما متحد و منسجم و اهل دیانت هستند و وضع را می‌فهمند. آن زمان که خیلی‌ها در پس قافله بودند، بازاریان ما در صف اول انقلاب حضور داشتند. امروز نیز چنین است. ما اطلاعات وثیق داریم که این کار‌ها که صورت گرفته، کار عده‌ای با طراحی قبلی است که امیدواریم این موارد آشکار شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: بازاریان ما بدانند جمهوری اسلامی حامی آنها است و نیروی انتظامی و نیرو‌های امنیتی موظفند امنیت آنها را ایجاد و تضمین کنند و آنها مطمئن باشند که قوه قضاییه هم به نحو اَتمّ از موضوعِ تضمین امنیت در بازار‌های کشور حمایت می‌کند و با کسانی که اخلال می‌کنند و آتش می‌افروزند و شیشه مغازه‌ها را می‌شکنند، برخورد قاطع انجام خواهد داد.

نباید درِ کشور برای ورود کالای قاچاق باز باشد
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به موضوع مبارزه با قاچاق کالا گفت: مبارزه با قاچاق کالا یک وظیفه مهم فراقوه‌ای است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا یک ستاد مستقل زیرنظر ریاست جمهوری است و دستگاه قضایی هم در این ستاد نماینده دارد. البته توقع ما از این ستاد بیش از این است. نباید درِ کشور برای ورود کالای قاچاق باز باشد؛ چه آن دسته از کالا‌هایی که در نتیجه توطئه وارد می‌شوند و چه آن دسته از کالا‌هایی که وارداتشان در نتیجه بی‌توجهی است.

وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید با اقتدار بیشتری عمل کند و قوه قضاییه نیز در این رابطه پررنگ‌تر عمل می‌کند و ضربه‌ای را که از ناحیه قاچاق به تولید و اشتغال کشور می‌خورد، پیگیری می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت:‌ برخی سختگیری‌ها در این زمینه موثر واقع شده و آمار قاچاق نیز کاهش یافته؛ اما این میزان فعلی نیز چیزی نیست که قابل قبول باشد. در این رابطه آمار‌های مختلفی مطرح می‌شود. گفته می‌شود حداقل ۱۲ میلیون دلار قاچاق کالا در کشور صورت می‌گیرد که این موضوع بزرگترین ضربه را به تولید و اشتغال کشور وارد می‌آورد.

دادستان‌ها باید در موارد مربوط به حقوق عامه ورود کنند
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به موضوع حقوق عامه اظهار کرد: حقوق عامه ازجمله مسائل مهم مورد تصریح در قانون اساسی است. در جلسه سال گذشته در محضر مقام معظم رهبری نیز ایشان روی این مسئله تأکید داشتند. در دستگاه قضایی برای احیاء و تضمین حقوق عامه اقدامات خوبی در حال انجام است که این عناوین در قانون اساسی و قوانین عادی نیز مورد تصریح قرار گرفته است.
وی ادامه داد: باید بحث حقوق عامه را منقّح‌تر و موسّع‌تر به میدان آوریم. بسیاری از امور کشور مرتبط با حقوق عامه است و در این رابطه می‌توان یک لیست بلندبالا ارائه کرد. از جمله می‌توان به موضوع آلودگی هوا، مسائل محیط زیستی و بحث منابع طبیعی اشاره کرد. حتی همین تلاطمات دربازار ارز و طلا نیز دارای یک وجه حقوق عامه است؛ چرا که افرادی که در این تلاطمات دخیل هستند، علاوه بر اینکه منافع اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازند، قطعا حقوق عامه و حق مردم را نیز تضییع می‌کنند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: یک وجه دیگر از پیگیری‌ها پیرامون حقوق عامه ناظر بر شکایاتی است که مردم از دستگاه‌های اجرایی دارند که می‌توان در این رابطه به بحث پرواز‌ها و آزادراه‌ها اشاره کرد. دیروز فرمانده محترم نیروی انتظامی گزارش می‌داد که چند هزار نقطه خطرخیز در جاده‌های کشور وجود دارد. این موضوعی است که باید پیرامون آن فکر کرد و از وجوه حقوق عامه محسوب می‌شود. دادستان‌های مراکز استان‌ها در این رابطه باید کمک کنند و اقدامات لازم را نیز انجام دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: البته ما محدودیت‌های دولت را می‌دانیم و انتظار نداریم که یک روزه مشکلات حل شود؛ اما نباید این مشکلات باقی بماند؛ بنابراین هم قوه مجریه و هم دستگاه قضایی در این رابطه وظایفی را بر عهده دارند و به‌عنوان حقوق عامه دادستان‌ها باید ورود پیدا کنند و به مسئولان اجرایی در زمینه‌هایی که حقوق عامه تضییع می‌شود اخطار دهند.

وی با بیان اینکه در بحث حقوق عامه نیاز به قانون منقّح هست، اظهار کرد: از دادستان کل کشور خواسته‌ام در مورد حقوق عامه کمیته‌ای تشکیل دهد و در قالب آن کمیته چنانچه لازم شد در رابطه با حقوق عامه قانونی وضع شود و اگر نشد یک دستورالعمل درون‌قوه‌ای در این رابطه تدوین کنند؛ چرا که گاهی ممکن است افراط در فهم حقوق عامه موجب دخالت در دستگاه اجرایی شود و این امر درست نیست؛ چرا که دستگاه قضایی نباید مجال را برای دستگاه‌های اجرایی تنگ کند. منتهی نظارت کردن و الزامات قانونی را به کار بستن غیر از دخالت در اجراست. علی‌ای‌ّحال امیدواریم در قالب کمیته مزبور وجوه مختلف حقوق عامه و مرز‌های ظریفی که در این رابطه وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد و ماحصل آن تنقیح وجوه مختلف حقوق عامه باشد.

مجال دادن به شبکه‌هایی که سِرور آنها در خارج است، دادن شاهراه به دشمن برای نفوذ است
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع فضای مجازی گفت: در بحث فضای مجازی گاهی یک اختلاف نظر و اختلاف سلیقه وجود داشته است که من نمی‌خواهم آن را برجسته کنم؛ اما باید تأکید کنم که قوه قضاییه نه مخالف استفاده از فضای مجازی و نه مخالف استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. شاید در میان روسای قوا من از همه بیشتر از فضای مجازی استفاده کنم که البته این استفاده در رابطه با مسائل علمی است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز فضای مجازی بستری مهم برای اهل تحقیق و اهالی اقتصاد و خبر است؛ اما بحث این است که آیا ما بعنوان جمهوری اسلامی حق داریم که با ادعای وجود فضای مجازی، بستر و شاهراه برای دشمن درست کنیم؟ آیا عقل و قانون و شرع اجازه چنین کاری را به ما می‌دهد؟

وی گفت: امروز داشتن شبکه‌های اجتماعی که سرور‌ها و مدیریت آن در بیرون است، دادن شاهراه به دست دشمن است. اینکه بخش قابل توجهی از فضای مجازی کشور در اختیار یک پیام‌رسان به نام تلگرام باشد و او هم هیچ خدایی را بنده نباشد و هیچ مراوده‌ای را نپذیرد، اگر جرمی در این بستر واقع شد، باید چه کار کنیم؟

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: در داخل کشور چنانچه هر فردی از طریق رسانه‌ای اعم از مطبوعاتی و مجازی جرمی را مرتکب شود، دستگاه‌های امنیتی و قضایی به سراغ فرد مجرم می‌روند؛ اما چنانچه این جرم در بستر تلگرام رخ دهد و قابل کشف نباشد، امری است که قابل پذیرش نیست.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: این حرف صحیح است که آزادراه را نباید برای یک تصادف بست؛ اما آزادراه را برای هزاران تصادف و راهزنی باید بست. امروز شبکه‌های اجتماعی که سرورهای آنها در خارج است، مانند شاهراهی است که هزاران راهزنی در آن صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: اگر در اتوبان قم و تهران در صد نقطه راهزنی وجود داشته باشد و هیچ راهی هم برای جلوگیری از این راهزنی نباشد، ما می‌گوییم این راه را ببندید و یک راه امن ایجاد کنید. چه کسی گفته است ما راه امن نمی‌خواهیم؟ ما معتقدیم شبکه‌های اجتماعی باید با اقتدار و با توانمندی بالا در کشور وجود داشته باشند. شما از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنید و ما هم حمایت می‌کنیم و از حریم خصوصی افراد در بستر این پیام‌رسان‌های داخلی نیز حمایت می‌کنیم و چنانچه کسی هم تعدی کند، او را مورد تحدید قرار می‌دهیم؛ بنابراین ما در این رابطه آمادگی همه نوع همکاری را داریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: تمام کسانی که با بحث فضای مجازی آشنایی دارند، می‌دانند که وجود پیام‌رسانی اینچنینی که ۴۰ میلیون مخاطب داشته باشد و چنین فضایی در داخل کشور برای آن ایجاد شده باشد که بالای ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه ترافیک در کشور داشته باشد، بدان معناست که شاهراه مخابراتی کشور را در اختیارش گذاشته باشیم. این امر برای امنیت ملی اشکال دارد. تمام نیرو‌های امنیتی که من با آنها صحبت کردم، اذعان قطعی داشتند که این امر برای امنیت کشور مضر است و برای امنیت و حقوق آحاد مردم اضرار دارد. ما چندین هزار شکایت از این شبکه‌ها داشتیم که هیچ کدامشان قابل پیگیری و تعقیب نیست؛ چرا که افراد می‌توانند خود را در این شبکه‌ها مخفی کنند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: استراتژی درازمدت ما باید حذف این پیام‌رسان‌ها وتقویت پیام‌رسان‌های داخلی باشد؛ بطوریکه نظام جمهوری اسلامی مدیریت این شبکه‌ها را خودش داشته باشد.

وی گفت: شما در اخبار خوانده‌اید که برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نظیر توییتر و … اطلاعاتشان را در زمان انتخابات به برخی از کشور‌ها فروخته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که برخی شبکه‌های اجتماعی چگونه در حال پی بردن به مجموعه‌ای از داده‌های حساس هستند که برای غربی‌ها مهم است؛ نظیر اینکه مردم ما به چه اموری فکر می‌کنند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به موضوع مبارزه با فساد، با بیان اینکه مبارزه با فساد یک وجهه در دستگاه اجرایی و یک وجهه در درون کشور دارد، با تاکید بر اینکه باید از افراط و تفریط پرهیز کرد، گفت: یک زمانی مسئله فساد در دستگاه‌های اجرایی، فساد در بستر اقتصادی، فساد در درون قوه قضاییه و نهاد‌های دیگر را رها و در این زمینه بی توجهی و کم‌کاری می‌کنیم که این یک تفریط است. یک زمانی هم سیاه‌نمایی می‌کنیم. هرکسی راه می‌افتد که فساد همه جا را گرفته است؛ مسئول دولتی می‌گوید؛ مسئول قضایی می‌گوید. این چه افراط و تفریطی است؟ ما باید واقع‌بین باشیم. آنچه را که هست باید ببینیم و برای آن طرح داشته باشیم و مقابله کنیم و به جای اینکه مدام بگوییم “فساد… فساد”، عمل کنیم. بالاخره قوه قضاییه و قوه مجریه هم وظایفی دارند.

وی با بیان اینکه همه‌ی انتظار در مبارزه با فساد را از قوه قضاییه داشتن، اشتباه است، افزود: درست است که ما وظیفه برخورد با فساد را داریم؛ لکن دستگاه‌های اجرایی هم باید سرمنشا‌های فساد را ببندند و نگذارند سرریز آن به دستگاه قضایی پرونده‌های ۳۰۰ جلدی و ۵۰۰ جلد شود.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد:  فساد اقتصادی کلان سه هزار میلیاردیِ آن زمان، می‌دانید چه مقدار هزینه برای قوه قضاییه داشت؟ چه مقدار کارشناس برد تا پول‌هایی را که با چرخاندن در شرکت‌های مختلف و صوری پولشویی کرده بودند را ردیابی کنیم؟ اینها زمان می‌برد و موجب استهلاک نیروی قوه قضاییه می‌شود. پس نباید اینگونه فرصت‌سوزی کنیم و دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های دیگر باید خودشان بازرسی‌های قوی داشته باشند و نهایتا اگر چیزی باقی ماند، در قوه قضاییه بررسی شود.

فساد هست؛ اما فسادِ سیستماتیک، نه
رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی ادعای فساد سیستماتیک را مطرح می‌کنند، گفت: بنده صددرصد با این حرف مخالف هستم. فساد سیستماتیک یک معنای ظاهری دارد که گویی خود فساد به نحو سیستماتیک در حال انجام است. یعنی سیستم‌های ما- چه اجرایی، چه قضایی و چه نظارتی- به نحو سیستماتیک خودشان دارند فساد می‌کنند که این حرف غلط است؛ چرا این حرف را می‌زنید؟ برخی واقعا از ابهام در الفاظ استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی در درون کشور فساد سیستماتیک را مدام تکرار و بعد اینطور معنا می‌کنند که خود دستگاهی که باید با فساد مقابله کند، در خود آن هم فساد هست.  چه زمانی می‌توانیم بگوییم که یک دستگاه قضایی صددرصد پاک شده است؟ بالاخره یک دستگاه قضایی گسترده‌ای با هزاران کارمند و قاضی ممکن است در یک گوشه‌ای از آن تخلف شود؛ اما مهم این است که این دستگاه قضایی اقتدار داشته باشد و با این تخلفات برخورد کند؛ اما اگر معنای فساد سیستماتیک این است که کل قوه قضاییه دچار فساد شده است، این هم صددرصد حرف خلافی است. چرا ما حرف‌هایی می‌زنیم و چیز‌هایی در اذهان می‌اندازیم که بعد نمی‌توانیم آن را پاک کنیم؟ چه کسی گفته است که فساد سیستماتیک اینطور در کشور حاکم است؟ آیا در دستگاه اجرایی، در دستگاه قضایی و در هر نهاد دیگری فساد سیستماتیک اینطور هست؟

وی تاکید کرد: ما قبول داریم فساد هم در در دستگاه قضایی و هم در دستگاه اجرایی وجود دارد؛ اما مهم این است که مسئولان می‌خواهند قاطعانه با آن برخورد کنند.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروز در دستگاه قضایی مدت‌های مدیدی است که مسئولان نظارتی بشدت با بحث فساد مقابله می‌کنند و از مراجع و مجاری مختلف این نظارت انجام می‌شود. نظارت‌های پنهان صورت می‌گیرد؛ با کارمند و قضات متخلف برخورد می‌شود؛ حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و دادسرای انتظامی در میدان هستند و همگی مشغول و در حال رسیدگی هستند. پس نباید اینطور مسئله را بزرگنمایی کنیم و موجب ناامیدی مردم شویم.

وی تصریح کرد: قاطعانه به مردم عزیزمان امیدواری می‌دهم و عنوان می‌کنم که باید قبول کنیم دستگاه قضایی با کثرت کارمند و قاضی و خدماتی که ارائه می‌دهد، ممکن است در آن تخلفی رخ دهد؛ اما به این تخلفات رسیدگی و با متخلفین برخورد می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی ضمن آنکه از مردم خواست که از طریق سایت‌هایی که مربوط به دادستانی کل، دادسرای انتظامی قضات و حفاظت اطلاعات است، تخلفاتی را که می‌بینند خبر دهند، افزود: البته باید اطلاعات مستند باشد و همچنین اگر در جایی تخلفی دیدند و خدای ناکرده مثلاً طلب رشوه‌ای شد یا تخلف دیگری رخ داد، از طریق سایت حفاظت اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات و دادستانی کل خبر دهند و مطمئن باشند موارد پیگیری خواهد شد.

استقلال قاضی مهم است
رییس قوه قضاییه با اشاره به استقلال و اقتدار قوه قضاییه تصریح کرد: دستگاه قضایی با این خدمات عظیم و گسترده‌ای که ارائه می‌کند، باید مستقل و مقتدر باشد و این نکته‌ای است که روسای دو قوه دیگر هم به آن تاکید کرده‌اند و منصوص در قانون اساسی است. علاوه بر اینکه بر اساس اصل ۵۷ هر سه قوه مستقل هستند، در اصل ۱۵۶ تاکید خاصی بر استقلال قضایی وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به قضات با بیان اینکه شما باید در کار قضا، خدا، قانون، شرع و وجدان انسانی را در نظر بگیرید، تاکید کرد: حرف احدی را مقدم نداشته باشید. نگاه بنده مطلقا الزام قاضی نیست؛ ممکن است در بحث اعمال ماده ۴۷۷ اظهارنظر کنم و برخلاف نظر قاضی چیزی را خلاف شرع بدانم و از مسیر خودش این نظر را اعمال کنم؛ اما الزام قاضی را حتی از ناحیه رییس قوه قضاییه خلاف شرع می‌دانم و این حرف را مکررا در جلسات مختلف با قضات عرض کرده‌ام که استقلال خود را حفظ کنید؛ اما استقلال منافاتی با مشورت ندارد؛ لذا از دوستان خود، از جلسات مشورتی، از معاونت حقوقی، از پژوهشگاه و از مرکز فقهی قوه قضاییه مشورت بگیرید و این مشورت اشکالی ندارد؛ اما استقلال و اقتدار باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه واقعا کار جهادی می‌کند، گفت: قضات ما زیر فشار تبلیغاتی و روانی دشمن که متاسفانه در داخل هم کسانی آب به آسیاب آنها می‌ریزند، کار خود را انجام می‌دهند. بیش از ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده در سال گذشته رسیدگی شده که نسبت به سال ۹۵، ۹۰۰ هزار پرونده افزایش داشته است؛ ولی کارمندان دستگاه قضایی با مدیریت خودشان نگذاشته‌اند پرونده‌ها بر زمین بماند. معادل همین رقم هم خروجی دستگاه قضایی در سال ۹۶ بوده است؛ یعنی تلاش مضاعفی در حال انجام است و در تمام سازمان‌ها و مراکز تابعه، میلیون‌ها خدمت در حال ارائه به مردم است.

میلیاردها دلار برای تخریب قوه قضاییه هزینه می‌شود
رییس قوه قضاییه با ابراز تاسف از اینکه دشمن بیرونی و نظام سلطه دارند فضای رسانه‌ای را علیه قوه قضاییه بمباران می‌کنند، گفت: وقتی مسئولان اجرایی کشور‌های قدرتمند و سلطه‌گر به میدان آمده‌اند و وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که در قوه قضاییه جمهوری اسلامی بی‌عدالتی است، پس ببینید که آنها چقدر روی دستگاه قضا حساسیت دارند و چرا قوه قضاییه را هدف حملات خود کرده‌اند؟ آنها تمام فضای مجازی را بسیج کرده‌اند و اینها بی‌پشتوانه نیست.

وی ادامه داد: علنا میلیون‌ها دلار را در مسیر تخریب قوه قضاییه هزینه می‌کنند؛ افراد آن هم معلوم هستند؛ موسساتی بعنوان دموکراسی دارد راه می‌افتد. شبیه این موسسات یک زمانی در درون کشور هم کار می‌کردند و حالا هم شاید یک کار‌های پنهانی بکنند و پول از اینها بگیرند. دلار‌های آمریکا در اینجا سرازیر می‌شود؛ برای اینکه علیه قوه قضاییه کار کنند؛ چون امروز قوه قضاییه سد محکم در مقابل نفوذ سلطه‌گران است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: من به قضات عرض می‌کنم که امروز کار جهادی لازم است و می‌دانم که زیربار تهمت‌ها و توهین‌ها هستید. در درون کشور یکی از مسئولان عالی‌رتبه‌ی قبلی هرچه دلش می‌خواهد به قوه قضاییه و مسئولان قضایی می‌گوید. رای این کار چه توجیهی می‌توان کرد؟ اگر دشمنیِ شخصی دارید و زهری می‌خواهید بریزید، این کار را بکنید؛ ولی با دستگاه قضایی چرا؟

الزام قاضی به رای، خلاف شرع است
وی بیان داشت: قوه قضاییه رکن نظام است. اینهمه قاضی شریف، عمر و جان خود را می‌گذارند؛ دادستان‌هایی که در صحنه هستند و واقعا دارند کار جهادی می‌کنند؛ با اوباش با قاچاقچیان و با متعرضین به نوامیس مردم می‌جنگند؛ آنوقت شما اینها را به رگبار توهین و تهمت می‌گیرد؟ چرا؟ اگر پرونده‌ای براساس مزاج آنها جلو رفت، حاضرند همه‌جور تمجید کنند؛ اما اگر قاضی به خیال متوهّمانه ایشان به راه دیگری رفت، می‌گویند دادگاه، فرمایشی و قاضی‌ تحت سلطه فلانی است! وَالله و تَالله من به احدی از قضات تا به حال نه در دادسرا به لحاظ اصدار قرارهایش و نه در دادگاه و نه در دیوان عالی هیچگاه به رایی الزام نکردم؛ چون این کار را خلاف شرع می‌دانم و این موضوع را نیز اعلام کرده ام.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: چرا قاضیِ عالم، فاضل و توانمندی را -که خدا می‌داند وقتی گزارشش را در مورد پرونده‌ای خواندم، تعجب کردم از اینهمه دقت که کرده بود و تمام جوانب را دیده بود- تحت افترا، توهین و تهمت ببرند؟

رییس قوه قضاییه گفت: شما مسئولان عالی قوه قضاییه، روسای کل دادگستری‌ها، مدیران اجرایی و قضات شریفی که صدای من را می‌شنوید، بدانید که کار خدایی و جهادی انجام می‌دهید؛ پس در کارتان مستحکم باشید و رضای خدا، قانون، شرع و اخلاق حرفه‌ای را در نظر بگیرید.

وی با اشاره به تکریم ارباب رجوع خاطرنشان کرد: با مردم با تکریم رفتار کنید. در جلسات خصوصی مکرر گفته‌ام و اینجا هم می‌گویم که برخی از مراجعان گلایه‌مند هستند. هیچ دلیلی وجود ندارد که وقتی برای یک آدم محترم و یک مدیر اجرایی قرار بازداشت صادر می‌کنید، دستبند به او زده شود. چه لزومی دارد؟ چرا با دیگر افراد به او پابند زده شود؟ هیچ دلیلی ندارد که چنین فردی با افراد جنایتکار و دزد و سارق پابند بسته شود. ما این را قبول نداریم. از این بعد نه در زندان‌ها و نه در دادسرا‌ها و نه در هیچ کجای دیگر، چنین چیزی تکرار نشود.

وی ادامه داد: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم و در دستورالعمل هم آمده است که قرار وثیقه را جوری صادر کنید که بتوانند تامین کنند. آخر وقتِ روز چهارشنبه‌ای نباشد که دو روز در بازداشت بمانند. این‌ها قابل قبول نیست. ما می‌دانیم که دوستان ما و همکاران ما ملاحظه و تدبیر می‌کنند؛ اما اتفاقات کمِ اینچیننی به چهره قوه قضاییه ضربه می‌رساند؛ لذا همین جا از همه عزیزان می‌خواهم که اینها را رعایت کنند.

قوه قضاییه باید حرف آخر را بزند
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید براینکه قوه قضاییه باید “فاصل الخصومه” باشد، تصریح کرد: رسیدگی به دعوا و فصل خصومت کردن کار اصلی دستگاه قضایی است؛ بنابراین قوه قضاییه باید نظر آخر را بدهد و اینکه یک عد‌ه‌ای به عنوان نقد بخواهند به آن خدشه کنند، درست نیست.

وی تصریح کرد: من دیدم بعضی از وکلا علیه آرای قضایی شروع به فضاسازی می‌کنند؛ انتقاد اشکالی ندارد و به تصحیح آراء کمک می‌کند؛ اما فضاسازی‌های بی‌معنا، قابل قبول نیست و به ضرر همه نیز منتهی می‌شود.

رییس دستگاه قضا تاکید کرد: قوه قضاییه باید قوه مقتدری باشد؛ آخرین حرف را بزند و حکمش اجرا شود. اگر حکم اشتباه است، برای رفع اشتباه مکانیزم دارد که ان‌شاءالله در دستگاه قضایی به کمترین اشتباه برسیم.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان به توصیه‌های اخلاقی پرداخت و گفت: انجام وظایف عظیمی که قانون اساسی و شرع به عهده همه ما گذاشته، به ساخته شدن شخصیت مدیر، مسئول، قاضی و کارمند نیاز دارد که بدون این سازندگی، مشکلات حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در فضای بسیار بدی که رسانه‌های غربی و متاسفانه بعضی از دست اندرکاران داخلی، علیه قوه قضاییه دارند ایجاد می‌کنند، کار شما با “رجوع الی الحق” درست می‌شود. حل شدن همه مشکلات به “انابه الی الحق” است و حق است و حق است و حق که ما را نجات می‌دهد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: هیچ قدرتی در عالم جز قدرت حق نیست و همه به او وابسته هستند و همه از آنجا سرمنشاء می‌گیرند. اگر ما به حق توکل کنیم و به سلطه حقیقیِ سلطان حقیقی توجه داشته باشیم، امورات ما نیز حل می‌شود و نمی‌ترسیم،

رییس دستگاه قضا بیان کرد: ما می‌دانیم که اول حق است و آخر هم حق است؛ ظاهر حق است و باطن هم حق است و اگر حق را پذیرفتیم و تسلیم او شدیم و توجه به او داشتیم، به سلطان حقیقی که در همه جا حاضر است، تسلیم شده‌ایم:”واللَّه عَلى کُلِّ شَیْ‌ءٍ شَهِیدٌ”. خداوند همه جا با ما است: “وهوَ مَعکُم اَینما کُنتم”.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند تبارک و تعالی به همه ما توفیق انجام مسئولیت‌های عظیم را بدهد و سلامت و توفیق و دوام عمر مقام معظم رهبری و سلامتی و عزت همه شما را از خداوند متعال می‌خواهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا