خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر کابینه تغییر نکند توطئه‌ها علیه دولت غالب می‌شود»

/ حسین راغفر در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

«کیانوش درویشی»، خبرنگار انصاف نیوز: چندی پیش اسحاق جهانگیری خبر داد که رییس جمهور به زودی درباره‌ی مشکلات دولت و کشور با مردم صحبت خواهد کرد؛ «حسین راغفر» اقتصاددان و استاد دانشگاه، درباره‌ی مسایلی که باید از سوی رییس جمهور با مردم درمیان گذاشته شود و انتظار مردم از دولت، گفت: آنچه که بیش از هر چیزی مردم را آزار می­دهد افزایش قیمت ارز است، مردم شب می­خوابند و صبح بلند می‌شوند و می‌بینند 30 درصد از پس‌انداز آنها از بین رفته است.

وی با اظهار اینکه هر جایی که رفته‌ام مردم می‌پرسند «این افزایش‌ها، کی قرار است خاتمه پیدا کند؟!» گفت: معنای دیگرش این است که همه دچار اضطراب هستند و این اضطراب ناشی از این است که حتی کسانی که به صورت مستقیم با ارز سر و کار ندارند، بالا رفتن قیمت ها را حس می‌کنند. به نظرم این اصلی­ترین مساله است.

آقای راغفر با بر شمردن مسایل مهم دیگر گفت: اولین مساله تورم به معنای کلی آن است و دومین مساله این است که باید اطمینان‌هایی داده بشود تا اعتماد به جامعه برگردد؛ چه در بین فعالین اقتصادی و چه بین مصرف‌کنندگان و مردم؛ البته نه این اطمینان‌هایی که تا به حال داده می‌شده است؛ اینها اطمینان نیست که ما به مردم بگوییم قیمت ارز بالا نمی‌رود، پس ارز نخرید!

این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط بد خانواده‌ها و نگرانی از آینده‌ی جوانانشان و همچنین افسرده بودن جوانان به دلیل بیکاری گفت: از همه‌ی مسایل مهم‌تر این است که دولت باید برای اشتغال راه‌حلی مطرح کند.

راه حل برای بحران ارز چیست؟

اولین کاری که دولت باید همین الان انجام دهد اعلام شرایط اضطراری است؛ حالا آقای جهانگیری بعد از 20_30 سال اشاره فرمودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم، از کرامات شیخ ما این است که شیره را خورد و گفت شیرین است؛ چون زمانی که ما این موضوع را مطرح می‌کردیم می‌گفتند: این‌ها تند هستند و این حرف‌ها، تئوری توطئه است. خارجی‌ها رسما اعلام می‌کنند که برای شکست جمهوری اسلامی چه کارها و اقداماتی می‌کنند؛

وی با اشاره به گزارش «ریچارد نفیو» که در آن گفته است هدف ما ایجاد درد بین مردم ایران تا جایی است که آنها را به شورش علیه نظام وادار کنیم، گفت: من اصلا تردیدی ندارم که جاسوس‌های اقتصادی برای اتلاف منابع ملی که می‌توانم هزار مورد آن موارد اتلافی را بشمارم، اقدام می‌کنند. این تئوری توطئه نیست، آنهایی که خیلی خام خیالانه می‌گویند آزادی اقتصادی و غیره، حرف‌های مفت و مزخرفی است که فقط در آن، عده‌ای جیب­هایشان را پر کردند و از مملکت خارج شدند.

ارز باید بسیار متمرکز بشود، ما باید به سیاست­‌هایی که در شرایط اضطراری و جنگ حاکم است، برگردیم؛ مگر حتما باید 500 موشک به اماکن اقتصادی کشور اثابت کند تا ما متوجه بشویم که نباید خودرو لوکس وارد کنیم، نباید ارز برای وارد کردن موز و کالاهای لوکس بدهیم؟! راه حل متمرکز کردن و تخصیص بر اساس شرایط موجود است.

برخی معتقدند که در دولت‌های گذشته با بحران‌های ارزی دولت‌ها با تزریق ارز مانع از ایجاد تورم در بازار می‌شدند ولی این دولت تاکنون این کا را نکرده و این کار مثبتی است،نظر شما چیست؟

مگر فقط آن دوره‌ها بود؟! اگر دولت این کار را انجام نداده است به خاطر این است که ارز ندارد، حرف مزخرف می‌زنند؛ این‌ها همان جاسوس‌های خارجی هستند. چه کسانی برنده‌ی این شرایط هستند؟

والله، خداشاهد است من مطمئنم بین این کسانی که این حرف­ها را می‌زنند بخش قابل توجهی عناصر نفوذی خارجی هستند که برای براندازی نظام این حرف‌ها را می‌زنند، نمی­گویم همه‌ی آنها اینطور هستند، عده­ای  هم ساده‌لوحانه این حرف‌ها را می‌زنند، که همین چندرغاز پول‌ را به باد بدهیم که فردا دولت کاملا تسلیم باشد؟ دولت اصلا نباید به بازار ارز تزریق کند، دولت بایستی ارز خودش را نگه دارد، این ارز که متعلق به بخش خصولتی نیست، متعلق به مردم است؛ بنابراین باید تخصیص مصارف ارزی متناسب با نیازهای مردم باشد نه آقای فلانی و غیره.

ما منابع بسیار بزرگی را اتلاف کردیم و آنها را در جوی آب ریختیم، آمدیم وسط بیابان‌ کارخانه‌ی تولید فولاد زده‌ایم، بعد این کارخانه‌ها با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند؛ خب این یعنی چه؟ به خدا قسم، ولله این‌ها توطئه برای براندازی نظام بوده است؛ هیچ کارشناسی اگر ذره‌ای وجدان داشته باشد، حاضر نیست چنین چیزی را تایید کند ولی این‌ها را اجرا کرده‌اند؛ 20 هزار میلیارد تومان از سال 1392 تا 1396 در وسط بیابان داریم پروژه ایجاد می‌کنیم. کارخانه‌ی تولید فولاد را باید در حاشیه‌ی دریا زد؛ می‌توانستند در حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان این کارخانه‌ها را بزنند، نه اینکه وسط کویرهای یزد و کرمان کارخانه‌ای تاسیس کنند که بعدا آب نداشته باشد و با 20درصد ظرفیت کار کند.

آلودگی در خود دولت هم وجود دارد

عده‌ای می‌گویند چون کابینه پیر است نمی‌تواند ‌بحرانهای اقتصادی را حل کند؟

این درست است، ولی عوامل خیلی مهم‌تری نیز وجود دارد و مهم‌تر از آن این است که کابینه خودش درگیر منافع اقتصادی است؛ بخش قابل توجهی از کابینه منافع اقتصادی شخصی دارد؛ یعنی در خرید و فروش­های زمین، در کابینه دلال زمین داریم؛ یکی از سوداگران زمین در کابینه است. در خیلی از فعالیت‌های اقتصادی دیگر، این‌ها شخصا یا با کمک اطرافیان خود از جمله: داماد، عروس، پسر، دختر و برادرشان درگیر مسایل اقتصادی هستند!

آلودگی در خود دولت وجود دارد و به همین دلیل مساله‌ی اصلی آنجاست که نمی‌توانند منافع عمومی را ببینند، چون منافع شخصی خودشان غالب بر مسایل دیگر است.

قاعدتا اولین چیزی که باید تغییر کند، نگرش است و آنوقت با تغییر نگرش، خیلی از کسانی که در کابینه هستند نمی‌توانند بمانند و باید تغییر کنند.

سیاست‌های تعدیل ساختاری قاتل اصلی اقتصاد هستند

به نظر می‌رسد اگر تغییر نکنند آنوقت این توطئه‌هایی که علیه دولت برای تغییر کابینه و تغییر دولت و غیره صورت گرفته است، می‌توانند غالب شوند. من نمی‌دانم این اتفاقاتی که صورت می‌گیرد چقدرش سازمان یافته و از داخل است و چقدرش هم‌سو با منافع آمریکا و اسراییل است، این‌ها را باید دستگاه‌های امنیتی بگویند، ولی تجربه‌ی جهانی نشان می‌دهد در شرایط مشابه ما، همه‌ی این عوامل در کار هستند. دولت نباید ابزار کافی به کسانی بدهد که منتفع می‌شوند و ضمنا دولت واعتبار آن را نیز تخریب می‌کنند. البته دولت ایرادهای فاحشی دارد که باید تغییر نگرش بدهد. این سیاست‌های تعدیل ساختاری قاتل اصلی اقتصاد کشور هستند، 30 سال است که ما داریم این حرف‌ها را می‌زنیم ولی متاسفانه توجه نشده است.

باید به کسانی که شعارهای افراطی در دفاع از رهبری می‌دهند بیشتر تردید کرد

نقش رقبای داخلی را چقدر می‌دانید ؟

نقش آنها هم خیلی مهم است؛ به نظرم خیلی‌ها در زمین اسراییل و آمریکا بازی می‌کنند، باید نسبت به آنهایی که خیلی شعار‌های افراطی در دفاع از رهبری، ارزش‌ها و غیره می‌دهند تردید بیشتری کرد؛ یکی از تجربیات اصلی انقلاب این است که هر کسی که تندترین شعارها را می‌دهد باید به او شک کرد.

تجربه‌ی 40 سال گذشته نشان می‌دهد هرکسی که تندتر شعار داد مثل آنهایی که الان در کانادا هستند، بیشترین احتمال وجود دارد که عوامل نفوذی باشند و  به نظر می‌رسد این مساله کماکان وجود داشته باشد.

مشخصا رقبای داخلی در بحران سازی برای دولت نقش داشته‌اند؟

نهادهای قدرت و کسانی که در انتخابات گذشته باختند به دنبال انتقام‌گیری از دولت هستند؛ دولت ترامپ برای تخریب سیاست‌های دولت قبل از خود اقدامات لج‌بازانه‌ای می‌کند؛ خیلی‌ها معتقدند ترامپ به این دلیل با برجام یا اوباماکِر مخالفت می‌کند که ثمره‌ی دولت اوباما بوده است!

در ایران هم با توجه به ملاحظات شخصی خودشان و آن تئوری که آقای روحانی همان بنی‌صدر است، به دنبال براندازی روحانی بودند، آنها قطعا از این سیاست خودشان عدول نخواهند کرد و از هر ظرفیتی که بتوانند استفاده می‌کنند، منتها نکته این است که مراقب باشند در زمین آمریکا و اسراییل بازی نکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با توجه به انتقادات شفاف جنابعالی به عملکرد دولت بهتر است بجای استفاده از لفظ توطئه علیه دولت از واژه فشار استفاده شود . چرا که دولت عملا کارهایی را انجام داده است که توسط مخالفین خود تحت فشار قرار گرفته است تقریبا همانکاری را که مخالفین احمدی نژاد در ۸ سال ریاست جمهوری وی انجام داده اند. هر چند برخی ها معتقدند مخالفین محمود به توطئه روی آورده بودند.

  2. راه حل هم داده شد ، دولت شرایط اضطراری اعلام کند . خوب ، بعد چه کار کند ؟!
    لابد چند هزار میلیارد دیگر بدهد برای تبلیغات اسلامی !!

  3. باتشکر فراوان از تحلیل ها و هشدارهای دلسوزانه استاد راغفر که من استفاده کردم.نه روحانی مقصر است و نه هیچ کس.به نظرم مقصر اصلی این شرایط مجلسی ها و افرادی هستند که در انتخاب وزراء برای کابینه دست وپای روحانی را بسته و چوماق را بالای سرش نگه داشتند.الان اینها باید پاسخگوی مردم باشند.اینهایی که نگذاشتند کسانی بیایند و اقتصاد و چیزهای دیگررا متحول کنند.چند بار طیب نیا را فراخانده و کارت زرد داده و ناراحتش کردند همین گوگولهای مجلس نشین که خودشان را متخصص همه چیز می دانند.چرا اجازه ندادند کسی را که مردم برای خود وکشور رئیس کرده بودند همکاران خودش را انخاب کند.مگر جردم به اینها رأی داده اند؟برای وزارت علوم و آ.پ و عیره چه علم شنگه ها که نکردند.
    قوه قضاییه اول این افراد را مجازات کند بعد به طرف بقیه برود.چرا همه چیزرا فورن فراموش می کنیم…..حالا هم بدون فوت وقت و بدون هیچ غضبی و خشمی مثل امروز روحانی،از فردا دولت ومجلس به عنوان نمایندگان این ملت پریشان بروند وبه ترامپ بگویند آقای […] چی از جون ما میخوای؟ایرانی نبایداز مذاکره بترسد یا فرار کند.نباید وقت را هدر بدهند و یهو بخوریم به تحریم.این بار این نادان ابلهه ترامپ نام از هر جهت فشار می آورد.پس باید مشکل را حل کنند و اجازه ندهند هرغلطی که بخاد بکند واین دفعه واقعن غلطها خاهد کرد از الآن برویم و امتیازهای لازم رابگیریم چون برای بار دومش لازم دارد و امتیازات خوبی هم خاهد داد.به های و هویش توجه نکنیم ما که نمی خواهیم با دنیا بجنگیم عاقلانه نیست بادست خودمان،خودمان را نابود کنیم.با آرامش و نظرسنجی از مردم تصمیم بگیرند

  4. بجای آوردن یک تاجر به عنوان وزیر یک نفر صاحب علم دارای قدرت تحلیل و دارای برنامه برای حل مشکلات موجود لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا