خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دیدار بشار اسد با رئیس‌جمهور چین چه گذشت؟

خبرگزاری فارس نوشت: ««بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه که روز گذشته برای اولین بار در یک سفر رسمی وارد چین شده بود، امروز (جمعه) با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود در «هانگژو» دیدار کرد و دو طرف توافق شراکت راهبردی میان خود را امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در این دیدار دو طرف ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه غرب آسیا و جهان، شرایط سوریه را به طور دقیق مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار دادند و رئیس‌جمهور چین ضمن استقبال گرم از بشار اسد، گفت که پکن همواره در کنار دمشق خواهد بود.

شی جین پینگ در این دیدار گفت: «سوریه از اولین کشورهایی بود که با چین جدید روابط رسمی برقرار و پیشنهاد کرد که چین در سازمان ملل دارای کرسی باشد. چین در برابر تحولات بین‌المللی از ۶۷ سال پیش تاکنون محکم ایستاده و همچنان روابط دوستانه میان دو کشور علی‌رغم گذشت زمان با قدرت ادامه دارد».

رئیس‌جمهور چین همچنین با اعلام «شراکت راهبردی سوریه-چین» آن را یک رویداد سرنوشت ساز و مهم در تاریخ روابط دو کشور در شرایط بی ثبات بین‌المللی دانست.

دیدار بشار اسد با رئیس‌جمهور چین

بشار اسد نیز در سخنان خود با ابراز خوشحالی از سفر به چین، گفت که این کشور بر مبنای قانون و انسانیت و اخلاق در کنار ملت‌ها ایستاده است. او اساس سیاست چین را احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و اراده ملت‌ها دانست.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین افزود: «امید داریم که چین در سطح بین‌المللی نقش سازنده‌ای ایفا کند و تمامی تلاش‌ها برای تضعیف این نقش را با دخالت در امور داخلی چین و بحران‌آفرینی در دریای چین یا جنوب شرق آسیا را رد می‌کنیم».

بشار اسد همچنین شرایط کنونی جهان را گذار از «تک قطبی» و حرکت به سمت «چند قطبی» دانست و گفت که جهان به زودی توازن و ثبات خود را بازخواهد یافت. او با اشاره به توافق شراکت راهبردی میان سوریه و چین، ابراز امیدواری کرد که این توافق همچون پلی میان دو کشور برای همکاری‌های گسترده در همه زمینه‌ها باشد.

رئیس‌جمهور سوریه با قدردانی از چین برای ایستادگی در کنار این کشور طی سال‌ها بحران، گفت که دمشق همواره برای چین پیروزی‌های بیشتری در حوزه‌های علمی و تمدنی و بشری آرزو می‌کند.

هم‌راستا با این دیدار «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری شینهوا، سفر بشار اسد به چین را یک گام بلند در راستای توسعه روابط دو کشور دانست و گفت که شرایط بین‌المللی در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده و چین اکنون نقش بارزی در تمامی سطوح ایفا می‌کند.

مقداد افزود: «چین و سوریه حامی یکدیگر هستند، چین طی این‌ سال‌ها حمایت قابل توجهی از سوریه در بخش‌های مختلف چه در بحث مالی و چه در صحن شورای امنیت به عمل آورده است؛ در مقابل نیز سوریه به کشور چین واحد و یکپارچه اعتقاد و التزام بالایی دارد».

سفر اسد در حالی است که او از سال ۲۰۰۰ که سمت ریاست‌جمهوری سوریه را برعهده دارد، تاکنون به چین سفر نکرده بود. رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته به همراه همسرش «اسماء الاسد» وارد فرودگاه پکن شد که طی مراسمی مورد استقبال گرم قرار گرفت»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا