خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارنظر وزیر نفت هند درباره واردات از ایران

وزیر نفت هند در اظهاراتی اعلام کرد تقاضای این کشور برای نفت و نه فشار جهانی، مشخص خواهد کرد که آیا پالایشگاه‌های هندی به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در مصاحبه با پایگاه خبری “بیزنس لاین” گفت: هیچ تضادی در تفکر ما درباره هیچ موضوعی وجود ندارد. ما در وهله نخست نسبت به تضمین تامین نیازهای انرژی خود اطمینان حاصل خواهیم کرد. اولویت به منافع ملی داده می‌شود.

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودی است. بازار انرژی جهانی به نظاره نحوه واکنش هند به تهدید دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نشسته است.

پرادهان گفت: ما ابتدا به منافع ملی خود نگاه می‌کنیم. سبد انرژی هند اکنون منابع متعددی دارد. تاکید ما بر این خواهد بود که تامین نفت ما متاثر نشود و برای اطمینان از این موضوع، هر آنچه لازم است انجام خواهیم داد. اما همچنین مسائل ژئوپلیتیکی جهانی را زیرنظر خواهیم داشت.

اعتماد پرادهان ناشی از این حقیقت است که در فضای انرژی جهانی که تولیدکنندگان نفت تعیین‌کننده هستند، مصرف کنندگان بزرگی مانند هند نیز اکنون قدرت برابری برای اظهارنظر یافته‌اند. این موضوع در آخرین نشست اوپک که برخلاف گذشته هیات هندی فرصت دیدار با مقامات برخی از کشورهای تولیدکننده نفت را پیدا کرد، مشهود بود. این بار وزیران این کشورها از جمله عربستان سعودی بر اساس شرایط و زمانی که هندی‌ها تعیین کرده بودند، با آنها دیدار کردند.

پرادهان در پاسخ به این پرسش که هند چگونه روابط دو جانبه با دو کشور آمریکا و ایران را حفظ خواهد کرد – زیرا تصمیم دهلی نو تاثیر مستقیمی بر این روابط خواهد داشت – اظهار کرد: روابط با هر دو کشور متمایز است و ما برای روابطمان با آنها ارزش قائل هستیم. اما باید در نظر بگیرید که کسانی که در صنعت انرژی هستند، نمی‌توانند مسائل کیفی را نادیده بگیرند و بازاری مانند هند را خاطر جمع کنند. بعلاوه ما تصمیمات دو جانبه متناسب با شرایط می‌گیریم.

وزیر نفت هند درباره اینکه آیا به پالایشگاه‌های نفت درباره خرید از ایران دستورالعمل غیررسمی داده شده یا آیا بانک‌ها از تمدید اعتبار برای پالایشگاه‌ها سرباز خواهند زد، گفت: منافع ملی مهم است و حتی اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد، رسانه‌ای نخواهد شد

مکانیسم پرداخت پول به دلیل نگرانی بانک‌ها نسبت به تحریم‌های آمریکا که تا چهارم نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد، با مشکل روبرو شده است.

اظهارات پرادهان پیش از سفر یک هیات آمریکایی به هند به منظور مذاکره درباره تحریم‌ها با وزارت نفت و کارشناسان وزارت امور خارجه بیان شد.

هند در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد از نفت خام خود را از ایران خریداری کرد اما آمار مذکور با واردات ۳۳ میلیون تن نفت، امسال به ۱۸ درصد رشد کرده است.

در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ که آمریکا به همراه اروپا ایران را هدف تحریم قرار داد، هند واردات نفت خود از ایران را به شش درصد کاهش داد. هند در ابتدا از یک بانک هندی برای پرداخت پول نفت ایران استفاده کرد و سپس یک مکانیسم پرداخت به روپیه را ایجاد کرد. دهلی نو از فوریه سال ۲۰۱۳، تقریبا نیمی از پول واردات نفت خود را به روپیه پرداخت کرد و باقی آن در انتظار گشایش کانال‌های پرداخت نگه داشته شد. هند تسویه بدهی نفتی خود را در سال ۲۰۱۵ که محدودیت‌های بانکی تسهیل شدند آغاز کرد. این کشور همچنین در قبال واردات نفت، به ایران کالاهای ضروری صادر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا