خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نسخه الکترونیکی؛ بلای جان و عامل اذیت بیمار

قبل از به ثبت رساندن و آماده سازی یک سامانه همیشه بهتر است آن طرح تستی پیاده شود همچنین به کل فرایند به عنوان یک سیستم نگاه شود، راه اندازی نسخه الکترونیک چیزی جز دردسز برای پزشک، بیمار و مراکز درمانی نیست و تنها باعث می‌شود بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی سود کنند. در حالت کلی بیمه تامین اجتماعی مبلغ اندکی از هزینه های بیمار را پوشش می‌دهد که با این طرح آن هم پرداخت نمی‌شود!

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه می‌بینیم که بستر اجرای نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک در کشور فراهم نبود و به جای اینکه سرعت کار بیشتر شود باعث معطل ماندن مردم شد.

به گزارش فارس ، علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، درخصوص برنامه‌های سازمان نظام پزشکی برای اجرای امضای الکترونیک اظهار داشت: در مورد طرح ملی نسخه الکترونیک همه می دانیم که این موضوع نیاز روز است و پیشرفت فناوری این اختیار را برای جامعه پزشکی و متولیان سلامت فراهم کرده است تا بتوانند دقت و سرعت درمان را با این پروسه الکترونیک افزایش داده و سرعت کا را بهبود ببخشند.

وی با بیان اینکه اگر این موضوع به درستی اجرایی نشود می‌تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد گفت: متاسفانه می‌بینیم که بستر اجرای نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک در کشور فراهم نبود و به جای اینکه سرعت کار را بیشتر شود باعث معطل ماندن مردم و استیصال جامعه پزشکی شد و همچنین منجر به این شد تا در فضای مجازی افراد غیرپزشک و غیرمجاز نیز در بستر مجازی ویزیت سو استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

هزینه درمان بیماران کرونایی چقدر است؟

سالاریان ادامه داد: قانون پایش، ایجاد امنیت و نظارت امضای الکترونیک را به سازمان نظام پزشکی واگذار کرد به دلیل اینکه پایش، نظارت و پشتیانی و تعقیب انتظامی و پشتیبانی از حقوق بیمار و پزشک بر عهده سازمان نظام پزشکی است و بدیل آن هم موجود نیست. اگر در دادگستری هم از بابت تخلفات پزشکی شکایتی صورت گیرد برای مشورت کارشناسی این موضوع به نظام پزشکی به محول می‌شود. همچنین  از آنجا که شماره های پزشکی نیز توسط نظام پزشکی صادر می شود منطقی است که اجرای این کار به عهده سازمان نظام پزشکی باشد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: آنطور که کارشناسان اقتصادی تخمین می زنند بیمه ها چندین هزار میلیارد تومان از اجرای نسخه الکترونیک سود داشته اند، از بابت حذف دفترچه ها، از بابت حذف نسخه خوانی و اینکه این طرح خوب اجرا نشد و بسیاری از مردم خدمات درمانی را آزاد دریافت کردند. از این مقدار ۸۰ میلیارد تومان که پول خرید یک ساختمان کوچک هم در تهران نمی شود از بودجه چندهزار میلیاردی بیمه ها به سازمان نظام پزشکی اختصاص یافته است و بیمه ها این را هم نمیتابند و به تماما به سود خود فکر می کنند.

وی با بیان اینکه اجرای امضای الکترونیک نیازمند هزینه، نیروی انسانی و سرور و تجهیزات است افزود: وقتی وظیفه ای به سازمان یا نهادی واگذار می شود باید اعتبار و اخیتار لازم را فراهم کنیم. نمی شود بدون هزینه و اعتبار اقدامی را از سازمانی درخواست کرد.

سالاریان افزود: ساده انگاری ها و سهل انگاری در اجرای نسخه الکترونیک عواقب زیادی در پی داشت و مردم ناراضی شدند درحالی که نیت از اجرای این کار بالاتر رفتن دقت درمان بود درحالی که بیمه ها به دنبال صید بیشترین اعتبار و خرج کمترین هزینه هستند که نتایج آن را امروز میبینیم و اگر دراین خصوص از مردم و پزشکان نظرسنجی شود اغلب ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه بیمه ها به بازی برد برد اعتقادی ندارند افزود: بیمه ها همیشه به دنبال سود یک طرفه هستند و می خواهند بدون ایجاد لجستیک لازم طرح ملی را اجرایی کنند، به بیمه ها توصیه می کنم با کارشناسی بیشتر راجع به مسایل صحبت کنند، سلامت مردم بازیچه نیست و جامعه پزشکی اجیر بیمه ها نیستند و برای اجرای این طرح ملی با عمق و گستردگی بالا باید لوازم و مایحتاج آن ار تهیه کنیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: امیدواریم بیمه ها با منطق بیشتری در زمینه اجرای این طرح به خرج دهند به دلیل اینکه با منطق فعلی بیمه ها این طرح زمین خواهد خورد. سازمان نظام پزشکی تا کنون بخش اعظمی از کار را پیش برده است اما به دلیل محدودیت منابع قادر به ادامه این کار بدون حمایت نیست. این هزینه تخصیص یافته جزیی از هزینه پیش بینی شده ما است و به نظر می رسد هزینه سرور و نیروی انسانی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که امیدواریم با تامین هزینه این کار ملی به درستی و دقت اجرایی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا