خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی جمعی از فعالان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه

انتقاد به دولت و قوه قضاییه در پرونده‌ی تعدادی از فعالان دانشجویی

جمعی از اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در بیانیه‌ای صدور احکام بلند مدت قضایی برای تعدادی از فعالان دانشجویی را محکوم کردند.

متن بیانیه‌ی ارسالی به انصاف نیوز به همراه اسامی امضا کنندگان در پی می‌آید:

به نام خدا

✅صدور احکام بلندمدت زندان برای فعالان دانشجویی در ماههای اخیر بار دیگر نگرانی ما را برانگیخته است.

ما به عنوان جمعی از اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، صدور احکام قضایی ناعادلانه به خصوص حکم یک سال و نیم حبس برای خانم فرشته طوسی فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی را محکوم می کنیم و همچنان خواستار رفع محرومیت تحصیلی مجید دری و بازگشت او به دانشگاه هستیم.

✅در نظر ما شخص رییس جمهور به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی و کسی که وعده رفع فضای امنیتی در محیط دانشگاه را داده باید در برابر تضییع حقوق فعالان دانشگاه و دخالت نهادهای امنیتی در امور دانشگاه پاسخگو باشد. بسیار متاسفیم که شاکی بسیاری از فعالان دانشجویی، وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی است. این رویکرد نه تنها مغایر با وعده‌های رییس جمهور در دفاع از ساحت دانشگاست بلکه می‌تواند به یاس هزاران فعال دانشجویی دامن بزند که در انتخابات‌های 92 ، 94 و 96 برای جلوگیری از سیطره راست افراطی بر کشور و خواب شوم اقتدارگرایان برای میهن عزیزمان به حسن روحانی و نمایندگان اصلاح طلب رای دادند. بدون اینکه بخواهیم تفاوت فضای دانشگاه در دولت فعلی نسبت به سالهای سیاه 84 تا 92 را منکر شویم تاکید می‌کنیم در قبال رایی که داده ایم دولت را پاسخگو می خواهیم.

✅بسیار متاسفیم به رغم تهدیدهایی که کیان کشور را د رمعرض خطر قرار داده، قوه قضاییه به جای رسیدگی به ریشه های جرم در کشور بر سنت قبلی خود یعنی مقابله با فعالان دانشجویی و محدودیت فعالیّت های سیاسی و اجتماعی آنها اصرار دارد. به عنوان اعضای فعلی و سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه که خود یا دوستانمان طعم تلخ بازداشت، تهدید و ارعاب را چشیده‌ایم یک بار دیگر هشدار می دهیم امنیتی کردن دانشگاه علیه منافع ملی و تکرار مسیری است که شکستش، پیشاپیش محرز است. قوه قضاییه که متاسفانه هیچ سازوکاری برای پاسخگویی به افکار عمومی هم ندارد کارنامه خود در برخورد با فعالان دانشجویی را مرور کند و به تبعات سنگین امنیتی کردن دانشگاه فکر کند. صدور احکام قضایی در سالهای اخیر در سیر صعودی قرار گرفته و هر چه از دوران اصلاحات گذشته احکام بلند مدت ناعادلانه تشدید شده است. ما مسوولان قوه قضاییه را یک بار دیگر با این پرسش بزرگ مواجه می کنیم که امنیتی کردن دانشگاه جز ایجاد فرسودگی و دامن زدن به یاس و ناامیدی چه نفعی برای کشور دارد؟

✅اعتقاد راسخ داریم اصلاحات بدون “عدالتخانه” به معنای واقعی آن در کشور امکانپذیر نیست. در نتیجه نه تنها به عدم پاسخگویی قوه قضاییه در برابر سیاست غلط امنیتی کردن دانشگاه معترضیم بلکه نهادهای امنیتی از وزارت اطلاعات تا اطلاعات سپاه و دادستانی را به تغییر رویکرد خود دعوت می کنیم و متناسب با اصول قانون اساسی خواستار رعایت حقوق شهروندی و احترام به ساحت دانشگاه هستیم.

✅در نظر ما نقض استقلال دانشگاه به عنوان نهادی از جامعه مدنی مغایر با اصول قانون اساسی و علیه توسعه کشور است. دانشگاه می تواند محلی برای بحث های عمومی و رسیدگی به مسائل عمومی کشور باشد اما سیطره نگاه امنیتی، کارکرد اصلی این نهاد مهم جامعه مدنی ایران را نابود می کند. لذا بر حفظ استقلال نهاد دانشگاه به عنوان بخشی از جامعه مدنی پویا و وناظر تاکید می کنیم.

✅از مدیران دانشگاه علامه طباطبایی انتظار داریم به جای تلاش برای حفظ کرسی خود از حقوق فعالان دانشجویی و ساحت دانشگاه دفاع کنند. متاسفانه از سال 84 دانشگاه علامه طباطبایی، تاوان پویایی و فعالیت گسترده دانشجویی خود را داده و بسیاری از فعالان دانشجویی با محرومیت از تحصیل ، بازداشت و محدودیت مواجهه شده اند. از مدیران فعلی این دانشگاه که به پشتوانه رای مردم برکرسی ریاست تکیه زده اند می خواهیم به جای راضی کردن نهادهای خارج از دانشگاه ازحقوق دانشجویان دفاع کنند.

✅در پایان هشدار می دهیم ناامید کردن دانشجویان و پاشیدن بذر مرگ در دانشگاه علیه منافع ملی و تشدید کننده بحران فرار مغزهاست که عواقب سنگینی برای کشور دارد. در نتیجه خواستار برچیدن فضای امنیتی از دانشگاه، تجدید نظر در صدور احکام دانشجویی، پایان دخالت نهادهای غیر مسئول در امور داخلی دانشگاه هستیم. خواسته ای بالاتر از رعایت حقوق شهروندی و احترام به استقلال دانشگاه را نداریم.

اسامی امضا کنندگان بیانیه:

غلامعلی ابراهیمی سوته،
سید محمد احمدنژاد،
فاطمه آرام نژاد،
علیرضا ارشادی فر،
بهروز اسدنژاد،
مطهره اصغری،
مرتضی اصلاحچی،
مهدی باقری،
رامین بنام،
مهتاب بیات،
میلاد حسین خانی،
هادی ذوالفقاری،
جواد رحیمپور،
بهزاد روحی،
فاطمه ریاضی،
امیر رئیسیان،
نفیسه زارع کهن،
حسین طاهری،
محمد عاملی،
امیرحسین عسکری،
میثم قهوه چیان،
هادی کحال زاده،
ایمان مقدسیان،
علی مومنی،
مجتبی نجفی،
سارا نوری،
محمد نیستانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا