خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیجی کالا: شرکت‌های وارد‌کننده مقصر گرانی موبایل است!

روزنامه «وطن امروز»، در گزارشی نوشت: موضوع افزایش قیمت موبایل به محل نزاع شرکت‌های واردکننده، سایت‌های فروش آنلاین و وزارت ارتباطات تبدیل شده است و هر کدام سعی دارند این گرانی‌ها را به گردن دیگری بیندازند اما آنچه برای مردم قابل لمس است اینکه گرانی‌های اخیر موبایل ثابت بوده و هنوز قیمت موبایل با وجود اقدامات به‌اصطلاح شفافیت‌بخش آذری‌جهرمی کاهش پیدا نکرده است.

بازار موبایل همگام با افزایش قیمت دلار در مدت کوتاه یک ماهه جهش قیمت 30 درصدی را تجربه کرد و همین موضوع باعث شد، 2 روز پیاپی فروشندگان بازارهای اصلی عرضه موبایل مانند چهارسو و علاءالدین دست به تحصن بزنند. آذری‌جهرمی برای کنترل بازار لیست شرکت‌های واردکننده‌ای که موبایل را با ارز دولتی وارد کرده‌اند منتشر کرد که این جدول نشان می‌داد از 220 میلیون و 643 هزار و 206 یورو ارز دولتی تخصیص داده شده به این موضوع تنها 75 میلیون و 283 هزار و 860 یورو صرف واردات شده است. همین موضوع باعث شد شرکت‌های وارد‌کننده متهم ردیف اول گرانی موبایل شوند.

مدیران این شرکت‌ها پس از پیگیری‌های مکرر «وطن ‌امروز» جواب مشخصی درباره موضوع ندادند. مدیر یکی از این شرکت‌ها درباره اینکه آیا تخلفی انجام داده است یا خیر؟ گفت: دوست ندارم وارد جنگ با دولت شوم و در حال حاضر سکوت می‌کنم. وی پاسخ به اینکه شرکت دیجی‌کالا شرکت‌های وارد‌کننده را مقصر اعلام کرده است، در این‌باره چه نظری دارید؟ گفت: به صورت کوتاه بخواهم بگویم این اظهارات درست نیست.

دیجی‌کالا در بیانیه‌ اخیر خود اعلام کرده است: همه گوشی‌های موبایل عرضه‌شده در دیجی‌کالا از توزیع‌کنندگان و واردکنندگان برندها در داخل کشور با قیمت‌‌های تعیین‌شده توسط خود تامین‌کنندگان و واردکنندگان به صورت رسمی خریداری شده است و قیمت‌های فاکتورشده توسط آنها بر مبنای قیمت ارز آزاد یا حتی بالاتر بوده است. به این ترتیب دیجی‌کالا با پایین‌ترین حاشیه‌ سود مورد قبول نهادهای نظارتی، کالا را به دست مصرف‌کننده‌ نهایی رسانده است. تاکید می‌شود دیجی‌کالا ذی‌نفع در واردات کالا توسط هیچ‌کدام از واردکنندگان گوشی موبایل از جمله شرکت داتیس امرتات، نودیس‌پرداز و… نیست و آنها نیز مانند باقی هزاران تامین‌کننده‌ دیجی‌کالا در دسته‌‌های محصولی مختلف هستند. دیجی‌کالا با اعتقاد به اصل شفافیت و مشتری‌محوری سوابق قیمت فروش کالای خود را به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد و این موضوع را یکی از اصول اساسی خود می‌داند.
هشدار تعزیرات به واردکنندگان گران‎فروش

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام اینکه این سازمان از 2 روز پیش رسیدگی به بازار ارائه محصولات وارداتی از جمله موبایل را آغاز کرده، خبر داد: شرکتی ۱۳ میلیون یورو با ارز دولتی موبایل وارد کرده و همه گوشی‌های تلفن همراه را به یک نفر فروخته است.

سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این سازمان با تشکیل کمیسیونی شامل نمایندگان دستگاه‌های مسؤول از 2 روز پیش فعالیت خود را برای رسیدگی به بازار ارائه محصولات وارداتی از جمله موبایل آغاز کرده است. وی افزود: میزان واردات کالا‌ها را از گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت شفاف‌‌سازی واردات با ارز دولتی استعلام کرده‌ایم.

رایگانی گفت: شرکتی 22 میلیون یورو ارز دولتی برای واردات موبایل دریافت کرده بود اما از این رقم فقط 13 میلیون یورو گوشی تلفن همراه وارد کرده و 9 میلیون یورو آن بلاتکلیف است. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: این شرکت همه گوشی‌های تلفن همراه را به یک نفر فروخته است. وی گفت: فقط شرکت‌هایی در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، فارس و قم مجوز واردات گوشی تلفن همراه را دارند و در این زمینه بر آنها نظارت می‌شود.

گرانفروشی 2 میلیون تومانی هر موبایل

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح جزئیات نخستین برخورد با واردکنندگان متخلف موبایل گفت: اولین بازرسی تعزیراتی از یکی از شرکت‌های وارد‌کننده تلفن همراه صورت پذیرفت.

وی در پیغامی توئیتری نوشت: شرکت نودیس‌پرداز حدود 20 هزار گوشی آیفون وارد کرده که 15 هزار از آن را یکجا و 2 میلیون تومان گران‌تر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و 5 هزار گوشی را در انبار موجود داشته است. چند روز پیش وی از تشکیل اولین جلسه کارگروه مستندسازی‌ تخلفات رخ داده نیز با حضور نماینده تعزیرات خبر داده بود.

سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، سرپرست پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در توضیحات بیشتری درباره برخورد با اولین شرکت متخلف دریافت‌کننده ارز دولتی، گفت: این شرکت 22 میلیون یورو ارز با نرخ دولتی را خارج کرده است. این شرکت گوشی تلفن همراه خاصی را خریداری کرده و در داخل با ارز 8 هزار تومانی به فروش رسانده است.

وی گفت: در مجموع 35 شرکت با ارز 4200 تومانی اقدام به خرید کالا کرده‌اند که کالاها را بعد از ورود به کشور بر اساس ارز 8 هزار تومانی به فروش رساندند؛ تعدادی ارز را دریافت کرده و کالایی وارد نکردند، تعدادی هم کالای خریداری‌شده را احتکار کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا