خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر مهدوی کنی درباره اعلام آزادی توسط مسوولان

«مجلس خبرگان در جایگاه صیانت از حوزه رهبری تاکید می‌کند اصولی که هر ساله از سوی رهبری در لحظه تحویل سال بیان می‌شود، به برگزاری برنامه‌های معمولی، همایش‌ها و سمینارها محدود نشود.»
به گزارش ایسنا، آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان با بیان این مطلب در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس رسمی خبرگان رهبری دوره چهارم که صبح روز سه‌شنبه در محل ساختمان قدیم مجلس برگزار آغاز شد، به اینکه “مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 92 بر دو نکته یعنی تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی تاکید کردند”، اشاره و اظهار کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری و تشدید تحریم‌ها از سوی غرب حماسه سیاسی و اقتصادی، به اقتصاد مقاومتی تبدیل و برنامه‌ریزی شد و به دولت ابلاغ شد.
صیانت از توصیه‌های رهبری به برگزاری همایش‌ها محدود نشود
وی با بیان اینکه “گاهی برای احترام به شعارها تنها به برگزاری مجالس، سخنرانی و همایش‌ها بسنده می‌شود”، افزود: گاهی هزینه‌های زیادی برای شعارها صرف می‌شود اما نتیجه‌ای عاید نمی‌شود، پس امیدواریم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و پیگیری سران سه قوه، برنامه‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است، عملی و اجرایی شود.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با مروری بر توصیه‌های مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، از این توصیه‌ها، مفهوم “عدم وابستگی به سرمایه خارجی” را برداشت کرد و این مسأله را زمینه‌ساز این دانست که دشمن نسبت به پیشبرد سیاست‌های خود در کشورمان ناامید شود.
مهدوی‌کنی با یادآوری امکانات مادی و معنوی که ایران از آن بهره‌مند است، اعم از جوانان فداکار، علما، دانشگاهیان و تمامی سرمایه‌های موجود در کشور، خواست تاریخی ملت ایران طی 35 اخیر مبنی بر استقلال و آزادی را یادآور شد و بر لزوم توجه به آن تاکید کرد.
اگر به شعار بسنده کنیم، مردم از پشتیبانی ما ناامید می‌شوند
وی در ادامه سخنرانی خود ضمن تاکید مجدد بر لزوم توجه به سرمایه‌های عظیم داخلی و بهره‌گیری از آن در جهت کم کردن وابستگی به خارج، توصیه‌های مذهبی را نیز یادآور شد و گفت: مطابق توصیه‌های مذهبی، هرگاه به خداوند توسل کنیم خداوند نیز ما را یاری می‌کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری به خواست خبرگان رهبری اشاره کرد و در زمینه توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، بر ضرورت بسنده نکردن به طرح چند شعار و برگزاری چند همایش تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده است که اگر تنها به شعار بسنده کنیم، مردم نیز از پشتیبانی ما ناامید می‌شوند.
دعای علما پشتیبان دولت و مسئولان است
مهدوی کنی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور که در جلسه حاضر بود، اظهار کرد: تذکرم این است که مسئولان محترم مسائل مورد نظر رهبری را پیگیری کنند. ما هم دعاگوی آن‌ها هستیم و بدانید دعای علما پشتیبان شماست.
وی با بیان اینکه “رجزخوانی در جنگ خیلی مرسوم است تا از طریق آن روحیه سربازان تقویت شود”، تصریح کرد: اما در کارهای زیربنایی، رجزخوانی کافی نیست. این کارها با رجزخوانی انجام نمی‌شود. امیدوارم مسئولان و رئیس دولت که در مجلس حضور دارند، همچنین رؤسای سایر قوا با همکاری و کمک یکدیگر کاری کنند که دشمنان و کسانی که امید بسته‌اند مردم از انقلاب ببُرند، ناامید شوند.
رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری صبری که ملت ایران در مواجهه با مسائل و مشکلات از خود نشان داده است، اظهار کرد: از مردم می‌خواهم که واقعاً به دولت کمک کنند، صبر و همکاری داشته باشند و مددجویی کنند.
باید برای مبارزه با اسراف از خودمان شروع کنیم
مهدوی کنی در ادامه با اشاره به انتشار مطلبی در یکی از روزنامه‌ها درباره مصرف بالای انرژی در ایران، از این پدیده ابراز تأسف کرد و با توصیه به همگان نسبت به پرهیز از اسراف که در اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است، تاکید کرد: باید برای مبارزه با اسراف از خودمان شروع کنیم. مثلا در همین مجلس چراغ‌های زیادی روشن است. از خودمان شروع کنیم؛ از دفتر خودمان شروع کنیم.
وی بار دیگر بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی از جمله آب و برق و بویژه در مراکز دولتی و اداری تاکید کرد و با تکیه بر توصیه‌های مذهبی در خصوص پرهیز از اسراف، عمل به چنین توصیه‌هایی را زمینه‌ساز این دانست که خداوند نیز ملت ایران را در پیشبرد اهدافش یاری کند.
مهدوی کنی در ادامه به رعایت قناعت در سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: باید در زندگیمان قناعت داشته باشیم و حتی اگر پیشرفت بسیار در زندگی‌مان داشته باشیم، باز هم باید قناعت کنیم و من در همین راستا به دوستان توصیه کردم که در پذیرایی از علما، قناعت را رعایت کنند چون همین‌جا هم باید نشان بدهیم که قناعت یعنی چه.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: به طور مثال آقای هاشمی در خاطرات خود آورده‌اند که برخی شب‌ها نان و پنیر می‌خورند و شاید مردم تصور نکنند که آقای هاشمی نان و پنیر بخورند.
مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی به مسئولان کمک کنند
وی تصریح کرد: امیدوارم همه مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی به مسئولان کمک کنند و فقط توقع و درخواست نداشته باشند و مسئولان هم تلاش خود را در این راستا انجام دهند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و آغاز فعالیت نهادهای امدادی از جمله کمیته امداد امام(ره)، خاطرنشان کرد: رسم ایرانیان ست که در ایام نوروز به همراهانشان که مشکل دارند، کمک کرده و خانواده‌های دیگر را خوشحال کنند؛ البته اعتقاد ندارم که مردم باید همیشه فقیر باشند. همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید، تفاوت‌ها امری طبیعی است اما نباید آنطور باشد که یک عده هیچ‌چیز نداشته باشند پس با وجود تفاوت‌ها، همه باید در خدمت یکدیگر باشند.
وی ادامه داد: این طور نیست که فقر خواسته اولیه خدا باشد. فقر یا معلول ظلم یا جهل یا تنبلی است. امیدوارم نظام اسلامی ما بتواند الگویی باشد تا فقر را ریشه‌کن کند؛ با وجود اینکه وجود تفاوت‌ها نیز امری طبیعی است.
دولت با پشتیبانی رهبری و مردم به راه خود در مذاکرات ادامه دهد
مهدوی کنی همچنین به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: مسئولان و مذاکره‌کنندگان بارها گفته‌اند در مقام حفظ اصول و حقوق ملت ایران عمل خواهند کرد و از خطوط قرمز عبور نمی‌کنند و ما هم معتقدیم که دولتمان مردمی و اسلامی است و امیدواریم به پشتیبانی رهبری و مردم به راه خود ادامه دهد و عقب‌نشینی نکند.
برخی فکر می‌کنند باید حریم‌ها را بشکنیم تا عده‌ای راضی باشند
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به موضوعات فرهنگی اشاره کرد و افزود: گاهی تصور می‌شود به خاطر پیشرفت مسائل فرهنگی باید اعلام آزادی کنیم و حریم‌ها را بشکنیم تا عده‌ای راضی باشند.
وی به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت کشور و حیات اجتماعی نیاز به آزادی است، چون آزادی نعمت بزرگی است و ما به حریت تکیه می‌کنیم؛ همانطور که امام حسین(ع) در روز عاشورا به حریت تکیه کردند اما معنای آزادی این نیست که اعلام کنیم هرکس هرچه می‌خواهد بگوید.
مهدوی کنی اضافه کرد: شاید گاهی نتوانیم جلوی برخی چیزها را بگیریم اما درست نیست که مسئولان اعلام آزادی کنند چون بهانه به دست بهانه‌گیران خواهد داد و این روش پیامبر (ص) امام و رهبری و علما نبوده است. بنابراین باید حریم‌ها را حفظ کنیم که مبادا در این روزها روزنامه‌ای چیزی بنویسد که حریم‌ها را بشکند.
وی با تاکید بر اینکه “مسئولان همه در این مورد اتفاق نظر دارند که نباید به دست خودمان حریم‌ها را بشکنیم”، تصریح کرد: به خاطر می‌آورم روزی مسئولی گفت بهتر است گشت ارشاد را کنار بگذاریم و من در جواب به او گفتم اگر گشت ارشاد را مصلحت نمی‌دانید، چرا اعلام می‌کنید؟ چون با این حرف شما عده‌ای بهانه خواهند گرفت و می‌گویند یک مسئول کشور این حرف را زده است؛ البته این موضوع مربوط به زمان آقای روحانی نیست.
مهدوی کنی با تاکید بر اینکه “باید در حفظ حریم‌ها تعصب داشته باشیم”، به ضرورت اجرایی شدن اسلام به صورت تدریجی اشاره کرد و افزود: در اسلام همه‌چیز یک دفعه طرح نشده است اما پیامبر(ص) هیچ‌گاه امر حرامی را حلال اعلام نکردند، پس حفظ حدود بوسیله مسئولان باید مورد توجه باشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تداخل ایام نوروز با ایام فاطمیه، اظهار کرد: رفت و آمد، خوشحالی و صله رحم را نهی نمی‌کنیم اما شیعیان باید حریم ایام عزا را حفظ کنند و مبادا رسانه‌ها و مجالس طوری باشد که حریم‌ها شکسته شود؛ البته در 35 سال گذشته نیز این تجربه را داشته‌ایم که ایام عاشورا با نوروز هم زمان شود و مسلمانان همواره حریم‌ها را حفظ کرده‌اند.
از اقدامات تروریست‌ها علیه مسلمانان اعلام برائت می‌کنیم
وی در ادامه با بیان اینکه “اگر انسانی در دنیا از ما کمک بخواهد و ما به او کمک نکنیم، مسلمان نیستیم”، خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم در آفریقای مرکزی یا میانمار مسلمانان را تکه تکه می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که متعلق به عصر حجر است و همچنین در سوریه، بحرین، افغانستان و پاکستان شاهد برخی اقدامات تروریست‌ها هستیم که نسبت به آنها اظهار نفرت کرده و اعلام برائت می‌کنیم و اگر از دستمان برآید باید به مظلومان کمک کنیم. پس ما به عنوان مجلس خبرگان رهبری از این اقدامات اعلام برائت می‌کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم به آنها کمک کنیم و از دولت می‌خواهیم در حد توان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.
حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال بیش از گذشته بود
مهدوی کنی همچنین ضمن تشکر از مردم برای راهپیمایی 22 بهمن و با بیان اینکه “امسال مردم بیشتر از گذشته حضور پیدا کردند”، تاکید کرد: مردم به دنیا نشان دادند که با وجود اختلاف سلیقه‌ها، با یکدیگر هماهنگ هستند.
به گزارش ایسنا، رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان نیز یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی – عضو فقید مجلس خبرگان رهبری – را گرامی داشت.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا