خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات فرمانده سابق سپاه

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات سرلشکر رحیم صفوی که گفته بود «گاهی احساس می‌شود کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود» گفت: اتفاقا روز گذشته جلسه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد که در آن جلسه همدلی و هم راستایی با دولت را از جانب فرماندهان نظامی دیدیم. در این جلسه، نیروهای مسلح، رئیس ستادکل، فرمانده ارتش و فرمانده سپاه حضور دارند. قطعا اگر کسی در لباس سپاه و با درجات بالا حرفی را میزند نظرات شخصی خود است و نظرات رسمی آن ارگان را بیان نمی‌کند که البته نشاندهنده آزادی بیان در کشور است. حتی روحانیون نیز در لباس روحانیت ممکن است صحبت‌های متفاوتی را مطرح کنند.

به گزارش ایلنا، نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت با حضور وزرای نیرو و اقتصاد دارای آغاز شد.

نوبخت با اشاره به رقابت‌های جام جهانی گفت: ایران با این تیمی که ارائه داد عرق ملی نشان داد که قابل تقدیر بود. باید از بازیکنان و مربی ایران تقدیر کرد. حمایت ایرانیان از تیم ملی قابل توجه است و باید تشکر کرد.

نوبخت ادامه داد: درست است که ما به مرحله بعد صعود نکردیم اما توانستیم با تیم‌های بزرگ جهان بازی کنیم و یک سر بلندی ملی برای ما به ارمغان آورد.

وی با اشاره به کاهش ارزش ریال گفت: نماد دیگر ما پول ملی است که قدرت ما در جهان است، روزهای خوبی برای پول ملی ما نیست. دولت از سال ۹۲ تلاش‌های بسیاری کرد، فرزندان ملت تلاش کردند که نشان دهند اتهامات نادرست به ما زده شده است. ما ضمن استیفای حقوقی ملی توانستیم تا سال گذشته پول ملی را تقویت کنیم .

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: ما به عنوان یک ملت متعهد در یک معاهده شرکت می‌کنیم و به خاطر اخلاق اسلامی خود پایبند هستیم. بسیار تلاش کردیم ارزش پول ملی حفظ شود، چه کنیم فردی مثل ترامپ سر کار است. شما مشاهده کردید که همتای کانادایی و فرانسوی در موردش چه گفتند، چین و سایر کشورها چه کردند؟

نوبخت گفت: ما ایرانیان چه باید انجام دهیم؟ ما سال‌ها مذاکره کردیم، مردم بدانند دولت‌شان عامل بی‌ثباتی نیست، این زیاده خواهی دولت آمریکا است.

وی افزود: تلاش کردیم برای این‌که پول ملی تقویت شود و رقم حدود ۳ هزار و ۸۰۰تومان باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: یازده میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار ارز با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تخصیص دادیم، که عرضه ازرمان ۲۱درصد افزایش پیدا کرد. در سه ماه اول سال ۵۹/۸ درصد درآمدهای ما بیشتر شده است و فروش نفت حدود ۷۰ درصد افرایش داشته است.

وی تاکید کرد: برای حمایت از پول داخلی برنامه داریم، بازاریان ما گله دارند وقتی اجناسی مشابه داخلی دارند چرا وارد می کنند. عده ای می‌گویند دولت برنامه ندارد! چرا برنامه نداریم. ما ضرورت نمی‌بینیم در این شرایط که دشمنان منتظر نشسته‌اند تا ببینند چه می‌کنیم اطلاع‌رسانی کنیم.

نوبخت ادامه داد: از کسانی که در خارج ارز دارند می‌خواهیم در داخل سرمایه‌گذاری کنند هرکسی که ارز و طلا دارد در بازار سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به فروش بیش از نیاز سکه گفت: کدام کشور ۷میلیون سکه می‌فروشد، کدام کشور مردمش در صف ارز می‌ایستد. کنار ترامپ ایستادن چه معنی دارد ما باید برای کشور و تقویت پول ملی تلاش کنیم.

سخنگوی دولت درخصوص مطرحکردن بحث عدم کفایت رئیس‌جمهور گفت: برای عده‌ای هنوز انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد، مخالفت و انتقاداتی که از دولت می‌شود ناشی از انتخاب مردم است. تمام همت‌شان این بود که پایان چهار سال اول دولت را بی‌کفایت نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: مردم فهیم هستند. عده‌ای هستند اوضاع داخلی را ناامن جلوه دهند. شما دیدید که نسبت به حضور رئیس‌جمهور در یک جمع در روز تعطیل چه کردند.

وی با بیان اینکه اگر کالایی با قیمت ارز غیرقانونى به فروش می‌رسد باید قیمت آن کاهش پیدا کند، اظهار کرد: بخشى از فعالان اقتصادى تقاضاى غیرضروری را در شرایط فعلی به بازار تحمیل نکنند. بانک مرکزی با عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی وظیفه خود را انجام داد و  اکنون انتظار داریم قوه قضائیه از طریق سازمان بازرسى وارد شود. اتحادیه‌های صنفى وظیفه دارند براى نظارت بازار وارد میدان شوند. ما از دستگاه‌های اطلاعاتی‌مان انتظار داریم ببیند این افراد که گران‌فروشی می‌کنند چه کسانی هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد این‌که چرا اعضای کابینه و دولتمردان در میان اعتراض‌کنندگان قرار نمی‌گیرند،‌ گفت: جلساتی با صنوف برگزار شده که حتی عالی‌ترین مقام یعنی رئیس‌جمهور هم در آن شرکت می‌کند، ما علاقه‌مندیم حرف کسانی که نظری دارند بزنیم و مطالب را به آنها بگوییم، بهترین راه گفت‌‌وگوی مستقیم است، تصمیمی برای دو نرخ بودن بنزین گرفته نشده اما در بحث‌های کارشناسی برای مصرف رو به زیاد سوخت گزینه‌های زیادی مطرح شده است.

وی ادامه داد: امسال ارزی از سال گذشته شکل گرفت و یک سلسله تهدیدات خارجی و انتظارات تورمی در داخل باعث آن شد. خوشبختانه یک بخشی از نقدینگی به سمت تولید و بورس رفته است، دولت بر سر پیمانش برای واردات با ارز ۳۸۰۰ و ۴۲۰۰ تومان است.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات ظریف در خصوص یکی از جناح های سیاسی و مطرح شدن بحث عدم کفایت رئیس جمهور گفت: مخالفت هایى که با دولت می‌شود ناشى از نگاه سیاسی است؛ مردم این نگاه سیاسی را در انتخابات تایید نکردند.نگاه سیاسی مخالف دولت تلاش می‌کرد در پایان دولت یازدهم عدم موفقیت آقاى روحانى را تداعى کند که نتیجه انتخابات مشخص کرد این کار‌ها بی نتیجه است.

نوبخت در پاسخ به سوال پیرامون اظهارات سرلشکر رحیم صفوی، گفت: اتفاقا روز گذشته جلسه شورای عالی امنیت ملی برگزار شد که در آن جلسه همدلی و هم راستایی با دولت را از جانب فرماندهان نظامی دیدیم. در این جلسه، نیروهای مسلح، رئیس ستادکل، فرمانده ارتش و فرمانده سپاه حضور دارند. قطعا اگر کسی در لباس سپاه و با درجات بالا حرفی را میزند نظرات شخصی خود است و نظرات رسمی آن ارگان را بیان نمی‌کند که البته نشاندهنده آزادی بیان در کشور است. حتی روحانیون نیز در لباس روحانیت ممکن است صحبت‌های متفاوتی را مطرح کنند.

نوبخت در واکنش به عدم تصویب لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی و عدم همکاری مجلس، عنوان کرد: جمع بندی دولت این است که نظر مجلس کارشناسى و عملیاتی نیست.وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به مباحث معدن بیاندیشید و همزمان به مسئله پیچیده صنعت نیز رسیدگی کند, گفت: چون در یک کشور چند وزارتخانه با یکدیگر ادغام شده قرار نیست اینجا هم جواب بدهد.

وی با بیان این که الگوبردارى از کشور‌های دیگر که با ده نفر اداره می‌شوند, نه هزار نفر درست نیست، اظهار داشت: متاسفانه نظر مجلس غیر کارشناسی و غیر عملیاتی بود و کمکى به دولت نمی‌کند.به طور مثال موضوع مسکن یک موضوع مهم است و جامعه این را از ما طلب می‌کند که درباره این موضوع به خوبی عمل کنیم اما اینکه یک نفر بخواهد هم برای مسکن و هم برای موضوعات مهمی مانند راه و حمل نقل زمینی، دریایی، هوایی ریلی  به تنهایی تصمیم بگیرد کار را برای او مشکل‌تر می‌کند.

نوبخت با بیان اینکه بهتر بود که مجلس به ما اعتماد می‌کرد، گفت: در کشور ما که بخش عمده‌ای از کارها توسط دولت انجام می‌شود، الگوبرداری از کشورهایی که به تجمیع وزارتخانه‌ها پرداخته‌اند کار عملیاتی و کارشناسی به نظر نمی‌رسد. هر چند که نظر مجلس برای ما محترم است، اما باید بگوییم که با این کار مجلس در نهایت کمکی به دولت انجام نکرد و ما در هر جلسه این موضوع را با نمایندگان محترم مطرح کردیم؛ اما در نهایت تصمیمی که گرفته شد چیزی نبود که به دولت کمک کند.

وی ادامه داد: ما این تصمیم را حمل بر سوء نیت یا چنین مواردی نمی‌کنیم و معتقدیم که در نهایت به دولت نیز کمکی صورت نگرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا،‌م بنی بر  گفت‌وگوی مستقیم و شفاف رئیس جمهور با مردم در خصوص اتفاقاتی که در بازار رخ داد و سایر موارد مشابه که رئیس جمهور از آن ها به عنوان دست های پشت برده نام می‌برد، گفت: رییس‌جمهور همیشه در اظهارات‌ خود صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیست، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نامه رئیس جمهور به اتحادیه اروپا نیزگفت: آقاى روحانى به دفعات با همتایان اروپایى خود صحبت داشته اند.هدف از این صحبت‌ها ترغیب اتحادیه اروپا براى جبران خروج آمریکا از برجام است و در این راستا هم پیگیری‌ها توسط وزیر محترم امور خارجه انجام می‌ شود و همه این ارتباطات با هدف تامین منافع ملى است.

سخنگوی دولت در خصوص دونرخی شدن سوخت و بازگشت کارت سوخت عنوانکرد: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با ارائه آماری از میزان ثبت سفارش های انجام شده، گفت: تاکنون ۳۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده است که حدود ۱۹ میلیارد دلار برای کالاهای واسطه‌ای، حدود پنج میلیارد دلار برای کالاهای سرمایه‌ای، سه میلیارد دلار برای کالاهای مصرفی، دو میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد دلار برای سایر کالاها ثبت سفارش شده است که از این میزان بیش از ۲۲ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده و بیش از ۱۱ میلیارد دلار هم پرداخت شده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون علل مشکلات اقتصادی، اظهار داشت: این مشکلات بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی بود، اما در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شد و ریال ابتدا به سمت بازار ارز و سپس به سمت بازار سکه فشار آورد و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که این اقدام قابل تقدیر است.

وی افزود: در مقابل سیاست دولت این بود که نیازمندی‌های کشور را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین دهد و بر سر پیمان خود در این زمینه ماند البته هنوز تحریم‌ها شروع نشده است ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.

سخنگوی دولت تقویت پول ملی را در گرو کمک فعالان اقتصادی و مردم به دولت برشمرد و گفت: دولت نمی‌تواند تمام نیاز در مورد تبدیل ریال به ارز و سکه را پاسخ دهد. انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شوند بلکه می‌سوزند.

نوبخت در خصوص ترمیم کابینه نیز گفت: هر وقت رییس‌جمهور احساس کند حتما این کار انجام می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم و منتخب؛ سوای همه حرفهایی که زده می شود!!!!!!!!!!!!! ان شاءالله همیشه برقرار و آباد بمانی. الهی آمین

    2
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا