خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر ارشاد: انتشار تصویر خاتمی از نظر ما ممنوع نیست

وزیر ارشاد در سخنان صریحی در جمع نخبگان هرمزگانی، موضع وزارتخانه متبوعش را در زمینه فعالیت سایت‌های بدون مجوز، سیاست‌های ابلاغی دولت در زمینه‌ی فرهنگ و بحث ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات، اعلام کرد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا ازمنطقه ی خلیج فارس، علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در نشستی با نخبگان استان هرمزگان، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات، گفت: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع وزارتخانه را اعلام کرد و در این خصوص شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در جهت ممنوع‌التصویر بودن آقای خاتمی ندارد. اقدامی که در این خصوص شده، اقدام دستگاه قضایی با توجه به تشخیص این قوه بوده است و از نظر ما به‌عنوان وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات، چنین ممنوعیتی وجود ندارد.

وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه در کشور بیش از دوهزار سایت خبری بدون مجوز فعالیت می‌ کنند، اما سعی می کنیم مطالب آنها را نیز ببینیم و بشنویم، تصریح کرد: در بسیاری موارد افراد از روی بی اطلاعی از دایره انصاف خارج می شوند و مطالبی می گویند که پایه و اساس ندارد. به عنوان نمونه امام جمعه منطقه ای براساس خواندن سایت ها از بنده انتقاد می کند و این مطالب نیز در رسانه ها منتشر می شود.

جنتی سیاست ابلاغی رئیس جمهوری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کمک به آزادی فکر و اندیشه در کشور عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که هرکسی دارای فکر و اندیشه ای بود، بتواند فکر خود را در چارچوب قانون در زمینه های مختلف از جمله تالیف کتاب، هنر و رسانه منتشر کند؛ چون یک کشور در محیط بسته فرهنگی نمی تواند رشد کند.

او اضافه کرد: در سال 93 نزدیک به 72 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده که نسبت به سال قبل از آن هشت هزار عنوان بیشتر چاپ شده است. از این تعداد، بیش از 50 درصد چاپ اول بوده است. در حوزه رسانه نیز در این دو سال و نیم گذشته برای چهار هزار نشریه از جمله سایت ها مجوز صادر شده و مجموع نشریات و سایت های دارای مجوز در کشور هم اکنون هفت هزار نشریه و سایت است و دیگر سایت های فاقد مجوز هم باید در چارچوب قانون مطبوعات مجوز فعالیت بگیرند.

جنتی با بیان اینکه در حوزه رسانه که بار سیاسی بالایی دارد تلاش کرده ایم با موافق و مخالف در صدور مجوز و پرداخت یارانه ها و دیگر موارد یکسان برخورد کنیم، اظهار کرد: پرداخت یارانه مطبوعات طبق ضوابطی که خود اصحاب رسانه تدوین کرده اند، در حال انجام است.

وی کوتاه شدن فرآیندها و افزایش سرعت صدور مجوز نشریات و همچنین دیگر مجوزات فرهنگی و شفاف سازی در انتشار یارانه پرداختی به هرکدام از مطبوعات را از دیگر اقدامات مهم وزارت ارشاد در دولت یازدهم برشمرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش تفویض اختیار به ادارات کل ارشاد استان ها، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 40 مورد از جمله در صدور مجوزات مختلف که در گذشته در تهران برای آنها تصمیم گیری می شد، به استان ها تفویض کرده ایم و نیازی به مراجعه به مرکز برای دریافت مجوز نیست.

جنتی با اشاره به پیگیری سیاست واسپاری امور به بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید، گفت: در هشت ساله دولت های نهم و دهم، 890 هزار نفر نیرو به جمع کارکنان دولت اضافه شد که 490 هزار مورد از این استخدام ها غیرقانونی بوده است. در زمینه واگذاری کارها به بخش خصوصی نیز حداکثر 13 درصد از موارد به بخش خصوصی واگذار شد و مابقی آنها به نهادهای شبه و نیمه دولتی واگذار شده و بار آن هنوز روی دوش دولت است.

وی افزود: ما در حال تلاش هستیم، کارهای فرهنگی و هنری را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این زمینه اقداماتی همچون برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری به انجمن ها و تشکل ها و بخش خصوصی واگذار می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین از سیاست های دولت این است که با توجه به تنگناهای مالی، مجتمع های فرهنگی و هنری را نیز واگذار کند و در مناطقی که این امکان وجود داشته باشد، بهره برداری از مجتمع ها را به بخش خصوصی بدون تغییر کاربری فرهنگی و هنری بدهیم این کار انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه چاپ و نشر در کشور مشکلات جدی وجود دارد و کتابفروشی ها با مشکلات جدی مواجه هستند، عنوان کرد: تلاش بسیاری انجام دادیم تا کتابفروشی ها مشمول معافیت مالیاتی شوند و هیئت های خرید کتاب نیز داریم که کتاب هایی که مفید تشخیص داده می شوند را خریداری می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در خصوص اساسنامه خانه مطبوعات نیز اگر اشکالاتی وجود دارد. باید به بنده ارائه شود و حتما آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سعی می کنیم رفع شود.

جنتی همچنین بر ایجاد مرکز هرمزگان شناسی و بنیاد فرهنگی خلیج فارس تاکید کرد و بیان داشت: ظرفیت ها و شخصیت های علمی و فرهنگی این استان باید معرفی شوند و اداره کل ارشاد استان نیز باید شناسنامه فرهنگی کاملی از استان را تهیه کند و در این زمینه حمایت لازم را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه هنر به بسیاری از کمبودها اعتراف داریم اما تنگناهای جدی برای حمایت از هنرمندان داریم، خاطرنشان کرد: صندوق هنر حدود 45 هزار نفر عضو دارد و تلاش کرده ایم بدهی های آن را بپردازیم و آن را تبدیل کنیم به صندوقی برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر که بتواند کار بیمه و پرداخت تسهیلات را انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت و کمبود اعتبارات در کشور، اظهار کرد: اولویت اول دولت درحال حاضر پرداخت حقوق کارکنان دولت و نیروهای مسلح و اولویت دوم نیز پرداخت یارانه نقدی به مردم و بعد از آن اختصاص اعتبار برای کارهای عمرانی است. امیدواریم با گشایش در آینده که اثرات آن از اوایل سال آینده ظاهر می شود تخصیص بیشتری در اعتبارات داشته باشیم.

جنتی از دیگر از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشر فضائل اخلاقی و فرهنگ دینی دانست و اضافه کرد: هم اکنون با آسیب های اجتماعی زیادی مواجه هستیم و از وظایف شوراهای فرهنگ عمومی این است که برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جهت مقابله با سقوط اخلاقی در جامعه کار کنند و هم اکنون مسئله تحکیم خانواده در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد.

وی گفت: برای حمایت از انجمن های فرهنگی و هنری هم آمادگی کامل داریم تا این انجمن ها در حوزه های مختلف بتوانند کار کنند. انجمن های سینمای جوان در استان ها نیز باید حتما تقویت شوند و از ابتدای سال 94 همه معاونین وزارتخانه را موظف کرده ایم حداقل 20 درصد از اعتبارات خود را برای استان ها هزینه کنند و اگر این کار را نکنند ما این اعتبار را از معاونت ها کم و به استان ها تخصیص می دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری که در دهه فجر در تهران برگزار می شود، باید از هنرمندان استان ها بیشتر استفاده شود، عنوان کرد: همچنین گروه های هنری استان ها را در اولویت اعزام به خارج از کشور قرار داده ایم؛ در حالی که در گذشته عموما این گروه ها از تهران انتخاب می شدند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا