خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ مهاجرانی به شبهات کیهان، فارس، حسین دهباشی، رجانیوز، مشرق

سیدعطاءالله مهاجرانی وزیر دولت اصلاحات، یادداشت فرزند خود سید امیرعلی مهاجرانی را با عنوان «پاسخ علی به شبهات کیهان، فارس، حسین دهباشی، رجانیوز، مشرق» درباره‌ی چگونگی تحصیلش منتشر کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل یادداشت فرزند آقای مهاجرانی در پی می‌آید:

به نام خدا

در رابطه با مسائل مطرح شده دو سه سال اخیر در رابطه با مساله تحصیل اینجانب سید امیرعلی مهاجرانی در مقطع دکترا در برخی سایت ها و رسانه های اجتماعی ذکر چند نکته را به صورت خلاصه لازم می‌دانم:

۱. بورس تحصیلی دکترای بنده برای مدت ۳ سال، و در قبال انجام مطالعه ای تطبیقی که خلاصه ای از آن در ادامه می آید بوده است. سال چهارم دکترا در انگلستان یا حداقل دانشگاه محل تحصیل من به دلیل اینکه صرفا برای تکمیل رساله استفاده می‌شود کاملا رایگان بوده است. در نتیجه مبلغ ۶۵۰۰۰ پوند اعلام شده صحیح نیست، و هزینه بورسیه من برای ۳ سال شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه یک اتاق در خوابگاه دانشگاه محل تحصیل بوده است.

۲. موضوع تحقیق من در دوره دکترا به صورت کلی مطالعه تطبیقی بنگاه های کوچک و متوسط و استارت آپ های کشورهای در حال توسعه و مورد پژوهی انجام شده مشخصا روی ایران، در برهه زمانی پس از انقلاب تا کنون و عربستان به عنوان دو کشور در حال توسعه در منطقه بوده است. بین این دو کشور، اولی به واسطه مواضع کشورهای غربی در قبال سیاست‌هایش دارای اقتصادی نسبتا بسته بوده، و با وجود عدم بهره مندی از منابع عظیم مالی و کمکها و مشاوره‌های مناسب کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته، با شیوه‌هایی نوآورانه در محیط نهادی بنگاه‌های کوچک و متوسط و همینطور استارت آپ‌ها توسط کارآفراینان جوان با وجود سختی‌های بسیار، در حال پیشرفت و رشدی چشمگیر (در برهه زمانی دکترای بنده) بوده است. کشور دوم اما، دارای حمایت‌های گسترده غربی و با دسترسی بالا به انواع امکانات این کشورها است و مقایسه‌ی سیر تحول هر دو کشور در زمینه‌ی رشد بنگاه‌های ذکر شده در گذر زمان بخش اول پژوهش بوده است.

در سطح بعدی، تمرکز ویژه پژوهش روی چگونگی به وجود آمدن شیوه های مدیریتی و راهبری مدرن از داخل، و یا ورود آنها به محیط کسب و کار استارت آپ ها از خارج از کشور و در ادامه نهادینه شدنشان در هر یک از این دو محیط نهادی، با توجه به ویژگی های خاص خود، بوده است. در همین راستا، در حال حاضر بنده در کنار پژوهشم در دوره پسا دکترا و گذراندن خدمت سربازی، هر از گاهی مقالاتی را هم در رابطه با بنگاه های کوچک و متوسط و مقوله تولید در مطبوعات منتشر می‌کنم (رجوع به لینک اول).

۳. نکته مهم در رابطه با موضوع تحصیل بنده برخورد سیاسی و غرض ورزانه با مساله دریافت بورسیه دکترا است، آن هم در حالی که انواع مختلف بورسیه ها با مبالغ کم و زیاد تقریبا توسط تمامی دانشجوهای این مقطع در دانشگاه های شاخص اخذ می‌شود. در هر حال، در پاسخ به تئوری های مختلف و بعضا جالب ارائه شده در این زمینه، اولا، خانواده من درخواستی در رابطه با بورسیه بنده ندادند و دریافت بورسیه صرفا پس از ارائه پروپوزال و در ادامه مصاحبه بوده است. دوما، تایید پروپوزال ارائه شده و بورس دریافتی مربوط به سال ۲۰۱۱ است. بنابراین، این طرح را باید در کانتکست زمانی خود مورد بررسی قرار داد، نه با توجه به شرایط ویژه رابطه ایران و عربستان در دوران اخیر. سوما، در برابر بورس دریافت شده پژوهشی جامع در سطح دکترا ارائه شده است و از دل این پژوهش دو مقاله آکادمیک درآمده که اولی چاپ و دومی پذیرفته شده و در مرحله ویرایش نهایی است (رجوع به لینک دوم). چهارما، همانطور که افرادی که در این مقطع به تحصیل پرداخته اند میدانند این مبلغ که تقریبا تمام آن هزینه شهریه دانشگاه شده است حتی هزینه های اولیه زندگی دانشجو را هم در سالهای تحصیل پوشش نمیدهد. اما در هر صورت، اگر زمان باز هم به عقب برگردد بنده مجددا همین مسیر را طی میکنم و مثل بسیاری از دانشجویان مقطع دکترا در سراسر دنیا، دریافت بورسیه در برابر تحقیق و پژوهش را امری کاملا عادی و معمول می دانم.

۴. اگر به اعتقاد دوستان تئوریسین که با ذوق و شوقی عجیب به این مساله پرداختند، کلیه مطالبی که توسط ویکیلیکس منتشر می‌شود به عنوان اسنادی دقیق، غیرقابل خدشه و معتبر، قابل استناد و مورد تایید است، چرا سایر مباحثی که در ارتباط با افراد کلیدی و رده بالای کشور و همینطور موضوعات امنیتی و اطلاعاتی حساس و پیچیده که توسط این رسانه مطرح شده است، نادیده گرفته می‌شود؟ فارغ از مساله ویکیلیکس و به صورت کلی تر، دلیل این استانداردهای دوگانه و بعضا چندگانه در برخورد با اخبار چیست؟

۵. در نهایت، ضمن تشکر از تلاش مجدانه و اراده آهنین دوستان جهت شفافیت در رابطه با مساله تحصیل خود، قلبا امیدوارم این پرسشگری در رابطه با تحصیلات کلیه دست اندرکاران امر به شکل علی السویه ادامه پیدا کند و البته نتایج هم برای عموم اعلام شود. به علاوه، ذکر این نکته را هم ضروری میدانم که پاسخ ندادن پدر و مادرم به این مساله صرفا به دلیل درخواست موکد بنده بوده است، که متاسفانه گویا این سکوت و تمایل من به حفظ حریم شخصی باعث سوء تفاهم و تهمت‌هایی ناروا شده بود.

با آرزوی اوقاتی خوش
سید امیرعلی مهاجرانی

رونوشت: کیهان، فارس، حسین دهباشی، رجانیوز، مشرق

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. پس ایشون هم از سری ژن های خوب هستند که دکترای علافی گرفتند لااقل و چه خوب که با پول بیت المال نگرفتند و مشمول هزاران نفر بورسیه و استخدام غیرقانونی در دانشگاههای کشور نشدند.

    6
    2
    1. سمنو خانوم! اگر به سوابق تحصیلی امیر علی مهاجرانی نگاه کنید. ایشان کارشناسی ارشدشان را از دانشگاه LSE و دکترایشان را از داشگاه واریک گرفته اند. به نظر نمی رسد این دو دانشگاه درجه اول در حوزه اقتصاد و بیزنس به کسی دکترای علافی بدهند! در ضمن من یه زوج جوان را می شناسم که هر دو بورسیه از ایران گرفتند. از منسوبان وزیر علوم اصولگرا بودند. رفتند ینگه دنیا، درس را ناتمام رها کردند. البته بورسیه را تناول فرمودند. حالا یه دکه موبایل فروشی توی تورنتو زدند!

      9
      5
  2. پسر ایشان وقتی دکل نفتی را انچنان قورت میدهد که حتی تو کیفر خواست اثری ازان یافت نمیشود دیگه بورسیه از کشور ابا واجدادی که دیگر چیزی نیست ببین ایشون دیگه چه …….. هست

    5
    12
    1. البته دکل معروف نفتی که به نام احمدی نژاد خورد نیز از پاچه آقا محسن مهاجرانی دراومد وپرونده اون در حال رسیدگیه، اقا محسن مهجرانی با یک فرد رابط در دبی به نام آقای طباطبایی، فکر کنم خود عطا مهجرانی دقیق بدونه البته اگه توضیح بده خوب میشه

      3
      5
    2. ماجرای دکل و ووصل آن به پسر مهاجرانی افترا بود. دادگاه موضوع را بررسی کرده است. شش نفر متهم که پول دکل را خورده اند مشخص هستند. مراقب تهمت و افترا باشیدو هر چند دیگر در کشور ما تهمت سکه رایج شده است.

      8
      3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا