خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ارز در بانک‌ها احتکار می‌شود؟

/ دیدگاه یک اقتصاددان درباره‌ی مشکلات در بازار ارز /

«مهدی تقوی»، اقتصاددان، ضمن تحلیل عوامل برهم زننده‌ی ثبات بازار ارز احتمال داد که ارزی که توسط بانک مرکزی به بانک‌ها داده می‌شود توسط آنها احتکار می‌شود.

mehdi-taqaviمهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در مورد افزایش قیمت ارز گفت: موضوع قیمت ارز واقعا احمقانه است و توجیه اقتصادی ندارد. ما بعد از برجام دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، قبل از برجام یک میلیون بشکه بود. یعنی ما نفت بیشتری صادر می‌کنیم که هر بشکه‌ی آن صد دلار است و افزایش قیمت پیدا کرده ‌‌است که همه‌ی این مقدار وارد اقتصاد کشور می‌شود‌. اینکه در این شرایط قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند مشکل بانک مرکزی و دولت است و فقط نمی‌توان گفت:« دلیل روانی دارد.» من اقتصاددان پولم را نمی‌دهم ارز بخرم چون می‌دانم ممکن است بالا برود و ممکن است پایین بیاید که اگر پایین بیاید من ضرر می‌کنم.

وی در توضیح اینکه در چند وقت اخیر قیمت دلار فقط بالا رفته و پایین نیامده گفت: این بالا رفتن قیمت‌ها با تئوری‌های اقتصادی سازش ندارد؛ در دوره‌ی آقای احمدی نژاد تورم تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد در چنین شرایطی کاهش ارزش پول ملی اتفاقی طبیعی است ولی حالا تورم فقط هشت و نیم درصد است، من بعد از چهل و هفت سال تدریس و چاپ چندین کتاب در مورد ارز از این اتفاقات سرگیجه گرفته‌ام.

تقوی در مورد نقش صرافی‌ها در این ناآرامی‌ها افزود: قبلا صرافی‌ها ارزها را می‌گرفتند و به جای فروش به مردم به عده‌ای می‌دادند تا در خیابان با قیمت بالا بفروشند؛ مقداری از پول را به آنها می‌دادند و بقیه را برمی‌داشتند. اما الان صرافی‌ها حق فروش ندارند و اگر این‌کار را می‌کنند غیر قانونی است. بانک مرکزی اعلام کرد که ما ارز را از طریق بانک می‌خریم و می‌فروشیم، قیمت ۸۵۰۰ تومان هم برای همان دوستانی است که نمی‌دانم ارز را از کجا گیر می‌آورند و گران عرضه می‌کنند. پیشنهاد گرفتن حق فروش ارز از صرافی‌ها و دادن آن به بانک‌ها از طرف من و دکتر راغفر، استاد دانشگاه الزهرا، و چند نفر دیگر در جلسه‌ای به مسوولان قضایی تهران داده شد.

وی افزود: من کلی کتاب ارز نوشته‌ام و دوره‌ی دکتری ارز تدریس کرده‌ام این بازی‌ها با تئوری‌های اقتصادی نمی‌سازد، قیمت بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان است و دلار ۸۰۰۰ یا ۹۰۰۰ تومانی اشکال دارد و من نمی‌توانم اشکال را پیدا کنم، این کار من نیست و بانک مرکزی باید پیدا کند. بانک مرکزی گفته ارز را به بانک‌ها می‌دهد؛ اشکال آنجاست که بانک‌ها می‌گیرند و نمی‌فروشند و نگاه می‌دارند؛ نمی‌دانم! چون در عمل نیستم و کار من تئوری است. قبلا ارز می‌خریدم ولی حالا نه! آن موقع دلار استرالیا ۲۹۰۰ تومان بود ولی حالا ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ تومان شده  است درحالی که چند روز پیش پنج‌هزار و خرده‌ای بود.

او در مورد ناامیدی اقتصادی مردم گفت: ناامیدی اقتصادی وجود ندارد چون ۱۰ درصد افزایش حقوق وجود داشته است و تورم و افزایش قیمت ۸/۵ درصد بوده که این یعنی ۱/۵ درصد افزایش قدرت خرید منتها این پول سه ماه اول سال واریز نشد و با حقوق خردادماه پرداخت شد. دانشگاه به من پرداخت کرد و من افزایش قدرت خرید پیدا کردم؛ برای بقیه‌ی مردم هم همینطور است.

تقوی در مورد اعتراض بازاریان گفت: به اینکه بازاری‌ها می‌گویند بازار پررونق نیست نباید اکتفا کرد؛ باید به آمار و شاخص‌های قیمت و میزان رشد و تولید و… که از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود توجه کرد. به اینکه عده‌ای می‌گویند وضع خراب است توجه نکنید برای بحران اقتصادی معیارها و آمار‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

وی در مورد نحوه‌ی مدیریت اقتصادی کشور گفت: آقای سیف، قائم مقامی دارند که اقتصاددان بزرگی است. دکتر کمیجانی استاد دانشگاه تهران است و از نظر تئوری اقتصاد بسیار قوی‌ است مطمئنم در صورت نیاز راه اقتصادی مناسب را پیشنهاد خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فعلا که به گفته رئیس سابق بانک مرکزی ارز در حساب آقازاده ها در خارج از کشور احتکار شده است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا