خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شکار اولین تصویر از لحظه‌ی تولد یک سیاره

دانشمندان برای اولین بار از قوی‌ترین تلسکوپ جهان برای تماشای لحظه تولد یک سیاره استفاده کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان توانستند این صحنه شگفت انگیز را با استفاده از “تلسکوپ‌های  بسیار بزرگ وی.ال.تی”(VLT ) سازمان رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی مشاهده کنند. به نظر می‌رسد این سیاره تازه متولد شده 370 سال نوری از زمین فاصله دارد.

تلسکوپ‌های وی.ال.تی جزو چهار تلسکوپ بزرگ نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال در شیلی بصورت آرایه‌ای قرار گرفته‌اند.

این چهار تلسکوپ مشابه، در سال‌های 2001-1998 آغاز به کار کردند، و هر یک از آینه‌های مقعری با قطر 8 متر و 20 سانتیمتر تشکیل شده‌اند.

دانشمندان توانستند توسط ابزار Sphere این تلسکوپ میزان روشنایی این سیاره را اندازه گیری کنند.

با تحلیل طول موج‌های مختلف نور برای اندازه گیری خواص جو زمین، محققان نسبت به تولد این سیاره جدید هشدار دادند.

این کشف یک گام مهم در جستجوی اکتشافات فضایی به شمار می‌رود و سبب ایجاد بینش جدیدی در مورد نحوه تشکیل سیارات خواهد شد.

این یافته توسط دانشمندان علم نجوم به عنوان بخشی از پروژه رصدخانه جنوبی اروپا در  “انجمن ماکس پلانک” انجام شد.

این سیاره “Dubbed PDS 70b” نام دارد. این سیاره از سایه ستاره‌ی جوانش پدیدار شده است به گفته دانشمندان این صحنه بسیار همانند شکل گیری منظومه شمسی بوده است.

دانشمندان در تلاش‌های پیشین خود به دلیل وجود ابر گرد و غبار در اطراف این سیاره موفق به مشاهده آن نشده بودند.

اما در نهایت دانشمندان توانستند با استفاده از تلسکوپ وی ال تی و با تحلیل نور در اطراف سیاره تازه شکل گرفته، این سیاره را مشاهده کنند.

منطقه تاریکی که در مرکز تصویر منتشر شده مشاهده می‌شود به علت یک فیلتر است که اخترشناسان را قادر می‌سازد تا نور اطراف این  سیاره را از بین ببرند و بتوانند سیاره را شناسایی کنند.

“کرونوگراف” (coronograph) نیز در کشف این سیاره نقش به سزایی داشت، چرا که بدون آن، روشنایی خالص نور تولید شده توسط ستاره میزبان این سیاره، می‌توانست هر نوری را که از سمت سیاره می‌آمد از بین ببرد و آن سیاره را غیر قابل شناسایی کند.

کرونوگراف یک اتصال تلسکوپی است که برای جلوگیری از نور مستقیم یک ستاره طراحی شده است.

“میریام کپلر”(Miriam Keppler) یکی از محققان این گروه تحقیقاتی گفت: دیسک‌های اطراف ستاره‌های جوان، محل تولد سیاره‌ها هستند، اما تاکنون با وجود مشاهدات بسیار تنها موفق به شناسایی تعداد انگشت شماری از سیارات شده‌ایم.

دانشمندان بر این باورند که که این سیاره تقریبا 3 میلیارد کیلومتر از ستاره مرکزی‌اش فاصله دارد، که این فاصله تقریبا همانند فاصله بین اورانوس و خورشید است.

دمای سطح آن بیش از 1000 درجه سانتیگراد است و در فاصله 370 سال نوری از زمین قرار دارد. هم چنین این سیاره چندین برابر سنگین‌تر از سیاره مشتری است.

“توماس هنینگ”(Thomas Henning) مدیر بخش نجوم انجمن ماکس پلانک و رهبر این گروه گفت: پس از گذشت بیش از یک دهه تلاش برای ساخت این تلسکوپ، اکنون این تلسکوپ و تجهیزات آن ما را قادر ساخت تا بتوانیم این سیاره جدید را کشف کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا