خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هرمیداس باوند: بذر شکوفایی اقتصاد ترامپ را اوباما کاشته بود

«داوود هرمیداس باوند»، تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: داده‌های آشکار و متغیرهای مهم نشان از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره دارد اما اگر چنین حالتی روی ندهد، پیام خوبی به جهان مخابره نمی‌شود و تشدید درگیری‌ها و نگرانی‌ها را شاهد خواهیم بود.

هرمیداس باوند در تشریح سیاست‌های ترامپ و تاثیر آن بر انتخابات میان دوره‌ای کنگره در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: سیاست‌های ترامپ در ابعاد مختلف دارای مفهوم‌های مختلفی در داخل و خارج از ایالات متحده است. در این بین موفقیت‌ها و مشکلاتی به وجود آمده است که تعریف هر کدام از آنها برای جامعه تحلیل کننده متفاوت است؛ به عنوان مثال در پرونده کره‌شمالی، واقعیت این است که این مساله در بلند مدت با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد اما از حیث کوتاه مدت شهروندان آمریکا و حتی طرفداران ترامپ خیال می‌کنند که این پرونده به صورت کامل توسط دولت فعلی کشورشان، حل و فصل شده است که این موضوع از حیث داخلی کاملاً اشتباه تحلیل می‌شود.

وی ادامه داد: همین روال را هم در بحث اقتصاد و مهاجرت شاهد هستیم؛ از منظر داخلی این مدل از رفتار ترامپ در مورد مباحث تجاری و حتی مهاجران به نفع ایالات متحده است اما اصل ماجرا این است که اگر امروز بیکاری در آمریکا کاهش پیدا کرده و یا ورود مهاجران کانالیزه شده است، تنها بحث درونی است و خارج از ایالات متحده به شکل دیگری این موضوع را تحلیل و دولت ترامپ را مورد هجمه جدی قرار داده‌اند. به گونه‌ای که وضعیت اقتصادی امروز آمریکا دقیقاً بر اساس ایجاد هجمه و فشار بر محیط اقتصاد بین‌الملل اعم از اروپا تا آسیا بنا شده و ادامه این روند در بلند مدت به ضرر دولت و کلیت ساختار ایالات متحده خواهد بود.

باید توجه داشت که تمامی مولفه‌ها در گستره نظام بین‌الملل به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته است؛ خصوصاً اینکه اقتصاد و سیاست با یکدیگر در هم آمیخته است. لذا هر فشاری که بر اروپا یا آسیا از حیث اقتصادی وارد شود بدون تردید بر داخل ایالات متحده هم تاثیر خواهد داشت. به گونه‌ای خروج از نفتا، تعرفه‌های ۲۰ تا ۲۵ گمرکی و ضدیت با شرکای اقتصادی موضوعاتی است که موارد ضعف ترامپ را نمایان می‌کند و بدون تردید در آینده تاثیر منفی بر ساختار ایالات متحده خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره، گفت: در وضعیت کنونی و بر اساس سیاست‌هایی که ترامپ و دولت او اتخاذ کرده‌اند، دموکرات‌ها به شدت از این وضعیت و مواضع ترامپ ناراضی هستند و از این جهت انتظارات عمومی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در این انتخابات جلو هستند. این در حالی است که ضدیت ترامپ با کانادا، اقدامات بر علیه پناهجویان و مواضع کشورهای مسلمان بر علیه او باعث می‌شود تا بخشی از شانس جمهوری‌خواهان در این خصوص ریزش کند و حتی ممکن است دموکرات‌ها با اختلاف نسبی پیروز انتخابات میان دوره‌ای کنگره شوند.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری بر این عقیده‌اند که ترامپ اوضاع اقتصادی آمریکا را بهبود بخشیده است اما باید دانست که در ساختار نظام‌های سرمایه‌داریِ آزاد، دوران‌ها و مولفه‌های متعددی وجود دارد. به عنوان نمونه در زمان اوباما کمک‌هایی به کمپانی‌های بزرگ آمریکا شد تا آنها بتوانند کار خود را ادامه دهند و این روند تا به امروز ادامه دارد اما خروجی و میوه این کمک‌ها در زمان ترامپ مشخص شد. به عبارتی گویاتر این دولت اوباما بود که اقتصاد را تا حدی تقویت کرد اما امروزه ماحصل آن در دولت ترامپ مشخص شده است و به نوعی توسعه نظام سرمایه‌داری در آن موقع صورت گرفت. به هر حال داده‌های آشکار و متغیرهای مهم نشان از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره دارد اما اگر چنین حالتی روی ندهد پیام خوبی به جهان مخابره نمی‌شود و تشدید درگیری‌ها و نگرانی‌ها را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ترامپ دست به اصلاحات اقتصادی اساسی در کشورش زد از بسیاری از کنوانسیون های بین المللی هزینه زا خارج شد بسیاری از هزینه های اضافه را حذف کرد مهاجران را ساماندهی کرد روابطش با سایر کشورها مخصوصا قدرت های جهانی را واقعی کرد و بی گمان غول بزرگتری از آمریکا را ایجاد خواهد تا جنگ افروزان بعدی با خیال راحتر دنیا را ببلعند. ممکن است به ظاهر این سیاست های انزواگرایی باشد اما در افق بلند مدت اینطور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا