خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آموزش و‌ پرورش پیگیر دریافت شهریه 400 هزار تومانی از مهاجران

تعدادی از مهاجران افغانستانی که در کرمان زندگی می‌کنند، گزارشی از دریافت شهریه 400 هزار تومانی در یکی از مدارس داده‌اند و افزودند که دانش‌آموزان افغانستانی در یک مدرسه تجمیع شدند، اما یکی از مسوولان آموزش‌و‌پرورش استان تجمیع آن‌ها را رد و از پیگیری شهریه‌های گفته شده خبر داد.

بنا به گزارش‌های رسیده به انصاف نیوز، مدارس ابتدایی کرمان از پذیرش دانش‌آموزان افغانستانی سرباز می‌زنند و دلیل آن را تصمیم اداره‌ی اتباع و آموزش‌و‌پرورش برای تجمیع آن‌ها در مدرسه‌ی بعثت که گویا از سوی سازمان ملل ساخته شده است، عنوان می‌کنند.

در ادامه، گزارش شده است که دبستان پسرانه‌ی بعثت که در ناحیه یک آموزش‌و‌پرورش استان کرمان قرار دارد، دستگاه کارت‌خوانی قرار داده و برای ثبت‌نام هر کودک افغانستانی ۴۰۰ هزار تومان بصورت اجباری دریافت می‌کند. در صورتی که این مبلغ پرداخت نشود، مدرسه‌ی مذکور از ثبت‌نام آن‌ها خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

رفتار یکسان

«رضا غلامرضایی»، کارشناس آموزش اداره‌ی کل آموزش و پرورش کرمان در این باره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در دستورالعمل آموزش و پروش آمده است که با دانش‌آموزان اتباع مانند دانش‌آموزان ایرانی رفتار شود.

غلامرضایی افزود: همواره به مدیران خود تاکید کرده‌ایم که پلاکاردی زده و آیتم به آیتم توضیح دهند و مبالغ را کنار آن بنویسند. به عنوان مثال: این مبلغ برای کمک به مدرسه، برای کتاب و… است تا مسایل حاشیه‌ای پیش نیاید.

او در ادامه گفت: این مدرسه [بعثت] هیات امنایی است و مبالغ آن با مدارس دولتی فرق می‌کند. شاید 400 هزار تومانی که گفته شده شامل: بیمه، پیک نوآموز، وجه کتاب‌های درسی و… است که احتمال می دهم که مجموع اینها باشد. در هفته گذشته چند مورد ثبت‌نامی داشتیم، اما اینکه بگویند که این مبلغ بوده است را نشنیده‌ام، اما فردا این موضوع را پیگیری می‌کنم.

او درباره‌ی اینکه مدارس هیات امنایی معمولا چقدر دریافت می‌کنند؟ چون در گزارش آمده است که از دانش‌آموزان ایرانی هم تا ۲۰۰ هزار تومان گرفته می‌شود!»، اظهار کرد: هر مدرسه‌ای فرق می کندو این بستگی دارد به نوع خدمات آموزشی است که ارایه می‌کنند.

تجمیع و تفکیک نداریم

این مسوول آموزش و پرورش کرمان با بیان اینکه «آیا دانش آموزان اتباع در مدرسه‌ی بعثت تجمیع شده اند؟»، گفت: خیر، یک تعدادی از اتباع در شیفت صبح در مدرسه‌ی صالحیه بودند که شیفت عصر آن دوره‎ی متوسطه است. در حوالی آنجا مدرسه حافظیه بود که برای نوسازی تخریب شد و دانش‌آموزان آنجا را به شیفت صبح این مدرسه [صالحیه] منتقل کردند و اینها را به مدرسه‌ی بعثت که نوساز هم هست، بردند. وقتی سال تحصیلی آینده بعدی مدرسه‌ی حافظیه ساخته شود و همه چیز به حالت اول بر می‌گردد.

غلامرضایی تاکید کرد: در مدارس دانش‌آموزان ایرانی و اتباع در کنار هم تحصیل می‌کنند،  حتی که اگر تعداد اتباع بیشتر یعنی 90 به 10 درصد هم باشد. مگر در اردوگاه‌ها که صد در صد اتباع هستند.

واکنش وزیر آموزش و پروش

afgan danesh amooz

«سید محمد بطحایی»، وزیر آموزش‌و‌پرورش در واکنش به این خبر در توییتر نوشت: «سلام به اداره‌ی آموزش‌و‌پرورش ناحیه مربوطه اطلاع دهید. من هم فردا پیگیری می‌کنم.

او پیش از این در همایش مسوولان امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفته بود: در خصوص شهریه نیز به علت مشکلات اقتصادی که اتباع دارند گفتیم که کمک به مدرسه داوطلبانه باشد. به همین علت باید اعتبارات از محلهای مختلف دیگری تامین شود.

وزیر آموزش‌و‌پرورش همچنین تاکید کرده بود که به هیچ عنوان نباید به سمت جداسازی دانش‌آموزان اتباع از دانش‌آموزان ایرانی برویم که آثار ضد تربیتیاش به مراتب بیشتر است.

رد ادعای دریافت شهریه ۴۰۰ هزاری از مهاجران

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا