خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توییت انصاف | واکنش‌ها به درگذشت استاد شجریان (۲)

بخش دوم واکنش‌های توییتری به درگذشت استاد محمدرضا شجریان را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

امید حسینی:‏ آدمهایی که در راه سیاست و قدرت، به تتلو متوسل شده بودند، حالا درباره مواضع سیاسی ناپخته شجریان حرف می‌زنند. یکی هم نوشته که بقیه هنرمندان عبرت بگیرند و با احساسات وارد سیاست نشن! عجب. کاش لااقل شماها خجالت می‌کشیدید و‌ سکوت می‌کردید، نخبه‌های سیاسی! ‏اینها احتمالا دارند فکر می‌کنند که فلان مستند خبرگزاری تسنیم درباره شجریان رو از افق پخش کنند. درست شبیه کاری که با بازرگان کردند. مستندی که از اعتماد و اطمینان اساتید موسیقی سواستفاده کرد و علیه شجریان شد.

وحید یامین‌پور: ‏در روزگار مرگ هنر، او رونق بازار ادب و هنر اصیل ایرانی بود.

روحش شاد و یادش گرامی.

‌‏از مواضع سیاسی هنرمندان چه موافق چه مخالف نباید چندان هیجان‌زده یا آزرده‌خاطر شد. آنها بیشتر اهل جهان احساس و عواطف‌اند. حق این است به حرمت نسبت‌شان با هنر متعالی و اصیل تقدیر و تکریم شوند. آنها که هنرمندان را متاع سیاست و یارکشی‌های قدرت‌طلبانه خود می‌کنند، طرفدار هنر نیستند.

علی نصری: ‏به گفته رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور؛ استاد ‎#شجریان یک فعال سیاسی دوآتشه برانداز بود که حالا صدای گرمی هم داشت.

به گفته صدا و سیما؛ احیاناً هنرمندی بود که یادش گرامی باد. برویم به خبر بعدی.

مسعود معینی‌پور: ‏در میان مفاخر فرهنگ و هنر ایران زمین، جلوهٔ برخی،تمثالی درخشان از ‎#فرهنگ_اصیل ماست.بی شک استاد ‎#شجریان چنین بود. نکوداشت منزلت او فارغ از آنچه در پهنه ‎#سیاست رخ نموده و پاسداست دستاوردهای کم‌نظیرش به مثابه یک «گنجینه‌ هنری» وظیفه ملی است.

روحش قرین رحمت

هزاردستان: ‏شاید ۸۸ برام مهم بود که ‎#شجريان چه گفت یا چه نگفت، ولی امروز چه اهمیتی داره که زمان شاه چه بود یا بعدش چه بود.

امروز یکی از بزرگترین هنرمندان موسیقی ایران رو از دست دادیم که برای فرهنگ این مرز و بود زحمت‌ها کشیده، امروز را بیخیال عقده‌گشایی سیاسی بشیم.

حسین درخشان: ‏ما با پدرهایمان زیاد حرف نمی‌زدیم، ولی با هم خیلی شجریان گوش می‌دادیم.

غلامحسین کرباسچی: ‏سال ۱۳۷۱ ‎#كشتارگاه ‎#فرهنگسراي بهمن شدبه ‎#شجريان زنگ زدم باصدايش افتتاح كندفورا پذيرفت وچندشب اجراي داوطلبانه اش راپيشكش رونق آنجاكردوگفت كاش هرشب اينجاميخواندم. خوشحالي وصف ناپذيري داشت كه “كشتارگاهي” مركزفرهنگ وهنرشده .همه زندگيش تلاش براي تبديل قهروخشونت به لطافت فرهنگ وهنربود.

کافِ عین: ‏هوادار مرحوم شجریان نبوده‌ام. هیچ وقت ذوق موسیقاییم را چنان تربیت نکردم که از موسیقی فنی لذت ببرم. عامدانه چنین کرده‌ام. لذت فنی به گمان من نقصانی دارد.

ای بسا به همین دلیل او برای من انسانی است، با زیبایی‌ها و کاستی‌هایی انسانی. اسطوره نیست. اما چون انسان است دوست‌داشتنی است.

‏اگر بخواهم به «حکایت‌نویس مباش» ابوسعید عمل کنم، باید به جای ناله‌ای در پی نواله‌ای، از او درس بگیرم و عمل کنم.

سه درسی که به وضوح از او آموختنی است این‌ها است:

– نرفتن

– ننشستن

– آفریدن

اگر همین سه را در حد توان بسیار اندک خودم عمل کنم، خودم را بس ام. جهان و او را هم.

گورباچف: ‏شوهرعمه‌ی ما فوت کرده بود خواستند بنا بر سنت نبوی در محل تشییعش کنند و تهلیل بگویند. پیرزنی زنگ زده بود به بازماندگان که:

– می‌شه بیارینش از کوچه‌ی ما هم ردش کنین که من هم دنبال جنازه راه برم یه کم؟

این‌طورهاست که تعجب نمی‌کنم وقتی کسی در باب محل دفن استاد به پسرش خرده می‌گیرد.

سیاوش فلاح‌پور: ‏نگاهی که فرهنگ را در ترازوی سیاست می‌سنجد خطرناک است

مهم نیست چه موضع‌ سیاسی دارد؛ نفس این نگاه خطرناک و ویرانگر است

زهرا منصوری: ‏ولی جالبه خیلی از کسایی که به حمایت شجریان از جنبش سبز گیر میدن؛ سال ۸۸ خودشون جنبش سبزی بودن الان‌ چپ رادیکال شدن.

مهرداد: ‏به گمان من شجريان زیباترین عزاداری تاریخ را داشت، نگویید بی عزاداری رفت. عزاداری زیباتر از اینکه یک ملتی بیش از ٢۴ ساعت است از او برای او می‌نویسند؟

سهیل خویشکار: ‏کثافت‌تر از کسانی که فوت ‎#شجریان رو دست‌مایه سوء استفاده سیاسی کرده‌ن، سراغ ندارم؛ از همه گروه‌ها و جبهه‌ها.

محمد کشوری: ‏دیوونه خونس رسماً.

هم اونا که میگن چرا مشهد، تهران دفن کنید. هم اینا که به همسر شهید داریوش رضایی نژاد میگن «احساس میکنم از راه شهید منحرف شدید»

تو غلط میکنی احساس میکنی!

امجد عبدی: ‏فراموش نکنیم که مژگان شجریان هم یکی از میراث داران صدای استاد شجریانه، اما متاسفانه بخاطر محدودیت‌های موجود برای صدای زنان در ایران، همایون عزیز همیشه میراث‌‌دار پدر شناخته شده و ما از صدای مژگان غافل شدیم…

سامان رحمتی: ‏تجمع مقابل بیمارستان و شعار دادن کار اشتباهیه،خیلی هم اشتباهه.حمله گارد ضد شورش هم که بدتر.اونجا بیمارستانه و کلی بیمار دیگه هم هست.مطمئن باشید روح خود استاد از این کار و مزاحمت برای سایر بیماران در عذابه.

مهناز افشار: ‏خوشا به سعادت کسانی که فردا صبح در طوس مشهد در کنار اعتبار ایران «حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی» با استاد «محمدرضا شجریان» بدرود خواهند گفت.

آلان ویسی: ‏وزارت‌‌ امور خارجه‌ امریکا درگذشت ‎#شجریان را به ملت ایران تسلیت گفته است. همزمان، ۱۸ بانک ایرانی رو تحریم کرد که آخرین روزنه‌هایی که مطلقاً برای غذا و دارو بود رو مسدود کنند و پا بر گلوی ملت ایران گذاشته، تا نفس و رمق ما مردم ‎#ایران رو بگیره…همینقدر بی‌شرف.

ستاره: ‏تا اینجا و در بین موج اول تسلیت‌ها کمتر دیده‌ام همسران و دختران شجریان مخاطب همدردی باشند!

فرخنده گل‌افشان، کتایون خوانساری، مژگان، افسانه و فرزانه شجریان.

محمدرضا حیدری: ‏فقدان سرمایه فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به عرصه بازسازی و تقویت انسجام اجتماعی تبدیل کنیم. وداع با استاد ‎#محمدرضا_شجریان یکی از ماندگارترین قاب‌های اتحاد و همدلی مردم، برای سربلندی ایران عزیز خواهد شد.

مهدی احمدیان:  ‏اون روزی که شجریان با سرِ تراشیده نشست جلو دوربین و گفت یک مهمان(سرطان) چند ساله دارم و دلم برای پرویز و محمدرضا تنگ شده، همان روز من گریه هایم را کردم.

او اکنون در کنار رفقای دیرینه اش است

‎#محمدرضا_شجریان

‎#محمدرضالطفی

‎#پرویزمشکاتیان

بیژن زنگنه: ‏درگذشت نگین درخشان موسیقی اصیل ایرانی، هنرمند مبدع، استاد ‎#محمدرضاشجریان را به خانواده ارجمند ایشان، جامعه هنری و مردم بزرگ ایران که صدای ماندگار او در حافظه ایشان ثبت و ضبط شده تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و آرامش ابدی مسئلت می‌کنم.

محمد آقازاده: ‏بیشترین کسی که از مرگ و محبوبیت شجریان سیلی خورد احمد نژاد و دار و دسته اش بودند،شاید جنبش سبز دیگر قدرت و توان سابق خود را نداشته باشد ولی نفرت از آنی که مردم را خس و خاشاک نامید با قدرت بیشتری ادامه دارد.

پسرک: ‏یک تشکر ویژه هم از خانواده‌ی مرحوم بکنم بابت اینکه اجازه ندادن عکسی در حالت بیماری و ناتوانی ازش منتشر بشه. قطعا کار بسیار دشواری بوده.

توییت انصاف | واکنش‌ها به درگذشت استاد شجریان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا